Sprinter 313cdi ja kummallinen sähköjutska

oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Sprinter 313cdi ja kummallinen sähköjutska

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Autossani on sellainen oire että ecu napsuu ajon aikana ikäänkuin rele. Myös ajovalot vilkkuvat ajon aikana ikäänkuin joku laite ottaisi hetkellisen kuorman n. 10 sekunnin välein, välillä tiheämmin, välillä harvemmin. Epäilin aluksi että jokin releistä napsuu mutta n. 70 km ajeltuani ympäriinsä pää kenossa ja releitä hiplaten huomasin viimein että napsuna kuuluu kojelaudan sisältä vasemmalta, missä ecu on.
Tänään jatkoin koeajoja ja löysin viimein tavan millä saan ainakin ecun napsunan pois. Ajaessa kun painaa jarrua hiuksenhienosti samalla kun normaalisti kaasua (tietenkin moottorinohjaus ottaa kaasun pois mutta painaa sitten uudestaan niin taas mennään), naksuna lakkaa? Näin voi ajaa niin kauan kuin viitsii kumpaakin poljinta yhtä aikaa painaa. Heti kun nostan jalan jarrulta, naksuna alkaa taas.
Jotenkin tämä voisi johdattaa ongelman jarruvalokatkaisimeen josta on vedetty myös johto peräkärrypistokkeelle? Pistokkeen johtosarjan muut johdot on haaroiteltu rattipylvään sähkökeskuksesta.
Onko kellään kokemusta tai näkemystä?
Auto toimii muuten näitä omituisuuksia lukuunottamatta täydellisen normaalisti.
Leikkasin testimielellä jarrukytkimeltä menevän johdon poikki ja test drive=naksuu edelleen. Kytkeekö jarrupolkimen kytkin jotain luistonestoon liittyvää pois päältä?
Viimeksi muokannut oceanic7, 09.9.2015 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Re: Sprinter 313cdi ja kummallinen ecu-oire

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

oceanic7 kirjoitti:Autossani on sellainen oire että ecu napsuu ajon aikana ikäänkuin rele. Myös ajovalot vilkkuvat ajon aikana ikäänkuin joku laite ottaisi hetkellisen kuorman n. 10 sekunnin välein, välillä tiheämmin, välillä harvemmin. Epäilin aluksi että jokin releistä napsuu mutta n. 70 km ajeltuani ympäriinsä pää kenossa ja releitä hiplaten huomasin viimein että napsuna kuuluu kojelaudan sisältä vasemmalta, missä ecu on.
Tänään jatkoin koeajoja ja löysin viimein tavan millä saan ainakin ecun napsunan pois. Ajaessa kun painaa jarrua hiuksenhienosti samalla kun normaalisti kaasua (tietenkin moottorinohjaus ottaa kaasun pois mutta painaa sitten uudestaan niin taas mennään), naksuna lakkaa? Näin voi ajaa niin kauan kuin viitsii kumpaakin poljinta yhtä aikaa painaa. Heti kun nostan jalan jarrulta, naksuna alkaa taas.
Jotenkin tämä voisi johdattaa ongelman jarruvalokatkaisimeen josta on vedetty myös johto peräkärrypistokkeelle? Pistokkeen johtosarjan muut johdot on haaroiteltu rattipylvään sähkökeskuksesta.
Onko kellään kokemusta tai näkemystä?
Auto toimii muuten näitä omituisuuksia lukuunottamatta täydellisen normaalisti.
Leikkasin testimielellä jarrukytkimeltä menevän johdon poikki ja test drive=naksuu edelleen. Kytkeekö jarrupolkimen kytkin jotain luistonestoon liittyvää pois päältä?
ja se naksuna tulee varmasti ECU:sta
koita vielä ottaa ECU pois kannakeistaan ja varmistaa että ännin tulee siitä ja jos tulee niin paljon ei kannata ajella ennen kuin saa naksumisen loppumaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Ecusta tulee ääni, stetoskoopilla kuuntelin. Pakko sillä nyt on ajaa kun kukaan ei osaa mitään tolle tehdä ja töissäkin pitää käydä. Tuntuu siltä että johtuu osaltaan kaasupolkimen liikkeestä ja osaltaan auton tärinästä. Paikallaan pihassa ei naksu vaikka miten polkisi. Rikkonaisia johtojakaan ei ole tullut vastaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

