mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

740 GLE historiikki
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 199
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 06.6.2015 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

740 GLE kirjoitti:
dneproshinin amerikkamalli Corona-vanteilla on hieno. Rouvan Amerikkamallin 244 GL:ssa oli samanlaiset. Mutta onhan sutimista tuollaisen 25-puolaisen turbiinipyörän pesussa, huoh!


Kiitos, teikäläisen GLE on kyllä käsittämättömän hienossa kunnossa, erityisesti ajettuihin metreihin nähden Shocked

Kyllä mielestäni juuri tuo tiilikeula-seiska (tietenkin myös jenkkiversio) on näistä 700-900-S/V90 takavetomalleista hienoin, faceliftit harvoin vievät automallia parempaan suuntaan. Rumin on facelift-700, kuten tuokin minun valkoinen arkkupakastin edellisessä viestissäni... Ja 900-sarjan sedanissa pilattiin 700:sen hienoin muotoiluyksityiskohta, mahtavan jyrkkä kulma takalasin ja peräkontin välillä!

Corona-vanteista en itse ollut kovin innostunut alkuun, mutta kyllä nuo ovat alkaneet miellyttää silmää pikkuhiljaa, isot kapselit pelastavat mielestäni paljon. Puunauspäivää odotellessa. Rolling Eyes

Oman GLE:n katsastin eilen, pääsee taas ajelemaan 10 kk huoltotauon jälkeen...
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 08.6.2015 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dneproshin kirjoitti:
Corona-vanteista en itse ollut kovin innostunut alkuun, mutta kyllä nuo ovat alkaneet miellyttää silmää pikkuhiljaa, isot kapselit pelastavat mielestäni paljon. Puunauspäivää odotellessa. Rolling Eyes

Tuolla vanteellahan on kaksi ulkonäköä. Peittävä kapseli pois ja Volvolta alkuperäiset suuret kromimutterit tekevät siitä vaikkapa 240 GLT:n alla täynnä yksityiskohtia olevan teknovanteen.

Kapseli paikallaan tekee tuon isoon pehmeään sedaniin sopivan tyylilajin.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.


Viimeinen muokkaaja, 740 GLE pvm 09.6.2015 18:20, muokattu 1 kertaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fenton
Jyllisti

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 23 Maa 2008
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Nastola

 LähetäLähetetty: 08.6.2015 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Pehmeä ei kyllä ole ensimmäinen adjektiivi, joka tulee mieleen viivottimen ja suorakulman kanssa muotoillusta autosta puhuttaessa. Laughing
_________________
Ville

Meillä mennään jeepillä Vennään.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dneproshin



Liittynyt: 20 Lok 2013
Viestejä: 199
Paikkakunta: Pulp

 LähetäLähetetty: 09.6.2015 11:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Fenton kirjoitti:
Pehmeä ei kyllä ole ensimmäinen adjektiivi, joka tulee mieleen viivottimen ja suorakulman kanssa muotoillusta autosta puhuttaessa. Laughing


Muotokieli ei välttämättä ole kovin pehmeää, mutta onneksi kyyti on Smile
_________________
MB S210 E220 CDI A -99
Peugeot 807 SR 2.0 -04
Volvo 744 GLE B230F+AW70 -87
Volvo 745 GL B200F+AW70 -90
Volvo 855 10V man -94
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 09.6.2015 18:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Etenkin näiden ei-taksimallin sedanien takajousitus oli vakiona häiritsevän huono kantavuudeltaan. Ihan eri fiilis kuin vaikkapa myös pehmeän mukavassa Satalankussa, joka menettää ryhtiään vähemmän kuormattuna.

Oma ei ole mennyt vakioalustalla kuin muutaman kymmenentuhatta km.

Satuin heti Suomeen palattuani voittamaan Oulussa Volvodiilerin (Wetteri) asiakaskilpailupalkinnon peräti 2000 markkaa, josta lähti heti toista tonnia päältä Volvon Road--holding kittiin sisältäen jäykemmät vaimentimet ja kallistuksenvakaajat. Takaiskareita ei edes asennettu heti, vaan saman tien Nivåmatic tasonsäätöjousitus. Tuo on helppo, mutta ei halpa päivitys vain takaiskarit vaihtaen. Tämä yhdistelmä oli mieluisa ajaa ja tuttavan spontaani kommentti oli "mitä tälle on tehty, kun kulkee NIIN paljon pehmeämmin". Alkuperäisten tilalle vaihdetut osat tuntuivat parantavan sekä kantavuutta että mukavuutta.

