Lisäkaukovalot W212 ILS autoon

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Lisäkaukovalot W212 ILS autoon

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ainakin minulle amatöörinä tämä lisävaloasennus vaati aika paljon opettelemista monien muiden avustuksella, mistä kiitokset! Aiheesta on keskusteltu toisaallakin, mutta kootaan pääpiirteen ILS-auton lisävaloasennuksesta tähän. Toivottavasti tästä on apua muille lisävaloja ILS autoon pohtiville:

Ongelmahan on siinä, ettei autosta saa mistään +12 V signaalia lisävaloreleen ohjaamiseksi silloin kun auton omat kaukovalot ovat päällä. Se +12 V pitää tavalla tai toisella lisätä.

Sen ylimääräisen +12 Voltin generoimiseen voi olla montakin tapaa, mutta minä tilasin tuollaisen CANM8 High Beam CAN-kontrolleripurkin, joka tunnistaa kaukovalot ja antaa ulos ylimääräisen +12 volttia lisävaloreleen ohjaamiseksi. MInä tilasin tuolta ruotsalaiselta toimittajalta. Näiden bongaamisesta kiitokset nimimerkeille Kumipää ja RistoReipasMeseMies:
http://www.a-a.de/produkt/canm8-highbeam/
http://www.skyddet.nu/produkt.php?id=4784&meny_id=79

Paketti saapui ja sieltä löytyi kontrolleri johtosarjoineen, kytkentäohjeensa kera. Tämän hyvä puoli on, että se ei katso vain valonvaihtoviiksen asentoa, vaan sen mitä valoja auto oikeasti käyttää. ILSiä voi käyttää normaalisti, mutta sinisen valon syttyessä kojetauluun auton keulassa vain tapahtuu hieman tavallista enemmän:
Kuva

Noiden vehkeiden lisäksi tarvitaan normaalit kourallinen Abiko-liittimiä ja toinen kourallinen nippusiteitä ja muuta sälää. Mutta ennen kaikkea tarvitaan CAN-väyläliitin, jolla CANM8 liitetään auton CAN väylään. Kiitokset Tähtikuljettajalle CAN-väylän ja muiden speksien selvittelystä ja Oulun Veholle liittimen improvisoimisesta "just nyt", kun olin lähdössä asentamaan valoja.

Tarvittava "interior CAN" väylän jakoboxi löytyy W212 mallissa matkustajan jalkatilasta kynnyksen vierestä maton alta. Kynnyksen koristelista ei ole kiinni venäläisellä pystykierteellä (=lyömällä), vaan avaimenreikähahloissa. Nosta oikeasta päästä, napsauta sentin verran eteenpäin sormien suuntaan ja nosta pois rikkomatta:
Kuva

Matkustajan jalkatilan verhoilut ja matto pois edestä ja löytyy CAN-jakoboxi, joka aukeaa kannen "sormikoukkuvetimiä" taivuttaen:
Kuva

Kannen alta löytyy työkohde. Kolmesta väyläjakajasta kiinnostaa keskimmäinen, joka on 2012-mallin W212:ssa ruskea ja ruskea/punainen johdotettu, kuvassa keskellä. Kytkin CANM8:n vapaaseen paikkaan väyläjakajan oikeassa laidassa. Vihreä valo kertoo CANM8 löytäneen väylän:
Kuva

Vedin johdotukset ja tarrasin CANM8:n jalkatilan seinään kiinni 2-puolisella tarralla. Koska CANM8 kuluttaa aktiivisena vain 15 mA ja nukkuessaan reilut 4 mA, uskalsin kytkeä sen jatkuvaan virtaan. Maadoitukselle en löytänyt hienompaakaan paikkaa, joten näppäsin hänet kiinni tuohon matkustajan jalkatilan peltilätkän nurkkaan. Huom, mutteri on muovia, joten peltirikka väliin:
Kuva

En kehdannut porata lisää reikiä tulipeltiin, vaan vein CANM8:n antaman +12 voltin releohjauksen ulos matkustajan jalkatilan vasemmasta laidasta tehtaan läpiviennistä, jossa oli jo ennestään johtosarja ja sisälämmittimen johto. Laitoin yksinäisenkin johdon putkeen tästä eteenpäin. Johtimen reitti kulkee sen verran lähellä pakoputkea ja turboa, että se on parempi sitoa kunnolla kiinni:
Kuva

Releen laitoin moottoritilan puolelle akun vieressä jo ennestään asuvan Defan lämmitin/laturi/sisälämmitin härvelin kaveriksi. Akulta releelle 4 mm2 ja releeltä kummallekin lampulle oma 2.5 mm2 johdotus. Tästä eteenpäinhän hommana on vain normaali lisävalojen asennus:
Kuva

Vedin johtimet putkessa myös releeltä eteenpäin. Tämä ei ole puhtaasti tyylin vuoksi, vaan valitsemani reitti releeltä puskurin päälle menee oikean ajovalon ja jäähdyttimen välistä aika läheltä konepellin lukkoa. Parempi että johtosarja pysyy lukosta erillään. Telineen voisi laittaa Volvotyyliin putkien varaan alumiiniseen puskuripalkkiin kiinni, mutta jätin tekemättä. Olisi tarvittu yli 10-senttiset putket ja tuon asennuksen huono puoli on muovipinnan ja alupalkin sitominen toisiinsa. Pienikin tönäisy ja pirstaleita lentää. Teline on kiinni perinnemetodilla, eli tukevilla metallirakenteisilla Gyproc-propuilla muovipinnassa. Valoteline menee sinne mihin puskurikin ja puskurin voi vaikka nostaa pois valoineen, jos tarvii. Auton alkuperäinen muovisen kilventausta tulee valotelineen päälle sen oikealla ja vasemmalla sivulla näkyviin tehtaan reikiin. Valot saa siis tarvittaessa pois jälkiä jättämättä:
Kuva