oceanic7 kirjoitti:Ecusta tulee ääni, stetoskoopilla kuuntelin. Pakko sillä nyt on ajaa kun kukaan ei osaa mitään tolle tehdä ja töissäkin pitää käydä. Tuntuu siltä että johtuu osaltaan kaasupolkimen liikkeestä ja osaltaan auton tärinästä. Paikallaan pihassa ei naksu vaikka miten polkisi. Rikkonaisia johtojakaan ei ole tullut vastaan.
Äänet on aina hankalia kuvilla
Kuinkas kova ääni se on
kuuluu kuitenkin ilman stetoskooppia

no jos pakko on niin pakohan silloin mutta kannatta varautua siihen että jossain kohdin on sitten kuinka pakko niin autoa ei liikku
ja aikaa vian korjaillun/selvitämiseen on löydytävä
(tämä tapahtuu yleensä juuri siilä hetkellä/paikaas kuin sitä aikaa
ei olis ollenkkan)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Mitenkäs vaiva alkoi
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Vaikea sanoa onko alkanut minulla vai edellisellä omistajalla. Ekan kerran kun ajoin pimeällä tuossa parisen viikkoa sitten, huomasin että valot vilkkuvat. Rele-äänen huomasin kun autoon vaihdettiin uusi laturi kun vanha hajosi ja aloin ajelemaan normaalisti lataavalla autolla ympäriinsä.
Naksahdus ecusta on samanainen ääni kun vääntää avaimesta virrat päälle ja rattipylvään ohjausrele naksahtaa.
Tänään on katsottu Starilla vikakoodit, siellä oli ASR:ään liittyvää ja ABS:ään (vasemman etupyörän lukema epätosi), mutta näistä osa on tullut kun nostin auton takarenkaat ylös ja "ajoin" viittäkymppiä saadakseni naksunan äänilähteen selville. ASR ja ABS tietenkin saivat kohtauksen kun takapyörät pyörivät kovaa mutta etupyörät eivät. Lisäksi oli airbägien jännite alhainen ja lähes kaikkien boksien keskusteluyhteyden katkoksia, luultavasti latauksen hajoamisen vuoksi.
Auton järki putsattiin Starilla ja ajoin koeajolenkin jonka aikana naksunaa taas kuunneltiin. Ajon jälkeen ei löytynyt ainuttakaan vikakoodia.
Tarkastin myös moottorille menevän johtonipun joka oli hangannut rungon tukirautaan mutta ei vielä läpi. Laitoin siihen sellasta letkusuojasuikeroa ja kiinnitin johtonipun paremmin.
Mysteeri on ja mysteerinä taitaa pysyä. Itse olen ajellut ja ollut ostamassa työpaikalleni useampaa cdi-sprintteriä ja sen kerran kun hankin itselleni tämmöisen niin tällasta taistelua sitten. Ennen en ole tähän vikaan törmännyt. Harmin paikka.
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Ohessa viteon pätkää aiheesta.
https://www.youtube.com/watch?v=IDpnf8VBwis
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Oleks koittanut tai ilman koko jarruvalokytkimen liitintä, ts. liitin irtii
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

