suuttimien pohjaprikat
suuttimien pohjaprikat
Eli eli, tuosa omassa 220D:ssä (om604) vuotaa nähtävästi nuo suuttimien pohjalevyt. Mimmoinen homma nuo on kotihommana vaihtaa? Ainakin siihen kannessa olevaan potikkaan menee 14mm lista vai pittääkö olla ihan oma työkalu? Kuviaki ois kiva saaha.
Pittääkö mitä kaikkea muuta purkaa ja muistaa? Ite en ainakkaa löytäny nopealle guuglettelulla mitään apua. Ylivuotoletkut vaihdettu, jäi kusemaan ainaki neloselta.
Niin, ja jos jollakin ois kuvia missä vaihelaatikossa sijaitsee se kumitulppa minkä alta saa säädettyä laatikon paineita. Sen tiedän, että jossain kuskin puolella sijaitsee mutten ainakaan itse löytänyt sitä
Pittääkö mitä kaikkea muuta purkaa ja muistaa? Ite en ainakkaa löytäny nopealle guuglettelulla mitään apua. Ylivuotoletkut vaihdettu, jäi kusemaan ainaki neloselta.
Niin, ja jos jollakin ois kuvia missä vaihelaatikossa sijaitsee se kumitulppa minkä alta saa säädettyä laatikon paineita. Sen tiedän, että jossain kuskin puolella sijaitsee mutten ainakaan itse löytänyt sitä
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
E30 316i -89
Eikai siinä muuta kun suutinputket irti, ota myös pumpun päästä niin ei tarvitse taivutella niitä putkia ja vuoden ajon jälkeen vaihtaa niitä kun on jääneet jännitykseen ja murtuvat ihan sieltä juuresta. Noin kävi mulle
Sitten ruuvaat suuttimet auki, tarvitset tosi pitkän hylsyn, kokoa en muista mutta olisko se tuo dealerin kertoma 22mm, nopeasti sen mittaa. Perus motonetin pitkän mallin hylsy ei ole tarpeeksi pitkä, kokeiltu on. Jos omistaa hitsauskoneen niin helppo sellanen muokata pidemmäksi.
Suuttimet irti, ja sitten ne prikat sieltä pohjalta kaivat ylös, kannattaa myös puhdistaa kaikki se kiinnipalanut karsta sieltä irti. Noihin kai saa jotain kalvaimia millä se onnistuu. Sitten uudet tiivisteet paikalleen ja ruuvaat suuttimen kiinni. Kiristä siihen "sopivaan" momenttiin. Korjausoppaasta löytynee momentit jos haluaa tarkkaan kiristää, ellei joku foorumilaisista muista.
Jos ongelmia saada paluuletkun liitos pitämään niin suuttimen ollessa irti voit hienolla hiomapaperilla tasoittaa sen letkunipan siitä suuttimen päästä. Omissa suuttimissa oli syviä naarmuja siihen tullut jostain ja vuosivat sen takia, uusin sinne tiukat ja kestävät letkut ja tasoittelin ne naarmut pois, ei ole vuotanut sen jälkeen.
Sitten ruuvaat suuttimet auki, tarvitset tosi pitkän hylsyn, kokoa en muista mutta olisko se tuo dealerin kertoma 22mm, nopeasti sen mittaa. Perus motonetin pitkän mallin hylsy ei ole tarpeeksi pitkä, kokeiltu on. Jos omistaa hitsauskoneen niin helppo sellanen muokata pidemmäksi.
Suuttimet irti, ja sitten ne prikat sieltä pohjalta kaivat ylös, kannattaa myös puhdistaa kaikki se kiinnipalanut karsta sieltä irti. Noihin kai saa jotain kalvaimia millä se onnistuu. Sitten uudet tiivisteet paikalleen ja ruuvaat suuttimen kiinni. Kiristä siihen "sopivaan" momenttiin. Korjausoppaasta löytynee momentit jos haluaa tarkkaan kiristää, ellei joku foorumilaisista muista.
