päästöarvojen "kaunistelu"

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Vääntömomentti ei riitä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

AK47 kirjoitti:No, liikkeelle lähdettäessähän ei pyörimisnopeus itse voimakoneessa - tässä siis esim polttomoottori, ole tulo nolla.
Tesla?
AK47 kirjoitti:Ja niin se vaan on että pyörävetoisessa laitteessa liikkumisvoima tulee juurikin pyörimisnopeuden (itseasiassa kulmanopeus) ja vääntömonentin tulosta.
Ei voima, vaan teho on pyörimisnopeuden ja momentin tulo.
AK47 kirjoitti:Harvassa autossa on suurimpana mittarina vääntömomenttimittari. Kiekkamittari monesta löytyy.
Minunkin autossani on käyntinopeusmittari, jossa voin tilanteen mukaan nähdä joko suurimman väännön tai suurimman tehon tai jonkin muun käyntinopeuden. Onko sulla vain tehomittari?
AK47 kirjoitti:Enivei, tuo mainittu picasso lienee kurjin moottori/vauhdelaatikkoyhdistelmä mitä olen ajanut ikinä. Ja bensaakin se imi kun sieni ajoi miten tahansa.
Teoriat sikseen, aika usein käy niin, että autoon sopivan kokoinen moottori on paitsi mukavampi ajaa, myös taloudellisempi. Vastaavaa kokemusta on ainakin Ford Taunus 1.3 vs 1.6 välillä ja Volvon 244 ja 744 mallien 2.0 ja 2.3 litraisista. Samoin Volvo 850 2-litran 5-sylinterinen on täysin turha vehje.

Hennomman koneen voimat/tehot vaativat tiheämmän välityksen, joka tuhoaa pienestä moottorista teoriassa saatavan talousedun kokonaan. Eikä se silti mee mihkään.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Vääntömomentti ei riitä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

740 GLE kirjoitti:
AK47 kirjoitti:No, liikkeelle lähdettäessähän ei pyörimisnopeus itse voimakoneessa - tässä siis esim polttomoottori, ole tulo nolla.
Tesla?
AK47 kirjoitti:Ja niin se vaan on että pyörävetoisessa laitteessa liikkumisvoima tulee juurikin pyörimisnopeuden (itseasiassa kulmanopeus) ja vääntömonentin tulosta.
Ei voima, vaan teho on pyörimisnopeuden ja momentin tulo.
AK47 kirjoitti:Harvassa autossa on suurimpana mittarina vääntömomenttimittari. Kiekkamittari monesta löytyy.
Minunkin autossani on käyntinopeusmittari, jossa voin tilanteen mukaan nähdä joko suurimman väännön tai suurimman tehon tai jonkin muun käyntinopeuden. Onko sulla vain tehomittari?
AK47 kirjoitti:Enivei, tuo mainittu picasso lienee kurjin moottori/vauhdelaatikkoyhdistelmä mitä olen ajanut ikinä. Ja bensaakin se imi kun sieni ajoi miten tahansa.
Teoriat sikseen, aika usein käy niin, että autoon sopivan kokoinen moottori on paitsi mukavampi ajaa, myös taloudellisempi. Vastaavaa kokemusta on ainakin Ford Taunus 1.3 vs 1.6 välillä ja Volvon 244 ja 744 mallien 2.0 ja 2.3 litraisista. Samoin Volvo 850 2-litran 5-sylinterinen on täysin turha vehje.

Hennomman koneen voimat/tehot vaativat tiheämmän välityksen, joka tuhoaa pienestä moottorista teoriassa saatavan talousedun kokonaan. Eikä se silti mee mihkään.
Kukas neropatti täällä lainaa itse muokkaamaansa tekstiä?

Juurikin sanoin että polttomoottori, mistä ne sähköautot tähän piti vetää? Loppuuko aiheet?