Homman yleisen vaikeusasteen innoittamana valitsin sellaiset valot, ettei iso työ mene ihan hukkaan. Rouva jo kysyikin, että "etkö isompia löytänyt". Jooen. NBB 225 Alphan etu on, että siinä on sekä HR että DR EU-hyväksyntä. H1 referenssiluku on 25 ja D1S xenoneilla yllättäen vain 20. Tässä kuvassa on paikallaan Osram Night Breaker H1 joihin ajattelin tyytyä, ettei valokuvio kasva liian pitkäksi vaatimaan tarpeettoman aikaista lähivaloille vaihtoa. Jos katsurilla on yhtään mitään sanomista referenssiluvuista, niin sitten on ilmeisesti vain krokotiilin kyyneliä vuodattaen nelinkertaistettava valoteho xenoneilla :twisted:
Kuva

Tuo ämpäri on ulkomitoiltaan tähän keulaan ihan äärimmäinen, koska käyttämälläni kilven taakse tulevalla valotelineellä ovat säätövarat aivan tapissa ja teipin pätkä suojaamassa säleikön vaakarimaa, jota vasten nojaamaan suuri ämpäri on ylätuella vedetty. Jos henkilöauton keulaan on ihan pakko saada puolet rekan kattovaloista, niin ehkä sittenkin Hellan Luminator tai Boschin Navigator tai Light Star? Jopa vanha kunnon Rallye 225 taitaisi olla hoikempi kuin kovin syvä NBB. Mutta kyllä siihen tulee myös valoa, kuten tämä vaatimattomampi halogeenivalon mittauskuvio kertoo. Jos ihan välttämättä tällaiset haluaa, niin kannattaa vahvasti harkita tuohon ylempään laajakaistaversioon tyytymistä. Sama pönttö pistevalona hyvillä xenoneilla nimittäin vaatii lähivaloille vaihtamisen jo lähes kilometrin ennen vastaantulijan kohtaamista:
Kuva

Olen yleensä asentanut lisäkaukovalot orjavaloiksi, siis lisävalot seuraavat aina auton kaukovaloja ja keväällä kivisuojia asentaessa napannut sulakkeen tuhkakuppiin kesäksi. Koska tässä nyt oli se lisävaloreleen ohjaus jo valmiiksi sisällä, käytin sen langan lisäoptiona kuskin puolelle lisäämäni katkaisimen vuoksi. Minussa ei ollut miestä poraamaan saarnipuiseen kojetauluun Motonetin majavanhäntäkytkintä, joten laitoin hieman hillitymmän Motonetin kytkimen kuskin jalkatilaan piiloon:
Kuva

Ei tuota viitsi napsutella jokaiselle vastaantulijalle, mutta sen avulla voi ajon aikana valita yhden neljästä toimintatavasta. ILS menuvalikkoon ei tarvitse koskea lainkaan:

1. Lisävalokytkin ON + auton valokytkin A = ILS päällä ja lisävalot seuraavat kaukovaloja
2. Lisävalokytkin ON + auton valokytkin "valot päällä" = manuaalivaihto lisävaloin
3. Lisävalokytkin OFF + auton valokytkin A = ILS lisävaloitta
4. Lisävalokytkin OFF + auton valokytkin "valot päällä" = manuaalivaihto lisävaloitta

Vastaantulijoita kohdattaessa minusta näyttää, että nyt ILS toimii niinkuin pitääkin. Eli vaihtaa lähivaloille pohjoiseen tapaan kaukovalojen kohdatessa eikä kaupunkilaistyyliin heti kun vastaantulija on näkyvissä. Vastaantulijoiltakaan ei ensimmäisessä pikakokeessa tullut yhtään protestia, joten vatupassisuuntaus lienee jotensakin kohdillaan?Takaa tuleva hitaasti loittoneva ohittaja saattaa tosin kokea valaistumisen, mutta sitä en ehtinyt pikakokeessani kokeilla vielä? Jos valoa on siihen tilanteeseen liikaa, niin tämä kytkentä antaa kuljettajan valita vaihtaako kaukovaloille itse, vai napsauttaako lisävalot pois ja antaa ILSin seurata etääntyvää edellä ajavaa.

Tämä ei sitten ole se äärimmäinen lisävaloasennus W212 malliin. Kunhan LEDivalojen valmistajat saavat aikaan tehokkaan ja matalan LED kaukovalon, sellaisen voisi kokeilla piilottaa E coupen kaksilamellisen säleikön taakse piiloon?

Mutta olkoon nyt toistaiseksi noin. Kuvia ratin takaa tulee, kunhan keli laantuu. 1/4 sekunnin valotusajalla tämän illan lumisateessa ei tarttunut kennolle kuin valkoinen seinä :D
Viimeksi muokannut 740 GLE, 17.12.2014 23:35. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
dealer
Viestit: 27923
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Loistava lienee parhaiten 740 GLE:n viestiä kuvaava sana monessakin mielessä.
Muutin ilmoitukseksi, kiitos.
HannuS
Viestit: 429
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Minkälaisia kokemuskia porukoilla on LED lisävaloista? Kiinalaiset tietysti väsää niitä omia pilipalejaan.
Olispa komia tuo 50 tuumainen Dotken katolla. Ja sitä Suomen poliisisetän kimakkaa huutoa ootellessa

https://www.youtube.com/watch?v=CdNUjBY7520

Tuo jenkkifirma tekee aikamoisia tuijuja.

http://www.rigidindustries.com/products

Jotain laillista saa suomestakin

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... index/3786
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

HannuS kirjoitti:Minkälaisia kokemuskia porukoilla on LED lisävaloista? Kiinalaiset tietysti väsää niitä omia pilipalejaan.
Olispa komia tuo 50 tuumainen Dotken katolla. Ja sitä Suomen poliisisetän kimakkaa huutoa ootellessa

https://www.youtube.com/watch?v=CdNUjBY7520

Tuo jenkkifirma tekee aikamoisia tuijuja.

http://www.rigidindustries.com/products

Jotain laillista saa suomestakin

http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... index/3786

laittelin neljä tommosta katolle yht 320w
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... 3740-3789/

ja neljä tuollaista puskuriin samaan autoon yht 140w
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... 3050-3789/

kyllä niillä jo näkee ja ovat lailliset :wink:
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

En haluaisi tätä ketjua sotkea mutta tuossa HannuS:n linkissä youtubiin näkyy ledi valojen ongelma,valoa lähellä todella paljo mutta kanto matkaa ei ole ja valo loppuu lyhyeen.
Ei riitä ledeissä tehot vielä kaukovaloiksi.

