Vanha Volvomies koeajaa uusia Volvoja

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Vanha Volvomies koeajaa uusia Volvoja

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Erilainen kerhoilta Wetterillä. Sauna lämpimänä ja pöytä koreana. Harmi kun ei ymmärtänyt varata kuskia kotiin, niin jäivät jääkaappiin :jook:

Mutta ensin tuote-esittelyyn.

V60 AWD:
Yhtä ahdas se on kuin ennenkin ja etuveto tuntuu ohjauksessa. Mutta minun sormiini alkaa tulla näppyjä vetoakseleista, vaikka edestä puuttuisi koko vetopyörästö :D

Lisäpisteitä kojetaulun alla vasemmalla olevasta sähköjarrun vapautusnappulasta. Mersukuski ei näytä niin hölmöltä, kun ennen ajoon lähtöä kojetaulun kynsiminen ei mene ihan hukkaan. Ja sitten ensin lasinpyyhkimet päälle jaa...ööö mistäs se D kytketäänkään?

Kulkee itsestään suoraan. Paljon nappuloita kojetaulussa. No joo.

XC60 AWD:
No nyt ollaan oikeassa Volvossa. Riittävän kookkaat istuimet ovat mukavat, kuten asiaan kuuluu ja kuulemma aito nahka tuntuu sormissa niin pehmeän synteettiseltä, että piti oikein kysyä mitä materiaalia se on. Kaikki on siellä, missä pitääkin.

Takapenkilläkin viihtyy ja melutaso alkaa olla oikean auton tasolla. Tämä oli illan positiivisin yllättäjä, vaikka nastarenkain ajettuna aiempi kesäinen mielikuva mukavan hiljaisesta autosta katoaakin. Ei se meluisa ole, mutta ei myöskään E-sarjalaiseen verrattuna mitään ihmeellistä.

Sen sijaan Ouluntullin jäisten liikenneympyröiden pyörittely ON ihmeellistä. Lupaan lopettaa höpötykseni valenelivedosta Haldex 5. generaation yhteydessä. Miten herrantähen etuvetoinen kääntyy näin tasapainoisesti. Tai eihän se etuvetoinen enää olekaan, vaan nelivetoinen. Etenkin veto päällä taipuu minusta mallikkaasti noin korkeaksi härveliksi. Ja jopa luistaa oikein, aivan vähän aivan hillitysti koko kierroksen.

Ymmärrän, jos joku haluaa tuollaisen.

Lopulta tulee vuoroon eniten odotettu:

Kuva

Viisi ukkoa kyytiin. Takapenkillekin mahtuu ja kolmella erillispenkillä istuu mukavasti. Tavaratilaa voinee vuokrata opiskelijayksiöksi silloin kun kolmas penkkirivi ei ole käytössä. Jos tilaa tarvii, täällä sitä on. Ja parhain ruotsalaisen turbokuution perintein se tila on selkeän suoraviivaista ja käytännöllisen näköistä.

Ison kolossin paino tuntuu sekä kiihdytyksessä, josta ei varsinaisesti puutu mitään, mutta eipä siinä ole myöskään mitään erityistä hohtoa. Ja tuntuuhan se myös kaarteissa.

Takana matkustaessa ihmetellään halvan kuuloista kohinaa, jota ei ole kamalan paljon ja josta ei oikein saa selvää tuleeko se tasaisesti joka puolelta, vai valtavan kokoisesta lasikattoluukusta ja kuuluuko se asiaan vai ei?

En jää miettimään maksaisinko 70.000 € välirahaa isosta nykyvolvosta, koska auto on omalla tavallaan hieno, mutta ei omaa genreäni. Jään mielenkiinnolla odottamaan S90 mallia, etenkin kun uudesta AWD:sta jäi hyvä kuva.

Varsinkin XC60 tuntui edelleen omassa kokoluokassaan etevältä laitteelta. Uusi XC90 on tietenkin hieno auto, mutta niin puolta kalliimman pitää ollakin. Ehkä XC60 puolustaa omaa tonttiaan tyylikkäämmin kuin yli 100.000 Volvo, joka edelleen kuulostaa kuitenkin vain Volvolta vaikka hintaluokka lähestyy presidentin virka-autoa. Ehkä hintalappu asetti riman liian korkealle äänieristyksen ja hienostuneisuuden suhteen? Volvon bravuurilaji on toki aina ollutkin tavallinen perheauto hyvin tehtynä. Ilma-alusta toimii eleettömän tyylikkäästi. Rautajousetkin saa, jos pusseja pelkää.

Käyn vielä kotiin lähtiessäni ajamassa saman testilenkin omallani. Matala pehmeäjousinen sedan taipuu jäisiin kaarteisiin kuin lelu ja ensimmäistä kertaa minun käsissäni W212 tuntuu ketterältä, etenkin kun 7G-Tronicin rattiflipuista pakotetun alasvaihdon viive alkaa olla vähitellen selkäytimessä. Ceen jälkeen kokemani möhköfantin olemus onkin näköjään kiinni vertailukohteesta.

