Vanja-enon sitruunapatonki - Citroen C5 Break -05

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3026
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Easy Rider kirjoitti:Miksihän minä tykkään autoista jotka näyttävät vian rehellisesti, eivät vain vihjaile siitä
Jaa niinku katkaisemalla kampiakselin tai lahoamalla näkymättömiin :lol:
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Onko tämä ollut ennen taksina ku on tuollainen antenni ollut? Selittää hyvää huoltohistoriaa. Nopeasti C5:t ovat kadonneet johonkin historiaan samoin ku Xantiat. Rautajousiset tuntuvat pysyvän toimintakuntoisena esim. ne pienet tila-autot joita sai uusia 16700€ hintaan dieselinä.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

ou812 kirjoitti:Paljon fiksumpaahan tosiaan olis näyttää suoraan oikea ja tarkka vikakoodi näytöllä kun sekin teknisesti lie täysin mahdollista.
Mikä järki siinä olisi valmistajan kannalta? Tuohan siis on vain semmoinen "tuoppa autosi meille merkkihuoltoon" valo :)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Ei mitään järkeä valmistajan kannalta. Samahan tuo on kun koodin saa kuitenkin ulos muutaman kympin palikalla.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10588
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tänään ajelin tuommosen Citikan perässä. Kontin muotoilu on vielä oikeaa farkkua. Näyttäisi sopivan koirahäkkikin mukavasti kyytiin.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

C-Klasse kirjoitti:Onko tämä ollut ennen taksina ku on tuollainen antenni ollut? Selittää hyvää huoltohistoriaa. Nopeasti C5:t ovat kadonneet johonkin historiaan samoin ku Xantiat. Rautajousiset tuntuvat pysyvän toimintakuntoisena esim. ne pienet tila-autot joita sai uusia 16700€ hintaan dieselinä.
On on, Tampereella 2005-07 ja ajettu tuona aikana reilu 180 tkm.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mulle olisi nyt tarjolla kiinan lexia, laite ja kaapelit mutta myyjä hukanut ohjelmalevyn... oisko jollain tajota kopiota, niin ostaisin nuo laitteet pois?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kiitos! No ni, sitten ei muuta ku ostohousut jalkaan ja hakemaan vempele talteen.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vempele olisi, mutta mites pelittääkö nuo windowsin 8.1 kanssa vai onnistuisko XP:llä paremmin?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Muistaakseni oli puhetta jossain foorumilla, että toimii ainakin seiskassa, mutta XP:ssä paremmin.
Itse käytin XP:n kanssa ja sillä se ainakin toimi hyvin. Taitaa sitten olla aika yleinen juttu noissa lukijoissa, että kun käynnistät softat niin lukija vaatii bootin (en muista tarkkaa kohtaa, olikohan se alustanumeron lukuvaiheessa?). Eli jos tulee ongelmia, kannattaa koittaa pätkäistä lukijan virrat, tämän jälkeen toimi yleensä normaalisti.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

sonikki kirjoitti:Muistaakseni oli puhetta jossain foorumilla, että toimii ainakin seiskassa, mutta XP:ssä paremmin.
Itse käytin XP:n kanssa ja sillä se ainakin toimi hyvini.
Kuinka ollakaan, palstaveli Marcolla oli sopuhintaan täällä foorumilla läppäri myynnissä XP:llä varustettuna. Eli kun ei ottanut ostohousuja pois jalasta eilisen jäljiltä, niin kauppa käy :D

Juhannuksen jälkeen alkaa ankara harjoittelu vikakoodien lukuun... :eec:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Höh, en ehtiny ehottaa Ubuntua ja Wineä :hvm_asentaa:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Vanja-eno kirjoitti:Juhannuksen jälkeen alkaa ankara harjoittelu vikakoodien lukuun... :eec:
Harjoittelua se vähän vaatiikin... on hivenen, sanottaisko "ranskalainen" systeemi, jos vertaa vaikka starin selkeisiin diagnostiikka ohjelmistoihin :lol:
Tuossa muuten tuto, minkä avulla itse tein asennuksen.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

jovihava kirjoitti:Höh, en ehtiny ehottaa Ubuntua ja Wineä :hvm_asentaa:
Täh :ei_tajuu:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Xp:n se Lexia taitaa vaatia toimiakseen, ainakin pösön versio vaati joten sopivat kaupat teit läppäristä.