Onhan tuossa tyopaikalla oppilaalla 700 hp tesla (no laskeppa itse ne kilowatit) en kirjoita insinöörikielellä jos ei huvita. Tyypitkin sillä sais jos muistais kokeilla. Siitä varmaan voidaan viisastella laitetaanko ensin jännitettä vai virtaa, jotta saadaan pyörimisnopeutta tai vääntömomenttia.

:D
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Vääntömomentti ei riitä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

AK47 kirjoitti:Kukas neropatti täällä lainaa itse muokkaamaansa tekstiä?
En tiedä? Sinun tekstissäsi lihavoin itse kirjoittamasi avainsanan. Mutta aja toki pelkällä teholla ilman momenttia, jos se tuntuu luontevalta. Minä käytän molempia, mutta pidätän oikeuden laskea kummalla tahansa tilanteen mukaan ja väittää vastaan jokaiselle, joka ehdottaa että vain toista tarvitaan.

Mutta takaisin Volkkariin. VW:n teki mieli mennä USAn markkinoille dieselillä 2009, mutta kun normit täyttävää moottoria ei ollut käytettävissä, fuulattiin EU5 TDI teeskentelemään sellaista testitilanteessa ilman urearuiskutusta:

http://www.autobild.de/artikel/vw-abgas ... 77591.html

http://jalopnik.com/vw-discontinued-the ... 1732311030

Jos tuo oikeasti noin meni, ei voi väittää jääneensä viranomaisten rakentamaan ansaan, kun tietoisesti toi markkinoille auton, jonka tyyppihyväksyntä tiedettiin kohdemaassa mahdottomaksi. Samaa moottoria myytiin myös Euroopassa. EU5 oli tuon moottorin tuotantovuosina täällä sallittu, joten siitä ei pitäisi olla valittamista, paitsi jos myös EU5 mittauksessa on huijattu? Siihen ei tosin liene tarvetta, koska tuon normin voi täyttää ilman ureaakin.

Aika rikollista markkinahäiriköintiä määräykset täyttävien autojen myyjien kannalta, ketä ne sitten lopulta ovatkaan. Saksassa kirjoitetaan jo tilanteen tästä puolesta saksalaisdieselien maineen pilaajana, vaikka muitakin varmasti vielä tutkitaan.

250 Bluetec siellä ainakin on ollut tarjolla vähintään viime vuodesta lähtien. Perästä kuuluu miten käy?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Viimeksi muokannut ou812, 26.9.2015 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuo linkki ei tuo minulle lisätietoa, ainoastaan Santanderin lainamainoksen.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Sori, linkistä oli tippunut viimeinen l- pois. Nyt toimii.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Miten mahtaa olla jenkkien omien merkkien kanssa, tuskin on puhtaita jauhoja pussissa sielläkään, mutta tutkitaanko niitä?
Mikäli ei, niin homma alkaa nopeasti haiskahtaa enemmän kauppapolitiikalta kuin aidolta huolelta autojen päästöistä.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Tahtoo jenkkidieselit olla vaneissa ja pickupeissa, joilla on huomattavasti löysemmät päästömääräykset kuin henkilöautoilla.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

onre kirjoitti:Tahtoo jenkkidieselit olla vaneissa ja pickupeissa, joilla on huomattavasti löysemmät päästömääräykset kuin henkilöautoilla.
Mitenkäs se sitten on mahdollista? Eikös kuorma-autot kuitenkin ole sitten taas tiukempien määräysten alaisia?
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Väsynyt Mies kirjoitti:
onre kirjoitti:Tahtoo jenkkidieselit olla vaneissa ja pickupeissa, joilla on huomattavasti löysemmät päästömääräykset kuin henkilöautoilla.
Mitenkäs se sitten on mahdollista? Eikös kuorma-autot kuitenkin ole sitten taas tiukempien määräysten alaisia?
En minä osaa sanoa miksi se niin on, se vain on. :roll:

edit; vielä hölmömpää tästä tekee se, että pickupit ovat tuollapäin erittäin suosittuja henkilöauton korvikkeita. Tämä tilasto avaa tilannetta jonkin verran.

