300 turbodiesel vaihteiston säätö
300 turbodiesel vaihteiston säätö
Laitatin syöttöpumpun kuntoon (124.133 -92 ) ja takaisin asennuksen jälkeen vaihtaa liiankin
Pehmeästi, tuntus jopa hiukan luistavan jos hanaa antaa?
Ennen laittoa kovemmillakin tehoilla ei luistellut.
Ennen laittoa oli myös liiankin kova josta toisaalta tykkään, kun vie eteenpäin venyttämättä vieterin lailla. Siis onko perussäätö syöttöpumpun kyljessä olemassa oireeseen?
Mikään muu ei ole muuttunut ymmärtääkseni kuin syöttöpumpun optimointi.
Tehon lisäys ei vaikuttais olevan syy.
Alipaineletkut näyttäs täsmäävän kuvan kanssa jonka ennen purkamista otin jne. Toivottavasti letkuissa ei aiemmin ollut vuotoja tms.??
Menenkö ronkkimaan modulaattoria pumpun kyljessä vai miten tuo saadaan terävämmin vaihtavaksi. Ei tuo liika luistattelu hyvää tehne kumminkaan.
En moisia ole suuremmin rassaillut joten kaikki tieto tervetullutta!
Pehmeästi, tuntus jopa hiukan luistavan jos hanaa antaa?
Ennen laittoa kovemmillakin tehoilla ei luistellut.
Ennen laittoa oli myös liiankin kova josta toisaalta tykkään, kun vie eteenpäin venyttämättä vieterin lailla. Siis onko perussäätö syöttöpumpun kyljessä olemassa oireeseen?
Mikään muu ei ole muuttunut ymmärtääkseni kuin syöttöpumpun optimointi.
Tehon lisäys ei vaikuttais olevan syy.
Alipaineletkut näyttäs täsmäävän kuvan kanssa jonka ennen purkamista otin jne. Toivottavasti letkuissa ei aiemmin ollut vuotoja tms.??
Menenkö ronkkimaan modulaattoria pumpun kyljessä vai miten tuo saadaan terävämmin vaihtavaksi. Ei tuo liika luistattelu hyvää tehne kumminkaan.
En moisia ole suuremmin rassaillut joten kaikki tieto tervetullutta!
Tuota ongelmaa on jokaisessa ruuvatussa automaattimersussa, modulaattoria ei vaan saa toimimaan ruuvatun pumpun kanssa kuin vakioautoa.
Pumpun kyljestä modulaattorin pultit hiukan löysään, kaasu vivustosta vääntäen tappiin ja modulaattori vasten sitä. Tämä siksi että jos modulaattorin säätää ihan tappiin saakka niin kaasu ei aukea kokonaan.
Nyt kokeilemaan että miten paljon muuttui, jos vieläkin luistelee niin lootan kyljestä painetta lisää niin paljon ettei luista
Pumpun kyljestä modulaattorin pultit hiukan löysään, kaasu vivustosta vääntäen tappiin ja modulaattori vasten sitä. Tämä siksi että jos modulaattorin säätää ihan tappiin saakka niin kaasu ei aukea kokonaan.
Nyt kokeilemaan että miten paljon muuttui, jos vieläkin luistelee niin lootan kyljestä painetta lisää niin paljon ettei luista
Eiköhän se tuolla modulaattorin säädöllä ja paineiden nostolla tokene. Minullakin oli aika järkyttävä pumpun säädön jälkeen, aski luisti ja oli ihan ajokelvoton. Melko pettynyt fiilis oli aluksi
Tuli kuitenkin kuntoon kun käänsi tuon modulaattorin kaasu pohjassa kohdalleen ja askin kyljestä muistaakseni puoli kierrosta lisää painetta. Monta vuotta on toiminut luistamatta.
Parannus/kehitysehdotuksena pumppupajoille, moni asiakas varmasti arvostaisi jos tarjotaan vaikkapa lisätyönä tuota modulaattorin säätöä ja paineiden nostoa että autolla voi oikeasti ajaakkin pumppurempan jälkeen, siitä varmasti moni maksaisi hieman lisää ihan mielellään eikä mene kauaa jos nosturi on käytettävissä.
Eihän sitä ole pakko tehdä jos asiakas haluaa itse säädellä askin mieleisekseen, olisi vain kiva jos kyseistä palvelua tarjottaisiin
Tuli kuitenkin kuntoon kun käänsi tuon modulaattorin kaasu pohjassa kohdalleen ja askin kyljestä muistaakseni puoli kierrosta lisää painetta. Monta vuotta on toiminut luistamatta.
Parannus/kehitysehdotuksena pumppupajoille, moni asiakas varmasti arvostaisi jos tarjotaan vaikkapa lisätyönä tuota modulaattorin säätöä ja paineiden nostoa että autolla voi oikeasti ajaakkin pumppurempan jälkeen, siitä varmasti moni maksaisi hieman lisää ihan mielellään eikä mene kauaa jos nosturi on käytettävissä.