Tuo Nivåmaatti on vain alun perin Bogen valmistama lisäjouseton kaasuvaimennin, joka vaimentimen sisäisellä mekanismilla lisäsi painetta huomatessaan jousituksen pumppausliikkeessä ylä- ja alasilmukan kuormattuna lähestyvän toisiaan. Pihalla lastattaessa auton perä painuu, mutta palautuu kohdalleen ajamaan lähtiessä. Hyvä puoli on siinä, ettei se nosta perää eikä jäykennä jousitusta kevyellä kuormalla.

Erityisen hyvä oli tuo 740 GLE:n kokoonpano vakiojousien ja Nivåjen yhdistelmänä. Koska Nivåmatic ei kanna yhtä suurta kuormaa kuin ilmajousitus, on tehtaalta tason säädöllä tilatun auton pehmempi takajousi liioittelua. Rouvan nykyiseen S80 uutena tilattu Nivåmatic tuli hennompien kierrejousien kanssa, mikä ei kanna kuormaansa yhtä hyvin ja ilmeisesti myös ylirasittaa kalliit vaimentimet helpommin, kun eivät tunnu kestävän yhtä hyvin kuin Seiskassa, yli 250.000 km. S80:n nivåmaticit vaihtuivat vakiojousiin ja vaimentimiin jo paljon pienemmän ajomäärän jälkeen.

Maailma on muuttunut, koska aikanaan vakaakulkuiseksi jäykennetty Seiska tuntuu nykyautoon verrattuna kallistelevan hurjasti.

Nivåmatic muuten antautui sitten lopulta eräänä jouluaaton aattona. Tuli hätätapaus, koska toisella puolella toimivan tasonsäätöjousituksen kanssa auto olisi ollut mummolakuormassa hirveä ajaa. Väänsin varalta kummankin alasilmukan pultit poikki kotitallissa ennen ammattiavun hankkimista. Ankaran pajotuksen jälkeen saatiin vanhat irti ja tallin hyllyllä vuosikymmenen säilötyt road-holding kitin takavaimentimet paikalleen. Nyt siitä tuli täryjyrä, mutta otettiin timeout joulun yli.

Nyt paikallaan on kohtuullisena kompromissina millin vakiota jäykemmät jouset ja kunnolliset kaasuvaimentimet.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4914
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 09.6.2015 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vissiin vähän (paljolti) samanlainen systeemi, kuin oli noissa heiluriakselisissa Mersuissa (W108 yms.). Siinä oli tosin vain yksi ja se oli heilurien puolikkaiden välissä pötköllään. Halpismalleissa sen tilalla oli normijousi.



t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Roisto
Herrasmies

Mekka-master


Liittynyt: 03 Lok 2005
Viestejä: 4914
Paikkakunta: Uuleopori

 LähetäLähetetty: 09.6.2015 21:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hmm. Tässä dokumentissa mainitaan myös Mersun M-sarja. Onko siihenkin ollut saatavana Nivomatia?

t.
Risto
_________________
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 10.6.2015 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Juuri samasta vehkeestä on kyse. En tiennytkään, että jo Siipi-Mersussa on ollut tarjolla tasonsäätö. 70 / 80-luvulla kalliimman luokan autoihin tätä tarjottiin useaankin merkkiin, kuten linkkaamasi englanninkielinen dokumenttikin kertoo.

Volvon käyttämä versio oli tuo paksumpi kalvotyyppinen versio, jonka tunnistaa jo paikallaan ollessaan siitä, että takavaimentimet ovat reilusti normaalia paksummat pötköt.

Tuo ei ole mikään ongelma, jos auton suunnittelija tietää jo piirustuspöydällä varata tilaa järeälle vaimentimelle. Tasonsäätövaimentimen valmistajan kannalta on tietenkin mukavaa myydä Nivoja myös autoihin, joissa niitä ei vakiona ollut, joten heidän motiivinsa ohuen mäntäversion valmistamiseen on selvä.

Auton omistajan kannalta näissä on se kiva puoli, että sitten kun se tonnin iskarinvaihto iskee, on vaihtoehtoina hommata uudet kalliit tasonsäätövaimentimet, tai paiskoa takajouset samaan romuläjään vanhojen Nivojen kanssa ja ruuvata tilalle uudet vakiojouset ja vaimentimet.