http://online.wsj.com/mdc/public/page/2 ... sales.html
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

onre kirjoitti:
Väsynyt Mies kirjoitti:
onre kirjoitti:Tahtoo jenkkidieselit olla vaneissa ja pickupeissa, joilla on huomattavasti löysemmät päästömääräykset kuin henkilöautoilla.
Mitenkäs se sitten on mahdollista? Eikös kuorma-autot kuitenkin ole sitten taas tiukempien määräysten alaisia?
En minä osaa sanoa miksi se niin on, se vain on. :roll:
Haiskahtaa entistä vahvemmin kauppapolitiikalta. Pick Upeissa ja Vaneissa ei ulkomailta löydy varteenotettavia kilpailijoita jenkkien omille merkeille. Paitsi ehkä Toyotalta, mutta niidenkin valmistus on täysin jenkkilässä, eli ovat periaatteessa amerikkalaisia autoja.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Näinhän se on, etenkin niin kauan kuin puhutaan näistä "henkilöautonkorvikkeista". Toyota on muutenkin Yhdysvalloissa melkoisen vahvoilla, Camry on ollut todella pitkään maan myydyin henkilöauto. Ei sinänsä ihme että ovat sitten yrittäneet muillekin segmenteille.

Kun puhutaan pakettiautoista, joilla on tarkoitus kuskata ihan oikeasti tavaraa, tilanne onkin aivan toinen. Monet vehkeet ovat uudelleenbrändättyjä euro- ja japsipakuja. Esim. Mersun Sprinteriä myytiin vuosikausia Dodgena, mutta nyt Daimler-Chryslerin jälkeisinä aikoina kyseisen konsernin pakettiautona toimiikin PSA-tuote.

http://www.ramtrucks.com/en/ram_promaster/
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Jenkit on itse käyttänyt vippaskonsteja jo 70-luvulta asti, mistä lähtien näitä testejä on tehty, mutta ainhan laaduttomat saksalaiset merkit mustamaalataan, että omat hyyskät tekisi kauppansa :)
Rintterit (poislukien bussit) myydään jenkeissä mun käsittääkseni imagosyistä muilla nimikkeillä.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

sonikki kirjoitti:Jenkit on itse käyttänyt vippaskonsteja jo 70-luvulta asti, mistä lähtien näitä testejä on tehty, mutta ainhan laaduttomat saksalaiset merkit mustamaalataan, että omat hyyskät tekisi kauppansa :)
Minkäsorttisia vippaskonsteja? Tällaisista en muista kuulleeni. Saasteajan koneet olivat niin radikaalisti kuristettuja jo valmiiksi, että olen kuvitellut ettei lisätoimia olisi tarvittu.
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

onre kirjoitti:Minkäsorttisia vippaskonsteja? Tällaisista en muista kuulleeni. Saasteajan koneet olivat niin radikaalisti kuristettuja jo valmiiksi, että olen kuvitellut ettei lisätoimia olisi tarvittu.
Tässä nyt vaikka alkupalaksi jotain. Kesti näköjään lähes kokonaiset 2 vuotta päästörajoitusten asettamisen aloittamisesta, että ensimmäinen valmista (Ford) narahti testien manipuloinnista. Lisää löytyy takuulla etsimällä.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Vääntömomentti ei riitä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

740 GLE kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Kukas neropatti täällä lainaa itse muokkaamaansa tekstiä?
En tiedä? Sinun tekstissäsi lihavoin itse kirjoittamasi avainsanan. Mutta aja toki pelkällä teholla ilman momenttia, jos se tuntuu luontevalta. Minä käytän molempia, mutta pidätän oikeuden laskea kummalla tahansa tilanteen mukaan ja väittää vastaan jokaiselle, joka ehdottaa että vain toista tarvitaan.