oceanic7 kirjoitti:Vaikea sanoa onko alkanut minulla vai edellisellä omistajalla. Ekan kerran kun ajoin pimeällä tuossa parisen viikkoa sitten, huomasin että valot vilkkuvat. Rele-äänen huomasin kun autoon vaihdettiin uusi laturi kun vanha hajosi ja aloin ajelemaan normaalisti lataavalla autolla ympäriinsä.
Naksahdus ecusta on samanainen ääni kun vääntää avaimesta virrat päälle ja rattipylvään ohjausrele naksahtaa.
Tänään on katsottu Starilla vikakoodit, siellä oli ASR:ään liittyvää ja ABS:ään (vasemman etupyörän lukema epätosi), mutta näistä osa on tullut kun nostin auton takarenkaat ylös ja "ajoin" viittäkymppiä saadakseni naksunan äänilähteen selville. ASR ja ABS tietenkin saivat kohtauksen kun takapyörät pyörivät kovaa mutta etupyörät eivät. Lisäksi oli airbägien jännite alhainen ja lähes kaikkien boksien keskusteluyhteyden katkoksia, luultavasti latauksen hajoamisen vuoksi.
Auton järki putsattiin Starilla ja ajoin koeajolenkin jonka aikana naksunaa taas kuunneltiin. Ajon jälkeen ei löytynyt ainuttakaan vikakoodia.
Tarkastin myös moottorille menevän johtonipun joka oli hangannut rungon tukirautaan mutta ei vielä läpi. Laitoin siihen sellasta letkusuojasuikeroa ja kiinnitin johtonipun paremmin.
Mysteeri on ja mysteerinä taitaa pysyä. Itse olen ajellut ja ollut ostamassa työpaikalleni useampaa cdi-sprintteriä ja sen kerran kun hankin itselleni tämmöisen niin tällasta taistelua sitten. Ennen en ole tähän vikaan törmännyt. Harmin paikka.
Niin kauan kuin on jotain hyppy johtoja tms viritelmiä ei voi oletaa
Että tomis kuten kuuluu
Kun selvittä niin kaikki yleensä jossain kohdin ratkeaa,
Aletaanko selvitämään ? Jos niin auto jonon jatkoksi vaan
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Liittimen irroitus aiheutti sen renkaankuva-valon syttymisen mittariston oikeaan reunaan. JA naksuminen hävisi?!? Voisiko kytkin olla nelinapaisuuden vuoksi monitoimisempi kuin pelkkä jarruvalon kytkin?
Niin ja hyppyjohtoihin en ole törmännyt. Hälyttimen poistin koska oli kauhea johtospagetti.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

oceanic7 kirjoitti:Liittimen irroitus aiheutti sen renkaankuva-valon syttymisen mittariston oikeaan reunaan. JA naksuminen hävisi?!? Voisiko kytkin olla nelinapaisuuden vuoksi monitoimisempi kuin pelkkä jarruvalon kytkin?
Niin ja hyppyjohtoihin en ole törmännyt. Hälyttimen poistin koska oli kauhea johtospagetti.
Se on. Jarru"valo"kytkin ohjaa myös syötönkatkaisua jarrutustilanteissa, ohjaa luiston ja suistonestoja jne. Ei mene kauaa kun petaalien alla ei ole muuta kuin antureita. :lol:

Kaasupoljinhan on ollut jo kauan kuopattu. On vain pyyntöpoljin. Polje minkä poljet, joku mukamas älykkäämpi sielu päättää puolestasi mitä annetaan kulloinkin, oman "järkensä" mukaan. Ei tarvihe ennee Weeperin suuttimia tinata tai viilata ja kurkkuja kuristella, tai pumpunpersiillä käyvä ropaamassa. :D
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Myös ajovalojen räpsyminen loppui. Löytyiköhän vika nyt tuosta kytkimestä? Voi pojat!
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Toivottavasti oli siinä.

Jotain sähkölinnunpesäähän sinne on rakennettu, jos jarruvalokytkimeltä on pitäny rosvota irtopiuhalla sähköä peräkärrylle.

Ja ne ei yleensä toimintaa paranna.
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Joo sitä vähän aiemminkin ihmettelin. Muut peräkoukun johdot on haaroiteltu ratin alta sulakerasian takaa niinkuin ilmeisesti pitääkin,mutta jarruvalo vedetty sieltä jarruvalokatkaisijan takaa muistaakseni kakkospinnistä.Tosin se ei vaikuttanut tähän ongelmatoimintaan juuri mitenkään kun vedin sen sivuleikkureilla poikki.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Easy Rider kirjoitti:
oceanic7 kirjoitti:Liittimen irroitus aiheutti sen renkaankuva-valon syttymisen mittariston oikeaan reunaan. JA naksuminen hävisi?!? Voisiko kytkin olla nelinapaisuuden vuoksi monitoimisempi kuin pelkkä jarruvalon kytkin?
Niin ja hyppyjohtoihin en ole törmännyt. Hälyttimen poistin koska oli kauhea johtospagetti.
Se on. Jarru"valo"kytkin ohjaa myös syötönkatkaisua jarrutustilanteissa, ohjaa luiston ja suistonestoja jne. Ei mene kauaa kun petaalien alla ei ole muuta kuin antureita. :lol:

