Aaltojarven tikitiisseli, 311 CDI, leimattu

aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Miten lie lukitaan lämmönsäädön vaijerin kuori säätöpanelin muoveihin?

Nyt oli liimaa ja rautalankaa. Ja säätö kylmällä... Sääsin lämpöselle mutta itse vika on vielä korjaamatta.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Pala parin millin alumiinilevyä, muutama poppari ja 6mm vaijerilukko. Porakone ja pienten mutterien, isojen kankeiden sormien ja ahtaan välin kiroilua. Taas toimii säätö. Toki myös pura ja kokoa koetaulun keskiosa. En ymmärtäny kuvata, mutta on semmone tein itse ja säästin juttu :D
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Em. patentti ei pitänyt. Tai siis sen verran meni kuoren suunta persiilleen että vaijeri notkahti polvilleen. Noh, fiilasin kolon konsolin plastiikkiin ja nyt vaijeria törröttää parikytä senttiä hytän puolella. Helposti oppii säätämään lämpötilaa pelkällä vaijerilla.

Muutoin ei oo ollu autolla vaateita, joskaan se nyt mitään varsinaista nautintoakaan tarjoo...

15.6. 2016 katsastuksen jälkeen ajettu 3200km. Täyttää tuo paikkansa pakollisen kahden auton tarpeessa, eikä lie kuorma-autona kuluissakaan kalliimmasta päästä.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Katsastettu tänään. 3870km leimojen välissä. Näyttää ihan dalmatialaiselta, on p**ka ajaa, rämisee ja kolisee. Eli siltäkin osin kaikki normaalia Sprintteriä. Niija suuttimen pohjatiiviste vuotaa edelleen...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Ainiin, takarengas suoti keväällä. Peltiruuvi keskellä kummia. Tiptoppi kumminaula siihen.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Niinpäniin, ottaa kierroksia joku 3200, on laiskempi ku vanha 207, lähtee hyvin käymään, ei savuta eikä polttele mitään valoja mittaristossa. Vika ilmaantui käytännössä yhtäkiä. Turbon akselissa on kyllä löysää molempiin suuntiin, mutta minusta siivet on ehjät. En myöskään löytäny vuotoja ahtoputkista/välijäähystä. Turbon säätövipu liikkuu, eikä sen alipainekellokaan tuntuis vuotavan.

Testeriä taas tarvittais...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Mikäs se muuten on joka suristelee pöristelee jossain ilmansuodattimen nurkilla hetken sen jälkeen kun sammuttaa auton?

Ei nimittäin kuulu enää sitä ääntä...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Se purkki säätelee ahtimelle menevää alipainetta, joko hukkaportinkelloon tai sitten vnt siiville. Eli vika on varmasti puuttuva alipaine.
Vikaa kannattaa ensin haeskella lämppärin kotelon repsikannurkasta konehuoneen puolelta tai sitten juuri sieltä ilmanputsarikotelon alta. Eli alipaneletku/putki poikki jostain lämppärin ja ahtimen väliltä suurella todennäkösyydellä. Omissa vika löytynyt aina sieltä lämppärikotelon seudulta
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Kaivelin suodattimen kotelon pois ja alipaineletkut näkyviin. Vuotoa letkuissa/putkissa en löytänyt. Mutta kuuluko alipaineen säätimestä mennä vakuumi suoraan läpi kun imasee letkun päästä? Pärinä vaan kuuluu kun imasee, eikä mitään vastusta. Auto sammuksissa ja virta pois päältä. Turbon kello on tiivis.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Paitsi kun tulppaa säätimen pohjasta letkulähdön, ei vuoda läpi. Se pohjan letku menee johonkin lämppärin taakse.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

...ja letkun päässä on suodatin. Pitäiskö turbon säätövivun liikkua heti johonkin kun auton laittaa käymään? Vipu liikkuu käsin ja letkusta imemällä, mutta ei ollenkaan kun auton käynnistää. Ja kun auton sammuttaa, pöristelee turbon säätömöllikkä vacuumit kartanolle.

Tarttee muistaa huomenna kysyy joko vakioverstas on lomansa pitänyt, sais lueskella koodia.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Tässä 311 oli ilmeisesti hukkaportti ahdin? Kyllä tuon heti pitäisi imaista portti kiinni kun auton käynnistää.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Emmäätiärä :shock:
Alipainekellon käyttämä vipu on pesien välissä ja akseli menee pakopesään.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

aaltojarvi kirjoitti:Niinpäniin, ottaa kierroksia joku 3200, on laiskempi ku vanha 207, lähtee hyvin käymään, ei savuta eikä polttele mitään valoja mittaristossa. Vika ilmaantui käytännössä yhtäkiä. Turbon akselissa on kyllä löysää molempiin suuntiin, mutta minusta siivet on ehjät. En myöskään löytäny vuotoja ahtoputkista/välijäähystä. Turbon säätövipu liikkuu, eikä sen alipainekellokaan tuntuis vuotavan.