Eihän sitä ole pakko tehdä jos asiakas haluaa itse säädellä askin mieleisekseen, olisi vain kiva jos kyseistä palvelua tarjottaisiin
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Juu, minä otin itte pumpun irti ja laitoin paikalleenkin. Posti vei ja matkahuolto toi.
Varmaan säätökin onnistuis, välimatkaa vaan on liikaa ja tuota säätöä ei tätä ennen ole minunkaan tarvinnu tehdä. Toivottavasti opin taas jotain uutta ,sehän tässä harrastelussa kiehtookin, Vaikka joskus saattaa tulla kalliiksikin nii jänskää on kuin lottoarvonnassa!
Niin, missä ne paineensäätöruuvit tai ruuvi muuten askin kyljessä tarkalleen sijaitsee?
Ja kiinni päinkö ruuvataan vai mihin suuntaan se paineen nosto sitten jos vaatii moisen operaation?
Varmaan säätökin onnistuis, välimatkaa vaan on liikaa ja tuota säätöä ei tätä ennen ole minunkaan tarvinnu tehdä. Toivottavasti opin taas jotain uutta ,sehän tässä harrastelussa kiehtookin, Vaikka joskus saattaa tulla kalliiksikin nii jänskää on kuin lottoarvonnassa!
Niin, missä ne paineensäätöruuvit tai ruuvi muuten askin kyljessä tarkalleen sijaitsee?
Ja kiinni päinkö ruuvataan vai mihin suuntaan se paineen nosto sitten jos vaatii moisen operaation?
Viimeksi muokannut Köster, 08.4.2015 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jep.Hannu.H kirjoitti: Eihän sitä ole pakko tehdä jos asiakas haluaa itse säädellä askin mieleisekseen, olisi vain kiva jos kyseistä palvelua tarjottaisiin
Olisi ihan aiheellistakin mainita asiasta. (Moni säätäjä saattaa mainitakkin. En tiedä)
Loota on varsin äkkiä entinen jos sen säätöjä ei laiteta pumpun säädön yhteydessä kohdalleen.
Juu, kyllä hiukan järkytyin itsekkin nootta hyvän tähe, tämähän liikkuu huonommin kui vakiovermeillä ...
Onkohan jako päässy hyppäämään rattaalta tms. Heti mielessä...
Täytyypi käyttää venttiilikoppa auki nii saa sielulle rauhan varmuuden vuoksi merkit kohilleen ja tarkistus. Suhteellisen tasasesti tuo kyllä käy ,vaan eipä vara venettä kaada . Aikaisemmin ei moinen ratashyppy multa ole onnistunutkaan.
Onkohan jako päässy hyppäämään rattaalta tms. Heti mielessä...
Täytyypi käyttää venttiilikoppa auki nii saa sielulle rauhan varmuuden vuoksi merkit kohilleen ja tarkistus. Suhteellisen tasasesti tuo kyllä käy ,vaan eipä vara venettä kaada . Aikaisemmin ei moinen ratashyppy multa ole onnistunutkaan.
No niin, modulaattori tappiin säädetty hmm.. Vielä hiukan painetta vaihteiston kyljestä ja se saattas olla siinä. Itse asiassa vaihdot parani verrattuna ennen pumpun säätöä olevaan kovahkoon toimintaan. Nätisti ajellessa ok. Kiihdytyskisaa varten ei vielä pito riitä, ehkäpä vieterimäistä liikaa jos talla pohjassa moottoritien kiihdytys kaistalta reippaasti kortin kuivatus vauhtiin saakka vedätellen antaa mennä. No eipä tuota tarvinne tavaksi ottaakkaan, kulkupuoli tokeni mukavasti pintakaasulla ja kovemmissa nopeuksissa sitä kaivattua vääntöäkin kivasti enemmän.jolle kirjoitti:Tuota ongelmaa on jokaisessa ruuvatussa automaattimersussa, modulaattoria ei vaan saa toimimaan ruuvatun pumpun kanssa kuin vakioautoa.
Pumpun kyljestä modulaattorin pultit hiukan löysään, kaasu vivustosta vääntäen tappiin ja modulaattori vasten sitä. Tämä siksi että jos modulaattorin säätää ihan tappiin saakka niin kaasu ei aukea kokonaan.
Nyt kokeilemaan että miten paljon muuttui, jos vieläkin luistelee niin lootan kyljestä painetta lisää niin paljon ettei luista
Jahka nosturille pääsee oottelen mielenkiinnolla tuon paineen säädön merkitystä josko talla pohjassakin uskaltais sitten tarvittaessa rientää.
Voihan tuon tomaatin sielunelämää yrittää hiukan opiskella muutenkin jos vaan jostain saa tietoja bongattua.
Kiitos kaikille vastanneille, kovasti oli apua jälleen saitilla käynnistä!