Modet voi poistaa tai siirtää tämän.
Mersu.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Onko C 204 jossa ils valot. 2012 vm autossa tuo kytkentä samanlainen,kuin tuossa 212 ils ?
Hyvät tiedot ja kuvat .
Näistä on monelle todella suuri apu.
Kiitos.



http://www.canm8.com/products/canm8-idr8/53/










On niitä tosi hyviä led valoja. :idea:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Minun autossani on pelkästään kaukovaloja seuraava CANM8-Highbeam. 204:n linkittämä monipuolisempi CANM8-IDR8 kontrolleri osaa ilmaista paljon muitakin asioita, mutta ennen sen asennusta kannattaa varmistaa, että se toimii odotetulla tavalla?

CANM8-Highbeam ilmaisee, että autossa ovat oikeasti kaukovalot päällä. Sen ohjaamat lisävalot syttyvät ja sammuvat auton omien valojen mukana, vaikka ILS käytössä valonvaihtoviiksi onkin jatkuvasti "kaukovalo" asennossa.

Monipuolisempi CANM8-IDR8 kontrolleri on käsittääkseni tehty syöttämään onnettomuustutkinnan mustalle laatikolle tietoa auton valojen tilanteesta ja sen speksissa sanotaan kaukovalotriggeriksi: "Head Lights Switch Active". Tuossa speksissä voi toki olla käännösvirhekin, koska CANM8-IDR8 sopii moneen autoon eikä kääntäjä ehkä tullut ajatelleeksi Mersua ja ILSiä englanninkielistä vastinetta kääntäessään? Saksankielinen teksti ei puolestaan sano suoraan, ilmaistaanko valonvaihtoviiksen asento vai kaukovalot?

Mutta jos se todella seuraa valonvaihtoviikseä eikä auton valoja, silloin voi ILSin käytön lisävalojen kanssa unohtaa saman tien.

EHDOTUS: voitaisiko pitää tämä threadi tämän tapaisissa kaikille yhteisissä (ainakin W212 ja W204) asennukseen liittyvissä jutuissa, että täältä olisi mahdollisimman helppo löytää juuri nämä toimintaan ja asennukseen liittyvät vihjeet? Yksittäisten polttimoiden ja valaisinten arviointia on jo ennestään muutama sivu tuolla:

viewtopic.php?t=48989
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Pari kuvaa ennen ja jälkeen valokeiloista olisi suotavaa.

.
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Miten tuo ruotsin tilaus onnistuu?
Olen lähettänyt pari tilauspyyntöä ja mitään vastusta en ole saanut.
Aikaa on jo ensimmäisestä pari viikkoa??1!!
Pitääkö tilata jonkun virman nimissä?
Viimeksi muokannut 204, 05.1.2015 8:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

@204: vastasin privaviestiisi.

Minä tilasin oman CANM8 Highbeam purkkini ruotsalaiselta Skyddet-nimiseltä firmalta. Heidän postiluukkunsa info@skyddet.nu saattaa olla hiljaisemmin seurattu pyhien aikana?

Mutta eipä tilaamiseksi mitään sähköpostivarmistusta tarvitakaan, kun CANM8 Highbeam kontrollerin voi myös yksityishenkilö tilata sen suoraan tuolta ruotsalaiselta toimittajalta heidän nettipalvelunsa kautta. Tuosta 1 kappale varukorgiin ja kassalle:

http://www.skyddet.nu/produkt.php?id=4784&meny_id=79

Saisi sen varmaan suoraan Saksasta Altendorfilta, ehkä jopa halvemmallakin, mutta siitä en voi antaa referenssiä, koska tilasin itse Ruotsista.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Yleisön pyynnöstä lisään valokuviot vielä tännekin. Vaikka kytkentä on kaikille yhteinen, kannattaa valot valita oman käyttötilanteen mukaan.

Näissä kuvissa esiintyy hiljaista liikennettä varten valitut NBB Alpha 225 valot, joita näkee myös isojen autojen katolla. Tässä ne on tarkoituksella valittu hiihtäjäperheen lumikiitäjään bongaamaan sarvipäät erämaassa ja sen ne myös tekevät. Keskellä tietä töllistelevän poron silmät näkyvät jo ennen vaaleita jalkoja, jotka tulevan esiin jossain 300 metrin päässä.

Vilkkaammassa liikenteessä näin suuri kaukovalo lisää lähivalojen käyttötarvetta, joten asensin itsekin lisävalot erillisen kytkimen taakse. Tuplat pois ja valokatkaisin "A"-asentoon, niin ILS toimii normaalisti. Jos lisävalot napsauttaa päälle, ne seuraavat ILSiä kyllä kytkennän puolesta, mutta koska kaukovalon 5 luksin käyrä on nyt yli 100 metriä vakiovaloja kauempana, tulee vaihtovirheitä ikävän paljon. Käytännössä meidän autoa ajetaan nyt talvisaikaan valokytkin "valot päällä" asennossa ja lisävalot päällä kuskin vaihtaessa valot vanhaan tapaan.

Samojen valojen hetken aikaa kokeiltu H1 versio antoi aavistuksen siitä, että joku oikein hyvä laajakaistainen, mutta hillitymmän 200+ metrin kantomatkan tarjoava lisävalo saattaisi toimia ILSin kanssa aivan hyvin?