Kaasupoljinhan on ollut jo kauan kuopattu. On vain pyyntöpoljin. Polje minkä poljet, joku mukamas älykkäämpi sielu päättää puolestasi mitä annetaan kulloinkin, oman "järkensä" mukaan. Ei tarvihe ennee Weeperin suuttimia tinata tai viilata ja kurkkuja kuristella, tai pumpunpersiillä käyvä ropaamassa. :D
Onneksi siihen "järkeen" voi helposti jonkin verran vaikuttaa
bitejä ronkimalla niin hyväksyy helpommin kuskin toiveet toteutettavaksi

jokseenkin mukavamppa kuin roskien imeminen weberin tms suutimista "vieläkin tulee 99 maku suuhun pelkästä ajatuksesta..."

vaan varsinaiseen juttun liityen jos vaikka vetokoukun johtojon kautta "valskaa" tieto että jarrua painettan niin systeemi kyllä sekoilee
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Vaihdoin uuden kytkimen ja vaikuttaa siltä että ongelma olisi ratkaistu? Nyt se auto ainakin toimii ilman oireita.
Kiitän nöyrimmäisesti kaikkia auttaneita!
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Nyt vaan vielä se kaiketi rötösliittimin toteutettu hapeltunut koukunpistoke reilaan... :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

CDI203 kirjoitti: jokseenkin mukavamppa kuin roskien imeminen weberin tms suutimista "vieläkin tulee 99 maku suuhun pelkästä ajatuksesta..."
Ei se niin paha ole, kuin se röyhtäily jälestäpäin. Tekkeytyneen kaalivellin ja pensankatku suussa ja nenässä, hyi olokoon :lol:

Vaan mukavaa se oli opiskella tuplienkin elämää ja ropeltaa niitä suuttimia. Suolexit ja Tellervot oli viikottain leviänä kun jotain kokeiltiin ja mistään ei ymmärretty. Kansia nuohottiin ja lyttyä nostettiin. Oi voi, olihan aikoja ne. :D

Vaan meni ne romut lisempääkin kun viilattiin. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Niin sitä pitikin vielä kysyä että mistä se jarruvalosignaali (punainen johto peräkoukun sähkösarjassa) pitäisi sitten ottaa? Nimittäin se pistoke auton perässä on sekä ulkoa että sisältä todella hyväkuntoinen eikä lainkaan hapettunut, ja se toimiikin ihan hyvin kun siihen kärryn kytkee. Niin otanko sitten kuitenkin myös sen jarruvalon sähkön sieltä ratin alta, kun koko sähkösarja kuitenkin nipussa tulee etupäähän asti?

Tänään tuli myös askarreltua 4mm levystä lisävalotelineet kahteen sprintteriin, kun kilvenaluskiinnityksellä jäävät niin alas. Tuon kuvassa näkyvän levyn avulla lamput saa reilu kymmenen senttiä ylemmäs ja on tukevampi. Kiinnittyy puskurin keskipulttien alle. Lopullisessa versiossa vaakalevy on kapeampi keskeltä ja siitä tulee vain korvat lisävalojen kiinnityskohtiin. Huomattavasti halvempi kuin valorauta joita näihin myydään. :D
Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Vanhimmassa mallissa on ainakin kärrin vilkuille omat lähöt. Muut vissiin saa rötöstää jos nallit jaksaa. En tiijä silti sanoa. Uuvemmat (ainakin väylävehkeet ?) kaiketi aina jonku purkin kautta.


Nykyisvehkeissä tyrkkäät polokupyörätellingin kuulaan kiinni ja kytket lisävalopaneelin pistokkeeseen, Auto on vakaasti sitä mieltä että persiissa on vuoden -78 jarruton "Vatkaaja", tai "Suolivieteri" ja voi laittaa ajonkahlintajärjestelmät ja suistonestot siihen moodiin että ette niin auto, kuin sinäkään tiijä missä ollaan menossa, varsin jos luikasta on. Moottori ei ehkä anna täyttä vääntöä kun pelkää voimansiiirron puolesta, Sähkökäsijarru puree tiukemmin kiinni ja laukeaa kynsille jne.

Kohta on peräkärreissä painosta riippumatta oltava aina jarrut, väylä, ABS ja ajonvakautus-mukautus ja jälleen erilliskytkentäkatsastus vetoautoon ja sen ajonkahlintaan. Viikon kurssi ja tonnin arvonen yhdistelmäkortti kevytkärrillekin ja puolivuosikatsastus + verot. Unohtamatta sakkojen hinnannousua, jos et pöljä älyä olla vetämättä sitä kärriä jossa ei oo muuta kuin vikaa vian perään, vaikka ois kaupasta sen kans tulossa.