Käyttölogiikka ohjelmassa on tosiaan erikoinen ja mitään kunnollista ohjetta siihen ei tunnu netistä löytyvän. No tunnin verran kun tuota räplää niin niin alkaa onnistumaan.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

RATSUNI kirjoitti:Oman sitikan möin juuri noiden vikailmoitusten takia, ei auttanut vaikka olin jo laittanut 1200€ vikailmoitusten poistoon. Kokoajan herjas Depoultion fault tai jotain sinnepäin kun kiihdytti rivakammin.
Selasin juuri muuten tämän topicin läpi, niin huomasin etten ollut itse maininnut tuosta depollution fault vikailmoituksesta lainkaan.

Siis heti kun olin ostanut tämän, niin noin 5 km ajon jälkeen pukkasi tuon Depollution faultin ja samaan syssyyn sytytti moottorin vikavalon (ei service valoa) ja ilmoitti myös jostain Engine system fault jotain. Ne syttyvät aina kun käynnistää auton, mutta mitään vaikutusta ajoon ei ole ollut.

Tänään tajusin että eilisestä lähtien ei ole piipannut käynnistyksen jälkeen tuota depollutionia ja moottorin vikavalokin on sammunut itsestään.

No, kohta opettelen tuon lexian ja katstaan mitä kertoo...
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
TNewa
Uudisraivaaja
Viestit: 627
Liittynyt: 15.5.2007 23:20
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja TNewa »

ou812 kirjoitti:Psa taitaa käyttää kierteellistä alapalloa melki kaikissa tekeleissään?
Hitsuu ja rautakanki oli hyvä ajatus, itellä pököttiin oli aika työläs vaihto kun käytin "normaaleja" työkaluja :lol:
Itse en jaksanut alkaa temppuilemaan erilaisten viritysten kanssa, kun tuohon on halpa työkalukin olemassa :wink: .

http://www.ebay.co.uk/itm/CITROEN-PEUGE ... 0856574263

Puolessa tunnissa tuolla vaihtaa alapallon yksinkin tehden. 35mm kiintoavain tms. kiinni ja vaikka metrin putkenpätkä jatkoksi. Lähtee yleensä kohtuu vaivatta. Itse olen hallitunkilla varalta alapuolelta painanut hylsyä alapallon hahloihin niin saa huoletta vääntää pelkäämättä, että teloo rystysensä johonkin, jos sattuu hylsy syystä tai toisesta lipsahtamaan. Pari kertaa olen omaan pösöön alapallon tuolla vaihtanut ja pari kertaa muille. Eiköhän tuo liene jo hintansa haukkunut.

Itse olen noiden sähkövikojen/herjojen suhteen päässyt vähällä. Autohan on pösön 406 kakslitrasella pensamotorilla. Ajeltu on nyt kolme ja puoli vuotta ja viime viikolla kävin eka kertaa vikakoodin nollauttamassa :shock:. Antipollution fault-herja ei suostunut katoamaan muuten. ABS faultin heittää joskus näytölle, mutta se johtunee siitä, että kuskin puolelta ABSin hammaskehältä puuttuu hammas tai kaksi. Sen verran harvoin ilmenee, että ei ole aiheuttanut vielä toimenpiteitä. Kuskin oven johtosarjan olen lisäksi parsinut kasaan viime kesänä, kun keskuslukitus lakkasi toimimasta. Oli piuha poikki haitarikumin kohdalta. Samalla tuli laiteltua kutistesukkaan useammankin johdon ympärille. Kaiken kaikkiaan on ollut hinta-laatusuhteeltaan kohtuu hyvä auto.
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kovin on tylsäksi mennyt tämä topicci. Kohta 10 tkm ajettu oston jälkeen ja depollution vikailmoitus on yhä pysytellyt poissa, mutta toisinaan sitä ESP/ASR varoitusta antaa jonka saa yhä sammuttamalla auton puoleksi minuutiksi, kuitattua pois.

Eilen alkoi rohinaa kuulua jarruttaessa. Pikainen tarkistus kertoi että oikean puolen sisempi pala kulunut loppuun metallille. Kuskin puolella sekä hantin puolen ulommassa palassa pintaa jäljellä relu puolisenttiä ainakin.

Eli tässä nyt sitten lienee liukutapit jumissa tai pala asennettu huonosti paikalleen hantin puolella.

