V6 cdi suuttimen pohjatiivisteen vaihto

harba36
Viestit: 7
Liittynyt: 14.11.2010 12:54
Paikkakunta: Kanta-Häme

V6 cdi suuttimen pohjatiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja harba36 »

Kokemuksia V6 koneen pohjatiivisteen vaihdosta?
Omassa autossa kolmospytyn tiiviste oli vuotanut
tollasen pikkurillin kokoisen mällin suuttimen juuresta.

Hommasin tiivisteen ja pultin ja meinasin ettei suutin
kovin lujassa ole, kun vuotanut noin vähän.
Otin suutin putken irti rail-putkesta. Ei se suutin
inahtanutkaan mihinkään suuntaan.
Onnistuuko lukituspultin löysääminen ja auto
käyntiin metodi näissä koneissa?
Suutinputki kun on vain n.10 cm pitkä, niin
ei se kait kovin paljon anna suuttimelle tilaa nousta.
harba36
Viestit: 7
Liittynyt: 14.11.2010 12:54
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja harba36 »

Mainittakoon vielä, että tämä kolmospytty
kun on aika liki rintapeltiä, ei pahemmin mahdu
ruuvimeisseleillä kampeamaan.

Onko näihin piezo suuttimiin omat/erilaiset
ulosvetäjät?
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Miksipä ei sama systeemi ruuvi vähän auki ja käyntiin. Tosin ruuvi kierteen putsaus, pohjan kalvaus ymmärtääkseni on tarpeen. Viisaammat voi kumota tuon.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Re: V6 cdi suuttimen pohjatiivisteen vaihto

Viesti Kirjoittaja HannuS »

harba36 kirjoitti:Kokemuksia V6 koneen pohjatiivisteen vaihdosta?
Omassa autossa kolmospytyn tiiviste oli vuotanut
tollasen pikkurillin kokoisen mällin suuttimen juuresta.

Hommasin tiivisteen ja pultin ja meinasin ettei suutin
kovin lujassa ole, kun vuotanut noin vähän.
Otin suutin putken irti rail-putkesta. Ei se suutin
inahtanutkaan mihinkään suuntaan.
Onnistuuko lukituspultin löysääminen ja auto
käyntiin metodi näissä koneissa?
Suutinputki kun on vain n.10 cm pitkä, niin
ei se kait kovin paljon anna suuttimelle tilaa nousta.
Aja kone kuumaksi ja pura niin nopeasti kuin pystyt. Ei pitäisi olla lujassa. Silloin se piki on löysää vielä. Kun jäähtyy niin se on kovaa kuin kivi. Kokeile myös wd40 ja muiden irroitusöljyjen käyttöä. Pultin löysäys ja startilla pieni pyöräytys on konstina vasta viimeisenä. Siinon vaarana se että suihkuputki katkeaa. Ja se että pultti katkeaa.

Saitko ylivuotoputken pikaliittimen ehjänä irti?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
harba36
Viestit: 7
Liittynyt: 14.11.2010 12:54
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja harba36 »

Kiitos vinkeistä. Täytyy kokeilla vielä
reuhtoa suutinta ulos.

"Saitko ylivuotoputken pikaliittimen ehjänä irti?"

Tavallaa kyllä, mutta en. ilmeisesti siinäkin voi
tumpeloida, kun osasit kysyä.
Pikaliitin lähti irti sen verran vauhdikkaasti, että
repi jäljen O-rengas tiivisteeseen ja vuotipa
tietysti siitä.
harba36
Viestit: 7
Liittynyt: 14.11.2010 12:54
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja harba36 »

Tänään uutta yritystä kehiin. Hommasin uuden o-renkaan
ylivuotoputkeen, niin sai koneen käyntiin ja kuumaksi.

Kyllä se tiukassa oli mutta lähti. Putsaus, uusi tiiviste ja suutinrasvat
kylkeen ja kasaan.
Ei supsuta yhtään eli homma onnistui lopulta hyvin.
Saattaa olla, että seuraava vuotava suutin menee suosiolla korjaamon
hoiviin.
Tai sitten pitää olla joku kunnon ulosvetäjä, jolla suutin lähtee pois.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

harba36 kirjoitti:Tänään uutta yritystä kehiin. Hommasin uuden o-renkaan
ylivuotoputkeen, niin sai koneen käyntiin ja kuumaksi.