Testeriä taas tarvittais...
Minkälaisessa tilanteessa menee vikatilaan? Vai meneekö heti käynnistettäessä?

Voi se alipainemurkula olla rikki vaikka puhaltelemalla tuntuisikin jotenkin pitävän. Kuluva osa kuitenkin.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

On koko ajan ahto pois, eikä siis polta mitään valoja. Turbon vipu liikkuu käsin ja letkusta imemällä, ja kaikki alipainetta liikuttavat putket/letkut on ehjät. Se turbon kelloa ohjaava murkula pärisee prötisee sekä itte imemällä/puhaltamalla, että siillon kun sammuttaa auton.

Kierrokset loppuu ajossa n.3200 kuin rajoitin katkoisi, jolloin myös turbo suhisee vinkuu ikään kuin olis hukkis auki.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Ja siis auto sammuksissa virta pois päältä siitä säätömurkulasta menee ilma läpi, sekä imemällä että puhaltamalla.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Oliko näissä EGR? Tuon tsydeemin viat estää ahdot (ainakin näin kävi w210 290 td, W203 270 cdi ja W211 320 cdi).
Alipainesäätimeltä tulee pörinää auto sammutettaessa, se päästää järjestelmässä olevan alipaineen pois, eli sen osalta ei mitään poikkeavaa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Ei oo eegeeärrää. Eikä ilmamassamittaria... Joku hassu antero on huohotintorvessa, öljkorkin ja ahtimen imuputken välissä.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Niija tietty imuilman lämpöantero ja ahtopaineanturi välijäähyn jälkeen.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Se hassu huohotintorven antero voisi olla vaikka sähkölämmittimen pistoke.
Ahtoilman liika lämpö blokkaa kanssa ahdot, anturi voipi olla kypsä?
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Enins kirjoitti:Se hassu huohotintorven antero voisi olla vaikka sähkölämmittimen pistoke.
Ahtoilman liika lämpö blokkaa kanssa ahdot, anturi voipi olla kypsä?
Mittailin vastusmittarilla ja hönkäilin lämpötilalle muutoksia. Jotakin 4-6 ohmia oli varsin looginen vaihteluväli. Ohmit oli ehkä milliejä tai metrejä, mut loogisesti muuttui...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Huohottimen sähkölämppäri kuulostaa loogiselta.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Ensi viikolla pajalle, selviää sitte mikä vaivaa.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Taitaa olla Cdi tekniikka syyllinen?
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

et kirjoitti:Taitaa olla Cdi tekniikka syyllinen?
On. Mua yäköttää cdi. Tos olis kyllä yks tosi nätti -84 508 tarjolla, mutta kun talvi on tulossa. Toisaalta, rouva Aaltojarvi lupas sentään makuupussin mukaan jos semmonen meille muuttaa...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Äh, vikakoodi oli juurikin sinne turbon ohjaimurkulalle, ei yhteyttä. Eikä yhteyttä myöskään varmasti ehjällä ohjainmurkulalla. Sulakkeet on tutkittu ehjiksi. Sen murkulan johdot soittelin kellolla likimain moottorinohjaukselta saakka, ruskea on ehjä, valkosen liittimeen täytyy vähän vielä tutustua.

Tokikaan en suolistanut akun takaa johtosarjaa auki, että voihan ne huonolla tuurilla siltä väliltä olla yhdessäkin. Täytyypä sekin vielä kellolla soitella...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

AAAARGH!! Nyt hävettää vietävästi. Kompastuin arkuuttani niiiiiin aloittelijamaiseen virheeseen, etten mahda kehdata sanoa :ttu:

Mitähän muuta moottorinohjauksen 15A sulake (nro.17) ohjaa kuin turbon ohjausmurkulaa?
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuljettajan aivolohkon sitä osaa joka tulkitsee virtapiirikaavioita ? :lol:

Eikun en tiedä, oli pakko päästä viisastelemaan :oops:
oulaistenliikenne.fi
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

dealer kirjoitti:Kuljettajan aivolohkon sitä osaa joka tulkitsee virtapiirikaavioita ? :lol:

Eikun en tiedä, oli pakko päästä viisastelemaan :oops:
Ehkä eniten näin :roll: :lol:

Eikäkun en uskaltanu ottaa moottorinohjauksen sulakkeita pois paikaltaan, vaan tutkein taskulampulla monempaan kertaan, ehjäksi todeten. Vasta kun totesin kaapelin ehjäksi, suutuspäissäni nypin sulakkeet pois. Ja niinhän se oli että se s mallisella langalla ollut oli tietty rikki sieltä mihin aurinko ei paista...

Eli olen yhtä aikaa nolona apukoulumaisesta virheestä, tyytyväinen että auto toimii ja kummastunut että paikallinen autokorjaamo oli myös kompastunut samaan.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Nii, silläkää mitään väliä mitä muuta sen sulakkeen takana on. Enempi kiinnostaa mikä sen poltti. Toisaalta, eipä tuo ainakaan heti palanu uudestaan, ni mitäpä sitäkään pohtimaan.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”