Ensin W212 omat ILS bi-xenon valot uusilla Osram Night Breaker polttimoilla:
Kuva

Sitten W212 ILS bi-xenon + NBB H1:
Kuva

Ja W212 ILS bi-xenon + NBB D1S xenon:
Kuva

EDIT: lopulta löytyi valoteholtaan mieleiseni panelivalot, jotka pystyy upottamaan säleikön taakse. Lazer Triple-R sarjan valot eivät ole halvimpia mitä kaupasta saa, mutta hinnan edestä löytyy valoa ja 5 vuoden takuu. Lisäksi laseille on ikuinen (?) takuu. Jos kivi kilahtaa linssiin, se vaihtuu kuulemma tehtaan piikkiin. Tässä esimerkkinä hinnat alkaen Triple-R 750 Standard 27.5 reffillä, joka sopii W212 bi-xenonien kaveriksi. LED-valoksi hämmästyttävän vähän etualan puhkipalamista, mikä kertoo hyvin suunnitellusta heijastimesta. Myös syvälle auton rakenteisiin upotettu sijoitus saattaa auttaa hajavalon hävittämisessä? Tässä valaisimessa valo on epäsuoraa, joten heijastimet on voitu suunnitella vapaammin kuin keskelle heijastinta sijoitetun valolähteen rakenteessa. Valotusarvot samat kuin muissakin kuvissa, 1600 ASA, f:4.5 valotusaika 1/4 sekuntia. Polttoväli on sama 35 milliä kuin ennenkin, mutta nyt on nokalla Canonin kittilinssin sijasta Tamronin 18 - 270 mm.

Kuva

Vähän putkimainen valokuvio, mutta tämä on ensimmäinen valaisin, joka yltää kunnolla 400 metrin päässä olevaan mutkaan. Valaisimeen on saatavana kahden eri vahvuuden rihlattuja levityslinssejä, joista lievempi on tilauksessa. Olen valmis tinkimään näin hurjasta kantamasta leveämmän valokuvion hyväksi.

EDIT 12.3.2021: Lazerien tunkeminen säleikön taakse osoittautui minulle ylivoimaiseksi, joten piilovalojen sijasta hankittiin käytännölliset. Niiden valokuvio on tässä alla samoilla valotusarvoilla samassa paikassa kuvattuna. Pusikko vasemmalla olevan aidan vieressä on tosin ehtinyt kasvaa korkeammaksi vuosien varrella. Tämä X-Vision Genesis 600 paneli jäi näköjään paikalleen useammankin talven ajaksi. Miellyttävän tasainen valokuvio on hyvän muotoinen kyljelleen kaadettu ovaali, jonka voi suunnata jatkamaan siitä mihin auton omat valot loppuvat, joten kohtuutonta kirkkauseroa lähivaloille vaihdettaessa ei esiinny. Lazerissakin on tulivoimaa ihan riittävästi, mutta verratkaapa tätä Genesiksen valaisemaa metsää ojan takana ensimmäisten sähkötolppien oikealla puolella. Toinen kohta joka erottaa Genesiksen leveän ovaalin Lazerin putkimaisesta valokuviosta on myöhemmin jossain parissa sadassa metrissä tien vasemmalla puolella oleva puu, jonka Lazer valaisee latvaan saakka ja Genesis vain puoliväliin:
W212+X-Vision Genesis.JPG
W212+X-Vision Genesis.JPG (36.52 KiB) Katsottu 4139 kertaa
Jumankekka, mistä me on jääty paitsi, kun ei tämmöisiä tehty meidän nuoruudessa :ää:

Ensimmäisen kuvan auton omat valot eivät ole huonot, mutta huonossa säässä valotehoa saisi silmien lepuuttamisen vuoksi olla enemmänkin. Koska meidän hiihtomajalle ajetaan Suomen porokolarialtteimman tieosuuden läpi, minua kiinnostaa etenkin valokuvion levittäminen myös ojien ulkopuolelle.

Sen tuo quad-xenon yhdistelmä tekee mainiosti. Kuvan etuala ei pala puhki ainakaan pahemmin kuin H1-lisävaloin, mutta sama kirkkaus leviää xenoneilla myös oikealle puolelle ojan taakse ja vasemmalla näkyvään piha-aitaan. Jos Bosch Touring on 200 metriä pitkä sumuvalo, tämä on 250 metriä pitkä hieman leveämpi sumuvalo.

Näin suuria kannuja on turha yrittääkään puskuriin kiinni ilman ylätukia. Kannakkeena on normaali Motonetin lisävaloteline kilven alle. Se on tässä auton oman rekisterikilpitelineen alla suoraan puskuria myöten, mutta ei putkitettuna puskurin alupalkkiin kiinni. Tuohon tarvittaisiin vaaksan mittaiset putket ja en pidä ajatuksesta sitoa puskurin muovipintaa jäykkään metallirakenteeseen. Pienestäkin kinokseen nojaamisesta voi tulla pirstaleita? Tällä tavoin asennettuna valoteline joustaa puskurin mukana ja puskurin voi myös irrottaa valoineen, jos se huollon vuoksi pitää irti saada.

Käytin säleikön irti ja pulttasin ylätuet säleikön ylimpään vaakarimaan säleikön "sisäpuolelta" ylöspäin poraten, että sai reijät aivan säleikön lamellin takareunaan. Näin ne voi poistaa näkyviä jälkiä jättämättä kuten koko lisävalotelineenkin. NBB valojen LED parkkeja en kytkenyt, koska halusin asennuksen, jonka kehtaa näyttää myös katsurille sellaisenaan. Monet valaisimet on hyväksytty myös xenonpolttimolle (DR), mutta tämä NBB nielaisee samanlaisen hyväksytyn mallisen D1S xenonpolttimon kuin auton omatkin valot, eikä tarvitse mitään halogeenilampun kantaan mahtuvaa xenonviritystä. Kuten kuvasta näkyy, tässä ovat paikallaan vielä ensiasennuksen H1 polttimot.

Tämä asennus on tehty täysin vaikeusastekertoimen ja teknisen meriitin pohjalla vailla mitään toivoakaan lisäpisteistä taiteellisesta vaikutelmasta :D

Kuva
X-vision xenon voisi antaa samaa tasoa olevan valokuvion ja ainakin mittausten mukaan jopa tasaisempana? Itse en ole nähnyt, joten jospa joku kokeilee senkin?