Kyllä se tiukassa oli mutta lähti. Putsaus, uusi tiiviste ja suutinrasvat
kylkeen ja kasaan.
Ei supsuta yhtään eli homma onnistui lopulta hyvin.
Saattaa olla, että seuraava vuotava suutin menee suosiolla korjaamon
hoiviin.
Tai sitten pitää olla joku kunnon ulosvetäjä, jolla suutin lähtee pois.
Hyvä että onnistui :D . Minä tosiaan sössin sen pikaliittimen rikki (ja se ylivuotoputkisarja maksaa (170€) jos ei saa pikaliittimiä erikseen mistään purkaamolta) :supersad: . Ja paikalleen laittaessa meni vielä pari O-rengasta rikki. No nyt noita O-renkaita on jemmassa ja paikalleen laittotaidot parantuneet... Suuttimia joutuu vaihtamaan kylmäkäynnistys vaikeuksienkin takia. Ylivuoto pakaa noissa lisääntymään kilometrien myötä. Nyt itelläkin on vielä 2 huonoa suutinta. Vaihdan niitä sitten kun ei enään starttaa.
Sehän alkoi silleen nakuttamaan kylmänä kun pohjavuotoa tulee. Siitäkö sinäkin huomasit että vuotoa on?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
harba36
Viestit: 7
Liittynyt: 14.11.2010 12:54
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja harba36 »

Kylmänä nakutus oli tosissaan ensimmäinen oire
vuodosta. Kun kone lämpeni, nakutus loppui.

Ensimmäinen irroitusyritys nosti ilmeisesti suutinta
sen verran ylös että rupesi sitten supsuttamaan kunnolla
vaikka oli pultilla kiritty kiinni.

Ylivuoto putkisarjan hinta oli tosiaan 170€. Kysyin
kanssa asiaa kun hain o-renkuloita.
Löytyy nyt muutama jemmasta pahan päivän varalle.
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

100e vaihettunahan nuo on korjaamolla, eli ei toinna paljoa ite tapella, ja ei toinna vaihtaa jos ei vuoda tyyliin , vaihdan kaikki kerralla.
itse tiivistehän on 50c kipale.ja vuotaa milloin vuotaa.
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Suuttimen pultti meni poikki,venttiilikopan kannen alapuolelta. Koittanut porata ohjurin kanssa,mutta ei mee pulttiin pora. Eikai auta kuin koittaa hitsaamalla kasvattaa pultin päätä,et saa hitsattua ison mutterin mistä koittaa vääntää loppupätkä pois. Mitä nyt tulis huomioida lähinnä,maakaapelin sijoitus ,akun irroitus vai, sbc jarrullinen eli akkujen. ?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Kannattaako tuon kanssa tapella? Jos laittaisi suosiolla uuden venttiilikopan?

Itse laitatin nelosmoottoriin ylivieskassa.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Jaa ,mä luulin ,et noi suuttimen pultin kierteet on sylinterikannessa ja sylinterikansi menis irroitukseen mikäli pultti ei lähde irti.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kierteet on sylinterikannessa ja hitsaamallakaan ei onnistunut. Katkesi aina vain syvemmältä. Nyt ei varmaan enää auta kuin alkaa sylinterikantta irroittamaan. Melkosen työn teettää mokoma pultti
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29069
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos kuitenkin saisi porattua ja sitten holkilla uudet kierteet ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Täytyy yrittää,kun saa paremmat ohjurin tehtyä poralle. En viittis millään irroittaa kantta.
Avatar
veskola
V-klasse-spesialisti
Viestit: 1589
Liittynyt: 30.9.2005 10:45
Paikkakunta: Turun tienoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Kobolttiterä käyttöön.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Ok. Ilmankos noi mun terät vaan kiillottaa pultinpäätä. Mulla vaan ongelmana vielä,kun venttiilikopan kansi on paikoillaan ja poran istukka ottaa kiinni normaalipitusilla terillä koppaan. Tarvii alkaa irroittaan venttiilikopan kantta,mutta vielä 2 suutinta irrottamatta ja katkeehan niittenkin pultit tietenkin :)
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Poranterän ostoon lähdettävä,mutta jos oletetaan ,et saan porattua pultin pois niin milläs vehkeellä yletän asentamaan tuon helicoilin tuonne vanhan pultin poteroon kun se on n. 8mm halkaisijaltaan ja n.50mm syvältä alkaa taso josta helicoili tarttis alkaa istuttaa.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Nyt on porattu n.30 mm syvälle ja alkaa olla ongelma tuo suoraan poraus. Voinko vääntää tohon kohtaan kanteen vaikka helicoilit ja hommata sopivan venyvän pultin ? Toimisiko noin vai onko ihan tuhoon tuomittu yritys ?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29069
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Helicoilit meinaat laittaa, ettei kierreholkkia ? Holkin olen laittanut lähelle pinnan tasoa, ei tarvitse kuin parin sentin syvyisen reiän.
Eipä kyllä ole V6 pulttia tarvinnut vielä sepittää kertaakaan.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Juu tääkin on V8 :lol: ja 8 sylinteri, kuskin puoli ja lähinnä tuulilasia,et on sitte varmaan vino ja ahdas paikka. Mistäs tuollaisen laadukkaan kierre holkin vois hommata ja minkä kokoinen siitä nyt tulee m8 vai m6, pultti ilmeisesti koosta huolimatta täytyy olla venyvä ?
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Paikallinen moottorikoneistamo laittaa helicoilit ja tarvittaessa pienentää pultilla jossa oikea sisäkierrekoko. Paikallinen ruuvilinja oli pihalla ,kun lumiukko kysellessäni kierremuttereita,heillä oli tarjota vain rampaholkkeja,puulle. Mistähän noita kierreholkkeja nyt kyselis ? Aika pahapaikka on laittaa helicoilit .
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29069
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Wurthilta saa ainakin sarjana. Tämännäköinen:

Kuva
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Juu saa ,mutta ei ollut mulla tiliä wurth myymälään :wink: Nooh kai sijoitan Bilteman " helicoil" sarjaan,kun nyt vieres olen. Onko aivan tuhoon tuomittu kokeilu ? Laitan m8 helicoilin ja sen sisään m8 pultin johon teen m6 kierteen tuolle alkuperäiselle suutinpultille,jota tietysti täytyy lyhentää. Sylinteri kannessa kun on 8 mm reikä jo valmiiksi ja m8 helicoilille porataan 8.3 mm reikä,niin menis jo tontille alunpitäenkin
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Bomber4 kirjoitti:Juu saa ,mutta ei ollut mulla tiliä wurth myymälään :wink: Nooh kai sijoitan Bilteman " helicoil" sarjaan,kun nyt vieres olen. Onko aivan tuhoon tuomittu kokeilu ? Laitan m8 helicoilin ja sen sisään m8 pultin johon teen m6 kierteen tuolle alkuperäiselle suutinpultille,jota tietysti täytyy lyhentää. Sylinteri kannessa kun on 8 mm reikä jo valmiiksi ja m8 helicoilille porataan 8.3 mm reikä,niin menis jo tontille alunpitäenkin
Miksi sinne täytyy laittaa helicoil tai kierreholkki?
Jos pultti pääsee katkeamaan, niin yleensä se katkennut pätkä lähtee aika helposti irti (pl. jos on sattunut ruostumaan jumiin). Pikku porareikä keskelle, tuurnan lyönti reikään ja kiertää pois.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29069
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sen takia se katkeaa kun on ruostunut/hapettunut jumiin.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

No mulla ei irronnut millään noista tunnetuista keinoista. Vanha pultti vain katkeaa syvemmältä. Nyt ei enää oikein pysty poraamaan,on niin syvällä jo ja keskitys ei toimi käsipelillä tarkasti. Moottorikoneistuksen mies kehu,et joskus saattaa suuttimen pultti pohjatakin ja silloin se on kuulemma tekemätön paikka sylinterikansi paikallaan. Aion huomenna jatkaa harjoituksia,kun tuli haettua toi kierteytyssarja (89€) biltemasta.
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

dealer kirjoitti:Sen takia se katkeaa kun on ruostunut/hapettunut jumiin.
Ok :oops: , en osannut ajatella että noinkin suojaisessa paikkaa pääsisi hapettumaan.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Nyt on 8 helicoili syl.kannessa jonka sisään loctiten 542 (punainen) kanssa m8 pultti jossa on sisällä m6 kierre,eli holkki vain. Oli vähän haasteellinen tuo holkki,kun ei jäänyt seinämävahvuutta kuin parikymppiä. N.25mm pitkä on holkki. Saas nähdä saanko suutinta pysymään paikoillaan.
Avatar
Bomber4
aktiivimeseläinen
Viestit: 2348
Liittynyt: 23.9.2007 3:08
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Laitteet nipussa. Ajettu n.15km lenkki ja käytin muovit pois paikaltaan,ei vielä vuotoja. Katsoin *lla ruiskutusarvoja ja heti paremmat,ilmeisesti tuo jotenkin opettelee ruiskutuksia ? koska arvot paranee pikkuhiljaa ? Suuttimen runkoihin ruiskutin Motip keraamista rasvaa (Spray n.12€). Katsotaan jonkun ajankuluttua uudelleen muovien alle. Ilmeisesti mikään boksi ei kärähtänyt vaikka akkua ei irroitettu ja hitsattiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”