Alakaa homma rokkaamaan kuten direktiivien kans tuleekin rokata. :lol:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Juuh. Aattelin että jos vaikka en enää koskaan hommais '80-lukua tuoreempia vehkeitä elleivät ole Ladoja.
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Ei tullut auto kuntoon. Olin asentanut jarruvalokatkaisijan niin että valot paloivat kokoajan, jolloin naksunaakaan ei kuulunut. Säädin katkaisijan uudelleen niin että se toimii kuten pitää, niin taas naksuu ja valot vilkkuu ja semmosta. Auto toimii jos liittimen vetää kytkimestä irti. Ja se toimii jos kytkin on aktiivisena. Jos kytkin ei vedä niin sirkus alkaa.
Pitää varmaan alkaa perkaamaan johtosarjoja. Mitkä olikaan ne yleisimmät murtumakohdat?
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

oceanic7 kirjoitti:Ei tullut auto kuntoon. Olin asentanut jarruvalokatkaisijan niin että valot paloivat kokoajan, jolloin naksunaakaan ei kuulunut. Säädin katkaisijan uudelleen niin että se toimii kuten pitää, niin taas naksuu ja valot vilkkuu ja semmosta. Auto toimii jos liittimen vetää kytkimestä irti. Ja se toimii jos kytkin on aktiivisena. Jos kytkin ei vedä niin sirkus alkaa.
Pitää varmaan alkaa perkaamaan johtosarjoja. Mitkä olikaan ne yleisimmät murtumakohdat?
Ainkin siitä kuskin puoleleta rintapellistä läpi meno ja akun seutu samoin abs yksikön lähellä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Minkä vuosimallin Cdi vehje tämä on?
Onko katsottu kuskin penkin alle?

Pura eka pois nuo koukun sähköt ja laitata ne niin kuten kuuluu ollakin.
Jarruvalokytkimen ja jarruvalojen välis on rele ainakin vanhemmas ja on hyvin erikoista jos ei ole uudemmas relettä tai jotain muuta boxia.

Ecu naksuu niinkun rele :toilet: ?
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Vuosimalli on 2001. Kuskin penkin alle on katsottu noin kahdeksan tuntia.
Koukun sähköt ilmeisesti kuuluu ottaa sieltä ratin alta (johtosarja on koko auton mittainen) ja sieltä ne on tässä vehkeessä otettu. Täytyy vielä kompata jos löytyy joku boksi jostain.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ota kuva sieltä penkin alta ja laita foorumille.

Korjaamon omistajat vois kertoa veteleekö nekin koukun johdot tolpasta ja jarruvalokytkimeltä sähköt koukulle :evil: . Tehdas ei ainakaan ole noin tehnyt vanhemmas mallis ja täs uudemmas on kai jotain hienompaa väylätekniikkaa joka saattaa olla aika kranttu.
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Voinhan mä ottaa. Ei siellä penkin alla kyllä ole kuin auton oma johtosarja ja mikroreleet ja muutama tavallinen (keltainen) rele? Ja yksi musta muoviloota takanurkassa.
Korisähköt ei ilmeisesti ole väylätekniikalla.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ok, eli tuo taitaa olla ihan eri kun vanha. Vanhas tulee sen muovilootan kautta kärryn vilkut ja muut tehtaalla ryöstetty takavaloista.
oceanic7
Viestit: 31
Liittynyt: 09.11.2010 15:51

Viesti Kirjoittaja oceanic7 »

Ahaa? Pitääpä kurkata sinne muovilootaan kuitenkin. Yritin sitä auki aiemminkin jo mutta ei ihan helpolla auennut. Pitää yrittää kovempaa.
Otan myös kuvan ratinalusen johdotuksista niin jospa niistä selviäisi jotakin.

Ottaa pattiin kun en saa vikaa esille kun auto on paikallaan. Auton liikkuessa vianhaku johtosarjoista on mahdotonta. Myös ratinalusen liittimien mittaus on täysin mahdotonta koska ne eivät ole virtapiirissä kun modulin ottaa rattipylväästä irti. Lisäksi releistäkään ei ole mitään käryä mitä mikin tekee, lukuunottamatta ratinalusen kolmea harmaata ja kuskinpenkin sivussa olevaa mustaa tavanomaista relettä.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ei hajuakaan väylätekniikasta mutta se että saa lampun palamaan ei tee vielä sähkömiestä.

I rest my case.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”