300 turbodiesel vaihteiston säätö

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

300 turbodiesel vaihteiston säätö

Viesti Kirjoittaja Köster »

Laitatin syöttöpumpun kuntoon (124.133 -92 ) ja takaisin asennuksen jälkeen vaihtaa liiankin
Pehmeästi, tuntus jopa hiukan luistavan jos hanaa antaa?

Ennen laittoa kovemmillakin tehoilla ei luistellut.
Ennen laittoa oli myös liiankin kova josta toisaalta tykkään, kun vie eteenpäin venyttämättä vieterin lailla. Siis onko perussäätö syöttöpumpun kyljessä olemassa oireeseen?
Mikään muu ei ole muuttunut ymmärtääkseni kuin syöttöpumpun optimointi.
Tehon lisäys ei vaikuttais olevan syy.
Alipaineletkut näyttäs täsmäävän kuvan kanssa jonka ennen purkamista otin jne. Toivottavasti letkuissa ei aiemmin ollut vuotoja tms.??

Menenkö ronkkimaan modulaattoria pumpun kyljessä vai miten tuo saadaan terävämmin vaihtavaksi. Ei tuo liika luistattelu hyvää tehne kumminkaan.
En moisia ole suuremmin rassaillut joten kaikki tieto tervetullutta😊!
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tuota ongelmaa on jokaisessa ruuvatussa automaattimersussa, modulaattoria ei vaan saa toimimaan ruuvatun pumpun kanssa kuin vakioautoa.

Pumpun kyljestä modulaattorin pultit hiukan löysään, kaasu vivustosta vääntäen tappiin ja modulaattori vasten sitä. Tämä siksi että jos modulaattorin säätää ihan tappiin saakka niin kaasu ei aukea kokonaan.

Nyt kokeilemaan että miten paljon muuttui, jos vieläkin luistelee niin lootan kyljestä painetta lisää niin paljon ettei luista :roll:
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Jep,jep, eli kaasu vivustosta kääntäen pohjaan ja sitä vasten tai siihen asti modulaattori, kerron kunhan saan aikaseksi kuis kävi.
Sitte paineiden säädön kimppuun jos ei tokene.

Tänk juu very mats!
Onneksi on tämmöset sivut olemassa😀!!
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Eiköhän se tuolla modulaattorin säädöllä ja paineiden nostolla tokene. Minullakin oli aika järkyttävä pumpun säädön jälkeen, aski luisti ja oli ihan ajokelvoton. Melko pettynyt fiilis oli aluksi :D

Tuli kuitenkin kuntoon kun käänsi tuon modulaattorin kaasu pohjassa kohdalleen ja askin kyljestä muistaakseni puoli kierrosta lisää painetta. Monta vuotta on toiminut luistamatta. :wink:

Parannus/kehitysehdotuksena pumppupajoille, moni asiakas varmasti arvostaisi jos tarjotaan vaikkapa lisätyönä tuota modulaattorin säätöä ja paineiden nostoa että autolla voi oikeasti ajaakkin pumppurempan jälkeen, siitä varmasti moni maksaisi hieman lisää ihan mielellään eikä mene kauaa jos nosturi on käytettävissä.

Eihän sitä ole pakko tehdä jos asiakas haluaa itse säädellä askin mieleisekseen, olisi vain kiva jos kyseistä palvelua tarjottaisiin :wink:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Juu, minä otin itte pumpun irti ja laitoin paikalleenkin. Posti vei ja matkahuolto toi.
Varmaan säätökin onnistuis, välimatkaa vaan on liikaa ja tuota säätöä ei tätä ennen ole minunkaan tarvinnu tehdä. Toivottavasti opin taas jotain uutta ,sehän tässä harrastelussa kiehtookin, Vaikka joskus saattaa tulla kalliiksikin nii jänskää on kuin lottoarvonnassa😃!

Niin, missä ne paineensäätöruuvit tai ruuvi muuten askin kyljessä tarkalleen sijaitsee?
Ja kiinni päinkö ruuvataan vai mihin suuntaan se paineen nosto sitten jos vaatii moisen operaation?
Viimeksi muokannut Köster, 08.4.2015 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hannu.H kirjoitti: Eihän sitä ole pakko tehdä jos asiakas haluaa itse säädellä askin mieleisekseen, olisi vain kiva jos kyseistä palvelua tarjottaisiin :wink:
Jep.
Olisi ihan aiheellistakin mainita asiasta. (Moni säätäjä saattaa mainitakkin. En tiedä)
Loota on varsin äkkiä entinen jos sen säätöjä ei laiteta pumpun säädön yhteydessä kohdalleen.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Juu, kyllä hiukan järkytyin itsekkin nootta hyvän tähe, tämähän liikkuu huonommin kui vakiovermeillä :shock: ...
Onkohan jako päässy hyppäämään rattaalta tms. Heti mielessä...
Täytyypi käyttää venttiilikoppa auki nii saa sielulle rauhan varmuuden vuoksi merkit kohilleen ja tarkistus. Suhteellisen tasasesti tuo kyllä käy ,vaan eipä vara venettä kaada . Aikaisemmin ei moinen ratashyppy multa ole onnistunutkaan.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

jolle kirjoitti:Tuota ongelmaa on jokaisessa ruuvatussa automaattimersussa, modulaattoria ei vaan saa toimimaan ruuvatun pumpun kanssa kuin vakioautoa.

Pumpun kyljestä modulaattorin pultit hiukan löysään, kaasu vivustosta vääntäen tappiin ja modulaattori vasten sitä. Tämä siksi että jos modulaattorin säätää ihan tappiin saakka niin kaasu ei aukea kokonaan.