Juu. Kaivelin vanhan topikin jossa oli juttua tuosta minun askin säädöstä, käänsin modulaattorin tappiin kaasu pohjassa ja painetta on askinkyljestä kierros lisää. Tuo on jo hieman kova, minun tapauksessa 3/4 voisi olla sopiva. Ei vain ole tullut säädettyä kun on jo tottunut noihin napakanpuoleisiin vaihtoihin. Pakki ei kuitenkaan potki vaan kytkeytyy normaalisti. Laittaisin aluksi 1/2 kierrosta lisää ja siitä sitten hienosäätöä tarvittaessa
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Hieno homma , kun näin apuja saanut!
Nyt aika napakat nuo vaihtelut ja tykkään , jotta ok.
Pakki kuittien mukaan just laitettu männän yms. (Viroksi ei kaikki aukee) laatikkoremppaa siis tehty. Pakki kytkeytyy kohtuullisessa ajassa ja joutokäynnillä edetään hitaasti taakse pikkhiljaa... Lienee kuten kuuluu.
Kivasti kulkee ja vähemmällä kulutuksella nykyään, Siis katson projektin näiltä osin suht. onnistuneeksi. Aika näyttää miten kestää palikat optimoinnin, uskoisin , jotta hyvin jos ei tahallaan revittele rikki.
Nyt aika napakat nuo vaihtelut ja tykkään , jotta ok.
Pakki kuittien mukaan just laitettu männän yms. (Viroksi ei kaikki aukee) laatikkoremppaa siis tehty. Pakki kytkeytyy kohtuullisessa ajassa ja joutokäynnillä edetään hitaasti taakse pikkhiljaa... Lienee kuten kuuluu.
Kivasti kulkee ja vähemmällä kulutuksella nykyään, Siis katson projektin näiltä osin suht. onnistuneeksi. Aika näyttää miten kestää palikat optimoinnin, uskoisin , jotta hyvin jos ei tahallaan revittele rikki.
- Karvanaama
- Viestit: 847
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Lainaanpa tätä topikkia, kun asiaan kuitenkin liittyy..
Hokasin jännän ominaisuuden nykyisessä 300TDT:ssä, edellisissä automaateissa en tällaista muista olleen.
Eli nelonen jo päällä rauhallisesti lievään ylämäkeen menossa, kierrokset n.2000.Nopeusmittarin mukaan vauhti kiihtyy hiljalleen, mutta kierrokset ei lisäänny??
Toki nopeus nouse oikeastikkin, vaan ei kierrokset. Eli luistaako turbiini vai mitä tää on?
Kylläkin sitten n. 80kmh nopeuden saavutettua jos kiihdytystä jatkaa, nousee kierroksetkin.
Onko syytä huolestua?
Hokasin jännän ominaisuuden nykyisessä 300TDT:ssä, edellisissä automaateissa en tällaista muista olleen.
Eli nelonen jo päällä rauhallisesti lievään ylämäkeen menossa, kierrokset n.2000.Nopeusmittarin mukaan vauhti kiihtyy hiljalleen, mutta kierrokset ei lisäänny??
Toki nopeus nouse oikeastikkin, vaan ei kierrokset. Eli luistaako turbiini vai mitä tää on?
Kylläkin sitten n. 80kmh nopeuden saavutettua jos kiihdytystä jatkaa, nousee kierroksetkin.
Onko syytä huolestua?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
- Karvanaama
- Viestit: 847
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
- Karvanaama
- Viestit: 847
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Joo varmaan olisikin, tosin sitä on jo kokeillen säädelty kireämmälle, jolloin vaihtokohta meni jo niin ylös, ettei vaihtanut isommalle muuten kuin kaasua löysäämällä. Otin sitten vaijeria löysemmälle pikkuhiljaa, kunnes ei enää parantunut. Seuraavana oli vielä tarkoitus laatikon painetta nostaa pienin askelin, 2-3 luiston takia. (jousisarja on vaihdettu).
Jaa jospa tuo ehdottamasi vaijerin löysääminen auttaisi siihen että laatikko vaihtaisi pienemmälle ilman kickdauniakin. Pitänee vielä kokeilla sitäkin.
Kuinkas muuten se modulaattorin säätö, kuten tuolla yllä mainittiin.
Tulipeltiä kohti kaasu pohjassa, mutta mennäänkö siihen että jousivaste alkaa tuntua vai niin pitkään kuin menee?
Jaa jospa tuo ehdottamasi vaijerin löysääminen auttaisi siihen että laatikko vaihtaisi pienemmälle ilman kickdauniakin. Pitänee vielä kokeilla sitäkin.
Kuinkas muuten se modulaattorin säätö, kuten tuolla yllä mainittiin.
Tulipeltiä kohti kaasu pohjassa, mutta mennäänkö siihen että jousivaste alkaa tuntua vai niin pitkään kuin menee?
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77
C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan