Letkutermostaatti (Niksi-Mese testaa!)

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...

Paleleeko?

Kyllä, palelee.
20
36%
Ei palele.
28
50%
Ei palele enään.
8
14%
 
Ääniä yhteensä: 56

Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Letkutermostaatti (Niksi-Mese testaa!)

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Eikä rönttä lämpene? tarviiko karvalakkia koko matkan Hangosta Nuorgamiin? Mittarissa juuri ja juuri 60c? EI hätää!

Monessa eri topicissa asiaa puidaan, ja kun kikka on lostavaksi todettu, niin näin se siis toimi:

Ota ylävesiletku irti termostaattikotelosta, työnnä termostaatti letkuun perä edellä. Työnnä letku takaisin paikoilleen niin että anturi menee kotelon sisään ja nauti lämpimästä kyyistä!

Kuva
Kuva
Kuvissa M111 moottori, mutta toimii kaikissa samalla tavalla.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

Tuosta piti kyselläkin,kun siitä jossain oli juttua.mulla c200 cdi vaihdettu molemmat termarit juuri,mutta ei tuo häävi ole.hyvä kun nyt näki oikeen kuvan kanssa.olikos tää jonkun renun termari vai?
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
Pakardinen
metusalem
Viestit: 882
Liittynyt: 08.11.2011 22:36
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Kylläkyllä, palelee vieläkin. Vaikka tuon letkutermarin laitoinkin. Kirottu olkoon 4-sylinterinen CDI -moottori. :evil:
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
MHe
Viestit: 1150
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Pakardinen kirjoitti:Kylläkyllä, palelee vieläkin. Vaikka tuon letkutermarin laitoinkin. Kirottu olkoon 4-sylinterinen CDI -moottori. :evil:
Olikos sulla pikkutermari / sen letkut tukittu? Kenno tukohdissa tai likainen? Ei se nyt voi pelkästä mootorista olla jos muilla 4-sylinteriset jaksaa lämmetä...?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Eikait M111 tuollaista tarvi? Muistelen että lämpeni parin kilometrin ajolla jo ihan mukavasti.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

M111 onkin vain kuvituskuva :D Kuvanottohetkellä ei ollut saatavilla muita moottoreita.

Renault eli Volvo B14 motonet tuote 30-6017 (kryptonite muisti postata sen omaan topiciinsa)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

Ei kuitenkaan ala ahistaan nesteen kiertoa?tuli vaan mieleen ku mulla nyt uus se iso termari?Kyllä se nyt vähän paremmin lämpiää kun on molemmat vaihdettu,turhaa varmaan ostin sen pienen,ois vaan laittanu letkut yhteen sieltä edestä ja nakannu kuikkaa sillä pikku "syylärilla"..
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Cee220 kirjoitti:Ei kuitenkaan ala ahistaan nesteen kiertoa?tuli vaan mieleen ku mulla nyt uus se iso termari?Kyllä se nyt vähän paremmin lämpiää kun on molemmat vaihdettu,turhaa varmaan ostin sen pienen,ois vaan laittanu letkut yhteen sieltä edestä ja nakannu kuikkaa sillä pikku "syylärilla"..
Jos laittaa letkut yhteen ei lämpiä edes kesä kelillä. Ne letkut pitää tulpata.
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

:oops: No niin tietenkin,tulpata!tänä aamuna -8,5 melkein 80 lämmöt kun oli ajettu 31km,josta mutkasta mäkistä osuutta n.10 km.eipä silti vielä kylmempi oli edellinen:s210 320 cdi...
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jukkis. kirjoitti:
Cee220 kirjoitti:Ei kuitenkaan ala ahistaan nesteen kiertoa?tuli vaan mieleen ku mulla nyt uus se iso termari?Kyllä se nyt vähän paremmin lämpiää kun on molemmat vaihdettu,turhaa varmaan ostin sen pienen,ois vaan laittanu letkut yhteen sieltä edestä ja nakannu kuikkaa sillä pikku "syylärilla"..
Jos laittaa letkut yhteen ei lämpiä edes kesä kelillä. Ne letkut pitää tulpata.
Eipä se pienen termarin nestekierto juurikaan moottoria jäähdytä kun sieltä ottaa sen kennon pois välistä.
Toki paremmin lämpenee kun tukkii koko kierron mutta sitten jää joissakin malleissa oleva polttoaineen lämmönvaihdin pois käytöstä.
Avatar
jukkis.
mersuharrastaja
Viestit: 1057
Liittynyt: 25.4.2007 20:36
Paikkakunta: Kalajoki/Pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Oletko kokeillut?