Perkeleen isolla torxilla näyttäisi satula olevan kiinni. Itsellä isoin avain T40 ei riitä lähellekään. Olisko jollain tietoa kuin iso tarvitaan T60 vain T70 vai???
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti: Perkeleen isolla torxilla näyttäisi satula olevan kiinni. Itsellä isoin avain T40 ei riitä lähellekään. Olisko jollain tietoa kuin iso tarvitaan T60 vain T70 vai???
No eihän se satula itsessään ollut millään torxilla kiinni vaan irtosi kun liukujen pultit avasi. Se satulan vastakappale on sitten niillä torxeilla kiinni, eikä sitä tietenkään tarvitse irrottaa pelkkää palojen vaihtoa varten. Mutta tulipa selvitettyä että niitten kiinnitystorxien koko on sitten T55 ja tallissa on nyt T5-T55 koot sisältävä torx-sarja.

Liukutapit putsasin ja rasvasin uudestaan vaikkeivat hantin puolella jumissa olleetkaan, oli ulommainen pala laitettu huonosti paikalleen ja lähes kulumaton. Kuskin puolella oli palat normisti kuluneet ja alempi liuku hieman nihkeä, joten sitä piti jo hieman hioakin uusintarasvauksen lisäksi.

Paskamaisinta oli oli kiertää ja painaa mäntä takaisin sisään satulaan, mutta onneksi naapuritallissa on autokorjaamo, josta ystävällisesti lainasivat työkalua, jolla se sujui omia viritelmiä paremmin.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kovin on tylsänä jatkuu tämä topicci. Kohta 15 tkm ajettu oston jälkeen ja depollution vikailmoitus on yhä pysytellyt poissa, mutta toisinaan sitä ESP/ASR varoitusta antaa jonka saa yhä sammuttamalla auton puoleksi minuutiksi, kuitattua pois.

Hyvä vekotin, mukava ajaa, vaimokin tykkää.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Citikka parantaa mainettaan Mesellä! Kiva, että auto täyttää tehtävänsä.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Mitäs se Lexia sanoi noihin ESP jne varoituksiin?
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tässä on ollut sen verran kiireitä, etten ole joutanut opettelemaan Lexian käyttöä kun toimii vielä katsastukseen on vuosi. Mutta talven pimeinä hetkinä kyllä opettelen sen käytön saletisti.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

No niin, 20 tkm yhteistä ajoa takana ja viimein on jotain kirjoitettavaa :lol: Tosin, ei kovin ihmeellistä mutta on nyt kuitenkin.

Aloitetaan vaikka lamppujen vaihdoista.

Olisko ollut elokuun alkupuolella kun huomasin hantin puolen lyhyen valon pimentyneen. No, ihan summamutikassa tutkailin tapausta (minua oli varoitettu että polttimoiden vaihto on veemäistä) ja totesin tilan liian ahtaaksi hoitaa homma umpio kiinnitettynä. No, siitä hieman umpiota ummikkona irrottamaan ja jotenkin sain sitä vedettyä irti ja sen verran tilaa että saatoin vaihtaa polttimon varsin helposti kun oli valoista ja valoa.

Tuolloin en vielä tiennyt että umpion olisi kuulunut olla kiinni myös alareunoistaan, tosin toisen kiinnikkeen saatoin itse ährätessä katkaista. Mutta umpio siirtyi sopivasti eteenpäin, tuli tilaa, polttimo vaihtui ja umpio asettui vakaasti paikalleen. Tosin huomasin samalla valoja testatessa että molemmat parkit olivat pimeänä.

Palasin sitten samaan aiheeseen nyt noin viikko sitten kun huomasin kuskin puolen lyhyen pimentyneen ja päätin samalla uusia myös ne parkitkin.

Valtavalla itseluottamuksella kävin asian kimppuun tallilla vailla kunnon valoa, olinhan saanut hantinkin puolen vaihdettua tuosta noin vaan. No, ensin totesin että akku on otettava irti. Sitten pääsinkin kunnolla ytimeen ja tilaa tuli sen verran ettei umpiota muka täytynyt irrottaa.

No, muistin väärin miten polttimoa paikallaan pitelevä jousi irrotetaan joten vahingossa irrotin koko jousen. Polttimo lähtikin hyvin pois mutta jousen asentaminen menikin ilman valoa keturalleen ja muitakin virheitä tein joten yritin samaa keinoa kuin toisella puolella eli umpion siirtoa eteenpäin.

Homma ei luonnistunut, joten pyysin vaimoa tuomaan kotoa sinne unohtuneet työvalot ja vihdoin tajusin kunnon valolla katsottuani miten homma piti tehdä. Samalla tietty muistin että joo, toisella puolella en irrottanut koko jousta. No kun tein sitten asentamisen oikeassa järjestyksessä, niin sain vihdoin homman pelittämään. Parkkeihin en tohtinut enää koskea kun oli jo niin kauan kulunut aikaa.