Vertailun vuoksi 2008 W204 Ceen bi-xenonit + lisävaloissa Cobran xenonmuutossarja osoittaa, kuinka loistavan hyvät nuo pre-facelift Ceen vakiovalot ovat. Tämä Cee on ainoa auto, jota onnistuin ajamaan ilman lisävaloja koko sen ajan, mitä se meillä palveli. Kuva on otettu samassa paikassa eri aikaan, mutta vertailukelpoisin valotusarvoin:
Kuva

Siirretäänkö viestikapulaa seuraavalle, eli voisiko joku facelift-W204 lisävalojen asentaja lisätä kuvat ainakin tuosta CAN boxin kytkennästä ja johdotusten läpivienneistä muiden ohjeeksi?
Viimeksi muokannut 740 GLE, 12.3.2021 21:35. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

Siis onko tuossa ensimmäisessä kuvassa kaukovalot päällä, jos niin on kyllä todella ankeat tuikut :shock:

Olen tässä ihmetellyt että onko lisävalot sinulle vähän niinkuin fetissi mutta jos tuossa loistaa mersun ilssikaukot niin enää en ihmettele....

Bimmerissä on lähivalotkin tehokkaammat, siksi olen hieman ehkä skeptisesti suhteuttanut tätä sinun valoshowta...mutta näyttää tarpeeseen tulevan.

.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Sanos muuta! Kuvat on otettu saman maamerkin kohdalla ja valokytkin "valot päällä" asennossa, jolla kaukovalot saa pakotettua päälle paikallaankin. En tosin tiedä, tuleeko siitä ILS:n suurnopeuskaukovalo vai tavallinen?

Valothan pitää valita käyttötilanteen mukaan ja minä pääsen helpolla kun rauhalliseen liikenteeseen saa kaukovaloa sentään lisää ellei tehdas niitä asentanut riittävästi.

Sen lisäksi on jopa todennäköistä, että "riittävästi" taitaa tässä suhteessa olla minulle vähän enemmän kuin jollekin muulle :D
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
jkvi
Viestit: 454
Liittynyt: 05.11.2005 19:43
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja jkvi »

todellauupunut kirjoitti:Siis onko tuossa ensimmäisessä kuvassa kaukovalot päällä, jos niin on kyllä todella ankeat tuikut :shock:

Olen tässä ihmetellyt että onko lisävalot sinulle vähän niinkuin fetissi mutta jos tuossa loistaa mersun ilssikaukot niin enää en ihmettele....

Bimmerissä on lähivalotkin tehokkaammat, siksi olen hieman ehkä skeptisesti suhteuttanut tätä sinun valoshowta...mutta näyttää tarpeeseen tulevan.

.
Bemareista ei taida löytyä mistään mallista kilpailukykyisiä valoja. Joten se siitä.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

jkvi kirjoitti:
todellauupunut kirjoitti:Siis onko tuossa ensimmäisessä kuvassa kaukovalot päällä, jos niin on kyllä todella ankeat tuikut :shock:

Olen tässä ihmetellyt että onko lisävalot sinulle vähän niinkuin fetissi mutta jos tuossa loistaa mersun ilssikaukot niin enää en ihmettele....

Bimmerissä on lähivalotkin tehokkaammat, siksi olen hieman ehkä skeptisesti suhteuttanut tätä sinun valoshowta...mutta näyttää tarpeeseen tulevan.

.
Bemareista ei taida löytyä mistään mallista kilpailukykyisiä valoja. Joten se siitä.
Olet kyllä ihan oikeassa, kuten aina ennenkin. Bimmeri on jäljessä kehityksestä ollut aina valojen suhteen, kuten sähkö ja urheilullisissakin ajoneuvoissa. Mutta noita perhehelvettejä ne on aina baijerissa osanneet tehdä.....

http://www.hs.fi/autot/a1395370467075

.
Avatar
dealer
Viestit: 27923
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

HS kirjoitti:Jopa 600 metrin päähän ulottuvat...
Miksi ?
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

dealer kirjoitti:
HS kirjoitti:Jopa 600 metrin päähän ulottuvat...
Miksi ?
En tiedä, luultavasti ei miksikään mutta liittyi nyt näihin valotehoihin.

Omassa bimmerissä kyllä on huomattavasti paremmat valot kuin GLE:n 212:ssa...jos kuviin on luottaminen.
Eikä mulla ole ollut noista valittamista, lähden edelleenkin pimeällä mieluummin ajelemaan kuin valoisalla tai hämärtyvässä kelissä.
Valokuvioon olen aina kiinnittänyt huomiota enemmän kuin kantamaan....ja bimmerissä on kyllä yksi parhaita kaukovalojen kuvioita mitä on vastaan tullut.

Lähivalot lähes 100m
Kuva

Kakovalot lähes 250m lumisateessa.
Kuva

Polttimot -08 vuodelta alkuperäiset.

.
Viimeksi muokannut todellauupunut, 11.1.2015 18:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karvine
Teräshermo
Viestit: 754
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

w212:n xenonit eivät missään nimessä ole parhaimmat valot varsinkaan kantaman puolesta. Silti sanoisin että tuo GLE:n kuva ei ehkä anna todellista kuvaa. Ei ne nyt sentään noin huonot ole.

Tai sitten kuvan polttimoilla on ajettu 100tkm ja kuvattu vesisateessa. :D
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1714
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

todellauupunut kirjoitti: Omassa bimmerissä kyllä on huomattavasti paremmat valot kuin GLE:n 212:ssa...jos kuviin on luottaminen.

.
740 GLE:n valokuviin luottaminen on hyvinkin selvää mutta vain kun verrataan hänen itsensä ottamia kuvia eri vaihtoehdoista. Tämä tietenkin siksi että kameran säädöillä saadaan valkoiseksi koko maisema vaikka kilometrin päähän enkä itse ainakaan nähnyt että kameran valotusarvoja olisi jossakin listattu (jos edes vähän vertailukelpoisia kuvia haluaisi ottaa omalla kameralla).

Aika erilaiselta se kuva myös näyttää valkeassa lumessa verrattuna kesämaisemaan tai vaikkapa märkään asfalttiin.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

tähtikuljettaja kirjoitti:
todellauupunut kirjoitti: Omassa bimmerissä kyllä on huomattavasti paremmat valot kuin GLE:n 212:ssa...jos kuviin on luottaminen.