Mutta takaisin Volkkariin. VW:n teki mieli mennä USAn markkinoille dieselillä 2009, mutta kun normit täyttävää moottoria ei ollut käytettävissä, fuulattiin EU5 TDI teeskentelemään sellaista testitilanteessa ilman urearuiskutusta:

http://www.autobild.de/artikel/vw-abgas ... 77591.html

http://jalopnik.com/vw-discontinued-the ... 1732311030

Jos tuo oikeasti noin meni, ei voi väittää jääneensä viranomaisten rakentamaan ansaan, kun tietoisesti toi markkinoille auton, jonka tyyppihyväksyntä tiedettiin kohdemaassa mahdottomaksi. Samaa moottoria myytiin myös Euroopassa. EU5 oli tuon moottorin tuotantovuosina täällä sallittu, joten siitä ei pitäisi olla valittamista, paitsi jos myös EU5 mittauksessa on huijattu? Siihen ei tosin liene tarvetta, koska tuon normin voi täyttää ilman ureaakin.

Aika rikollista markkinahäiriköintiä määräykset täyttävien autojen myyjien kannalta, ketä ne sitten lopulta ovatkaan. Saksassa kirjoitetaan jo tilanteen tästä puolesta saksalaisdieselien maineen pilaajana, vaikka muitakin varmasti vielä tutkitaan.

250 Bluetec siellä ainakin on ollut tarjolla vähintään viime vuodesta lähtien. Perästä kuuluu miten käy?
No johan on vaikee ymmärtää joillakin ettei se vääntömomentti meinaa yhtään mitään. Teho määrää. Jos nyt ei osaa kansanmallissa jossa manuaaliloota, vaihdetta valita niin sitten sellaisille vääntömomentista on ehkä hyötyä. Kerrataan vielä että teho on kierrosluku kertaa vääntömomentti. Kirjastoon tai koulun penkille opettelemaan tuo asia ensin ja sitten tänne raakkumaan.

Mielestäni on rikollista myydä polttoainetta jolla voidaan rikkoa päästömääräyksiä. Mutta anekauppaahan valtiot on aina tehneet. Synnit saa rahalla hoidettua.... Tehdään vaan ensin säännöt jotka sopii valtiolle ansaistemismielessä. Sit rikotaan niitä maksamalla tai huijjaamalla.

Minä en ole nähnyt kestävää perustelua muille kuin luonnon laille. Muu on mielipiteitä ja tunteiden luomia keksintöjä ja rajoja.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Miksi suomessa ei voi edes ostaa camryä?
Ei ainakaan ole voinu. Se nyt on kuitenkin ainoa tojota, minkä takapenkillä olen viihtynyt.

Tottakai nämä asiat muuttuu politiikaksi. Vähän niin kuin tämä kansainvaellus. Jotkut vaan hyötyy siitä ja kukapa ei omaa etuaan härskisti ajaisi?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Vääntömomentti ei riitä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

AK47 kirjoitti:No johan on vaikee ymmärtää joillakin ettei se vääntömomentti meinaa yhtään mitään
...
Kerrataan vielä että teho on kierrosluku kertaa vääntömomentti.
Minusta näiden kahden väitteesi välillä on ristiriita, eikä kumpikaan ole täysin oikein, koska jälkimmäisestä lähellä oikeaa olevasta puuttuu vakiokerroin. Yleisessä muodossaan pyörimisliikkeen teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus (ω), eli P = Tω

Näin ollen voit sijoittaa jokaiseen laskukaavaasi tehon P tilalle momentin ja kulmanopeuden tulon Tω ja päädyt ihan samaan lopputulokseen kuin suoraan tehon kautta mallintaenkin. Ihme olisikin, ellet päätyisi, koska tämä on eräs sekä manuaali- että automaattivaihteistoon päteviä luonnonlakeja.