Meidän molemmille Nivomatic Volvoille on käynyt näin. Tasonsäätövaimentimet ovat kestäneet niin monta vuotta, ettei vanhan auton ole enää tarvinnut toimia kuormajuhtana silloin kun Nivoista toinen vuotaa sisuksensa ulos.

Vaimentimen kilahtaessa on vaihto sitten TOOOOSI lähellä. Vain toisella takanurkalla toimivalla tasonsäädöllä varustettu auto kulkee kuin vene ristiaallokossa.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 13.7.2015 21:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tämän kesän puuhapisteenä piti olla polttoainetankin läpivientien avaaminen ja kunnon tarkistaminen. Löytyi siinä ohessa vähän muutakin.

Harlow'sta Halfordsilta ostettu sammutin on näköjään päässyt vähän vanhaksi, kun on eräpäivä mennyt umpeen jo 22 vuotta sitten. Hyvin tervatun peräkontin yleisvaikutelma näyttää vielä ihan asialliselta.



Tuon tankin letkujen ja johtojen läpiviennin kimpussahan sitä oltiin. Ajamalla ei täydestä tankista tule ulos enää kuin jotain 20 - 25 litraa, joten tankin sisäpuolella etenkin bensamoottoristen tyyppivikana lienee polttoainetta tankista nostavassa putkessa joko reikä tai koko putki poikki.

Läpivienti on vaan nyt sen näköisessä kunnossa, että tuohon letkuhässäkkään jos menee koskemaankaan, ei auto liikahda enää mihinkään ennen kuin uusi osa on tontilla. Tuota tankkipumpun, täyttöputken, mittarin anturin ja meno- ja paluuletkut käsittävää kompleksia ei vaan enää saa Volvolta, ei Motonetistä, ei Veteranprodukterilta eikä kovin monesta muustakaan paikasta, joten antaas nyt olla, että bongataan se uusi tai edes ehjä osa ensin jostain.

Volvokuski tietää, että kun edes Backfältiltä Ala-Vetelistä ei löydy osia, silloin tilanne on vakava. 740:n on jo toistakymmentä vuotta asenneltu tehtaan korvavia 940 osia, mutta en ole vielä ehtinyt selvittää, voisiko koko tankkia vaihtaa uudemmasta 944:sta? Ainakin tuo läpivienti on nimittäin eri näköinen Ysisatasessa.



Tuossa vaiheessa ei vielä ollut muovitankin konstruoijalle juolahtanut mieleen tehdä läpivientiäkin samasta aineesta, ettei ruostu olemattomiin. Kaverilla oli samanlainen auto joskus 10 vuotta sitten ja joutui vaihtamaan tuon läpivientiosan, kun metalliputki alkoi vuotaa. Hiukan näpertämistä siinä vaihtotyössäkin on, vaikkei mikään ns. äpöstäisi pahasti. Tuossa on tarinaa aiheesta uuden auton keulaan pultatun kertotunnuksen alkulähteiltä Englannin Volvo Owners Clubista

https://www.volvoclub.org.uk/faq/FuelTankSenderReplacement.htm

No, ei tässä aika silti pääse tulemaan pitkäksi. Tavaratilan puolelta kotelosuoja on pitänyt paikat nätissä kunnossa, mutta pyöräkotelon puolelta on korropeikko päässyn nakertamaan itsensä sisään alakautta. Toinen puoli on suunnilleen saman näköinen, mutta niin syvällä moottoriantennin alla, ettei sitä mahdu edes kuvaamaan. Onneksi tuo paikka jää tavaratilan ulkopuolella puskurimuovin taakse, joten oli tarkoitus kokeilla tinailla itse, nyt kun kaasuakin kerran on



Myös runkopalkin vierestä näkyy läpi, joten pitää avata ainakin tavaratilan lattia siltä kohdalta. Saa nähdä, kuinka pitkälle sitä kotelopalkkia pitää purkaa, että löytää jotain mihin hitsata.

Kesäkin on toisaalta niin kehno, ettei tässä ole mitään kiirettä ottakaan kesäautoa liikennekäyttöön ihan heti.