Jos ongelmia saada paluuletkun liitos pitämään niin suuttimen ollessa irti voit hienolla hiomapaperilla tasoittaa sen letkunipan siitä suuttimen päästä. Omissa suuttimissa oli syviä naarmuja siihen tullut jostain ja vuosivat sen takia, uusin sinne tiukat ja kestävät letkut ja tasoittelin ne naarmut pois, ei ole vuotanut sen jälkeen.
Eisatu olemaan korjausopasta tähän hätään Näppimomentti vissii riittää, ettei ihan hampaat irvessä revi lukkoon?
Feisbuukin puolella, naapuri voorumin ryhmässä, joku meinasi että 21mm eikä välttämättä pitäisi olla edes tuo erikoistyökalu vaan riittää pelkkä pitkä hylsä
Eikait sielä mitään muuta vaihtoehtoa enään ole?
Feisbuukin puolella, naapuri voorumin ryhmässä, joku meinasi että 21mm eikä välttämättä pitäisi olla edes tuo erikoistyökalu vaan riittää pelkkä pitkä hylsä
Noh, vajaa 700tkm rullattu ( wanha taxi? ainaki vin-koodilla tuli taxi-varustelu esille ) ja ainaki nelospytyn "allas" täyttyi tiisselistä n.5km matkalla, sen jälkeen kun vaihdoin nuo ylivuotoletkut valkeaan kangasletkuun. Ja kokkeiltii isäukon kanssa 14mm listalla kirrata nuita potikoita johon suutinputket menee.Mistä päättelit että prikat vuotaa ? Joku epäonnistunut korjaus tehty ja sen seurauksena ehkä, ei kei ne muuten.
Eikait sielä mitään muuta vaihtoehtoa enään ole?
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
E30 316i -89
Suutinrunko varmaan halki tai jotain vastaavaa jos noin vuotaa!
60Nm taisi olla suuttimen momentti ja muistelisin kans että 22mm on hylsyn koko mutta tavallinen pitkä hylsy ei käy kun itsekkin jouduin tekemään DIY työkalun (ei tainnut mennä tarpeeksi syvälle)
60Nm taisi olla suuttimen momentti ja muistelisin kans että 22mm on hylsyn koko mutta tavallinen pitkä hylsy ei käy kun itsekkin jouduin tekemään DIY työkalun (ei tainnut mennä tarpeeksi syvälle)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Saa, ostamalla käytetyn mutta eikö tuo 75€ ole kuitenkin aika halpa hinta?Wiqqo kirjoitti:Noooooooo, jos sielä suutinrunko on halki saako tuon korjattua ilman, että joutuu ostamaan uuden? Taisi olla kumminki 75 per runko hintaa, kun satuin kerran katsomaan..
Ja siinä samassaha ne rikakki vaihtelis
Ja kyllä, prikka luonnollisesti vaihdetaan kun suutinta käytetään irti, maksaa vissiin kokonaisen euron
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Kannattaisi vielä varmaan hyvän valon kanssa tutkailla käydessä, mistä se löpö sinne tulee.
Ettei sitten seuraavaksi vaihdella suutinputkea
Ettei sitten seuraavaksi vaihdella suutinputkea
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Niin, suutin siis luultavasti menee vaihtoon!Wiqqo kirjoitti:Hmm, no helvetti.
Eli siis alkuusa tuo suutiputki irti sillä 14mm listalla ja sitte suutinrunko 22mm erikoistyökalulla irti ja vaihtoon prikan kanssa? Niputetaan päinvastaisessa järjestyksessä
Kuten dealer jo totesikin niin ei se naftaa vuoda koloon prikan kautta mitenkään, jos suutnputki tuossamäärin holvaamalla vuotaisi niin käynti ontuisi kyllä...
Purku ja kasaus juuri kuten mainitsit, semmonen vartin homma
Prikan hintaa en toki absoluuttisen tarkasti osaa sanoa kun riippuu ostopaikasta mutta KL:n ajoilta (toki elettiin vuosia 2011-2012) muistelisin että lähtöhinta oli jotain karvan päälle euron
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90