Sprinteri kakkosautoksi

Vastaa Viestiin
Avotic
Viestit: 29
Liittynyt: 18.4.2012 15:56
Paikkakunta: Itärajalla

Sprinteri kakkosautoksi

Viesti Kirjoittaja Avotic »

Tässä juolahti mieleen että olisko tuollasesta pitkästä ja korkeasta sprintteristä kelkan kuskaukseen kun aika edulliset näyttäisi käyttökustannukset olevan.

Elikkäs 313/316cdi myllystä katsellut (vm -00-05). Tiedän että tuossa cdi koneessa on omat vikansa mutta onko se oikeasti niin huono kuin kirjotetaan?

Malliltaan sprintterin pitäisi olla kevyt kuorma-auto ja varustettu lisäpenkein että koko perhe mahtuu matkaan, sekä korimalliltaan pitkä ja korkea. Onko nuissa jatko-ohjaamon penkeissä jotain rajotteita esim saako 3.vyöt lastenistuimia varten?

Tuossa mitä olen katsellut niin ruostehan nuissa näyttää olevan ongelmana. Ruostuuko myös pohjasta kuin helposti?

Vinkkejä mitä näistä tulee tarkastaa jos ja kun lähden tälläistä paikanpäälle tutkimaan/ostamaan?

Mikäli jollain tuollanen laitos olisi ylimääräisenä niin yv:llä voi tarjota tai vinkata jos tietää hyvän yksilön.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

jaa kuka kirjoittelee että cdi olisi huono? ei se oo huono. sehä o parhaimpia ja iiseimpiä dieseleitä ylläpitää. valitettavasti se on diesel 8)

100% kaupunkiajossa mun Sprinter kuluttaa 13-15l/100km, maantieajossa 9-10.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Pohjat on hyvin massattu, mutta rajoitin tulee -01 syksyllä.

Tarkista ettei kukaan ole helmoista nostanu autoa, ettei joudu hitsaamaan uusia ja vesireijät pitää olla auki joita on helmois noin puolen metrin välein.

Jos löytyy ruosteeton auto jostain niin äärivalot välittömästi ledeiksi mitä saa vaikka Puuilosta.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Meniköhän se näin, että lisäpaikolle saa turvavyöt asentaa mutta niiden pitää olla kiinnityspisteitä myöten e-hyväksytyt jne..

Liikennevakuutus on myös kalliinpuoleinen.
Avotic
Viestit: 29
Liittynyt: 18.4.2012 15:56
Paikkakunta: Itärajalla

Viesti Kirjoittaja Avotic »

Ei nyt suorastaan huonoksi kukaan sanonut, mutta hehkujen ja suuttimien ongelmat nousivat aika useasti eteen. Eli hehkutuksen valon ku kattoo että ei jää palamaan ja suuttimien vuodon. Jotain muuta tekniikan osalta?

Mikä nuissa äärivaloissa on että pitää lediksi vaihtaa? Onko nämä kaikki 80km/h autoja oli rajoitinta tai ei?

Taitanee olla helpoin hankkia penkit joissa integroidut 3.vyöt ja jos ne laittaa niin vaatiiko lattiaan kiinnityksille jotku hyväksynnät vai onko ihan bolt on juttu?

Täytyypä laskettaa vakuutus kuin kallis se on.

Onko tuo 2.2cdi riittävä kone tälläseen isoon koriin vai kannattaako suoraan katsella tuo tehokkaampi koneinen niin ei myöhemmin syletä tämä mopompi malli?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Vakuutuus riippuu niin monesta asiasta ja lähtö on toista tonnia mutta käyttömaksut jotain 80€ vuodes. Jos vakuutukset keskitetty niin voi saada tiukankin tarjouksen.

Onhan tuota 2,2cdi kaapillakin eli paripyörillä ja ihan ok menee mutta rajoitin tuli vastaan niin ei osaa sanoa enempää. Cdi vikaketjuja kun selaa niin tietää enemmän moottorista.

Äärivaloissa normi polttimot lämmittää valon mutkalle ja saa pakkeloida tai hitsata. Ledi ei lämmitä niin ei tarvi tehdä ruostehommia äärivalojen kohdalta :)

Alusta Sprintteris on pomminvarma ja osat on halpoja. Sitten kannattaa lukea mitä eroja on manualis, sprintshiftis ja automaatis.

80km/h on tietenkin maksimi kevytkuorma-autolla mutta syksy -01 pitää olla rajoitin ja sitä vanhemmissa ei tarvi rajoitinta eli säästää katsastukseskin. Sitten on jotain huoltoautoksi rekisteröityjä joissa 100km/h lätkä mistä muut kertoo...
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sprintshiftiä ei kannata hommata :) Mulla se oli, alko venkoilee ja nyt o manuaali.

oha tuol tuo mun topikkikin. EIpä siellä paljoa juttua ole, mutta jotain...
viewtopic.php?t=52979
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
jamppa
Viestit: 322
Liittynyt: 20.10.2005 20:05
Paikkakunta: järvenpää

rintteri

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No kyllä se robottilootan luulisi mersussakin toimivan,jos audeissa ja smarteissa toimii.
Hyvä 312 d ,ei rajoitinta,ja kulutus ei juuri yli 10 mene.
Korsista lahoo luukut,ei pohja,kotelo suojausta tarvitaan..
Kässäri on rinttereissä hivenen hepponen,mutta kun käyttää aina,niin toimii.