Kohta menee rellun termari paikalleen. Katotaan onko vaikutusta.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tääl ollaa kokeiltu, Mika.T:n kanssa samoilla linjoilla.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Jos kennon ottaa pois ja letkut yhdistää, ei varmasti lämpeä!
Kokeiltu on.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

pitää kyllä sanoa etten ole näillä -20c pakkasilla kokeillut. tuossa marraskuussa yhen tuttavan autoon vaa yhdistettiin päät kun oli -5 ja alko heti lämpenemään hyvin.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Toimiskohan tuommonen diisseli satalankussa :?: :?:

Vois toisaalta koittaa, ei se oletettavasti haittaakaan tee....vai tekeekö :?: :?:

Ei sillä että tarvittisin, mutta kun ei oo kivoja nämä pakkaset, tykkään sitäpaitti lämmöstä...tai mun ja varsinkin vaimon selkä tykkää, kylmästä ei niinkään ne hermot tykkää.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Vaihda mieluummin lankkuun ehjä termari vakiopaikalle niin rupeaa tarkenemaan.

250D ja -35 pakkasta , keulassa ei pahveja tms.
Kuva


Muutaman vuoden vanha orggistermari paikallaan. Ja tarkenee vaikka on farkkupaku eli lämmitettävää ilmatilaa riittää.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Motonetin varastosaldot vähenee... Onneksi markkonoilla on Dacia joka takaa termostaattien saatavuuden mersumiehille :roll:
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

W202 mistä kenno pois ja letkut yhteen, pakkasta en muista, no kylmää oli, 60c ja letku lutistettu lukkopihdeillä kii, 80c.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kumipää kirjoitti:Jos kennon ottaa pois ja letkut yhdistää, ei varmasti lämpeä!
Kokeiltu on.
270cdi:llä ajoin melkein 3vuotta kenno ohitettuna ja hyvin lämpes...
Pikkutermari lohkon kyljessä.

Kuva

Tuossa hieman vajaa 80c. Pidemmälle ajellessa nousi viisarinverran yli 80c.
Eikä mitään suojia keulassa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun asennetaan cdi-väyryseen tai prefacelift W203:een letkutermostaatti niin millaisen ajomatkan jälkeen moottorin lämmöt on normaalissa parinkympin pakkasessa ?
Riittääkö 10 kilometriä vai joutuuko ajamaan pidemmästi ?

Kiinnostaa tietää saadaanko orkkistermariin verraten jotain olennaista eroa ?
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

dealer kirjoitti:Kun asennetaan cdi-väyryseen tai prefacelift W203:een letkutermostaatti niin millaisen ajomatkan jälkeen moottorin lämmöt on normaalissa parinkympin pakkasessa ?
Riittääkö 10 kilometriä vai joutuuko ajamaan pidemmästi ?

Kiinnostaa tietää saadaanko orkkistermariin verraten jotain olennaista eroa ?
Tämä kiinnostais minuakin
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minun työmatka oli 8-9km w202 ja Sprinter om611 lämpenee kumpikin nyt 80:een tuolla matkalla kun on näytä normaali talven pakkasia. Ei siis eroa mitenkään uuteen alkuperäiseen verrattuna., kyseessä on muut seikat:
  • hinta on murto-osan
    5min työaika ensikertalaisena
    Meisseli riittää
    Kestoikä moninkertaistuu
Viimeksi muokannut Sergey, 24.1.2015 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Hannu.H kirjoitti:Vaihda mieluummin lankkuun ehjä termari vakiopaikalle niin rupeaa tarkenemaan.