Niin ja automaatista puhuen tulee Haldexin lisäksi päivän toinen järkytys. Aisin-Warnerin automaatista ei ole valittamista. Paitsi että vaihdetanko on oudossa paikassa. Ja niin on lasinpyyhkimen viiksikin 8)

On aika lakata teeskentelemästä Volvomiestä, joka ajaa korvikeautolla vanhan kunnon takaveto-Volvon paluuta odotellessa. Kolmenkympin W212 ei esitä mitään ihmeellistä, paitsi tahmeaa etenmistä liukkaalla tiellä, mutta muuten sillä ei ole hävettävää kaksin-kolminkertaisessa hintaluokassa.

Mutta ei tarvitse vaatimuksia paljon säätää, niin XC60 nousee edelle, ei toki ilmaiseksi.

Historia toistaa itseään. Ajatelkaapa Volvon 140 ja 164 malleja.
240 vs 260
740 vs 760 vs 780
940 vs 960
V70 vs S80 V8 Royale

Halvempi hoitaa roolinsa kunnialla, mutta kalliimpi vertautuu niin kovaan seuraan, etteivät Volvon kynnet enää aivan riitä. Toimiihan se, jopa perusmallia paremmin, mutta hintaluokka on vaan väärä.

Mutta kyllä noita voi suositella, oli positiivinen yllätys. Saattoi vain olla minulle jo liian myöhään, kun koukku on jo nielty. Kiitokset koeajosta ja kestityksestä. En ihmettele, että uuden sukupolven Volvojen kauppa käy. Mallistossa on valinnanvaraa eri tilanteisiin paremmin kuin koskaan.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 04.2.2016 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tuo 90 oli vissiin normaalilla voimansiirrolla varustettu eikä hybridi? Ainakin TM:ssä taidettiin valitella sitä, ettei sähköinen takaveto ole aina ajan tasalla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Normaali, ja se on tässä yhteydessä mainesana.

Näitä edellinen Volvo, jonka nelivetoista voimansiirtoa olen pitänyt normaalina oli Laplander :D

Hybridiveto olisi kiinnostanut, mutta sellaista ei sattunut noista pienemmistäkään kohdalle.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 04.2.2016 21:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

740 GLE kirjoitti:Normaali.

Näitä edellinen Volvo, jonka nelivetoista voimansiirtoa olen pitänyt normaalina oli Laplander :D
Normaali sinällään, että siinä oli kardaani. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Jyllikset on sillon jylliksiä kun kanki menee keskellä :pappa: :banni:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Onko siis Volvon automaattilaatikot olleet huonoja ennen? Mä en ole ajanut muulla kuin nykyisellä V70:n automaatilla eikä sitä laatikkoa oikeastaan huomaa ollenkaan.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Volvolandiasta luin joskus AW55-50 automaatista kuvauksen, että ellei 2 - 3 vaihtotapahtuman ääni kiinnitä ympäristön huomiota ja auto liikkuu, niin eikun ajoa.

Tuo 5-vaihteinen vaihtoi etenkin kylmänä vähän nykimällä, mutta koeajetut olivat minusta tässä suhteessa ihan nykyaikaa.

Sitä en tiedä, ovatko parhaiden tomaattien tavoin yhtä taloudellisia kuin manuaali?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

hotari kirjoitti:Jyllikset on sillon jylliksiä kun kanki menee keskellä :pappa: :banni:
Ajotuntumien perusteella rohkenen epäillä, ettei kanki ole näissä uusissa nelivetoisissa pelkästään koristeena, vaan siellä kangessa siirtyy voimaakin?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Onko siis Volvon automaattilaatikot olleet huonoja ennen?
Volvo ei ole tainnut ikinä tehdä yhtään omaa autolootaa, AisinWarnereita suurin osa ja oli jotain muutakin aikasemmin. Ihan ok lootia, ei kauhean pitkäikäisiä tosin.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

cmeli kirjoitti:
Onko siis Volvon automaattilaatikot olleet huonoja ennen?
Volvo ei ole tainnut ikinä tehdä yhtään omaa autolootaa, AisinWarnereita suurin osa ja oli jotain muutakin aikasemmin. Ihan ok lootia, ei kauhean pitkäikäisiä tosin.
Esitän eriävän mielipiteen kestosta. Eiköhän nuo kestä siinä missä mersunkin lootat, kun vaan muistaa öljyt vaihdella ajallaan. Meiltä lähti 480 tkm tahkottu V70 alkuperäisellä askilla, ja loota toimi niinkuin pitikin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29068
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

