Ceen ajonhallinta nollakitkassa
Ceen ajonhallinta nollakitkassa
Tämä voisi sopia talvirengaskeskusteluunkin, mutta kysynpä täältä, kun W204 Ceestä on puhe.
Autoliiton julkaiseman Moottori-lehden viimeisin numero 10/2014 selvittää kokeellisesti, mihin päähän autoa kannattaa laittaa epätasaisen talvirengassarjan paremmat renkaat. Kokeessa ajettiin jäällä VW Golfia ja W204 Ceetä Nokian R2 kitkarenkain, joista toinen pari oli uusi ja toinen 7-milliseksi etuvetoisen takapyörinä kulunut.
Minusta tarina on Ceen osalta todella yllättävää ja hämmentävää. Lehden kuvaus Mersun käytöksestä ei kuulosta olevan minulle tutusta helposta ja anteeksiantavasta (joskaan ei liukkaalla kovin nopeasta) talviautosta lainkaan, vaan jostain aivan muusta.
Huonommat edessä:
"Keula liukuu alta ja elektroninen ajonvakautus puuttuu heti ensimmäisestä kaarteesta alkaen peliin...puskemista oppii nopeasti varomaan ja ajonvakautus osallistuu ajoon aktiivisesti"
Huonommat takana:
"Olen vähällä menettää hallinnan jo ensimmäisessä jyrkemmässä kaarteessa. Perä irtoaa luisuun ja ehdin tehdä korjausliikkeiden sarjan ennen kuin ajonvakautus havahtuu. Auto käväisee lähes 90 asteen kulmassa, ennen kuin ajonvakautus tarttuu tilanteeseen...maantiellä auto ei olisi mahtunut omalle kaistalle"
"(suoraan jarrutettaessa) Huimin on heti ensijarrutus, kun auto lähtee täysin yllättäen pyörähtämään. Nopeilla ohjausliikkeillä tilanne on pelastettavissa. Mutta kun uusin jarrutuksen ohjaamatta lainkaan, auto tekee lähes tyylipuhtaan 360 asteen käännöksen. Sama toistuu kolme kertaa ja aina eri kohdissa leveää rataa, joten kyseessä ei ole sattuma"
Siis mitä ihmettä
Tässä puhutaan autosta, jolla ajoin itse lähes 100.000 km kolmen talven läpi, lopussa jo aika paljon matkaa nähneillä ContiIce nastarenkailla, tosin joka talvi etu- ja takarenkaat tasaisen kulumisen toivossa vaihtaen. Matkalla mentiin märällä polannejäällä etuvetoisia luisupulkkia pusikosta takaisin tielle nostellen ja kiiltävällä pakkasjäällä käytiin kolme talvea paljon ajetuilla talvirenkailla mäessä kelissä, jossa mökkinaapuri tilasi hiekottajan kun ei päässyt pihasta pois.
En epäile AL:n havaintoja, koska mittaukset on tehty osaavan kuljettajan ajamana ammattimaisella tavalla asianmukaisessa ympäristössä testiradalla Ivalossa. Mutta on hämmästyttävää nähdä, että rengasvalinta voi muuttaa lähes vainoharhaisen pikkutarkaksi kokemani vahvasiipisen Suojelusenkelin huolimattomaksi toheloksi, joka päästää auton ovi edelle tekemättä mitään? Tai peräti kääntää auton omatoimisesti perä menosuuntaan suoraan jarrutettaessa?
Jos jotain parannusta pitäisi Ceen (2008) ESP:hen pyytää, tahtoisin hieman lisää toleranssia vastaohjaukselle. Maksimipitoon tarvittavan pienen luiston se jo kaarteessa ja kiihdytettäessä sallii, mutta sen seurauksena kiihdytykseen tulevaa sivuliikettä ei saa korjata ilman että Suojelusenkeli hyppää jarrulle pienestäkin vastaohjauksesta.
Ennen lehden ilmestymistä olisi lyönyt vetoa, ettei Ceetä ole Kimi-näppäintä painamatta mahdollista ajaa niin leveässä luisussa kuin jutun kuvissa. Näköjään voi. En keksi, millä tempulla olisin saanut ESP oletusasetuksilla oman autoni kuvissa näkyvään luistokulmaan vaikka olisin yrittänyt spinnata tahallani. Ja koska Cee oli ensimmäinen ESP autoni, minä ihan oikeasti yritin sitäkin Hailuodon jäätiellä ihan vain nähdäkseni, mihin Ceen Suojelusenkeli pystyy.
Jutun havainnot eroavat täysin omistani, joten muidenkin kokemukset kiinnostavat. Kumpaa tuotantosarjaa teidän Ceenne on:
- talviajoon tottuneelle paranoidin korrekti ja varovainen vai
- aivan huomaamatta tappisladissa luisteleva ja jarrutettaessa ABSista piittaamatta perävalot edelle heittävä?
Jos olette saaneet Ceenne viimeksi mainitun tuotantosarjan autona, mitä siellä Ceen alla pyörii silloin kun ABS spinnaa auton suorassa jarrutuksessa tai Suojelusenkeli ottaa nokosia tappisladissa?
Autoliiton julkaiseman Moottori-lehden viimeisin numero 10/2014 selvittää kokeellisesti, mihin päähän autoa kannattaa laittaa epätasaisen talvirengassarjan paremmat renkaat. Kokeessa ajettiin jäällä VW Golfia ja W204 Ceetä Nokian R2 kitkarenkain, joista toinen pari oli uusi ja toinen 7-milliseksi etuvetoisen takapyörinä kulunut.
