W639 Vito, työautoksi vähään käyttöön?

Vastaa Viestiin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

W639 Vito, työautoksi vähään käyttöön?

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Niin tosiaan. On ollut suunnitelmissa työauton ostaminen firmalle mutta se projekti on ollut vähä niinku ö-mapissa tärkeämpien asioiden takana. Kävin huvikseni kattelemassa käytettyjä Transiteja, Transporteria, Fiateja ja Vitoja.

Onko Vitoissa koskaan pariovia takana ja pääseekö niillä mihinkään talvella jos ei ole isoja painoja taka-aksilalla? Muutenkin, onko ne lämpimiä talvisin vai pitkääkö olla Webasto jotta tarkenee pakkasilla? Viton maine on aika huono, mutta onko se oikeasti niin heikko? Nopeasti katsoin että ohjaamo on tilavan näköinen ja jotenkin matalalla vrt. Transporter T5.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
tomppaa
Viestit: 56
Liittynyt: 27.12.2007 11:33
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja tomppaa »

ex työpaikassa noita vitoja oli ja kyllä niissä oli pariovet takana.
Talvella tyhjänä oli kyl aika herkästi jumissa..onneksi ei juuri tyhjänä tarvinnut ajella..
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Mikäs moottori näis facelift-mallin Vitoissa on? Onko OM651 vai OM646? Firman Ducato on lähdössä vaihtoon mitä ilmeisimmin Vitoon.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Kävin vaihtamassa Fiatin Vito 109 CDI tavallisen pituiseen versioon vm 2010. 92 tkm mittarissa ja siisti peli. Ai että voi pakettiautoissa olla suuria eroja. Automaattivaihteet ja isot koneet jäi nyt pois. OM646 -tekniikkaan on luottoa eikä automaatteja just tässä ollut saatavilla.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Nyt sain ensimmäisen tankillisen kulutuksen mitattua. 8,58 l/100 km pätkäajossa jossa pisimmät sivut on 25 km Lapua-Seinäjoki. Auto on ollut aika tyhjänä ajossa. Suurin kuorma on ollut 6m pituinen traileri kevyesti lastattuna.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Jotain outoa on takalasinpyyhkimessä, koska se meni päälle kun peruutin eikä sammunut ollenkaan. Tuulilasinpyyhkimet eivät olleet käytössä täs tilanteessa.

Sitten kun sammutin auton ja laitoin virrat uudestaan, se ei enää huiskinut siellä takana. Koitin, mitä pyyhkimen katkaisimesta tapahtuu niin se menee päälle eikä sitä pysty sammuttaa ollenkaan. Otin sulakkeen pois. Tuskin korjautan kiireesti tuota pyyhintä. Jos tuntuu että sitä tarvii, palataan asiaan.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Jarrupalojen kuluneisuusvaroitusvalo alkoi palaa enemmän ja enemmän joten tänään käytiin juniorin kans aamusta L-D:n huollossa. Taakse uudet jarrupalat 93,7 tkm mittarissa. Sitä en tiedä, koska eteen on mahdollisesti vaihdettu palat. Kulutus on ollut noin 8,5 litraa/100 km. Eka tankkaus 8,56 ja toka 8,45.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Vähä päälle 8000 km on tullut ajoa ja tänään sai kokeilla myös Eberiä. Soiva peli tämä on mun työajoihin. Toistaiseksi olen mahtunut kaikkiin parkkiruutuihinkin ongelmitta. Tämä lämpenee nopeasti sisältä ilmeisesti sähkövastuksen voimalla nyt syksyllä.

Jos olis suuri perhe niin hommaisin tällaisen kombimallin automaattivaihteisena voimakkaammalla moottorilla varustettuna.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Nyt voi sanoa tietävänsä, minkälainen tämä on talviolosuhteissa. Onhan kevytperäinen takaveto hiukan levoton kiihhdytyksissä ja nastojen raapimisääntä kuuluu. Tyhjällä autolla 600 kg (tyhjänä) painavan perävaunun kans liikkeellelähtö jäisiltä pinnoilta on hidasta mutta heti kun aisalla ja/tai auton kautta saadaan akselipainoa vetopäähän, tilanne paranee hyvin paljon.
Kannattais ehkä laittaa lisäpainoa, mutta en oo jaksanu. Täällä päin kuitenkin ajelen sellaisis paikois ettei kiinnijäämisen riskiä juuri ole.

Ei mitään sen kummempaa valittamista; olin tästä tietoinen kun työkärryä valkkasin. Tuulilasista kuului niin paljon suhinaa että huomasimme sen olevan melkein irti. Edellisen omistajan aikana vaihdettu lasi oli liimattu huonosti. Nyt se on kunnossa ja meteli hiljeni, nastojen jollotusta lukuunottamatta :evil:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Kävin katsastuksessa, korjauskehotus tuli takavilkuista ja takasumarista. Vilkkupolttimoiden oranssi pinta oli osaksi irronnut niin vilkut eivät näyttäneet oikean väriseltä ja takasumari ei syttynyt.