Muistutan vielä, että kuten jo aiemmin sanoin, jätän pelkällä teholla tai pelkällä väännöllä ajamisesta väittelyn muille. En ole keksinyt, miten saisin liikkuvaan autoon ainoastaan tehoa tai vääntöä ilman siihen suoraan verrannollista toista suuretta. Olen sekakäyttäjä, joka ei hyljeksi tehoa eikä vääntöä.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

ram kirjoitti:Miksi suomessa ei voi edes ostaa camryä?
Tämä minuakin ihmetyttää, kun Juhan Auton hinnasto loppuu siihen, mistä mielenkiintoiset Toyotat alkavat.

Kotisaarillaan Toyotaa ei edes tarvitse koristella L-kirjaimin, vaan Lexus-mallien Toyota-versioita näkee erittäin paljon ilmeisen selvästi arvostettuina ja kalliina autoina. Toyota Aristo tai Celsior, tai edes Crown Royal Saloon laivastonsinisenä ja kullatuin merkki- ja mallitunnuksin on tyylikkään näköinen ja tarjoaa hillityn sivistynyttä kyytiä.
ram kirjoitti:Tottakai nämä asiat muuttuu politiikaksi. Vähän niin kuin tämä kansainvaellus. Jotkut vaan hyötyy siitä ja kukapa ei omaa etuaan härskisti ajaisi?
Niinhän siinä käy. Ja siksi vientiteollisuuden kannattaisikin oman etunsa vuoksi ymmärtää tuontitavaran politiikkaan liittyvä takamatka. Jos tuontiyrityksen tuotteessa tai toiminnassa on argumentti, jolla voi paiskoa kapuloita tuonnin rattaisiin, joku löytää sen ennen pitkää ja käyttää sitä vailla sääliä.

Kotimainen tuote voi saada kaupallista etua kotimarkkinoillaan, mutta tuontitavara ei. Sillä ei ole väliä, onko tämä oikein vai väärin. Riittää kun vientiyritys ymmärtää, että näin on.

Ruotsalaiset ovat olleet eteviä verhoamaan nämä kauppasotansa kansalaisten turvallisuuden varjelemiseen. Volvon ja Saabin tehtyä turvallisuusparannuksia autoihinsa samaa vaadittiin myös tuontiautoilta aika pian.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

ou812 kirjoitti:http://www.carscoops.com/2015/09/diesel ... -cars.html

Mersu, BMW, Opel, Psa vuorossa.
Aika halpa skuuppi CO-päästömittauksen vedätyksestä, mutta nykytilanteessa kaikki kelpaa. Autonvalmistajat vedättävät normimittaustilanteessa, koska huonosti kirjoitettu normi sallii sen. Jos ei tästä pidä, on syy normin kirjoittajassa eikä sitä noudattavassa.

"kiinni saadut" autot kuulemma kuluttavat normista poikkeavalla tavalla ajettuna normista poikkeavan määrän, voi kyynel.

BMW tosin taitaa ihmetellä itsekin, miksi X3 NOx päästöt ylittivät testin läpäisseen X5:n niinkin selvästi?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Re: Vääntömomentti ei riitä

Viesti Kirjoittaja AK47 »

740 GLE kirjoitti:
AK47 kirjoitti:No johan on vaikee ymmärtää joillakin ettei se vääntömomentti meinaa yhtään mitään
...
Kerrataan vielä että teho on kierrosluku kertaa vääntömomentti.
Minusta näiden kahden väitteesi välillä on ristiriita, eikä kumpikaan ole täysin oikein, koska jälkimmäisestä lähellä oikeaa olevasta puuttuu vakiokerroin. Yleisessä muodossaan pyörimisliikkeen teho on vääntömomentti kertaa kulmanopeus (ω), eli P = Tω

Näin ollen voit sijoittaa jokaiseen laskukaavaasi tehon P tilalle momentin ja kulmanopeuden tulon Tω ja päädyt ihan samaan lopputulokseen kuin suoraan tehon kautta mallintaenkin. Ihme olisikin, ellet päätyisi, koska tämä on eräs sekä manuaali- että automaattivaihteistoon päteviä luonnonlakeja.

Muistutan vielä, että kuten jo aiemmin sanoin, jätän pelkällä teholla tai pelkällä väännöllä ajamisesta väittelyn muille. En ole keksinyt, miten saisin liikkuvaan autoon ainoastaan tehoa tai vääntöä ilman siihen suoraan verrannollista toista suuretta. Olen sekakäyttäjä, joka ei hyljeksi tehoa eikä vääntöä.
Sinähän oot oikein kummallinen höpöttäjä.

Ajele sinä vaan väännöllä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Re: Vääntömomentti ei riitä

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

AK47 kirjoitti: Ajele sinä vaan väännöllä.
Milloinkas olen niin sanonut tekeväni?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Castillo
Viestit: 764
Liittynyt: 01.11.2006 13:47
Paikkakunta: Tavastkyro

Viesti Kirjoittaja Castillo »

Audikin tuli tunnustaneeksi huijauksen. Ajattelin että ne 2,1miljoonaa olisi sisältynyt jo tuohon volsun lukumäärään kun kerran samaa konsernia ymmärtääkseni on.
LR Defender 110 STW -06
LR Series 3 109" STW -79
Mercedes E220T CDI -08
Mercedes E290 tdt -97 "new" lintta
ex vw passat tdi -03
ex MB E200d -94
ex MB E300tdt -98
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nyt ne vielä jäljellä olevat Volkkarit ovat alkaneet räjähdelläkin:

http://www.autobild.de/artikel/rostige- ... 29215.html

Maakaasutankin vakava ruostesuojausongelma, ja ainakin parin alle 10-vuotiaan Touranin tiedetään poistuneen kiertoradalle.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2644
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Castillo kirjoitti:Audikin tuli tunnustaneeksi huijauksen. Ajattelin että ne 2,1miljoonaa olisi sisältynyt jo tuohon volsun lukumäärään kun kerran samaa konsernia ymmärtääkseni on.
Tämän mukaan 5 miljoonaa VW, 1.2 miljoonaa Skodaa ja 2.1 miljoonaan Audia:

http://www.autobild.de/artikel/vw-abgas ... 77591.html

8.3 miljoonaa 11 miljoonasta löydetty. Missähän ne loput ovat 8)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Jos tällasta huijausta esiintyy niin kait sellaasen STeen voi rakentaa millaseen koppaan vaan...voi toki nytkin mutta tän jälkeen omatunto ois vähempi savunen :lol:
® Mesen linttaklubi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

VAG M-B BMW PSA.

Vieläkö joku puuttuu joukosta? :D

Todellista ja kertakaikkista pölhöyttä on se että ajotietokoneen kulutuslukemiin luottaa sen sijaan että tankatessa räknäilisi nopealla jakolaskulla keskikulutuksen. :twisted:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

:shock: Mitä nuo nyt tuolla maailmalla kiukuttelee noista päästöistä....kun nyt kerran tuo tiedetään, niin senkun avaa konepellin tuulihakaan "klapajamaan" niin eikös se sitten mene just sillä määrällä löpöä mitä testissäkin, ja päästöt asettuu siinä samalla :shout: Kätevimmät näppäilee tuon "aukinaisen pellin" suoraan softaan :whisper:


:nocando:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1443494396759.html


"Järjestelmätoimittaja Bosch kehitti Volkswagenille tuolloin – omien sanojensa mukaan – testikäyttöön tarkoitetun ohjelmiston, joka sisälsi päästömittauksen huijaamiseen pystyvän koodinpätkän. Boschilta kuitenkin kommentoidaan, että ohjelmisto oli tarkoitettu ainoastaan prototyyppikäyttöön"
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Jokos se jossain on tullut ilmi miten auton ohjelmisto tunnistaa testauksen kun tuntuis, että hommassa pitää olla ajan tasalla heti testin alettua?

Mielenkiinnolla odotan myös "korjauksia", mitä vag tekee autoilleen. Minkälaisia ominaisuuksia ja suoritusarvoja autoista säätämisen jälkeen löytyy. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”