Minusta tarina on Ceen osalta todella yllättävää ja hämmentävää. Lehden kuvaus Mersun käytöksestä ei kuulosta olevan minulle tutusta helposta ja anteeksiantavasta (joskaan ei liukkaalla kovin nopeasta) talviautosta lainkaan, vaan jostain aivan muusta.
Huonommat edessä:
"Keula liukuu alta ja elektroninen ajonvakautus puuttuu heti ensimmäisestä kaarteesta alkaen peliin...puskemista oppii nopeasti varomaan ja ajonvakautus osallistuu ajoon aktiivisesti"
Huonommat takana:
"Olen vähällä menettää hallinnan jo ensimmäisessä jyrkemmässä kaarteessa. Perä irtoaa luisuun ja ehdin tehdä korjausliikkeiden sarjan ennen kuin ajonvakautus havahtuu. Auto käväisee lähes 90 asteen kulmassa, ennen kuin ajonvakautus tarttuu tilanteeseen...maantiellä auto ei olisi mahtunut omalle kaistalle"
"(suoraan jarrutettaessa) Huimin on heti ensijarrutus, kun auto lähtee täysin yllättäen pyörähtämään. Nopeilla ohjausliikkeillä tilanne on pelastettavissa. Mutta kun uusin jarrutuksen ohjaamatta lainkaan, auto tekee lähes tyylipuhtaan 360 asteen käännöksen. Sama toistuu kolme kertaa ja aina eri kohdissa leveää rataa, joten kyseessä ei ole sattuma"
Siis mitä ihmettä
Tässä puhutaan autosta, jolla ajoin itse lähes 100.000 km kolmen talven läpi, lopussa jo aika paljon matkaa nähneillä ContiIce nastarenkailla, tosin joka talvi etu- ja takarenkaat tasaisen kulumisen toivossa vaihtaen. Matkalla mentiin märällä polannejäällä etuvetoisia luisupulkkia pusikosta takaisin tielle nostellen ja kiiltävällä pakkasjäällä käytiin kolme talvea paljon ajetuilla talvirenkailla mäessä kelissä, jossa mökkinaapuri tilasi hiekottajan kun ei päässyt pihasta pois.
En epäile AL:n havaintoja, koska mittaukset on tehty osaavan kuljettajan ajamana ammattimaisella tavalla asianmukaisessa ympäristössä testiradalla Ivalossa. Mutta on hämmästyttävää nähdä, että rengasvalinta voi muuttaa lähes vainoharhaisen pikkutarkaksi kokemani vahvasiipisen Suojelusenkelin huolimattomaksi toheloksi, joka päästää auton ovi edelle tekemättä mitään? Tai peräti kääntää auton omatoimisesti perä menosuuntaan suoraan jarrutettaessa?
Jos jotain parannusta pitäisi Ceen (2008) ESP:hen pyytää, tahtoisin hieman lisää toleranssia vastaohjaukselle. Maksimipitoon tarvittavan pienen luiston se jo kaarteessa ja kiihdytettäessä sallii, mutta sen seurauksena kiihdytykseen tulevaa sivuliikettä ei saa korjata ilman että Suojelusenkeli hyppää jarrulle pienestäkin vastaohjauksesta.
Ennen lehden ilmestymistä olisi lyönyt vetoa, ettei Ceetä ole Kimi-näppäintä painamatta mahdollista ajaa niin leveässä luisussa kuin jutun kuvissa. Näköjään voi. En keksi, millä tempulla olisin saanut ESP oletusasetuksilla oman autoni kuvissa näkyvään luistokulmaan vaikka olisin yrittänyt spinnata tahallani. Ja koska Cee oli ensimmäinen ESP autoni, minä ihan oikeasti yritin sitäkin Hailuodon jäätiellä ihan vain nähdäkseni, mihin Ceen Suojelusenkeli pystyy.
Jutun havainnot eroavat täysin omistani, joten muidenkin kokemukset kiinnostavat. Kumpaa tuotantosarjaa teidän Ceenne on:
- talviajoon tottuneelle paranoidin korrekti ja varovainen vai
- aivan huomaamatta tappisladissa luisteleva ja jarrutettaessa ABSista piittaamatta perävalot edelle heittävä?
Jos olette saaneet Ceenne viimeksi mainitun tuotantosarjan autona, mitä siellä Ceen alla pyörii silloin kun ABS spinnaa auton suorassa jarrutuksessa tai Suojelusenkeli ottaa nokosia tappisladissa?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Töissä kahvihuoneessa nopeasti selasin lehden läpi ja auto taisi olla C 180cdi sedan. Ei tätä uusinta uutta vaan w204 facelift.
Normaalisti ESP päällä autoa ei kyllä saa kuvatunlaiseen käytökseen edes yrittämällä.
Autohan voisi käyttäytyä tuolla tavalla silloin kun ESP on laitettu off-tilaan napista/ratin valikosta. Silloinhan se ei taida lähteä kokonaan pois päältä vaan sallii isommat luisukulmat ennen puuttumista.
Joskus on tullut leikkiessä napattua ESP pois ja sladitellessa on tullut mielenkiintoisia tilanteita kun tietokone alkaa kesken kaiken korjata luisua. Siinä pitää olla nopeat kädet.
Normaalisti ESP päällä autoa ei kyllä saa kuvatunlaiseen käytökseen edes yrittämällä.
Autohan voisi käyttäytyä tuolla tavalla silloin kun ESP on laitettu off-tilaan napista/ratin valikosta. Silloinhan se ei taida lähteä kokonaan pois päältä vaan sallii isommat luisukulmat ennen puuttumista.
Joskus on tullut leikkiessä napattua ESP pois ja sladitellessa on tullut mielenkiintoisia tilanteita kun tietokone alkaa kesken kaiken korjata luisua. Siinä pitää olla nopeat kädet.