Vilkut vaihdoin ja sumarin sain pelaamaan räpläämällä valaisimen päästä kosketinta. Iskarit ja jarrut olivat hyvät ja auto kaikin puolin hyvässä kunnossa.

Katsastusmies sanoi ettei näis oikein mitään kummempaa ole yleensä jos ei ruostetta ole tullut.

Rinta-Jouppi autoliike on katsastanut tän ennen ku ostin 19 tkm sitten. Vuodessa tulee arviolta hieman yli 20 tkm.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähinnä alapallonivelen välys tai katkennut takajousi on hylkäämisen syy Viton katsastuksessa, kohtuullisen vähävikaisia ovat.
Kardaanin nivelen hajoaminen on ikävä kohtalaisen yleinen vika, osia ei periaatteessa saa erikseen vaan olisi vaihdettava koko kardaani (1000-1500€).
OM646 on kelpo kone, Vitossa kyllä manuaalivaihteisto vaatii kuskilta töitä kaupunkiajossa kun vetoalue lyhyt.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Joo, meidän toinen Vito onkin 115 CDI 4matic ja olenkin ajatellut että sitten tulevaisuudessa vois olla itselläkin automaatti. Sitä olen ihmetellyt kun DPF -polton pahaa hajua ei tule. Ei ole tosin vikavaloakaan ja savutus 0,0. Ei mene paikat tukkoon kun 109:ia pitää polkea täysillä koko ajan :lol:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Tämä auto on mennyt ongelmitta, tankkausta ja pesua. Eberi pitää kovempaa ääntä kuin muistin. Sitten kun on huolto niin saavat tsekata sen. Lasinpesunesteen loppumisen varoitusvalo olis hyvä olla. Työauto ilman mitään turhaa taistelua oli tavoitteena ja se täyttyi :D
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Onkos tässä ollenkaan DPF:ää? Tämä on kyllä Euro 4 päästöluokan auto että luulis olevan kun henkilöautossani ainakin on hiukkassuodatin.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Vuoden ja 9 kk olen tällä ajellut ja mittariin on kertynyt 40tkm. Pieniä juttuja pitää laittaa pian ajankohtaisessa huollossa kuntoon.

Eberspächer pitää täydellä teholla rumaa ääntä mutta toimii täysin. Lisäksi jotain outoa sirinää kuuluu kun kääntyy vasemmalle; aivan kuin lämmityslaitteen puhallin ääntäisi. Lisäksi tässä on ilmanvaihto/lämmitys -laitteen pyöritettävät säätimet olleet pimeänä koko ajan. Pimeällä säällä hankala säädettävä kun mitään ei näy eikä aina meinaa osua oikeaan pyöryläänkään.

Pitää hakea katsastusasemalta vielä mahdollinen vikalista ja sitten huoltoon. Yksikään pikkuvika ei ole ollut sellainen että jaksaisi niiden takia mennä huoltoon. On aivan työauto, koko ajan töissä eikä ylimääräisiä stoppeja.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Katsastuksesta tuli hylky. Molemmat takajouset poikki ja molemmilla puolilla edessä alapallonivelet välykselliset :shock: . Ei aivan yllätys tuo etupää, koska se on tietynlaisissa paikoissa kolahdellut koko omistuksen ajan. Nyt kehotin katsastusmiestä katsomaan, mistä se oikein paukkuu.

Takajousten katkeaminen on mystisempi juttu. Kuluneen vuoden aikana autoolla ei ole vedetty raskasta kuormaa kärryssä eikä autoa muutenkaan ole kovasti lastattu. Ennen edellistä katsastusta sillä kyllä vietiin painavia kuormia trailerilla.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nuohan oli tiedossa jo vuosi sitten, ei mitään yllätyksiä :whistle:
dealer kirjoitti:Lähinnä alapallonivelen välys tai katkennut takajousi on hylkäämisen syy Viton katsastuksessa
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Todellakin! Mä en vaan ymmärrä että kuinka ne molemmat jouset meni :lol:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Kohta olen 80 tuhatta kilsaa tällä ajellut. Yhdessä vaiheessa vilkunviiksi kenkkuili ja ikkunan käyttökytkin särkyi. Eberi antautui myös noin vuosi sitten. Kaikki rikkoutuneet uusittu.
Ajan tällä vielä vuoden ajan varmaankin. Sitten varmaan uusi auto ajoon ja se voisi olla Vito 4x4 keskipitkä. Riippuu siitä, paljonko Veho haluaa saada semmoisesta rahaa vrt kilpailevat tuotteet.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Vito menee joulukuun loppupuolella tai heti uudenvuoden jälkeen myyntiin hyvin palvelleena työkaluna. Ei ole edes alkanut ruostua tai muutenkaan repsahtanut, normaalia käytön jälkiä. Tilalle tulee uusi 4x4 facelift-Vito, jonka tilasin heti kun pääsin koeajamaan päivitetyn version.

Positiiviset käyttäjäkokemukset ja maltilliset korjauskulut eivät yllättäneet, vaikka W639 maine on huonompi kuin esim Transporter T5. Eihän tuollaisessa “Hiacesta seuraavassa" ole paljoa särkyviä osia.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”