.
740 GLE:n valokuviin luottaminen on hyvinkin selvää mutta vain kun verrataan hänen itsensä ottamia kuvia eri vaihtoehdoista. Tämä tietenkin siksi että kameran säädöillä saadaan valkoiseksi koko maisema vaikka kilometrin päähän enkä itse ainakaan nähnyt että kameran valotusarvoja olisi jossakin listattu (jos edes vähän vertailukelpoisia kuvia haluaisi ottaa omalla kameralla).

Aika erilaiselta se kuva myös näyttää valkeassa lumessa verrattuna kesämaisemaan tai vaikkapa märkään asfalttiin.
Pystyykö iPhone 4s säätämään valotusta :roll:

.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

dealer kirjoitti:
HS kirjoitti:Jopa 600 metrin päähän ulottuvat...
Miksi ?
No jos tuli asentaneeksi vaikkapa noiden minun xenonvalojeni outlaw-pistevaloversion (kuvassa alempi valokuvio), niin onhan se lähes puolitettu valaistusmatka jo hirmu paljon käytännöllisempi liikenteessä 8)

Kuva

Mutta vakavasti puhuen viime vuosikymmenet valojen kehitys on kulkenut ruuhkaisten teiden ehdoilla, vaikkapa sinun ja minun käyttötilannetta vastaan. Minä ainakin odotan mielenkiinnolla valmistajien kilpailua valojen paremmuudessa, koska adaptoituvuus lopultakin mahdollistaa isojen kaukovalojen ainoan huonon puolen minimoinnin.

Puoli kilometriä vaatii jo hyvää sopeutuvuutta, mutta kunhan nyt edes saisi sen 200 m pitkän sumuvalon pusikosta pusikkoon, jonka Bosch Touring teki jo yli 30 vuotta sitten...
Viimeksi muokannut 740 GLE, 12.1.2015 1:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

karvine kirjoitti:w212:n xenonit eivät missään nimessä ole parhaimmat valot varsinkaan kantaman puolesta. Silti sanoisin että tuo GLE:n kuva ei ehkä anna todellista kuvaa. Ei ne nyt sentään noin huonot ole.

Tai sitten kuvan polttimoilla on ajettu 100tkm ja kuvattu vesisateessa. :D
tähtikuljettaja kirjoitti:kameran säädöillä saadaan valkoiseksi koko maisema vaikka kilometrin päähän enkä itse ainakaan nähnyt että kameran valotusarvoja olisi jossakin listattu
Kuvilla ei pysty kovin tarkkaan kertomaan, miten silmä kokee saman valaistuksen. Sitä en edes hakenut, vaan valotusarvoja, joilla etuala ei pala puhki.

W212 kuvat ovat silti keskenään vertailukelpoisia, koska ne on otettu manuaalivalotuksella Canon 450 / Canon EF-S 18-55 IS linssin 35 mm polttovälillä seuraavin valotusarvoin:
ISO 1600
f 4.5
t 1/4 sec

Vertailukappaleena ollut Ceen valokuvio on samassa paikassa kuvattu, mutta eri asetuksin. Siinä kuvassa näkyvät käsien tärinän esiin tuovat valotusarvot antavat noin yhden aukon "ylivalotuksen" Ceen eduksi:
ISO 400
f 4.5
t 2.5 sec
bias -0.3 (unohtui, kun on muuten aina päällä :oops: )

Auton omissa valoissa on tänä syksynä vaihdettu Osram Night Breaker D1S ja lisävaloissa Yönsärkijöiden tieltä pois vaihdetut silmämääräisesti arvioiden hyvin vähän harmaantunut Osram Xenarc vakio D1S pari.

Kauneusvirheenä on vielä eri värilämpötilat, kun vaihdoin autoon siihen kuuluvat alkuperäiset 4300 päivänvalon väriset ja tuplissa on nyt nuo edellisen omistajan autoon vaihtamat cool white 5000K. Ero näkyy värisävyjen muutoksena lähi- ja kaukovalojen välillä.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 12.1.2015 2:21. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

todellauupunut kirjoitti:Omassa bimmerissä kyllä on huomattavasti paremmat valot kuin GLE:n 212:ssa...jos kuviin on luottaminen.

Eikä mulla ole ollut noista valittamista, lähden edelleenkin pimeällä mieluummin ajelemaan kuin valoisalla tai hämärtyvässä kelissä.
Valokuvioon olen aina kiinnittänyt huomiota enemmän kuin kantamaan....ja bimmerissä on kyllä yksi parhaita kaukovalojen kuvioita mitä on vastaan tullut.
Automaattivalotuksella kuvatut eivät ole vertailukelpoisia. TM mittausten mukaan W212 xenonien 5 luksin isoluksikäyrä on reilun 150 metrin päässä ja sillä pitäisi aivan vähän jopa pärjätä useimmille Bemareille. Toisaalta AMS Ruotsin tuoreessa vertailussa on saatu BMW:n valoille huomattavasti pidempi valokeila, eli ilmeisesti AMS vetää rajan 5 luksin alapuolelle?

Ja tässä onkin testien mielessä pidettävä asia: silmä ei koe edes näiden "terävästi" rajattujen xenonien valoa terävänä rajana. Tasainen vähemmänkin valaistu alue koetaan valaistuna, etenkin lumisena, joten mittaustuloksetkaan eivät ole täysin yksikäsitteisiä. Yhden isoluksirajan takana ei siis yleensä vallitse täydellinen pimeys ja rajoja muuttaen saadaan erilaisia tuloksia.

Minusta kaikkien näkemieni xenonvalojen kaukovalokuvio on mitä mainioin, eli leveä ja pyöreä. Omassani koin ongelmaksi lyhyehkön valokuvion ja sateella tasaisesti kauttaaltaan minulle riittämättömän valon määrän. Ajaahan sillä vakionakin, ellei paremmasta tiedä. Mutta kirkas valo tekee ajamisesta helpompaa ja vähemmän väsyttävää. Se, mitä itse kukin katsoo sopivaksi tasoksi on varmaan yksilöllistä.