Terveisin Jamppa
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Niihä sitä luulis :D o vaa aika vittumaista ku oot liikennevaloissa kääntymäs vasemmalle, ja vaiheloota vaa vilkuttaa N:ää 15 min ajan :lol: tol mun autol ajettu vielä 240tkm ja niihä se vain oli että vauhtipyörä ja sprintshift paskana ;)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avotic
Viestit: 29
Liittynyt: 18.4.2012 15:56
Paikkakunta: Itärajalla

Viesti Kirjoittaja Avotic »

Joo eipä ole vielä mieluista sprintteriä löytynyt mutta pidetään silmät ja nettiauto auki..

Automaatti/sprintsift ei ole ollutkaan vaihtoehto ja muutenkin pyrin aina autoni kovalla askilla etsimään.

Miten näissä muuten lämpö riittää talven pakkasilla? Kannattaako ilman webastoa harkitakkaan? Oikein unelma olis kun löytyis lisälämmittimellä ja ilmastoinnilla varustettu lähes ruosteeton yksilö..
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

luulisi mersussakin toimivan,jos audeissa ja smarteissa toimii
Missähän Audeissa ja Smarteissa se toimii, oikeastaan onko mitään vehjettä missä ne toimii? Eikö raskaassa kalustossakin ole pyritty niistä eroon? Maailmanlopun vehkeitä jos multa kysytään.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Avotic kirjoitti:Joo eipä ole vielä mieluista sprintteriä löytynyt mutta pidetään silmät ja nettiauto auki..

Automaatti/sprintsift ei ole ollutkaan vaihtoehto ja muutenkin pyrin aina autoni kovalla askilla etsimään.

Miten näissä muuten lämpö riittää talven pakkasilla? Kannattaako ilman webastoa harkitakkaan? Oikein unelma olis kun löytyis lisälämmittimellä ja ilmastoinnilla varustettu lähes ruosteeton yksilö..
Kai näis o kaikissa jo Eberi lisälämmittimenä? en oo varma. Automaatti ja jousitettu istuin on ehdoton! 8)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Suomiautoissa on pääasiassa eberi vakiona, saksan autoista puuttuu hyvin monesta.
Tähdellisen parantola
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Ei tarkene ilman eeberiä, varsinkaan jos jatko-ohjaamolla.
Kohta 1,5v 313cdi:n kanssa saikattu, mutta nyt kun tyyppiviat (suuttimien pohjatiivisteet, uusi korkeapainepumppu,hehkut+rele, railiputken anturi+säädin jne) kunnossa niin aika leppossa pelihän tuo on.
Korkea/puolipitkä itsellä niin tavaratilaa ei älyttömiä jää mutta riittävästi 1000kg puhallushiekkasäkille sun muulle että pykälät täyttyy kevyt ka:n osalta.

Seuraava Sprinteri on pakko olla täyspitkä että saa karvakaverit ala 60kg/kpl ja ihmiset järkevästi jatko-ohjaamon puolelle, nyt on joko tai. 3+4 istumajärjestyksellä, seuraava saisi olla 2+2+2(tai 4)istuin järjestelyllä vaikka.
Kevyt ka mahdollistaa mukavat matkailuvarustuksen rakentelutkin.

Verot 70€/vuosi liikennevakuutus (if 900€, lähitapiola täyskaskolla saman 900€).
Pidän halpana ylläpitää.

Matkassa syö 7,5l aika tarkkaan kun matkavauhti 85kmh, satkun nopeudessa menee jo reilusti enemmän, kaupungissa ei maha 15litraa riittää. N.800km ajelee tankillisella omassa seka-ajossa, pelkässä matkassa oulu-inari-oulu trippiin ennen tankkausta tuli reilu 1100km. Tankkii menee joku 80litraa?

Nii ja tämä umpipaku, jos näissä oletuksena eri perät bussi/umpimallissa kuten VW-puolella on tottunut olemaan.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

vero oli nyt 78e ;) 15 riittää kaupunkiajossa :lol:

Mulla tuo viimeisen 3kk ajalta 90% kaupunkiajoa ja keskikulutus 13,4l/100km enkä tosissaa sievistele kaasupolkimen kanssa. Etelän reissulla 1600km kiepauksessa meni vain 8,5l/100km ns. rajoitinta vasten ajaessa. Saman reissun kun ajoin 5 pyttysel automaatilla, kulutus oli vähän yli 9l/100km.

tämä minun 311 kulkee rajoitinta vasten 235/70/16 renkailla 93kmh.