Mutta oikeasti lyhyen polttimo vaihtuu kuljettajan puolella seuraavasti kun umpio on paikallaan.

1. Varaa hyvä valaistu tila ja yksi hyvä otsalamppu tai muu kätevä pieni työvalo, peilikään ei ole pahitteeksi
2. irrota akku
3. avaa lyhyen polttimon suojakansi
4. irrota polttimoon tulevat johtot/liitin
5. irrota polttimoa paikallaan pitävä jousi YLÄPÄÄSTÄ, tsekkaa peilillä ja valolla miten se on kiinni, aika helppo nakki
6. polttimo pois
7. uusi polttimo tilalle
8. kiinnitä jousi yläpäästä
9. kiinnitä johdot
10. suojakansi kiinni ja akku paikalleen

Akun irrotus ei sekoita mitään, kun ennen ekaa käynnistystä pitää virtoja päällä ilman käyynnistystä noin reilun minuutin (oikein ohjekirjassa luki näin), ainoastaan kello ja päivämäärä täytyy asettaa uudestaan, jopa radion muistipaikat pysyivät kohdillaan.

Mokasin itse tuossa sen verran että kun kuskin puolella ei piuha tuntunut irtoavan kunnolla, niin oikaisin avaamalla jousen myös alapäästä eli koko jousen tosiaan irti ja sitten sain polttimon pois ja piuhat irti. Tollo kun olin, niin laitoin ensin piuhat kiinni ja sitten yritin samaan aikaan asentaa jousta ja polttimoa jossa oli jo piuhat kiinni. Eihän se siis onnistunut.

Hantin puolella homma menee ihan ihan käsikopelolla tehtäväksi jos umpio on paikallaan.

No parin päivän päästä ajattelin ahertaa parkkien kanssa. Hieman viisastuneena päätäin aloittaa kuskin puolelta jossa oli tilaa enemmän. Otin akun pois ja tiirailin pelillä paikkaa minne polttimo pitäisi asentaa. Tilaa oli todella vähän ja polttimo täytyy kantoineen asettaa paikalle pitkäkärkisillä tongeilla. Meni hieman turaamiseksi, joten otin aikalisän.

Mietiskelin ja totesin että helpoin tapa vaihtaa kaikki polttimot on ottaa umpio irti. Hankin kirjallisuutta ja huomasin, että tämä taas vaatisi koko etupuskurin ja molempien lampunpesijöiden irrottamista. Umpiot ovat kiinni kolmella pultilla ja yhdellä klipsulla. Yksi pultti on yläpäässä lokasuojan kärjessä kuten klipsukin ja kaksi muuta alakiinnitys pulttia puskurin alla. Lisäksi lampunpesimet ovat kiinni umpioiden alapinnassa ja tulevat puskurista läpi. Joten päätin ottaa etupuskurin pois ja tutustua tilanteeseen.

Tämän tein sitten eilisiltana. Korjaamokirjan ja pylväsnosturin avulla suoriuduin tästä puskurin irrotuksesta noin puolessa tunnissa ja sitten olikin koko komeus nähtävissä. Huomasin että hantin puolen alakiinnikkeet olivat katki, mutta umpio tukeutui niihin hyvin ja puskurin reuna piti umpiota paikallaan. Tästä johtuen en ollut huomannut että alakiinnikkeet olisivat jotenkin normista poikkeavat saati katki. Mutta koska olivat katki, niin siksi sain umpion hantin puolella siirrettyä kun vaihdoin loppukesästä sitä polttimoa.

Kuskin puolella vain toinen alakiinnike oli katki, siksi en ollut saanut sitä siirrettyä. Hetken tutkittuani, totesin, että jos katkaisen kuskinkin puolelta toisen alakiinnikkeen ja irrotan lampunpesimet mekanismeineen, ovat umpiot sen jälkeen irrotettavissa varsin helposti vaikka puskuri olisi paikallaan. Tämä tekisi polttimon vaihdosta helppoa.

Näin tein ja kun olin saanut puskurin takaisin paikalleen, niin varmistin vielä että puskuri pitää umpiot hyvin paikallaan. Kyllä tuli hieman ikävä satalankun polttimoiden vaihdon helppoutta...
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Kuulostaa lampunvaihto mukavalle hommalle :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3384
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

jovihava kirjoitti:Kuulostaa lampunvaihto mukavalle hommalle :shock:
Jo vain, eikö?