Kyseinen testi oli ollut kaverin koulussa myös keskustelun aiheena, siis auto inssejä pitä porukasta tulla. Tulos oli enimmän osan mielestä varsin selkeä ja ymmärrettävä ollut kuulemma.
Ajonvakautushan käyttää eniten etujarruja korjaamiseen koska painoa on keulalla enemmän ja lisäksi jarrutus lisää painoa keulalle.
No miksikös taka jarrujen osuus ei ole niin suuri, koska takarenkaiden pitäisi pitää auto suunnassa mutta jarrutuksen aiheuttama dynamiikan muutos heikentää pitoa takasilla+ siellä voi olla korjaus tilanteessa vielä vetoa viemässä sivuttaispidon voimia pois, lisäksi etusilla voi paremmin oikaista virhettä kulkusuunnassa jos vaan takapyörillä on pitoa
Ajonvakautushan käyttää eniten etujarruja korjaamiseen koska painoa on keulalla enemmän ja lisäksi jarrutus lisää painoa keulalle.
No miksikös taka jarrujen osuus ei ole niin suuri, koska takarenkaiden pitäisi pitää auto suunnassa mutta jarrutuksen aiheuttama dynamiikan muutos heikentää pitoa takasilla+ siellä voi olla korjaus tilanteessa vielä vetoa viemässä sivuttaispidon voimia pois, lisäksi etusilla voi paremmin oikaista virhettä kulkusuunnassa jos vaan takapyörillä on pitoa
Minustakin todella yllättävä testi
Miksi testi on tehty? Tiedossahan on että olipa auton vetotapa mikä tahansa ja olipa ajonvakautusta tai ei niin taakse pistetään aina paremmat renkaat.
Ainiin, kokeilihan ne tsernoBUMissakin että mitäs jos laitetaan reaktorista säätösauvat yläasentoon ja testataan mitä tapahtuu...
Miksi testi on tehty? Tiedossahan on että olipa auton vetotapa mikä tahansa ja olipa ajonvakautusta tai ei niin taakse pistetään aina paremmat renkaat.
Ainiin, kokeilihan ne tsernoBUMissakin että mitäs jos laitetaan reaktorista säätösauvat yläasentoon ja testataan mitä tapahtuu...
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Siltä osin kyllä, että liukkaammat renkaat takana aiheuttaa mielenkiintoista ajokäytöstä.Pega kirjoitti:Kyseinen testi oli ollut kaverin koulussa myös keskustelun aiheena, siis auto inssejä pitä porukasta tulla. Tulos oli enimmän osan mielestä varsin selkeä ja ymmärrettävä ollut kuulemma.
Oma pointtini asian esille tuomisessa ei kuitenkaan ollut tuo, vaan auton ABSin ja ESPin omituinen reagointi.
Ei, vaan riippuu siitä, mitä on tapahtumassa. Aliohjaava auto pakotetaan kääntymään sisäkaarteen puoleisella takajarrulla. Liian rajulla moottorijarrutuksella kaarteessa yliohjaamaan pakotetun takavetoisen pyörähdyksen estää ulkokurvin etujarru. Jossain muussa tilanteessa tapahtuu sitten jotain muuta.Pega kirjoitti:Ajonvakautushan käyttää eniten etujarruja korjaamiseen koska painoa on keulalla enemmän ja lisäksi jarrutus lisää painoa keulalle.
Aivan, takapyörien tehtävä on pitää auto suunnassa. Tuo on peruste jarruvoiman painottamiselle eteen. Eikö sinuakin tämän asian tietäen askarruta, miksi jarrutus suoraan käynnistää karusellin?Pega kirjoitti:No miksikös taka jarrujen osuus ei ole niin suuri, koska takarenkaiden pitäisi pitää auto suunnassa mutta jarrutuksen aiheuttama dynamiikan muutos heikentää pitoa takasilla+ siellä voi olla korjaus tilanteessa vielä vetoa viemässä sivuttaispidon voimia pois, lisäksi etusilla voi paremmin oikaista virhettä kulkusuunnassa jos vaan takapyörillä on pitoa
Osan vastauksesta tiedän. Juuri tuo W204 on ihan perstuntumallakin ollut selkeimmin nelipyöräjarrullinen auto meidän tontilla. Cee lataa taaksekin kunnolla jarrupainetta, mikä on jarrutusmatkan kannalta ehdottomasti hyvä asia niin kauan kuin ABS ja ESP ovat tilanteen tasalla. Jos eivät ole, jarrupaineen jaon suunnitteluvalinnan aiheuttamat riskit näkyvät juuri Ceen tapaisissa autoissa selvimmin.
On varmasti tilanteita, joita ESP, ASR ja ABS eivät pysty korjaamaan, kun kitka ei yksinkertaisesti riitä. Mutta todellinen kysymys onkin siinä, että miten rengasvalinta voi vaikuttaa siten, että normaalisti suorastaan päällekäyvän aktiivisesti luistoja korjailevan auton sähköiset avustimet eivät edes yritä auttaa ennen kuin tilanne on jo ihan mahdoton?
Renkaista johtuu se, että taaksekin jarrupainetta tarjoavat jarrut pyöräyttävät auton tai ettei takapyörien pito meinaa riittää luistojen oikaisuun. Mutta miksi ABS vetää auton piruettiin ja miksi ESP ei edes yritä yhtään mitään ennen kuin auto on poikittain?
Viimeksi muokannut 740 GLE, 01.10.2014 21:10. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Kuulostaa järkeenkäyvältä. Sekä ABSin että ESPin toimintalogiikka kyllä pistäisi ne yrittämään parhaansa, jos saisivat tiedon luistosta ajoissa.Pega kirjoitti:Ohjelmoinnissa ei ole huomioitu renkaiden epätasaista kuluneisuutta ja huonot takaset vääristävät anturitietoa jolloin on aika vaikea tehdä oikeanlaista korjausta
Ei silti vaikuta omaan käytäntöön, kun on muutenkin ollut tapana vaihtaa etu- ja taka-akselin renkaat joka renkaanvaihdossa. Takaset kuluvat hieman enemmän, joten joka syksy ja joka kevät paremmat taakse.
Sivuhuomiona tässä on jälleen yksi osoitus siitä, että oli karmea erehdys asentaa moottori väärin päin ja rälläköidä kardaani puolen metrin pätkiksi sikin sokin ympäri konehuonetta
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Ohjelma tai laitteen toiminta ei voi kumota fysiikan lakeja olipa siinä huomioitu mitä tahansa.Pega kirjoitti:Ohjelmoinnissa ei ole huomioitu renkaiden epätasaista kuluneisuutta ja huonot takaset vääristävät anturitietoa jolloin on aika vaikea tehdä oikeanlaista korjausta
Laittaako joku autoon eteen uudet hakkapeliitta 8 ja taakse ling long super 8v vanhat sileet kesärenkaat? Mitähän tapahtuu liukkaalla?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Eikä sitä kukaan odotakaan.AK47 kirjoitti:Ohjelma tai laitteen toiminta ei voi kumota fysiikan lakeja olipa siinä huomioitu mitä tahansa.
En minä ainakaan takavetoiseen laittaisi, enkä noin epätasaisia pareja mihinkään.AK47 kirjoitti:Laittaako joku autoon eteen uudet hakkapeliitta 8 ja taakse ling long super 8v vanhat sileet kesärenkaat? Mitähän tapahtuu liukkaalla?
Mutta jos koeluontoisesti laittaisin, vaikkapa osoittaakseni sellaisen ajattelutavan riskit, odottaisin julmetun pitkiä jarrutusmatkoja pelkin etujarruin sekä ESP:n hyperaktiivista toimintaa kaiken aikaa. Siitä saattaisi seurata spinnauksia ja leveitä luistoja ajettuani auton tilanteeseen, jossa valitsemieni renkaiden pito ei kerta kaikkiaan riitä.
En ihmettelisi, vaikkei sähköisen ajonhallinnan säätövara riittäisi pitämään hölmöilyäni kurissa. Mutta olisin kovin kummissani, ellei muuten kuljettajaa hyvin aktiivisesti holhoava sähköoppi edes yrittäisi tehdä mitään lieventääkseen kohellukseni seurauksia.
Ne takaset eivät olleet huonot kesätassut, vaan uudehkot testivoittajakitkat, joissa oli vielä puolet laillisesti käyttökelpoista pintaa jäljellä. Puoleksi kuluneiden kitkojen parina ei ollut testivoittajanastat, vaan samanlaiset kitkat, mutta uutena.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Ajonvakautus ei käsittele asiaa kokonaisuutena vaan rengaskohtaisesti. Jos takapää pyrkii lukkiutumaan höllätään jarruvoimaa. Enemmän koko homma viittaa abs järjestelmän toimintahäiriöön. W168 teki mulle joskus moisen tempun, pari jarrutusta toimi ja sitten tipahti pois. Sitten pyörittiin liukkaan-ajon radalla. Vikamuistiin ei tietysti jäänyt mitään.Pega kirjoitti:Ohjelmoinnissa ei ole huomioitu renkaiden epätasaista kuluneisuutta ja huonot takaset vääristävät anturitietoa jolloin on aika vaikea tehdä oikeanlaista korjausta
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Muistakaa että jos testi on tehty nollakitkassa kuten otsikon mukaan on, niin kyseessä on täysin erilainen olosuhde kuin mihin normaali autonkäyttäjä koskaan törmää.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Paskapuhettahan tuo on. Tietenkin jos oikein huonot renkaat laitaa taakse(esim kesä) niin sitten vois teoriassa ehkä jotenkin kovan vauhdin kanssa saada perän sivulle. Normaaliajossa ei onnistu mitenkään!
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Jäällä ovat ajaneet. Anteeksi harhaanjohtava otsikointini.ou812 kirjoitti:Muistakaa että jos testi on tehty nollakitkassa kuten otsikon mukaan on, niin kyseessä on täysin erilainen olosuhde kuin mihin normaali autonkäyttäjä koskaan törmää.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vetotavalla ei ole mitään merkitystä, taakse aina paremmat.740 GLE kirjoitti:Eikä sitä kukaan odotakaan.AK47 kirjoitti:Ohjelma tai laitteen toiminta ei voi kumota fysiikan lakeja olipa siinä huomioitu mitä tahansa.
En minä ainakaan takavetoiseen laittaisi, enkä noin epätasaisia pareja mihinkään.AK47 kirjoitti:Laittaako joku autoon eteen uudet hakkapeliitta 8 ja taakse ling long super 8v vanhat sileet kesärenkaat? Mitähän tapahtuu liukkaalla?
Mutta jos koeluontoisesti laittaisin, vaikkapa osoittaakseni sellaisen ajattelutavan riskit, odottaisin julmetun pitkiä jarrutusmatkoja pelkin etujarruin sekä ESP:n hyperaktiivista toimintaa kaiken aikaa. Siitä saattaisi seurata spinnauksia ja leveitä luistoja ajettuani auton tilanteeseen, jossa valitsemieni renkaiden pito ei kerta kaikkiaan riitä.
En ihmettelisi, vaikkei sähköisen ajonhallinnan säätövara riittäisi pitämään hölmöilyäni kurissa. Mutta olisin kovin kummissani, ellei muuten kuljettajaa hyvin aktiivisesti holhoava sähköoppi edes yrittäisi tehdä mitään lieventääkseen kohellukseni seurauksia.
Ne takaset eivät olleet huonot kesätassut, vaan uudehkot testivoittajakitkat, joissa oli vielä puolet laillisesti käyttökelpoista pintaa jäljellä. Puoleksi kuluneiden kitkojen parina ei ollut testivoittajanastat, vaan samanlaiset kitkat, mutta uutena.
Mutta voihan sinne taakse laittaa vaikka ne kitkat vaikka kuinka testivoittajat tai häviäjät - kunhan eteen löytyisi jostain vielä surkeemmat.
Itse en tykkää ajella "seka"rengastuksella, aina samanlaiset ollut joka nurkassa ja paremmassa kunnossa olevat taakse.
Jos on pakko laittaa alle paskat renkaat niin turha sitten ihmetellä jos ei auto taivu niin kuin ajatus. Jos meinaa auto lähteä paskoilla renkailla sinnesuntänne niin eipä tuo ole mikään ihme.
Huonolla rengastuksella saa minkä tahansa auton huonoksi ajella.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Menee vähän jo ohi otsikosta mutta... toki itsekin laitan taakse paremmat takavetoisessa mutta oikeastaan vain tasaisen kulumisen takia. Sellaisessa takavetoisessa mikä on hyvä ajettava pysyy hallittavuus parempana jos hitusen liukkaammat renkaat takana. Kaikista kauhein tilanne jos eturenkailta lähtee ensin pito, siinä on täysin matkustajana. Mutta huonoja ei kannata laittaa alle ollenkaan Ja tämä vain oma milipide, ei kannata hermostua.
Aika erikoiselle kuulostaa kyllä tuo testi. Tuollaisella autolla en ole ajanut mutta muissa ajonhallinnoissa ei kyllä puhettakaan että tuollaiseen tilanteeseen olisi päässyt.
Aika erikoiselle kuulostaa kyllä tuo testi. Tuollaisella autolla en ole ajanut mutta muissa ajonhallinnoissa ei kyllä puhettakaan että tuollaiseen tilanteeseen olisi päässyt.
Ei olekaan. Mutta se ei ole tämän kupletin juoni.AK47 kirjoitti:Jos meinaa auto lähteä paskoilla renkailla sinnesuntänne niin eipä tuo ole mikään ihme.
Eihän se yllätä ketään, että sekarengastus saattaa ajonhallinnan mahdottoman tehtävän eteen. Enemmän kiinnostaakin, miksi ajonhallinta ei edes yritä hoitaa tehtäväänsä?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Johtuisko siitä ettei se auto tunnista että joku pölvästi on laittanut huonommat renkaat TAAKSE.740 GLE kirjoitti:Ei olekaan. Mutta se ei ole tämän kupletin juoni.AK47 kirjoitti:Jos meinaa auto lähteä paskoilla renkailla sinnesuntänne niin eipä tuo ole mikään ihme.
Eihän se yllätä ketään, että sekarengastus saattaa ajonhallinnan mahdottoman tehtävän eteen. Enemmän kiinnostaakin, miksi ajonhallinta ei edes yritä hoitaa tehtäväänsä?
Onko yhtään autonvalmistajaa joka suosittelee laittamaan taakse huonommat renkaat? Kaikki manuaalit ja ohjeet mitä olen lukenut kehoittaa laittamaan paremmat taakse.
Jos ei ole yhtään valmistajaa tai tässä tapauksessa mersu riittää ja nimenomaan 204 siis, niin miksi vitussa sinne pitää laittaa ne huonommat sitten väkisellä?
Jos sinne laittaisi vaikka eteen uuden hakka 8 nastan 195/65/15 ja käytetyn 225/45/17 ling longin kesäkumen ja taakse vanhan littanan kottikärryn renkaan ja uuden Goodyear F1 keärenkaan 245/40/17 niin pitäisikö toimia (edes yhtään) jos valmistaja ei ole sitä erikseen kieltänyt näin rengastamasta?
SIIS IHAN TURHA TESTI ALUNPERIN TUO TAAKSE HUONOMMAT RENKAAT TESTI.
Hyvä että mersu ei pelaa väärällä rengastuksella.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Laitat uudet renkaat alle ja ajat jonkun matkaa; kas sinulla on huonommat renkaat takana kun kyse on takavetoisesta autosta (mersusta).
Koskaan ei siis pitäisi ostaa kaikkia neljää rengasta uusiksi yhdellä kertaa, ettei joudu tuohon väärän rengastuksen ansaan ESP:tä huijaamaan vaan ostaa aina uudet vain taakse
Koskaan ei siis pitäisi ostaa kaikkia neljää rengasta uusiksi yhdellä kertaa, ettei joudu tuohon väärän rengastuksen ansaan ESP:tä huijaamaan vaan ostaa aina uudet vain taakse
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Enemmän tuo viittaa oikeastaan kuitenkin toimintahäiriöön, etenkin tuo jarrutushommelin tulos. Sehän noissa on paha että jos tulee toimintahäiriö ilman vikavaloa niin se on menoa, kun noita normaalisti ajaa niinkuin niitä pitää ajaa. Sitten kun mikään ei viestitä siitä että pitäisi ajaa kuin vanhaa 190:iä niin kuljettaja toimii väärin ja käypi haveri.
Yllä mainitsin että oli joskus 10v sitten sama juttu W168:n kanssa jossa oli jokseenkin melko holhoava ESP. ABS lopetti siinä toimintansa, ei vikavaloa eikä mitään vikamuistiin. Samalla putosi ESP kokonaan poies, ilman mitään ilmoitusta.