Tallensin kuvasi omalle levylle, mutta metadatassa ei näyttäisi olevan kamerasi (vai oliko se puhelin?) käyttämiä valotusarvoja. Valotusarvojen lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä jokin etäisyyden mittatikku omaa mittasuoraani reunustavien sähkötolppien tapaan?

Kilpailua tästä ei tarvi tehdä, mutta aiheen kiinnostavuuden vuoksi lisätieto ei varmaan haittaisi. Jos viitsit kuvata yllä antamillani arvoilla, niin sittenhän saataisiin vertailukelpoista jälkeä? (jos eri kameravalmistajien ilmoittamat valotusarvot ovat tosiaan vertailukelpoisia?)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Jackpot
Viestit: 190
Liittynyt: 07.11.2013 12:45
Paikkakunta: Tunturi lappi

Viesti Kirjoittaja Jackpot »

joskus vertaillu suomi vs. Ruotsi lehtien tekemiä lisävalo vertailuja ja sama lamppu antaa pitemmän kantaman Ruotsin testeissä sen takia että ne mittaavat oliko 1 luxin vai 3 luxin rajaan asti.
Mersu.
todellauupunut
Luupiä
Viestit: 2269
Liittynyt: 14.11.2010 10:24

Viesti Kirjoittaja todellauupunut »

740 GLE kirjoitti:
todellauupunut kirjoitti:Omassa bimmerissä kyllä on huomattavasti paremmat valot kuin GLE:n 212:ssa...jos kuviin on luottaminen.

Eikä mulla ole ollut noista valittamista, lähden edelleenkin pimeällä mieluummin ajelemaan kuin valoisalla tai hämärtyvässä kelissä.
Valokuvioon olen aina kiinnittänyt huomiota enemmän kuin kantamaan....ja bimmerissä on kyllä yksi parhaita kaukovalojen kuvioita mitä on vastaan tullut.
Automaattivalotuksella kuvatut eivät ole vertailukelpoisia. TM mittausten mukaan W212 xenonien 5 luksin isoluksikäyrä on reilun 150 metrin päässä ja sillä pitäisi aivan vähän jopa pärjätä useimmille Bemareille. Toisaalta AMS Ruotsin tuoreessa vertailussa on saatu BMW:n valoille huomattavasti pidempi valokeila, eli ilmeisesti AMS vetää rajan 5 luksin alapuolelle?

Ja tässä onkin testien mielessä pidettävä asia: silmä ei koe edes näiden "terävästi" rajattujen xenonien valoa terävänä rajana. Tasainen vähemmänkin valaistu alue koetaan valaistuna, etenkin lumisena, joten mittaustuloksetkaan eivät ole täysin yksikäsitteisiä. Yhden isoluksirajan takana ei siis yleensä vallitse täydellinen pimeys ja rajoja muuttaen saadaan erilaisia tuloksia.

Minusta kaikkien näkemieni xenonvalojen kaukovalokuvio on mitä mainioin, eli leveä ja pyöreä. Omassani koin ongelmaksi lyhyehkön valokuvion ja sateella tasaisesti kauttaaltaan minulle riittämättömän valon määrän. Ajaahan sillä vakionakin, ellei paremmasta tiedä. Mutta kirkas valo tekee ajamisesta helpompaa ja vähemmän väsyttävää. Se, mitä itse kukin katsoo sopivaksi tasoksi on varmaan yksilöllistä.

Tallensin kuvasi omalle levylle, mutta metadatassa ei näyttäisi olevan kamerasi (vai oliko se puhelin?) käyttämiä valotusarvoja. Valotusarvojen lisäksi olisi mielenkiintoista nähdä jokin etäisyyden mittatikku omaa mittasuoraani reunustavien sähkötolppien tapaan?

Kilpailua tästä ei tarvi tehdä, mutta aiheen kiinnostavuuden vuoksi lisätieto ei varmaan haittaisi. Jos viitsit kuvata yllä antamillani arvoilla, niin sittenhän saataisiin vertailukelpoista jälkeä? (jos eri kameravalmistajien ilmoittamat valotusarvot ovat tosiaan vertailukelpoisia?)
Asiaa, ja ei mitään kilpailua...tärkeintä on murskavoitto :wink:

Koitan ottaa kuvat kameralla kun tytär on käymässä, hänellä on Canon ja ilmeisesti sama linssikin (vakio rungon mukana tullut ?). Pistän nuo valotusarvot hänelle kouraan ja etsin samanlaisen paikan kuin sinulla on kuvissa, tosin täällä on hyvin vähän noita pylväitä enää kun kaapelit menee maassa 50km säteellä.

Mitä näihin valoihin muuten tulee, ehkä oli karrikoitua sanoa että 212 valot on tuikut (toki pieni provokerroin pitää olla ;) ) ...tottakai niillä pärjää mutta kuvassa näyttää että ei kovin ylös ja leveälle valaise jos vertaa bemarin vastaavaan kuvaan näkee että valokeila lähtee ylös ja on pallonpuolikas. Näitä bermarin valoja muuten haukutaan ihan paskoiksi tuolla bermarifoorumilla että kyllä, olet oikeassa....katsojan silmässä paljolti.

Tuota sadekeliä olen monesti miettinyt, nyt noilla omilla valoilla kyllä pärjää mutta esim. pimeällä sateessa ei voi pitkiä käyttää, sade alkaa ns. heijastaa takaisin valoa ja sokaisee. Olenkin miettinyt että vuoden turhakkeiden eli sumuvalojen tilalle asentaisin xenonit joilla saisi valoa asfalttiin lisää lähivalojen kuvion tueksi...ideaa ?

Noista ruotsi suomi vertailuista ei ota selvää, ihmettelen jos bemarin kantama olisi pidempi kun juurikin kantamaa näissä ei minusta ole (enkä kyllä sitä kaipaakaan) tietyllä kelillä kaukovalojen pisimmälle ylettyvä valo on "himmeä", näissä on ilmeisesti keskitytty juuri lähialueen kuvion kirkkauteen ja laajuuteen sillä se on hyvää jollei kiitettävää tasoa.

.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Eri valotusarvoilla otettuja kuvia on vaikea verrata, mutta en ihmettelisi ollenkaan, vaikka sateessa nuo Bemusi valot antaisivat kirkkaamman tuntuisen valokeilan. Kuvistasi olen näkevinäni aika pitkälle "puhki", siis täysin valkoiseksi palaneen alueen ilman yksityiskohtia tai värisävyjä? Se tarkoittaa runsaan valon tuntua ainakin tuolle lähialueelle.

Mersun idea W212 valoissa on ollut mahdollisimman tasainen valokuvio. Vallitsevaan valoon tottunut silmä näkee vähän kauemmas, mutta sateessa tulee vaikutelma tasaisesta hämärästä. Omissa kuvissani vältin polttamasta etualaa puhki mittaamalla valon ensin lisävalojen kanssa.

Joo, on se ns. kittilinssi, eli se mikä Canonin harrastelijarunkojen kanssa myydään. Odotan mielenkiinnolla kuviasi.

Kilpailun tavoitehan ei ole voitto, vaan vastustajan täydellinen nöyryyttäminen. Keskittykäämme siis tieteeseen, joka kasvattaa viisauttamme, tosin ennalta arvaamattomaan suuntaan :D
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

todellauupunut kirjoitti:näissä on ilmeisesti keskitytty juuri lähialueen kuvion kirkkauteen ja laajuuteen sillä se on hyvää jollei kiitettävää tasoa.
Volvo on tehnyt nelivaloissaan samoin. Ainakin meillä nähdyissä malleissa lähi- ja kaukovalon korkeussäätö on yhteinen ja valojen suuntaus on naulattu toisiinsa kiinni siten, että lähivalon loppuosa ja kaukovalon alkuosa menevät päällekkäin.

Siitä on muutama sivuvaikutus. Sateessa vakiovaloillakin näkee ainakin tuohon kirkkaaseen kohtaan saakka, eli vähintään noin 100 m. Jos tuo riittää, homma on hienosti hoidossa.

Jos se ei riitä, on "nokan eteen" muodostuvan kirkkaan läiskän ohi nähdäkseen lisättävä kaukovaloa isosti.

...mutta se on vaikeaa, koska auton omien valojen referenssiluku tuossa Volvon nelivalon tapauksessa mitataan lähi- ja kaukovalojen valokuvion keskeltä niiden yhteisestä valomaksimista. Seurauksena referenssiluku on niin iso, ettei kovin suurille lisävaloille jää laillisesti tilaa.

Bemu on tässä helpompi, koska kaukovalot toimivat "omillaan" ja elleivät ne riitä, rajaa lisävaloja enemmä esteettiset arvot kuin katsastusmies.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
karvine
Teräshermo
Viestit: 754
Liittynyt: 29.9.2005 23:23

Viesti Kirjoittaja karvine »

todellauupunut kirjoitti: ...tottakai niillä pärjää mutta kuvassa näyttää että ei kovin ylös ja leveälle valaise jos vertaa bemarin vastaavaan kuvaan näkee että valokeila lähtee ylös ja on pallonpuolikas.
Kyllä tuo sama pallonpuolikas löytyy w212:n xenoneista vaikka kuvasta sitä ei hyvin näy. Ongelma vaan on siinä että sen tasaisen valon takia kantamaa ei ole liikaa. Onkos tuo -08 BMW vielä sitä vanhempaa mallia jossa on halogeenipitkät apuna? Ne auttaa paljon.

TM 1/15 on muuten mitattu CLS:n uusien dynaamisten ledien valokuvio. Tasaisen leveä keila noin 190m päähän.
740 GLE kirjoitti: Kauneusvirheenä on vielä eri värilämpötilat, kun vaihdoin autoon siihen kuuluvat alkuperäiset 4300 päivänvalon väriset ja tuplissa on nyt nuo edellisen omistajan autoon vaihtamat cool white 5000K. Ero näkyy värisävyjen muutoksena lähi- ja kaukovalojen välillä.
Muistan lukeneeni mersun jostain asiakaslehdestä mainintaa värilämpötilan muutoksesta niin että tuota 4300K olisi korotettu? Voi olla että muistan väärin tai sitten sotken johonkin muuhun. Muistelen että 2012 E-mallin xenonit oli huomattavasti valkoisemmat kuin Skodan 4300K xenonit.
jani1980
Viestit: 24
Liittynyt: 04.10.2005 19:15
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jani1980 »

Onko kukaan tutkinut tuota 212 ILS:ien "parkkiumpiota" tarkemmin? Onko siellä polttimolle paikka ja kiinnitysjousi, vai ainoastaan pimeänäkökameralla varustetuissa malleissa (IR-valolle) ?? Jos siellä on paikka polttimolle, voiko siitä modata kaukovaloa, kun ei oikein nuo lisäpitkien asennus innosta auton keulalle..? :roll:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2602
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Pienempi salmiakki on parkkivalo, jonka poistaminen ei ole aivan triviaalia. Sitten kun umpiot on hajotettu ja koottu uudelleen, pitää vielä autolle kertoa, ettei tarvi hätääntyä, vaikka etuparkit puuttuvatkin. Katsurin rauhoittamiseksi ne parkkivalot olisi syytä olla jossain. Onko "jossain" sijaitsevat parkkivalot siistimpi ratkaisu kuin lisävalot on tietenkin mielipidekysymys?

Ehkä samassa reijässä sijaitsevan halogeenivalojen kaukovalon vaihtaminen ILS autoon saattaisi olla elegantein ratkaisu? Sekin vaatisi jonkin verran ohjelmointia ja lopputulos ei tule olemaan siellä päinkään kuin oikeilla lisävaloilla. Eikä tehottoman halogeenikaukovalon xenonkonversio ole laillinen.

Omassani nuo suuret lisävalokannut ovat odottamassa tehokkaiden LEDivalojen halpenemista hintaluokkaan, jossa raskin ostaa yhden parin säleikköön upotettavaksi. Kalliita ovat vielä:

http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/le ... cgodLYQAhg
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W212 / W218 sedan, farmari, coupe, avo kori”