Tuumin itsekseni, että jos olisin sen verran pedantti, etten haluaisi rikkoa nuita alakiinnikkeitä ja pitää lampunpesurit toiminnassa. Tekisin varmaan niin, että aina kun jompikumpi, jommalla kummalla puolella oleva, lyhyen tai pitkien polttimo olisi palanut, irrottaisin etupuskurin että saisin umpiot irti ehjinä ja vaihtaisin kaikki polttimot sitten aina samalla kerralla. Säästyisi paljon aikaa ja kiroilua :lol:

Takavalojen polttimoiden vaihto on tuossa toki hieman helpompaa. Kaksi mutteria auki ja passeli nykäisy niin takavalot irtoavat.

Myös Citroenisteilla on hyvää asevelihenkeä kuten Meseläisillä, se on ollut mukava huomata. Parhaimpana esimerkkinä käy viime viikon tapahtuma kun kävin ostamassa korjaamokirjaa tuohon.

Sitruunapatonki palstalla myi kaveri tuollaiseen korjaamokirjaa jonka hankinnan olin tuon lamppuepisodin edetessä katsonut välttämättömäksi. Hinta oli kohtuullinen ja kirja loistavassa kunnossa. Noudon yhteydessä jäimme heman rupattelemaan tuosta minun Citikasta ja mainitsin vikailmoitukset, ja että olen vikakoodilukulaitteen ja läppärin sitä varten hommannut. Kaveri kysyi että no mitäs sieltä on sitten paljastunut ja kun kerroin etten ole vielä ehtinyt perehtymään aparattiin, hän tarjoutui välittömästi lukemaan vikakoodit. Eikun aparaatti kiinni ja lukemaan mitä patonki pitää sisällään. Selvisi seuraavaa:

Ainakin yksi hehku on pimeänä. Täytyy tsekata kun menen isoon huoltoon kaverin korjaamolle, että mikä hehku / hehkut.

HDi moottorin tarvitsema (?) lisäaine on aivan lopussa. Taitavat sammakonkuduksi tuota nimittää ja senkin pystyy itse tekemään. Sille on erllinen säiliö jossain oikean puolen takapyörän kantturoilla. Mennee samassa syssyssä ison huollon kanssa.

Depollution vikailmoituksen antajaksi paljastui EGR-venttiilli, tod näk likainen, pitäisi ottaa irti ja putsata. Kunhan nyt ensin löytäisi missä se on :lol:

ESP/ASR vikaan tuli kolme eri syytä:

1) Ahtopaineen signaali - Oikosulku positiiviseen tai avoin virtapiiri tai arvo liian korkea. Vikakoodi P0235. Turbossa jotain pientä häikkää eli siis:

2) Turbon paine - mitattu ahtimen paine liian suuri. Vikakoodi P2299 siis antaa liian kovan paineen ja johtuuko seuraavasta:

3) Pedale accelerateur bloquee (V84->) stategia aktivoitu. Vikakoodi P1435 elikkä jotain vikailmoa kaasupolkimen asentotunnistimesta.

Näistä vioista huolimatta auto toimii ihan normisti. Korjataan kun keritään jos osataan.

Veronpalautusrahoilla pitäisi tehdä iso huolto eli jo edellämainitut sekä öljynvaihto koneeseen että laatikkoon.

Olen kyllä vahvasti sitä mieltä edelleen, että ranskalaiseksi autoksi toimii ihan hyvin.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 07.1.2016 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Eikös ne jollain korjaamolla asentajat karkaa takahuoneeseen piiloon, kun pihaan kaartaa moinen sitikka hehku pimeänä. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Vanja-eno kirjoitti: HDi moottorin tarvitsema (?) lisäaine on aivan lopussa. Taitavat sammakonkuduksi tuota nimittää ja senkin pystyy itse tekemään. Sille on erllinen säiliö jossain oikean puolen takapyörän kantturoilla. Mennee samassa syssyssä ison huollon kanssa.
Onkohan se Eolys tms nimeltään tuo litku, hiukkaspolttimen lisäaine. Kustahan se kai suomeksi on joten tuottaminen omin voimin on aika yksinkertaista....

Tuo lampunvaihto- stoori kuulosti kyllä uskomattoman v-mäiseltä, varsinkin jos polttimoita paukkuu samaa vauhtia kuin pökötissä eli ajovalot ja parkit saa vaihtaa kerran vuoteen.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Niitä kuulemme saa vaihtaa suht tiheään. Vanhemman pojan kummisetä kaahaili tuollaisella työajoa melkein 200 tkm ja polttimoiden vaihto oli aika usein agendalla. Hän oppi vaihtamaan ne käsikopelolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”