Mahdollisesti sopiva osa löytyi Skandixista, laitetaan tilaus vetämään ja aletaan MIGata odotellessa. Ehkä parempikin niin päin, että hitsataan ensin ja avataan bensatankki sen jälkeen?
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 09.8.2015 11:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Yllä olevaa löydöstä tarkemmin tutkittaessa tuli aikalisä sekä kesäauton ajoihin että katsastukseen. Aika lehtevää tavaraa paikka paikoin nuo runkopalkit tavaratilan kahden puolen



Kotelopalkin vieressä oli myös palkin ja tavaratilan pohjan kittisaumassa massauksen alla ruoste levinnyt aika hienosti. Lokasuojan reunakaarien tilanne on ollut näkyvissä jo jonkin aikaa, mutta nyt kun asiaa alettiin kaivella tarkemmin, tuo tavaratilan pohjan tapaus tuli yllärinä. Samanlaiset railot kummallakin puolella näkyivät juuri puukonterän kokoisina pikku reikinä, jotka osoittautuivatkin yhden reijän eri päiksi puolen metrin etäisyydellä toisistaan. Museorekisteriin menevää lopputulosta ajatellen tähän olisi pitänyt käydä hajottamolla kääntämässä kyljelleen keulakolaroitu tai muuten tervealustainen auto, ja rälläköidä mukaan koko peräkontin pohja kotelopalkkeineen, tai ainakin niiden alapuoli. Mutta kun suojatut ja parhaiten säilyneetkin ovat tässä kunnossa, muut olivat varmaan samannäköisiä jo 10 vuotta sitten, joten jätin ehjäpeltisen aihion metsästyksen sikseen ja leikkelin ruosteet auki


Pikku pala kerrallaan uudestaan kasaan. Yhdeksän reikää tukittiin 12 eri palasella, kun osaa jotuu taivuttelemaan niin hankalille mutkille, ettei järki riittänyt paikkojen valmistukseen yhdestä palasta


Lokasuojan reunojen joka suuntaan kaarevien palojen taittelussa oli kylmän raudan sepällä vähän vääntelemistä, kun vielä ulkopuolelle jäävä osa piti sovittaa lokasuojan reunakaaren muotoon. Onneksi kumpikin puoli jäi vielä juuri ja juuri muovipuskurin alle, eli sininen väri puskurin yläpuolella on päältä päin yhä kunnossa


Runkopalkin alareunaa joutui rapsimaan kuumailmapuhaltimella puhtaaksi puskurista taka-akseliin saakka ennen kuin löytyi sinistä peltiä. Paikoittain ei edes kuumailmapuhallus riittänyt, vaan tarvittiin uutta peltiäkin


Jarrusatulat ovat jo ihan hirveän näköiset, mutta koko kierros on kertaalleen rempattu, kevyesti hiottu ja uusin tiivistein koottu ja kun jarrunesteen vaihdot ovat tapahtuneet aina ajallaan, tein normaalin jarrutuskokeen ennen katsastusta, eli maantienopeudesta tiukkeneva jarrutus kädet irti ratista. Suoraan pysähtyi, joten jarrut ovat ulkonäköään paljon paremmassa kunnossa. Piti näköjään toheloida tuo kuva sen verran, ettei levyn siististi ja tasaisesti kiillottunut pinta näy. Uuden auton ensimmäiseen jarrupalojen vaihtoon Harlow'n Halfordsilta, eli englantilaisesta Motonetistä ostettu Copaslip kuparirasva on ollut riittoisaa, kun ensimmäinen tuubi on seurannut auton mukana nykypäivään saakka. Tuo kaksimäntäinen takajarrumalli jumittaa takapalat satulaan kiinni, joten vähän ajettavan kesäauton jarrupalat pitää ennen ajoa helistellä irti satulasta, rapsaista ruosteet pois palan syrjästä ja tunkea rasvan kanssa takaisin. Männät toimivat sentään sangen hyvin satulan ulkonäöstä huolimatta



Alun perin korjauksen käynnistänyt tankin avaaminen hyytyi siihen, että tankkikaluste on jo niin ruosteinen, ettei sitä uskalla lähteä tonkimaan ennen kuin uusi osa on paikalla. On liian suuri riski, että polttoaineletkujen irroitus ruosteisista putkista katkaisee jotain ja sen jälkeen auto on varmasti seis kunnes uusi osa on paikalla. Siihen saakka ajellaan bensakanisteri peräkontissa, kun tankin käyttökelpoinen sisältö on vähän kysymysmerkki.