Tollanen pitkällä ohjaamolla varustettu olisi hyvä varustaa myös ilmalämmittimellä, eberi/weba. Mun autossa on takakontissa vesikiertoinen lämpöelementti ja puhaltimet mutta ei sen puhinaa jaksas kovin kuunnella matkustamossa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
mkm
Viestit: 37
Liittynyt: 28.9.2013 17:53

Viesti Kirjoittaja mkm »

Sergey kirjoitti:vero oli nyt 78e ;) 15 riittää kaupunkiajossa :lol:

Mulla tuo viimeisen 3kk ajalta 90% kaupunkiajoa ja keskikulutus 13,4l/100km enkä tosissaa sievistele kaasupolkimen kanssa. Etelän reissulla 1600km kiepauksessa meni vain 8,5l/100km ns. rajoitinta vasten ajaessa. Saman reissun kun ajoin 5 pyttysel automaatilla, kulutus oli vähän yli 9l/100km.

tämä minun 311 kulkee rajoitinta vasten 235/70/16 renkailla 93kmh.
Joo jotain 70-80€ on, ei kuitenkaan ahista määrältään ;)

Omassa rajoittimeen tuli joku aika sitten mystinen "vika", mutta kulutuksessa huomaa selkeän eron 85kmh vs 100kmh. Piti säätää takaisin 89kmh, mersun oma rajoitin sallii muuten ekalla polkasulla 93kmh hetkeksi josta tippuu sitten 89.
Renkaina vakiot 225/70(vai75)/15.
Eikä 15l/100km riitä jos nyhvää kantavuuden verran olevan kuorman kanssa nurkka-ajoa. Tyhjänä menee kymppiin ja mulla on aika kevyt kaasujalka / ei kiire koskaan mihinkään :lol:
Avotic
Viestit: 29
Liittynyt: 18.4.2012 15:56
Paikkakunta: Itärajalla

Viesti Kirjoittaja Avotic »

Edelleenki rintteri houkuttais laittaa. Nyt ei oo joutanu oikein seurailemaan tarjontaa, mutta jospa niitä kevään mittaa alkaisi kelkkamiehiltä tulemaan tarjolle. Mietin tuossa että saapiko tuonne 330cm pitkää kelkkaa mitenkään mahtumaan? Suksille joutuu tekemään penkinalle luukkua mutta riittääkö? Pystyykö jostain katsomaan varustelistan vinillä? Tosiaan tuo lisälämmitin ja ilmastointi olis yks ratkaiseva tekijä auton ostamiseen. Miettiny jopa seuraavan korimallin autoja, mutta vaivaako näissä ruosteet myös? Entisessä työpaikassa tuli väliin kairattua 319 cdi tomaatilla ja se oli kyllä mahtava ajonen paku.
Avotic
Viestit: 29
Liittynyt: 18.4.2012 15:56
Paikkakunta: Itärajalla

Viesti Kirjoittaja Avotic »

Laitetaas kysymystä tännekkin. Tuli laitettua 2001 313cdi rintteri ja tuossa on lisäpenkit vöineen niin saanko siirtää penkkiä eteenpäin noin 15cm? Penkit on alkuperäis tyylisillä kiskoilla lattiassa? Onko millä kohdin nuita kiinnityspisteitä lattiassa penkille? Tavaratilaa pitäisi hieman kasvattaa että saisi kelkan jousille.

Pärjääkö pelkällä lisälämmittimellä vai pitäisikö asennuttaa lohkolämmitin tai kierrättävä letkulämppäri? Ei tarvisi jännittää akun kyykähtämistä.

Lisävaloja myöskin keulille haaveillut ja jopa ledbar tyylistä miettinyt tuulilasin yläpuolelle. Onko minkälaisia ratkasuja porukka tehnyt lähinnä ledvaloilla?
Avotic
Viestit: 29
Liittynyt: 18.4.2012 15:56
Paikkakunta: Itärajalla

Viesti Kirjoittaja Avotic »

Tuplat
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Paha on siirtää penkkiä ainakaan virallisesti.Niitä kiskojen upotuspaikkoja ei lattiassa ole ainakaan edempänä, olettaen että sulla penkki on nyt orkkis paikalla liukuoven kohdilla
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avotic
Viestit: 29
Liittynyt: 18.4.2012 15:56
Paikkakunta: Itärajalla

Viesti Kirjoittaja Avotic »

apg kirjoitti:Paha on siirtää penkkiä ainakaan virallisesti.Niitä kiskojen upotuspaikkoja ei lattiassa ole ainakaan edempänä, olettaen että sulla penkki on nyt orkkis paikalla liukuoven kohdilla
Nimenomaan virallisesti että ei tule leimalla sanomista. Penkki on orkkis paikalla noin puolimetriä ikkunasta taaksepäin ja upotukset näytti olevan lattiapellissä. Paljoa ei tarvis penkkiä siirtää ja mietin jopa lattiavanerin korotusta johon sais upotukset tehtyä kiskoille mutta ei varmaan virallinen tapa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”