230 kompressor vm. 2000 pätkiiiii...

Vastaa Viestiin
Maximus
Viestit: 6
Liittynyt: 26.5.2014 16:56
Paikkakunta: Jyväskylä

230 kompressor vm. 2000 pätkiiiii...

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Moro! SLK:ssa on ko. moottori ja ongeöma on seuraava: Tyhjäkäynti vaeltaa, kaasuttaessa meinaa puutua, eli ei vastaa kaasuun ja sitten tulee yhtäkkiä aasinpotku ja sitten mennään.... kerran meni ilmeisesti vikatilaan ja alkoi käydä kolmella pytyllä ja haisi mädälle kananmunalle tosi voimakkaasti (katalysaattori?). Koneen sammutus ja kahvilla käynti auttoi. MAF vaihdettu, ei auttanut. Huolto sanoi, että olis joku ilmavuoto jossain?? Eivät vielä ehtineet tutkia. Kokemuksia? Apua?
Pahunen
Viestit: 1
Liittynyt: 11.4.2016 11:01

Viesti Kirjoittaja Pahunen »

Saman tyyppiset kokemukset itsellä -99 SLK 230 mallin vehkeessä. Oulun MB-osassa tutkittiin ja vaihtoon meni öljyt, bensa ja öljynsuodattimet, tulpat, nokka ja kampiakselin anturit, puslat jne.. --> reipas 500e köyhtyi. Ei auttanut. Tämän jälkeen ilmoittivat, että KAT olisi tukossa ja uusi maksaisi 1700e pelkkä osa. Ystävällisesti ilmoitin, että kiitos, ei kiitos.

Soitin eräälle Mersuista tajuavalle sukulaiselle, joka ilmoitti pelkän puhelun perusteella vian löytyvän nokka-akselin säätimestä joka jää yläkierroksilla jumiin. Osasi lisäksi kertoa autoni ongelmat ennen kun oikeastaan kerkesin itse edes kertoa niistä. Nauroi, että olipas kallis öljynvaihto :) Itsellä siis tyhjäkäynti moitteetonta ja kun rauhallisesti kiihdyttelee ei ongelmia esiinny. Sitten kun laittaa pedaalin pohjaan ja lähtee renkaan vinkuen liikkeelle ja ajaa vaihteet lähes rajoittimeen asti läpi alkaa moottori tökkimään ja auto tärisemään, tehot katoaa ja alkaa kanamunan haju eli osa pytyistä tippuu pois pelistä. Tuntuu kuin koko vehje räjähtäisi käsiin. Sammutus ja kahvitauko auttoi myös minulla eli sen jälkeen vika poistui.

Itseäni saan luonnollisesti syyttää kun seisotutin autoa idioottina kylmässä tallissa ilman välikäynnistyksiä talvikuukaudet. Se nokka-akselin säädin menee kuulemma juuri tässä vaiheessa jumiin. Sitten kun seisonnan jälkeen tykittää kierrokset yli 3500... säätimen jumitus sekoittaa sitten ajoitukset miten sattuu ja moottori kuulostaa traktorilta.

Vika lähtee kuulemma pois joko ajamalla ja välillä testailemalla tai sitten nokka-akselin koppa auki (vaatii jonkin verran purkamista) ja liikutellaan käsipelillä se sieltä kuntoon ja jumit pois. Nyt viikon pari ajaneena ja testanneena vika alkaa pikkuhiljaa poistua eli 1-2 vaihteella no problem...3:sella temppuilee hieman ja loput vaihteet sitten pelaakin. Viikko pari sitten ei toiminut mikään. Veikkaan, että kohta vika on poistunut kokonaan.