Osan pitäisi kuulemma olla jo Oulussa, niitä on useampaa eri sorttia, joten nyt saa SAH tehdä tuon viimeistelyn, josta homma alkoi. Sen jälkeen ajattelin viedä auton katsastukseen. Taidan käydä taktisista syistä käydä näyttämässä ilman tavaratilan verhoilua, että jos lukuisat paikat alkavat kiinnostaa, niiden nurjalle puolellekin näkee tällä tavoin paremmin.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pakardinen
metusalem



Liittynyt: 08 Mar 2011
Viestejä: 651
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

 LähetäLähetetty: 09.8.2015 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

bercedes menz kirjoitti:
Pakardinen kirjoitti:
Höpötti aivan jonninjoutavia.


https://www.youtube.com/watch?v=88-xtMpJZ0Q

https://www.youtube.com/watch?v=8sma7vrT8Ts


Juuri näin!!! Very Happy





740 GLE kirjoitti:
Etenkin näiden ei-taksimallin sedanien takajousitus oli vakiona häiritsevän huono kantavuudeltaan. Ihan eri fiilis kuin vaikkapa myös pehmeän mukavassa Satalankussa, joka menettää ryhtiään vähemmän kuormattuna.

Mutta ootkos verrannu sitä takapenkillä istumisen tunnelmaa? Kyllä minä paljon mieluummin istusin seiskasarjan Vollen takapenkillä, kuin satalankussa. Vollessa oot vähän niinkun kirjahyllyllä, sinne on jotenkin niin helppo mennä ja siellä on niin helppo olla. Se takapenkki on riittävän korkealla, siellä istuu herroiksi... Very Happy
_________________
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että:
"Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 10.8.2015 1:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hienoimmillaan tuo korkea takapenkki toimii Merikontiksi kutsutussa Kartanomallissa, jonka katto on hieman korkeammalla kuin sedanissa. Eron huomaa kyllä kun katsoo tippalistan yläpuoleista osaa 744 ja 745 vierekkäin, jos nyt missään enää moisen ihmeen pääsee näkemään. Sedania tosin tässä auttaa se, että kun 245 takaoven karmi näyttää pöhköltä, kun Kartanoautoon on sullottu sedanin takaovet, on 744 sentään saanut Kartanomallin takaovet, joista on helppo kulkea. Kaiken lisäksi ne ovet jopa näyttävät aivan luontevilta tuossa korissa.

Paras yhdistelmä olisi jos saisi istuimet Volvosta ja jousituksen Mersusta. On tuo jäykän taka-akselin versio aika jyrä.

Tavaratilan voisi ottaa Volvosta suksiluukun vuoksi, jota ei Mersun tankin läpi voi tehdä. Toinen juttu on Mersun voimakkaasti kapeneva kori ja Volvon ihan suora pölkky, johon menee nykyajan carverit tavaratilaan poikittainkin. Mieluummin ajan Mersua, ja vertailu on helppoa, kun yksi kumpaakin on melko hyvin säilyneinä tontilla.

En uskalla edes laskea, kuinka paljon rahaa on 6 litraa dieseliä vs. 9 litraa bensaa kertaa 400.000 km Embarassed

Volvolla muotoilijana Amazonista 900-sarjaan toiminut Jan Vilsgaard kuvasi muotoilijan ongelmaksi valita sopiva kompromissi käytännöllisten tilojen ja ulkomuodon ja virtaviivaisuuden välillä. Swedish Brickiä katsoessa ei jää epäselväksi, mihin suuntaan hän oman kompromissinsa piirsi Razz
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 10.8.2015 1:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuossa Snow Race videossa kohdassa 2:16 vilahtaa silkkaa Volvoa tuolta ajalta. Kaikissa automainoksissa merkistä riippumatta on iloisia ja onnellisen näköisiä ihmisiä automatkalla.

Volvomainoksissa perheen tai pariskunnan ollessa liikkeellä nainen ajaa. Tai ainakin vanhaan hyvään aikaan ajoi.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 11.8.2015 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tankin putkien ja letkujen läpivienti sekä tankkipumppu niiden mukana vaihdettu. Taisi olla tankkipumppu kuollut, koska nyt kuuluu taas tankista terve sirinä kun kuuntelee korkki auki moottori käynnissä.

