Iston W123 300D kunnostus projekti

Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Iston W123 300D kunnostus projekti

Viesti Kirjoittaja Isto »

Terve vaan kaikille! Piti myös tänne rekisteröityä kun täällä on paljon muitakin w123 projekteja, joten miksen omastanikin ykskakskolmosesta tekisi. :)

Eli tuossa syksyllä tuli ostettua tommonen 82 vuosimallin riisseli mese, jota heti piti alkaa kunnostamaan hieman, mutta käsistähän heti se homma lähti. :)


Kuva
Kuva


Hieman joka puolella oli ruostetta havaittavissa joten ei muuta kun purkuhommiin
Kuva
Kuva

Purettuna sekä vartaassa
Kuva

Kuva
Todella vittumaista tuo mersun massa pohjassa kun ei meinaa millään lähteä pois. No muutama ilta rälläkkää vaan niin kyllähän se aika hyvä oli.

Alustan osat valmiita hiekka puhallukseen ja maalaukseen

Kuva
Kuva


Koppaa hieman puhallettuna. Täytyy jatkaa viikonloppuna. Puhallukseen jälkeen täytyy vetää ohut epoksi harso ettei pääse ruostumaan heti.

Kuva
Kuva

Alustan osat hain maalauksesta ja veholta tuli myös vähän osia.
Kuva
Takapään runkopalkki tuli tilattua myös kokonaan uusi sillä vanha on todella reikäinen.
Kuva


Seuraavaksi sitten hitsaus hommia ja osahankintoja tarttis tehdä. Päivittelen sitä mukaa mitä ehin tekemään.
Viimeksi muokannut Isto, 13.11.2014 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tervetuloa foorumille, 123-aiheet menee aina seurantaan minullakin.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Asiallista entistystä. Taitaapa aihiokin olla asiallisemmasta päästä lähtökohtana. 8)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Kiitoksia!

Joo aihio ei ole kaikkein huonoin, mutta ei kyllä parhainkaan. kyllä tuossa tekemistä riittää. :D
Avatar
JÖYMÄ
Viestit: 57
Liittynyt: 31.12.2013 2:45
Paikkakunta: reisjärvi

Viesti Kirjoittaja JÖYMÄ »

Sen verran hyvännäköinen lähtökohta että ei itsellä olisi tullut mieleen noinkin peruustellisesti alkaa tekemään, Mutta hyvä vain kun kerralla tekee :wink: Asiallinen kampe tulee varmasti 8)
® Mesen Porkkana-klubi
-w201 2.5 avantgarde
-SEC 300d kv
Avatar
blacklake
Viestit: 1156
Liittynyt: 22.11.2010 13:14
Paikkakunta: Reisjärvi

Viesti Kirjoittaja blacklake »

Jeps, komiata :!: 8)
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Tuostahan tulee erittäin hieno mersu :D
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
jussaP
aktiivimeseläinen
Viestit: 3483
Liittynyt: 20.12.2007 18:55
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja jussaP »

mukava seurata kun muutkin värkkäilee näiden 123 koristen parissa 8)
-------------------------------------------------------
® Mesen Porkkana-klubi
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Hieman olis projekti edennyt. :)


Kuva
Koppa puhallettuna loppuun


Kuva
Vedin samantien pintaan vähän epoksii ni ei ruostu heti uudestaan.

Kuva
Uutta lattiaa. Myös apparin lattiaa joutuu hieman korjaamaan.

Kuva
Kuva
Oikeenpuoleisen runkopalkin tein kokonaan uuden. Vasemmalle puolelle varmaankin sama operaatio.

Kuva
Kuva
Uus kaari kiinni.

Sit seuraavan puolen kimppuun.

:P
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Onko tuossa jousikupista helmaan menevässä kotelossa uusi korjauspala? Näyttäis tuossa yhdessa kuvassa olevan. Onko se yhtään paksumpaa materiaalia mitä tarvikehelmat? Postissa tulossa sellaiset, mutta kiinnostais tietää onko ne edes millistä :roll:
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Kyllä uusi tuli laitettua. Taitaa se samanpaksuinen olla mitä alkuperäinenkin eli noin 1mm. Eihän sen periaatteessa tarvi paksumpi ollakkaan.
Jaakkonen
Viestit: 221
Liittynyt: 20.9.2011 13:01
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jaakkonen »

Mitähän on tapahtunu viimesimmille kuville kun ei näy.
Penta-tyyliset vanteet ja Samsungin täppäri kaupan.
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Takapään hitsailut on jo hyvällä mallilla. :) Pian saa tekniikkaa ruveta etsimään. Hakusessa olis om606 koneinen väyrynen mistä sais samalla vahteiston ja muut apulaitteet.


Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kyl siittä vielä kai auto tulee. :)
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Jäänyt vähä päivittäminen vähemmälle, mutta nyt olis sitte pellihommat aika finaalissa, pientä näpräämistä ja viimeistelyä niin sais vetää maalit niskaan. :) Etupäästä jouduin korjaamaan peruspaikat eli etuhelmat ja saranakotelot sekä joitan pieniä paikkoja konehuoneen puolelta ja viimisempänä laitoin uuden peräpellin ja kulmapalat takakonttiin. Oli muuten aikamoinen sovitus tossa uudessa pellissä että sai sopimaan suhkot siististi.
Laitan kuvia korista kun saan vedettyä maaleihin.

Tuli myös ostettua kolmisatku turboväykky mistä tekniikan siirrän tähän koriin, tietenkin hiukan piristettynä. :twisted: Turboksi mietin holsetin hx40 superia. (Millä pakopesällä suosittelisitte?)ja pumpuksi mynän tai herlevin tekelettä. (saa tarjota). Laatikkona meinasin käyttää vakio sähkö laatikkoo ja peräks tarttis varmaan löytää sopiva S-sarjan perä.
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Lukiko siinä peräpellissä sisäpuolella made in taiwan? :D Omassa lukee ja on pirun ohutta peltiä :ei_tajuu:
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Juu näky lukevan. :D No tohon oli joskus vaihettukki toi pelli ja ennenki pyörän kaaria hitsailtu niin tottakai kyljet hiukan mutkalla...

Vielä tarttis vetää pohjaan/pyöränkoteloihin kivenisku massaa ja pintamaali niin olis valmis. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kohta pääseeki sovittaa kolmesatasta keulalle, Saa tarjota edelleenki sitä pumppuu ja suodatin jalkaa. Myös turbo ja pakosarja tarttis hankkia...
Avatar
arestes
Viestit: 104
Liittynyt: 19.9.2013 11:42
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja arestes »

TYKKÄÄN!!! :D :D :D
Mercedes-Benz 300D -82
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Isto kirjoitti:Laatikkona meinasin käyttää vakio sähkö laatikkoo.
Tämähän ei sitten toimi mekaanisen pumpun kanssa.
Vaatii toimiakseen sen oman sähköpumpun jonka voi kyllä tapittaa, mutta sitten on vähän enempi sähkötöitä tiedossa.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Mika.T kirjoitti:
Isto kirjoitti:Laatikkona meinasin käyttää vakio sähkö laatikkoo.
Tämähän ei sitten toimi mekaanisen pumpun kanssa.
Vaatii toimiakseen sen oman sähköpumpun jonka voi kyllä tapittaa, mutta sitten on vähän enempi sähkötöitä tiedossa.
Eikös tähän toimi se PCS ohjain joka jukkiksella oli cuupassa?
Vai vaatiiko sekin sähköpumpun?
Tuokin vaatii kyllä rakentelua toimiakseen.
250D -92
190D 2.2turbo
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Pcssää monet käyttäneet 722.6 kanssa. Toimii mekaanisen pumpun kanssa. Myös jotkut itse tehneet ohjauksen. Itselläni vielä mietintä vaiheessa. Myös toi vahvistus mietityttää tekiskö itte, tarvis kysyä mitä osat maksaa..
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Hieman olis homma edenny kesänmittaan. :)

Kuva

Kuva
Uusilla osilla tuli kasailtuu.

Kuva
Edessä on 560 ässän jäähytetyt levyt

Konettakin tuli soviteltua.
Öljypohjaa hiukan muokkasin jotta koneen sai hieman taakseppäin.
Kuva

Hieman myös poikittaispalkkia että koneen etupään sai mahdollisimman alas ja suoraan.
Kuva

Kiinnikkeet tuli itse tehtyä, jousikumeina nuo perus 601-603 kumit, Katotaan joutuuko vaihtaa jäykempiin. Vai onko nuo tarpeeks tukevat.
Kuva
Kuva

Ahdasta tullee eteen kun tarttis saada vielä ilmastoinnin cuuleri eteen mahtumaan, välijäähdyttimen hain motonetista ja jäähdyttimeksi tilasin griffinin jäähdyttimen, katotaan millia mahtuu.

Kuva
Kuva

Turbokin tarttis myös hankkia, onko ehdotuksia 300-400hp tehoihin? Oon kattonu noita hx35 ja 40 supereita, mutta en oo oikeen varma kumpi kannattais ostaa ja millä pakopesällä. Pumppu on mynän 7mm.
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Jäähdytyspuoli suunniteltu ja melkein totetutettukkin valmiiksi, vielä puuttuu öljynjäähyt, mitkä tulee kumpaankin etukulmaan. pakosarja ja turbokin tuli hommattua, sekä imusarjaan tuli painekotelo tehtyä.