Nyt kokeilemaan että miten paljon muuttui, jos vieläkin luistelee niin lootan kyljestä painetta lisää niin paljon ettei luista :roll:
No niin, modulaattori tappiin säädetty hmm.. Vielä hiukan painetta vaihteiston kyljestä ja se saattas olla siinä. Itse asiassa vaihdot parani verrattuna ennen pumpun säätöä olevaan kovahkoon toimintaan. Nätisti ajellessa ok. Kiihdytyskisaa varten ei vielä pito riitä, ehkäpä vieterimäistä liikaa jos talla pohjassa moottoritien kiihdytys kaistalta reippaasti kortin kuivatus vauhtiin saakka vedätellen antaa mennä. No eipä tuota tarvinne tavaksi ottaakkaan, kulkupuoli tokeni mukavasti pintakaasulla ja kovemmissa nopeuksissa sitä kaivattua vääntöäkin kivasti enemmän.
Jahka nosturille pääsee oottelen mielenkiinnolla tuon paineen säädön merkitystä josko talla pohjassakin uskaltais sitten tarvittaessa rientää.
Voihan tuon tomaatin sielunelämää yrittää hiukan opiskella muutenkin jos vaan jostain saa tietoja bongattua.
Kiitos kaikille vastanneille, kovasti oli apua jälleen saitilla käynnistä😊!
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Paineensäädössä ei kannata hullutella, 1/4 osa kierros on jo tuntuva lisäys, pakki ottaa ensimmäisenä liiasta paineesta nokkiinsa, pakista tunteekin usein että onko painetta liikaa. Jos pakki pamahtaa päälle niin takaisin päin säätöä.
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Juu. Kaivelin vanhan topikin jossa oli juttua tuosta minun askin säädöstä, käänsin modulaattorin tappiin kaasu pohjassa ja painetta on askinkyljestä kierros lisää. Tuo on jo hieman kova, minun tapauksessa 3/4 voisi olla sopiva. Ei vain ole tullut säädettyä kun on jo tottunut noihin napakanpuoleisiin vaihtoihin. :kuningasajatus: Pakki ei kuitenkaan potki vaan kytkeytyy normaalisti. Laittaisin aluksi 1/2 kierrosta lisää ja siitä sitten hienosäätöä tarvittaessa :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Hieno homma , kun näin apuja saanut😊!

Nyt aika napakat nuo vaihtelut ja tykkään , jotta ok.
Pakki kuittien mukaan just laitettu männän yms. (Viroksi ei kaikki aukee) laatikkoremppaa siis tehty. Pakki kytkeytyy kohtuullisessa ajassa ja joutokäynnillä edetään hitaasti taakse pikkhiljaa... Lienee kuten kuuluu.
Kivasti kulkee ja vähemmällä kulutuksella nykyään, Siis katson projektin näiltä osin suht. onnistuneeksi. Aika näyttää miten kestää palikat optimoinnin, uskoisin , jotta hyvin jos ei tahallaan revittele rikki.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Lainaanpa tätä topikkia, kun asiaan kuitenkin liittyy..

Hokasin jännän ominaisuuden nykyisessä 300TDT:ssä, edellisissä automaateissa en tällaista muista olleen.
Eli nelonen jo päällä rauhallisesti lievään ylämäkeen menossa, kierrokset n.2000.Nopeusmittarin mukaan vauhti kiihtyy hiljalleen, mutta kierrokset ei lisäänny??
Toki nopeus nouse oikeastikkin, vaan ei kierrokset. Eli luistaako turbiini vai mitä tää on?

Kylläkin sitten n. 80kmh nopeuden saavutettua jos kiihdytystä jatkaa, nousee kierroksetkin.
Onko syytä huolestua?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Aluksi turbiini luistaa enemmän mutta vaihdin lisääntyessä luistokin vähenee eli nopeuskin kasvaa vaikka kierroslukumittari näyttää samaa koko ajan.

Ihan normaalia ainakin enemmän ajetuissa laitteissa jossa on alavääntöä.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7100
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Parintonnin kierroksissa tuo turbiini vielä luistaa, josta johtuu juuri tuo ettei kierrokset nouse vaikka vauhti nouseekin.

"oire" vielä korostuu jos laatikossa on turhan notkeat öljyt. Esim dextronIII mobil ATF 320:set.
Mobilin ATF220 on tuohon laatikkoon sopivampaa.
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

OK Kiitos vastauksista!
Kuitin mukaan lootaan meni ATF dex II multivehicle, en epäile yhtään etteikö se oikeaa olisi.

Mutta pääasia että tilanne vaikuttaa normaalilta, eikä aiheuta toimenpiteitä.
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Onko laatikon vaijerissa varaa löysätä?
Avatar
Karvanaama
Viestit: 847
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Joo varmaan olisikin, tosin sitä on jo kokeillen säädelty kireämmälle, jolloin vaihtokohta meni jo niin ylös, ettei vaihtanut isommalle muuten kuin kaasua löysäämällä. Otin sitten vaijeria löysemmälle pikkuhiljaa, kunnes ei enää parantunut. Seuraavana oli vielä tarkoitus laatikon painetta nostaa pienin askelin, 2-3 luiston takia. (jousisarja on vaihdettu).

Jaa jospa tuo ehdottamasi vaijerin löysääminen auttaisi siihen että laatikko vaihtaisi pienemmälle ilman kickdauniakin. Pitänee vielä kokeilla sitäkin.

Kuinkas muuten se modulaattorin säätö, kuten tuolla yllä mainittiin.
Tulipeltiä kohti kaasu pohjassa, mutta mennäänkö siihen että jousivaste alkaa tuntua vai niin pitkään kuin menee?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”