En tiedä minkäikäisistä tässä on automaattien osalta kyse, mutta heikkoudestaan kuuluisia olivat ainakin jonkin valmistajan tekeleet joita volvoissa käytettiin "S80-aikaan".
Siis nimenomaan volvojen automaattivaihteistot.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
cmeli
aktiivimeseläinen
Viestit: 1080
Liittynyt: 03.2.2006 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja cmeli »

Samat Aisin-Warnerit siellä pyörii, tosin nykyään varmaan ihan eri malleja. Vanhemmat kesti sen 200tkm ja vaati aukaisun.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

dealer kirjoitti:En tiedä minkäikäisistä tässä on automaattien osalta kyse, mutta heikkoudestaan kuuluisia olivat ainakin jonkin valmistajan tekeleet joita volvoissa käytettiin "S80-aikaan".
Siis nimenomaan volvojen automaattivaihteistot.
Isokoneisessa S80 käytettin aikanaan GM:n laatikkoa, ja minulla oli samanlainen laatikko Letukassa. Jos en väärin muista se taisi olla 4T65E ja sitä käytettiin, koska sen piti kestää ison myllyn vääntö. Laatikko oli erittäin herkkä huollolleja sen lisäksi siitä porsi herkästi OD:n (eli 5. vaihteen) boorit.

Omassa Letukassa laatikko hajosi totaalisesti noin 200 000 km kohdalla, vaikka öljyt oli vaihdeltu ohjelman mukaan. Toimiessaan se oli kuin unelma, mutta käytön sietokyky oli heikko. Mersun laatikot hakkaa tuon 4T65E:n mennen tullen kestävyyden osalta, eikä mielestäni toimivuudessakaan ole ero edes parhaimmillaan.

Lisään vielä, että omassa kokemuspiirissä sietokyvyn osalta Mondeon askikin on valtavasti parempi kuin tuo GM:n tekele.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2648
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Pienempien moottorien yhteydessä oli samaan aikaan 5-vaihteinen A-W, jonka erikoisuus oli sen vaatima ihan oma öljylaatunsa, jota ei aiemmin tahtonut löytyä kuin merkkiliikkeestä, jossa tuolla kenuiininrasvasta tislatulla tuotteella oli myös kenuiinihinta. Ja vääriä öljyjä laatikko paheksui syvästi.

Dieselkoneen kyljestä noita 5-v tomaatteja kyllä hajosi alkuun ennenaikaisesti ihan ilman huoltovirheitäkin.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Rouva haluaisi vaihtaa jossain vaiheessa V40:n uudempaan Volvoon (V50 tai XC60?) Mitenkäs, onko uudemmissa Volvoissa muoviosat edelleen yhtäheikkolaatuisia kuin tuossa vm 2002 mallissa? Hermot menee tuon kanssa kun kaikki murenee pakkasella käsiin. Tähän mennessä rikottu maski, ovenkahva ja vaihdekepin kulissimuovi. Aivan kuraa laatua noi muoviosat.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Mostro
Viestit: 68
Liittynyt: 12.9.2011 21:22
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Mostro »

Omalla työpulkka XC60 pian 120tkm takana, vikoja tai hajonneita muoviräimäleitä ei ole ollut. Muovilaatu itsessään ei minua isosti miellytä, E-mersussa on vähempi muoivinen tunnelma. Mitään natinoita ei kyl 120 ajetusta kuulu. Ainoa "ylimääräinen" mitä on tehty uudesta lähtien on etujarruremppa 90tkm huollossa. Eli käytännössä mitään kuluviakaan ole vielä tarvinnut vaihtaa. Nolla vikaa takuuseen, viaton vehjes. Meillä näitä useampia töissä, eikä vikoja ole esiintynyt. Ainoa homma joskus 3-4 talvea sitten kun yksi pätkäajossa oleva yksilö jääti huohottimen superpakkasilla ja ampui öljyt pihalle. Se olikin tietty kiusallinen homma kun matka jäi kesken.

Sellainen ominaisuus omassani on, että välillä kun kytkee Deelle se "tökkää" jotenkin hiukan vetoja päälle. Auto siis nykäisee hiukan, en ainakaan muista olisi tehnyt sitä pakille laitettassa koskaan. Alkoi ilmetä jossa 80tkm jälkeen, mitään vikaa ei osata paikallistaa. Öljynvaihdosta ei ollut tuohon vaikutusta.

XC60 ehdottomasti ennen ku V50. Ekoista nelikymppisistä on aikojen takaa kokemusta, ja se carisma oli kyllä aika pulkka volvoksi.

V90 D5 AWD:n koeajoa tässä odottelen, uusi E-meisseli menee moottorilla (ja muutenkin) varusteltuna liian kalliiksi ja c on pieni eikä oikein miellytä silmää. XC60 malli on piakkoin vaihtumassa eikä toinen perään oikein siksi houkuta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”