Sivuvaikutuksena bensamittari toimii ensimmäistä kertaa noin 15 vuoteen. Tämän jälkeen meni 60 litran tankkiin 31 litraa lisää



Vasemmassa ylänurkassa melko harvinainen jälkiasentamani ulkoilman lämpömittari.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
C-Klasse



Liittynyt: 27 Tam 2007
Viestejä: 907
Paikkakunta: Lapua

 LähetäLähetetty: 11.8.2015 22:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Osaatko sanoa, mikä on 740 -sarjan kuumin keräilyversio ja missä hinnat pyörii? Kattelin just, että Mersun W124 E 500 on alkaen 13,5 t€ Saksas Cool

Saabin Turbo S (Suomessa Aero) -mallit ovat myös aika arvokkaita.
_________________
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 13.8.2015 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

En oikein osaa nähdä 740-sarjassa rahallisessa mielessä keräilyautoa. Nämähän ovat nyt halvimmillaan, koska 240-sarja on jo saavuttamassa kulttiauton mainetta, mutta Seittenneliskanttinen tuntuu kulkevan vain vanhan ja halvan käyttöauton kategoriassa.

Autohistoriallisesta näkökulmasta malli on puhtaimmillaan alkuperäisenä kulmikkaana 745 Merikonttina. Mallisarja on suunniteltu Kartanoauton ehdoilla, kuten tästä sedanista selvästi huomaakin.

Makein versio ajaa on kevyesti viritetty GLT tai turbo, mutta mukavinta kyytiä antaa myöhäinen erillisjousitettu 760 tai 960 tai S90, etenkin jälkimmäiset pitkälle 2000-luvulle tuotannossa olleen tinaviitosen täysikokoisella 3-litran kuutosversiolla, jolla ei ole mitään tekemistä näiden 740-sarjan vinokoneiden kanssa. 700-sarjan nelikon ja tuon uuden kevytmetallimoottorin sivistyneisyydessä on aika hurja ero. Tuo Rouvan auton tyhjäkäyntiä käyvän koneen päällä oleva €uro ei ole liimattu. 740:n B230:n koneen päällä sama lantti ei pysy koneen käydessä edes syrjällään



Volvoksi harvinaisen kaunis on mielestäni 780 Bertone coupe, ja mieluiten harvinaisen 2.3 turbon ja manuaalin yhdistelmänä. Tuon ajan automaatit ovat aika masentavia, eikä vaihtoehtoinen VW kuutosdiesel tai Pervo (Peugeot-Renault-Volvo, PRV) yhteistyömoottori ole oikein kovassa maineessa. Tuossa Laycockin sähköviitosessa on jotain vanhanaikaista viehätystä ja se on kyllä ihan oikeastikin kätevä.

Jos tästä sarjasta on keräilyautoa hakemassa, niin minusta se on juuri tuo 780, jossa Bertone sai paljon vapaammat kädet kuin 262:n kanssa


_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
C-Klasse



Liittynyt: 27 Tam 2007
Viestejä: 907
Paikkakunta: Lapua

 LähetäLähetetty: 14.8.2015 0:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ikinä en olekaan tuollaista Coupe-versiota nähnyt ja se varmasti on selkein keräilykohde. Takapenkkiläisten lasin ja C-pilarin muodosta tulee mieleen BMW e30 sedan 2-ovisena. Paljon kauniimpi tuo on kuin 262 Coupe, joka näyttää halvalta jenkkiauton kopiolta.

Mulla on rouvan puolen suvussa armottomia Volvo-miehiä useampikin ja minulle on saatettu tietoon, että 240-sarja on maailman kestävimpiä autoja ja sitten 960 3.0 kartanomalli on viimeinen kunnon Volvo ja semmoisen yks niistä hankkikin Laughing . Lopuilla on sitten näitä etuvetoisia S60, pattikylki V70.

Mä tuskin tulen keräilyn kannalta ikinä kattelemaan autoja, mutta huomasinpahan vaan että Turbo S maksaa hyvin laitettuna helposti yli 30 t€ Saksas. Semmoinen 2005 esitelty retro Mustang kasikoneella ja mustana vois olla harrasteauto.
_________________
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 27.8.2015 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No just. Volvo pari päivää käytössä katsastuksen jälkeen ja sitten työpaikan pihalla tämmöinen. Oli muuten kohtuullisen "maineikas" tapahtuma odotella köysi valmiiksi auton keulaan kiinnitettynä kotoa soitettua hinausapua kollegoiden pikku hiljaa hiippaillessa kotiin päin Very Happy



Aika jännä homma, että harsoksi ruostunut putkisto kesti tänne saakka ja nyt kun on uusi paikallaan, niin parin sadan kilsan jälkeen lätäkkö parkkipaikalla.