Kuva

Kuva

Kuva

Myös toinen ahtoputkista tuli tehtyä 75mm alumiini putkesta ja mutkista. Päihin tein sikkikoneella pullistukset joten ei pitäis tulla mitään vuoto ongelmia, viikonloppuna täytyy tehdä turbon ja välijäähdyttimen väliin putki. Sen teen 60mm materiaalista

Kuva

Kuva



Kokeilin aluksi alkuperästä ilmastoinnin flektiä ,mutta tilasin kuitenki tommosen matalan spal flektin ja sopii kyllä täydellisesti maskin alle piiloon ja onhan se paljon tehokkaampikin, tuli vaan tilattua puhaltava malli vaikka piti olla imevä joten täytyy vielä vaihtaa oikeaan.
94zip
linttauttaja
Viestit: 966
Liittynyt: 02.2.2013 23:16
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 94zip »

Siiven kääntämällä suunta vaihtuu, jos onnistuu kääntäminen.
250D -92
190D 2.2turbo
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Jaahas täytyy päivitellä välillä tekemisiä, kun kipeenä ei viitti talliinka mennä, niin ehtii kirjoitteleemaan. :)

Elikkä syksyllä sain tekniikan nippuun, kaikki jäähdyttimet kiinni, ahtoputket, pakoputki, vaihde ja kaasuvivuston tehtyä. Myöskin ojefejerin vaihdelaatikon ohjainboksi tuli ostettua, vaikuttaa ihan toimivalta systeemiltä.
Muutama kuva:

Kuva
Kuva
Downpipe 4 tuumaa rosteria ja loppuputki 3.5.

Kuva
Kuva
Hieman ahdasta öljynjäähdyttimillä sillä kuskin puolella menee ahtoputki ja apukuskin puolella ilmastoinnin kuivain vieressä.

Kuva

Todella helppo asentaa tuo ojefejerin boksi, asetuksien säätäminenkin tuntui helpolta, Aattelin sijoittaa tuon boksin hanskalokeroon, tuon näytön ajattelin sioittaa siten että alkuperäiset napit pysyy alkuperäisillä paikoilla ja ei tarvi porata mitään ylimääräisiä reikiä näkyville.

Kuva
Kaasuvivustosta tein mahdollisimman yksinkertaisen ja käytin alkuperäistä kaasuasentoanturia mikä sopi suoraan johtosarjaan. :)

Kone tuli jossain välissä nostettua pois ja sille aattelin tehdä pienen huollon, olihan sillä jo 350tkm rullattu.

Kannen käytin irti ja kaikki näytti olevan ok, laiton kasaan uudella tiivisteellä ja liimalla, vaihtoon meni myös nostajat, nokkaketju ja hehkut
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt pitäis olla iskussa kone. Melkein sais paikalleen heittää.

Tuli viimeinen korjattua takalasin alareuna, mikä piti tehä jo aikoja sitte, mutta tuli tehtyä vasta nyt. Eli koko reunahan oli ruostunu läpi niin tein kokonaan uuden.
Kuva

Kuva
Joutu vähä pelliä naputtaa ja vääntämään mutta yllättävän hyvä tuli ja lasi sopi paikalleen. :D

Tuli hyvä väli vetää takakontti, konehuone, helmat ja irto osat väriin
Takakontti, takaluukku ja helmat tuli vedettyä orkkis sävyllä. galinitrau 7129 mattaa ja Konehuoneeseen tuli sama väri pitä pohjaan ja sisällekkin, 2k uretaania, myös mustat osat on samaa maalia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Täytyy ruveta seuraavaks koppaa hiomaan maalaus kuntoon, ovet on onneks aika hyvät, niitä ei tarvi kauheesti korjailla, Voiton puolella pikkuhiljaa.
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Huikeeta duunia :shock:
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Korin sain keväällä maaliin, muissa osissa on vielä pohjat kesken.

Kuva

Kuva

Kuva
Perä tuli myös kasattua ja asennettua.

Ennen kun tekniikan heitin paikalleen tuli myös jarru ja polttoainelinjat vedettyä.


Kuva

Kuva

Alkais vaikuttaa siltä että kohta sais testisauhut ottaa koneesta.
:twisted:
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Siistii.

Tuosta laatikon ohjauksesta lukis mielellään lisääkin.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Valmistajan sivuilla on hyvät ohjeet tuosta säätämisestä ja mahdollisuuksista. Mulla tuo ohjain ohjaa myös w126 sähköistä nopeusmittaria jonka oon sovittanut w123 mittaristoon.

http://ofgear.dk/index.html
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Onhan hienoo tekemistä...laita vaan lisää kuvia :D
® Mesen linttaklubi
Isto
Viestit: 21
Liittynyt: 12.11.2014 20:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Isto »

Tämäkin on hieman edistynyt.

Kuva

Kuva :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123, sedan, coupe, farmari, lang”