MB-osan ammattitaito perustui aikalailla siihen, että tietokone kiinni--> Mitä vikakoodeja ja antureita valittaa?--> Vaihdetaan anturit ja nollataan koodit. Eli ei korjata vikaa vaan vaihdetaan viasta ilmoittavat asiat ja asiakas ulos köyhempänä. Kiitos ja näkemiin.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Pahunen kirjoitti:Saman tyyppiset kokemukset itsellä -99 SLK 230 mallin vehkeessä. Oulun MB-osassa tutkittiin ja vaihtoon meni öljyt, bensa ja öljynsuodattimet, tulpat, nokka ja kampiakselin anturit, puslat jne.. --> reipas 500e köyhtyi. Ei auttanut. Tämän jälkeen ilmoittivat, että KAT olisi tukossa ja uusi maksaisi 1700e pelkkä osa. Ystävällisesti ilmoitin, että kiitos, ei kiitos.

Soitin eräälle Mersuista tajuavalle sukulaiselle, joka ilmoitti pelkän puhelun perusteella vian löytyvän nokka-akselin säätimestä joka jää yläkierroksilla jumiin. Osasi lisäksi kertoa autoni ongelmat ennen kun oikeastaan kerkesin itse edes kertoa niistä. Nauroi, että olipas kallis öljynvaihto :) Itsellä siis tyhjäkäynti moitteetonta ja kun rauhallisesti kiihdyttelee ei ongelmia esiinny. Sitten kun laittaa pedaalin pohjaan ja lähtee renkaan vinkuen liikkeelle ja ajaa vaihteet lähes rajoittimeen asti läpi alkaa moottori tökkimään ja auto tärisemään, tehot katoaa ja alkaa kanamunan haju eli osa pytyistä tippuu pois pelistä. Tuntuu kuin koko vehje räjähtäisi käsiin. Sammutus ja kahvitauko auttoi myös minulla eli sen jälkeen vika poistui.

Itseäni saan luonnollisesti syyttää kun seisotutin autoa idioottina kylmässä tallissa ilman välikäynnistyksiä talvikuukaudet. Se nokka-akselin säädin menee kuulemma juuri tässä vaiheessa jumiin. Sitten kun seisonnan jälkeen tykittää kierrokset yli 3500... säätimen jumitus sekoittaa sitten ajoitukset miten sattuu ja moottori kuulostaa traktorilta.

Vika lähtee kuulemma pois joko ajamalla ja välillä testailemalla tai sitten nokka-akselin koppa auki (vaatii jonkin verran purkamista) ja liikutellaan käsipelillä se sieltä kuntoon ja jumit pois. Nyt viikon pari ajaneena ja testanneena vika alkaa pikkuhiljaa poistua eli 1-2 vaihteella no problem...3:sella temppuilee hieman ja loput vaihteet sitten pelaakin. Viikko pari sitten ei toiminut mikään. Veikkaan, että kohta vika on poistunut kokonaan.

MB-osan ammattitaito perustui aikalailla siihen, että tietokone kiinni--> Mitä vikakoodeja ja antureita valittaa?--> Vaihdetaan anturit ja nollataan koodit. Eli ei korjata vikaa vaan vaihdetaan viasta ilmoittavat asiat ja asiakas ulos köyhempänä. Kiitos ja näkemiin.
Siltä se tosielämä näyttää; jos stari ei näytä vikaa, niin sitä ei ole olemassa, vaan vain asiakkaan ongelma. Selvähän se, että pelit ovat monimutkaisempia kuin ennen eikä vian haku enää onnistu ilman starin tapaisia laitteita, mutta kun on tapahtunut älyn siirto korjaajan kokemusvarastosta Stuttgartissa ylläpidettyyn tekoälyyn, niin vian etsinnässä voidaan joskus liikkua harmaalla alueella. Tämä ei tietenkään koske kaikkia korjaamoja. Nyt lienee korjausälyn siirtymävaihe.

Toinen ajan ilmiö, ainakin Stadin korjaamomarkkinoilla, on ylimääräisten huoltotöiden keksiminen. Kaksi vuotta sitten vaihdetut jarrulevyt halutaan vaihtaa uusiin, vaikka pinta kiiltää, koska levyn reunassa on ruostetta... Tämä vain esimerkkinä, ilmiö on periaatteellinen. Asiakasta vedätetään, ja oikeasti tarpeelliset huollot jää tekemättä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”