940:n korvaava osa menee paikalleen heittämällä, mutta vaatii polttoaineputkeen 90 asteen kulman. Asentaja oli tehnyt 10-senttisen mutkan jostain puutarhaletkun näköisestä hennosta letkusta ja eipä tuo kauan kestänyt ennen halkeamista. Uusi mutka paikalleen loivalla kaarteella ja vahvistettua polttoaineputkea tällä kertaa. Lätäköstä huolimatta tankillisella ajettu nyt 550 km, joten nyt se on kunnossa.

Paitsi polttoainemittari, joka takkuaaa taas. Ei sen ole tarkoituskaan näissä toimia.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bercedes menz
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 22 Kes 2012
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 28.8.2015 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

740 GLE kirjoitti:

En uskalla edes laskea, kuinka paljon rahaa on 6 litraa dieseliä vs. 9 litraa bensaa kertaa 400.000 km Embarassed


Minäpä uskalsin. Jos hintaero on kokoajan 10c/l niin ero on 19200€.
_________________
Kohta tulossa jotain muuta...

Exät
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- Ja monta muuta Mersua
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 26024

 LähetäLähetetty: 28.8.2015 17:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hintaero on tällä hetkellä noin 25 senttiä / litra.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bercedes menz
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 22 Kes 2012
Viestejä: 1435
Paikkakunta: Pirkanmaa

 LähetäLähetetty: 28.8.2015 18:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

dealer kirjoitti:
Hintaero on tällä hetkellä noin 25 senttiä / litra.


Oho! Shocked Ei oo tullu seurattua bensanhintoja...
_________________
Kohta tulossa jotain muuta...

Exät
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- Ja monta muuta Mersua
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Meissenkeri

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 15 Elo 2006
Viestejä: 3732
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

 LähetäLähetetty: 28.8.2015 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

bercedes menz kirjoitti:
740 GLE kirjoitti:

En uskalla edes laskea, kuinka paljon rahaa on 6 litraa dieseliä vs. 9 litraa bensaa kertaa 400.000 km Embarassed


Minäpä uskalsin. Jos hintaero on kokoajan 10c/l niin ero on 19200€.


Dieselvero huomioiden, 25 centin hintaero bensan ja dieselin välillä, bensa-autoilija poltti n. 12 000 euroa ylimääräistä rahaa auton elinkaaren aikana (vuodet 1986-2015, 400 tkm)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 28.8.2015 23:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Noh noh, ei nyt vielä polteta tankkikirjaa. Mistäs sen elinkaaren loppupään vielä tietää Cool

Mutta pelkkä kulutusERO ylittää Volvon verottoman ostohinnan. Täydet Hänen Majesteettinsa hallituksen määräämät verot mukaan luettuna menee aika tasoihin. Tankkerikuorma, eli yli 35.000 litraa on K-Jetronicin läpi pumpattu.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 06.4.2016 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Onnittelut tänään 29-vuotiaalle Volvolle (rekisteröintipäivästä laskettuna)!

Vähänkö oli jännää sompailla Volvon Lontoon toimistolta kotiin päin arkisena iltapäivänä.

Joko muistin kertoa, että avioliiton kovin koetus on autosuunnistus ilman navigaattoria itselle oudossa suurkaupungissa? Siitä jos selviää, niin ei niiden pienempien hämminkien vuoksi enää erota tarvi.
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 17.5.2016 21:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Volvo taas liikenteessä. Jarrut herkistelty talviseisonnan jälkeen, ja nyt kun kardaanin Hardynivel on koottu oikein ja renkaat tasapainotettu, tuntuu kulku olevan aiempaa selvästi sileämpää.

Uusi ongelma vaan nostaa päätään, moottori sammuu toisinaan suoraan lennosta sähkökatkon vuoksi Shocked

Kerran viikossa toistuvaa ongelmaa on hankala löytää, mutta oireisiin näyttää liittyvän moottorin sähkökatko. Moottorin sammuessa sähköinen nopeusmittari jää toimintaan, samoin muut kojetaulun laitteet ja merkkivalot. Vain kieppikello putoaa kertalaakista nollaan, vaikka moottori pyörisikin yhä vaihde päällä moottorijarrutuksella.

Tiltin ollessa päällä starttaus ei auta. Bensapumput toimivat, minkä kuulee kyllä, kun tietää niihin kiinnittää huomiota. Jakaja on putsattu ja siivottu ja kansi, pyörijä, tulpat ja johdot ovat uudehkoja, joten ei ole mahdotonta etteikö ne olisi jopa kunnossa?