EDIT: Tuo ESP/ABS vikaantuminen johti piruettien tekoon, asia korjaantui kun alkoi ajaa kuin vanhalla absittomalla W201:llä. Eli testiin liittyen en poissulkisi teknistä vikaa lopputuloksesta poies. Periaatteessa nuo on kuitenkin suunniteltu niin idioottivarmoiksi ettei niitä pitäisi pystyä jarruttamalla saada spinnaamaan, jos ei takapään jarrutuksessa jotain feelua ole ei se voi spinnatakkaan. Vähän niinko jumiva jarrupainesäädin.
Yllä mainitsin että oli joskus 10v sitten sama juttu W168:n kanssa jossa oli jokseenkin melko holhoava ESP. ABS lopetti siinä toimintansa, ei vikavaloa eikä mitään vikamuistiin. Samalla putosi ESP kokonaan poies, ilman mitään ilmoitusta.
EDIT: Tuo ESP/ABS vikaantuminen johti piruettien tekoon, asia korjaantui kun alkoi ajaa kuin vanhalla absittomalla W201:llä. Eli testiin liittyen en poissulkisi teknistä vikaa lopputuloksesta poies. Periaatteessa nuo on kuitenkin suunniteltu niin idioottivarmoiksi ettei niitä pitäisi pystyä jarruttamalla saada spinnaamaan, jos ei takapään jarrutuksessa jotain feelua ole ei se voi spinnatakkaan. Vähän niinko jumiva jarrupainesäädin.
Viimeksi muokannut Mulqvist, 05.10.2014 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Juuri näin.dealer kirjoitti:Laitat uudet renkaat alle ja ajat jonkun matkaa; kas sinulla on huonommat renkaat takana kun kyse on takavetoisesta autosta (mersusta).
Koskaan ei siis pitäisi ostaa kaikkia neljää rengasta uusiksi yhdellä kertaa, ettei joudu tuohon väärän rengastuksen ansaan ESP:tä huijaamaan vaan ostaa aina uudet vain taakse
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Ei se auto tosiaankaan tunnista alle asennettujen renkaiden laatua eikä renkaanvaihtajan pöljyyttä. ABS ja ESP toimivat pyörimis-, ohjauskulma- ja kiihtyvyysanturien perusteella.AK47 kirjoitti:Johtuisko siitä ettei se auto tunnista että joku pölvästi on laittanut huonommat renkaat TAAKSE.
Sinua ei selvästikään kiinnosta miksi näin tapahtuu, mutta mistä olet vihainen?
Katsopa Dealerin viestiä yllä ja mieti mitä se merkitsee autossa, jossa uudet renkaat merkitään VE-VT-OE-OT ja sen jälkeen asennetaan joka syksy samassa järjestyksessä omille paikoilleen kunnes joku rengas on vaihtoon kypsä. Ei niin kannattaisi tehdä, enkä itse tee niin, mutta ymmärrän, kuinka niin voi silti tapahtua.AK47 kirjoitti:Onko yhtään autonvalmistajaa joka suosittelee laittamaan taakse huonommat renkaat? Kaikki manuaalit ja ohjeet mitä olen lukenut kehoittaa laittamaan paremmat taakse.
Monenko viikon kuluttua uusien renkaiden asentamisesta sinä vaihdat vähemmän kuluneet edestä taakse?
Sulla on paljon mielenkiintoisempi renkaavaihtopaikka. Minä joudun vaihtamaan tallissa. Väkisellä en silti laita, vaan houkuttelen, kunnes sopii hyvin.AK47 kirjoitti:Jos ei ole yhtään valmistajaa tai tässä tapauksessa mersu riittää ja nimenomaan 204 siis, niin miksi vitussa sinne pitää laittaa ne huonommat sitten väkisellä?
Testin tekemisen syyn varmaan tietää parhaiten lehden toimitus, mutta vinkkejä siitä saa kyllä jutun lukeva. Tarkoitus saattoi olla mutuilun lopettamiseksi etsiä mitattua tietoa perusteeksi jo jutun otsikon kehotukselle "Jos talvirenkaissa on kulumiseroja, on parempi rengaspari syytä asentaa taakse".
Tekstissä kerrotaan sellaistakin kuullun, että "Nykyautojen ajonvakautusjärjestelmät korjaavat isojakin ongelmia ja ajovirheitä, joten onko aika päivittää käsityksiä?"
Testin perusteella ei ole.
Minun vähän ajavana on sama laittaa aina paremmat taakse, mutta testillä saattaa olla mielenkiintoa myös paljon ajavalle takavetoisen kuljettajalle, jonka takarenkaat ehtivät kulua merkittävästi jo yhden rengaskauden aikana. Ja etuvetoisen kuljettajalle, joka huomaa etutassujen pinnan katoavan paljon takasia nopeammin.
Testissa ei ajettu F1 eikä kottikärryn renkailla, vaan molempiin autoihin asennettiin samanlaiset saman valmistajan talvirenkaat joka nurkalle. Toinen pari uusia, toinen vajaa puolet matkastaan rullanneita uudehkoja samanlaisia. Eli täsmälleen se tilanne, joka kohtaa paljon ajavaa etuvetoisen kuskia eturenkaiden loppuessa. Samat kokeet toistettiin molemmin päin, huonompi pari edessä ja takana.AK47 kirjoitti:Jos sinne laittaisi vaikka eteen uuden hakka 8 nastan 195/65/15 ja käytetyn 225/45/17 ling longin kesäkumen ja taakse vanhan littanan kottikärryn renkaan ja uuden Goodyear F1 keärenkaan 245/40/17 niin pitäisikö toimia (edes yhtään) jos valmistaja ei ole sitä erikseen kieltänyt näin rengastamasta?
Voi kai sen jättää lukemattakin, ellei kiinnosta. Minulle se perusteli oikein hyvin, miksi vanha periaate pätee yhä, vaikka autot ja renkaat ovat muuttuneet.AK47 kirjoitti:SIIS IHAN TURHA TESTI ALUNPERIN TUO TAAKSE HUONOMMAT RENKAAT TESTI.
En ymmärrä, mitä hyvää tuossa on, mutta kerro nyt varalta, missä vaiheessa kulunut takarengas muuttuu pölvästin asentamaksi sopimattomaksi F1 kottikärryn pyöräksi, että tiedän vaihtaa sen kesken kauden joko eteen tai kierrätykseen?AK47 kirjoitti:Hyvä että mersu ei pelaa väärällä rengastuksella.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
En nyt osaa mitenkään nätisti sanoa, mutta koeta nyt laittaa ne paremmat aina taakse niin on hyvä. Ostaa sen 2 rengasta aina ja ne taakse ja takaa eteen ne jo ajetut jos ei muuten onnistu. TM:llä voit sitten pyyhkiä vaikka persettä.740 GLE kirjoitti:Ei se auto tosiaankaan tunnista alle asennettujen renkaiden laatua eikä renkaanvaihtajan pöljyyttä. ABS ja ESP toimivat pyörimis-, ohjauskulma- ja kiihtyvyysanturien perusteella.AK47 kirjoitti:Johtuisko siitä ettei se auto tunnista että joku pölvästi on laittanut huonommat renkaat TAAKSE.
Sinua ei selvästikään kiinnosta miksi näin tapahtuu, mutta mistä olet vihainen?
Katsopa Dealerin viestiä yllä ja mieti mitä se merkitsee autossa, jossa uudet renkaat merkitään VE-VT-OE-OT ja sen jälkeen asennetaan joka syksy samassa järjestyksessä omille paikoilleen kunnes joku rengas on vaihtoon kypsä. Ei niin kannattaisi tehdä, enkä itse tee niin, mutta ymmärrän, kuinka niin voi silti tapahtua.AK47 kirjoitti:Onko yhtään autonvalmistajaa joka suosittelee laittamaan taakse huonommat renkaat? Kaikki manuaalit ja ohjeet mitä olen lukenut kehoittaa laittamaan paremmat taakse.
Monenko viikon kuluttua uusien renkaiden asentamisesta sinä vaihdat vähemmän kuluneet edestä taakse?
Sulla on paljon mielenkiintoisempi renkaavaihtopaikka. Minä joudun vaihtamaan tallissa. Väkisellä en silti laita, vaan houkuttelen, kunnes sopii hyvin.AK47 kirjoitti:Jos ei ole yhtään valmistajaa tai tässä tapauksessa mersu riittää ja nimenomaan 204 siis, niin miksi vitussa sinne pitää laittaa ne huonommat sitten väkisellä?
Testin tekemisen syyn varmaan tietää parhaiten lehden toimitus, mutta vinkkejä siitä saa kyllä jutun lukeva. Tarkoitus saattoi olla mutuilun lopettamiseksi etsiä mitattua tietoa perusteeksi jo jutun otsikon kehotukselle "Jos talvirenkaissa on kulumiseroja, on parempi rengaspari syytä asentaa taakse".
Tekstissä kerrotaan sellaistakin kuullun, että "Nykyautojen ajonvakautusjärjestelmät korjaavat isojakin ongelmia ja ajovirheitä, joten onko aika päivittää käsityksiä?"
Testin perusteella ei ole.
Minun vähän ajavana on sama laittaa aina paremmat taakse, mutta testillä saattaa olla mielenkiintoa myös paljon ajavalle takavetoisen kuljettajalle, jonka takarenkaat ehtivät kulua merkittävästi jo yhden rengaskauden aikana. Ja etuvetoisen kuljettajalle, joka huomaa etutassujen pinnan katoavan paljon takasia nopeammin.
Testissa ei ajettu F1 eikä kottikärryn renkailla, vaan molempiin autoihin asennettiin samanlaiset saman valmistajan talvirenkaat joka nurkalle. Toinen pari uusia, toinen vajaa puolet matkastaan rullanneita uudehkoja samanlaisia. Eli täsmälleen se tilanne, joka kohtaa paljon ajavaa etuvetoisen kuskia eturenkaiden loppuessa. Samat kokeet toistettiin molemmin päin, huonompi pari edessä ja takana.AK47 kirjoitti:Jos sinne laittaisi vaikka eteen uuden hakka 8 nastan 195/65/15 ja käytetyn 225/45/17 ling longin kesäkumen ja taakse vanhan littanan kottikärryn renkaan ja uuden Goodyear F1 keärenkaan 245/40/17 niin pitäisikö toimia (edes yhtään) jos valmistaja ei ole sitä erikseen kieltänyt näin rengastamasta?
Voi kai sen jättää lukemattakin, ellei kiinnosta. Minulle se perusteli oikein hyvin, miksi vanha periaate pätee yhä, vaikka autot ja renkaat ovat muuttuneet.AK47 kirjoitti:SIIS IHAN TURHA TESTI ALUNPERIN TUO TAAKSE HUONOMMAT RENKAAT TESTI.
En ymmärrä, mitä hyvää tuossa on, mutta kerro nyt varalta, missä vaiheessa kulunut takarengas muuttuu pölvästin asentamaksi sopimattomaksi F1 kottikärryn pyöräksi, että tiedän vaihtaa sen kesken kauden joko eteen tai kierrätykseen?AK47 kirjoitti:Hyvä että mersu ei pelaa väärällä rengastuksella.
Kaikkien autojen ajonhallinnan tärkein komponentti on ratin ja penkin välissä. Jos joku ei kykene käsittelemään sitä asiaa että perse rengastuksella auto ei käyttäydy nätisti ja kauniisti, niin sille minä en voi mitään.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Hmm. Valitettavasti itsellä pitää pistää kaikki renkaat uusiksi tänä talvena, koska edellinen satsi alkaa olla tasaisesti huonoksi kulunut. Keväällä on varmaan tilanne, että edessä on jäljellä enemmän pintaa. Sen kanssa vaan pitää elää – toivoa vaan, ettei tule pahaa paikkaa eteen.
t.
Risto
PS: Sori, oli pakko röllätä. Tällaisia tilanteita tulee eteen vaikka parhaansa yrittää.
t.
Risto
PS: Sori, oli pakko röllätä. Tällaisia tilanteita tulee eteen vaikka parhaansa yrittää.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
MInäpä sanon nätisti: S204 Cee on liukkaalla yksi parhaita ajettavia, mitä olen koskaan kokeillut ja ehdottomasti paras, jonka olen omistanut. En usko nykyisen autoni muuttavan tätä käsitystä. Kyse ei ole Ceen ongelmasta, mutta haluaisin silti teknisestä mielenkiinnosta ymmärtää, mikä lehden kokeessa sai erittäin turvalliseksi viritetyn ajonhallinnan erehtymään? Tässä ei ollut kyse siitä, ettei väärä rengasvalinta mahdollistanut kuljettajan aiheuttaman luiston oikaisua, vaan kerrottiin, ettei auto edes yrittänyt, eli ei ilmeisesti huomannut luistoa ennen kuin "melkein 90 asteen luistossa".AK47 kirjoitti:En nyt osaa mitenkään nätisti sanoa, mutta koeta nyt laittaa ne paremmat aina taakse niin on hyvä.
Sinulla taisi jäädä huomaamatta jo ihan ensimmäisessä vastauksessani sinulle kertomani periaate laittaa aina paremmat taakse, ainakin takavetoiseen. Epävakaus kuluneilla takarenkailla ei ole yllätys,eikä minun autossani tule niin tapahtumaan. Mutta eikö sinua kiinnosta, miksi monien holhoavan tarkaksi kokema ajonhallinta ei tässä tapauksessa edes yrittänyt tehdä mitään?
Oma epäilykseni saattaa olla asiaton, mutta jos odottaa joidenkin muiden autojen ESP:n rutinaa ja kolinaa, ei Mersun hillityn luistoneston toimintaa välttämättä edes huomaa, ellei huonosti valittujen renkaiden kitka riitä ESP:n toiminnan seurausten näkemiseen?
Tuo vaatisi aika taitamatonta testaajaa, mutta jos ei ole hyvin toimivalla ESPillä paljon ajanut, on täysin mahdollista. Täältä löytyy muutamien talvien kokemus W/S204 Ceestä, eikä lehdessä kuvattu ilmiötä ole kukaan kokenut, mutta testaaja saa sen radalla ilmenemään eka yrityksellä?
En tiedä, miten TM tähän liittyy, mutta oletan kiiltäväpintaisen paperin soveltuvan huonosti ehdottamaasi tarkoitukseen?AK47 kirjoitti:Ostaa sen 2 rengasta aina ja ne taakse ja takaa eteen ne jo ajetut jos ei muuten onnistu. TM:llä voit sitten pyyhkiä vaikka persettä.
Vain kahden renkaan ostaminen ei aina ole käytännöllinen ratkaisu. Paljon ajava etuvetoisen kuski päätyy sillä tavoin ajamaan hyvin eri tavoin kuluneita renkaita, eikä kokeen perusteella selvästi huonompien eturenkaidenkaan kanssa ajettavuudella juhlita.
Sen varmaan jo huomasitkin, että avauksen teksti kertoo myös kuluneiden eturenkaiden ja uusien takarenkaiden ongelmasta? Noin päin epätasainen pari ei ehkä ole yhtä vaarallinen kuin huonommat takana, mutta sellaisillakin renkailla Ceen käytös menee pilalle tavalla, jota en ole koskaan kokenut omassani. Vähän turhaa ostaa yksi parhaista ajettavista mitä markkinoilta löytyy, jos se on tarkoitus pilata huonoin eturenkain, vaikkapa kahta kerrallaan vaihtaen.
Kahden renkaan vaihto-ohjeestasi tietämätön autoni edellinen omistaja on mennyt pöljyyksissään ostamaan neljä ihan uutta talvirengasta kerralla. Niillä on nyt ajettu jokin osuus viime marras-toukokuun välillä kertyneestä 7000 km matkasta. Kuluneetkin ne ovat, kaikkien pinta on mauserilla mitattuna 9.5 millissä, enkä erota mittaamalla, mitkä kaksi olisivat muita huonommat.
Mitkä kaksi heitän pois, ostaakseni taakse paremmat? Jos nyt riskeeraan ja ajan noilla tasaisesti kuluneilla tämän talven, ilmeisesti viimeistään tammikuussa on syytä ostaa takasten tilalle uudet, kun siihen mennessä ne minun ajoillani ehtivät jo kulua havaittavasti?
Semmoinen selkiyttävä piirre kahden renkaan vaihto-ohjeessa on, että olipa autoon valittu ensimämisiksi talvirenkaiksi nastat tai kitkat, niin sellaisilla se ajetaan paaliin saakka, kun kahta rengasta kerrallaan ei voi eri tyyppisiin vaihtaa.
Eli en usko kahden renkaan vaihtoon ollenkaan. Tietyin edellytyksin niin voi tehdä, mutta ei se ole suinkaan mikään ainoa oikea tapa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.