250D ja -35 pakkasta , keulassa ei pahveja tms.
Kuva


Muutaman vuoden vanha orggistermari paikallaan. Ja tarkenee vaikka on farkkupaku eli lämmitettävää ilmatilaa riittää.
Hannulla 1 pytty vähemmän :lol:
Sinänäsä tarvii nykyistä nopiammin lämmetä, mutta vois koittaa vaikuttaako se letkulämppäri yhtään mitään, lämmöt kuitenkin ihan rajojen sisällä, välillä pitää säätää lämpöjä poiskin.

Toisaalta kyllä se 250d nopiammin lämpes kun tämä nykyinen 300d, mutta ei oikein voi verrata kun 300:nen on isompi jo kooltaan ja vesitilaa enempi, ei kesälläkään liikaa lämpene, niin mitä se letkussa oleva termari kesällä tekis lämpöjen kanssa, nouseeko koneen lämmöt asteen pari vai ei :?:
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Sinulla pupetti ei sentään viisari ole tuolla 40 kohdalla niinkuin cdi autoissa on yleistä
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Ei montaa minuuttia menny kun laittoi orkkistermarin oikealle paikalle, termarin hinta oli kyllä kalliimpi. Nelipyttyinen cdi tarttee kunnon pakkasilla viimasuojan keulille, minusta siitä ei pääse mihinkään. Tai sitten joutuu tekemään noita muutoksia jäähdytysjärjestelmään..
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ei tuossa tehdä mitään muutoksia järjestelmään, korvataan samanlainen tuote vain parempilaatuisella ;)
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olen aiheeseen liittyvistä kirjoituksista käsittänyt väärin, eli luulin että letkutermari olisi ratkaisu siihen etteivät tietyt cdi-koneiset lämpene juurikaan lyhyessä ajossa. Sanoisin että jotkut ovat näin suoraan väittäneetkin ainakin mersuforumin puolella.
Kyse on sitten kuitenkin rikkinäisen termostaatin aiheuttaman korjaustarpeen kulujen ja vaivannäön minimoimisesta, johon "letkutermari-niksi" onkin mitä mainioin :wink:
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Onko joku asia mikä erityisesti paskoo noita termareita, kun perhepiirissä on ollut useita CDI mersuja ja kerran yhteen on ollut tarpeellista vaihtaa alkuperäinen termari? Huvittavaa oli tuota termaria tilatessa kun kahdessa merkkiliikkeessä sanottiin 60C olevan oikea käyntilämpötila CDI:lle ja hyvä että suostuivat termaria edes myymään kun jänkättiin vaan vastaan ettei se mitään auta. Sama juttu myös huollossa, mihin isäukko vei termarin vaihdettavaksi: "voidaan vaihtaa mutta ei ne lämmöt siitä nouse" :D
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

dealer kirjoitti:Olen aiheeseen liittyvistä kirjoituksista käsittänyt väärin, eli luulin että letkutermari olisi ratkaisu siihen etteivät tietyt cdi-koneiset lämpene juurikaan lyhyessä ajossa. Sanoisin että jotkut ovat näin suoraan väittäneetkin ainakin mersuforumin puolella.
Kyse on sitten kuitenkin rikkinäisen termostaatin aiheuttaman korjaustarpeen kulujen ja vaivannäön minimoimisesta, johon "letkutermari-niksi" onkin mitä mainioin :wink:
Joo,samoin olen minäkin ymmärtänyt..säästän siis tuon 7 ruplaa ja käytän sen karvareuhkan ostoon :roll:
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Orkkisosana on asennettu Behriä, keskimäärin ne kestävät ainakin kolmisen vuotta. Joitain menee takuuseen ja tällä viikolla eräs asiakas toi kokeillun termarin takaisin kertoen että ei lämmöt nousseet.

Letkutermarin "moninkertaisesta kestoiästä" voisi tietysti kysyä kauanko ne sitten ovat kestäneet, 10 vuotta olisi moninkertainen verrattuna vaikkapa 3 vuoteen :wink:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”