Semmoinen tulee mieleen, että puola on alkuperäinen, joten kosketushäiriö saattaisi täsmätä oireisiin, ja tuon suuntainen vika myös pudottaisi sähköisen kieppikellon nollille, vaikka auton muu sähköoppi jääkin eloon.

Toinen vaihtoehto voisi olla kampiakselin asentotunnistimet, joita on kuulemma kaksi. Kolaritilanteessa moottorin pysähtyminen katkaisee sähköt, mutta olettaisin tässä tilanteessa myös bensapumppujen pysähtyvän? Ainakaan uusintastartissa pääpumppukin kuulostaisi pyörivän

Ideoita?

(pitää kysellä täällä, kun VRCF on ollut tillin tallin jo viikkoja)
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mariini
Herrasmies



Liittynyt: 02 Lok 2005
Viestejä: 1005
Paikkakunta: Länsirannikko

 LähetäLähetetty: 17.5.2016 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kyllä VRCF toimii, onko evästeet vanhat. Pitkään oli huoltokatko, mutta jo viikkoja uudella layoutilla sivut toimineet...

http://www.vrcf.fi/foorumi/
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pappi
Moderaattori

aktiivimeseläinen
Tolokun mies


Liittynyt: 30 Syy 2005
Viestejä: 8739

 LähetäLähetetty: 18.5.2016 7:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kyllähän se syväntä lämmittää kun näkee liikenteessä räpeltämättömän klassikon. Eilen tuolla maalikylillä ihastelin kahta eri muotoilun helmeä. 740 farkku ja 240 sedan. Kumpikin erinomaisessa kunnossa, ryhdikkäänä keräämässä katseita osakseen...

Kumpikin vielä punaisena ja puhtaana. hutsu
_________________
Skodillac: Origami:
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t.eskola



Liittynyt: 05 Tam 2011
Viestejä: 181

 LähetäLähetetty: 19.5.2016 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Joskus oli vähän vastaavaa vikaa 740 Volvossa. Auto sammui välillä ajossa, mutta käynnistyi yleensä uudestaan. Välillä sahautti pitkään käyntiin. Vikana oli virranjakajan sisällä oleva Hall-anturi. Koneena 2l mekaanisella ruiskulla. Olisko ollu tuo anturointi erilainen sitten sähköruiskussa.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
740 GLE

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 18 Lok 2010
Viestejä: 2425
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 19.5.2016 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

K-Jetronic tässäkin on. Ja virranjakaja on käytettynä asennettu varaosa. On tosin asennettu oireiden alkamisen jälkeen, mutta eihän se ihan mahdotonta ole, että olisi kaksikin viallista, kun vanhoja vehkeitä vaihtelee?

Nyt on menossa seuraavat kokeilut. Tallin hyllyltä löytyy jonkin verran vaihto-osia tähän härveliin, niin tökkäsin joutessani eri puolan paikalleen. Pariin päivään ei ole ollut yhtään tilttiä vielä toistaiseksi.

Tästä innostuneena kävin ostamassa myös plaseboa, eli elämäni ensimmäisen pullon STP:n injector cleaneria, minkä kippasin tankkiin vaihteeksi 98 oktaanisen sekaan. Ja sitten kotiin moottoritiellä ensin suurin vaihde unohtaen (3200 RPM) ja 10 km myöhemmin yksi alasvaihto (4300 RPM). Nyt on ajeltu vähän matkaa normaalimmin ja tänään sai kääntää tyhjäkäyntiä 100 RPM pienemmälle, joten ei se ehkä ihan täysin plaseboa ollutkaan?

Eipä tunnu yli 400 tkm ajettu pian 30-vuotias ruiskukone paranevan puolen vuoden seisonnassa Sad
_________________
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tureq



Liittynyt: 30 Mar 2012
Viestejä: 8
Paikkakunta: Oulun seutu

 LähetäLähetetty: 05.6.2016 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mulla oli joskus Audi 80, jossa KE-Jetronic. Virranjakajan halli kun hajosi, oireet oli juuri edelläkuvatut, eli katkes lennosta ja kiekkamittari nollaan. Jotain pieniä ennakkooireita oli eli pidentynyttä starttia ja tyhjäkäynnin katkomista. Hallin vaihdolla kaikki oireet poissa. Siihen pystyi vaihtaan pelkän anturin vanhaan jakajaan, taisi joutua niitit poraamaan ja niittaamaan uudelleen.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit