mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

w203 farmarin koukun valot

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W203 / R170, sedan, farmari, avo
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
kreme



Liittynyt: 27 Huh 2008
Viestejä: 6
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 25.2.2016 23:18    Viestin aihe: w203 farmarin koukun valot Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Lieköhän jollekin tutumpi tapaus nämä "ylimääräiset" piuhat peräkärryn 7-napaisessa liittimessä? Kyseessä siis autonpuoleinen pistorasia.

Oireet:
1. Jonkin aikaa vilkuttaessa vasemmalle herjasi palaneesta polttimosta.
2. Lopulta peräkärrystä katosi kaikki valot.
3. Peräkärry ja valot toimivat loistavasti mamman auton perässä.
4. Vanha pistorasia ei irronnut hyvällä -> Makitan pikkurälläkkä auttoi irroituksessa -> Kuorien sisältä pilkotti #1 kuvan mukainen liitin johtoineen.

#1 Vihreä liitin, kaksi piuhaa, toinen valmiiksi irti


#2 samainen liitin pistorasian jäämistön välistä. Valkoinen ja punasininen piuha.


#3 Mikrokytkin jossa aiemmin mainittu vihreä liitin ollut kytkettynä.
Mahdollisesti 3-napainen kytkin, keskimmäinen mahdollisesti katkennut aiemmin. Ei kolmannesta piuhasta havaintoja toistaiseksi. Kuvassa osittain vielä kiinni vanhassa pistorasiassa.


#4 Kuva, jossa näkyy hieman paremmin johtojen värit.


#5 Uutta pistorasiaa kytkemässä, punasininen ja valkoinen jäivät vaille osoitetta.


Oireet jatkuvat:
5. Johdot kytketty ohjeiden mukaisesti.
6. Mikäli valkoisen ja punasinisen johdon liittää yhteen, kärryssä palaa muut valot pl. vasen takaumpion valot ja vilkuttaessa vasemmalle ajotietokone herjaa palanutta lamppua vasemmalta, siirtyy käyttämään varapoltinta auton takana. Kärryssä edelleenkään ei tapahdu elämää vasemmalla puolella. Mikrokytkimeen yhdistettynä oireet samat, mahdollisuus on myös kytkimen olleen kolminapainen, mutta kolmatta johtoa ei löytynyt.
7. Mikäli valkoisen ja punasinisen johdon jättää kytkemättä, kärryssä ei pala mitkään valot.

Olisikohan tähän jotain vippaskonstia, että saisi valot palamaan?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 25354

 LähetäLähetetty: 26.2.2016 18:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mikrokytkin kytkee takasumuvalon autosta pois päältä kun kärryn pistoke on paikallaan ja takasumuvalo päällä. Näin siis alunperin.
_________________
www.huoltokeskuslintonen.fi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kreme



Liittynyt: 27 Huh 2008
Viestejä: 6
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 26.2.2016 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Hei!

Kiitoksia vastauksesta, tämä kytkimen tarkoitus olikin sitten oikea oletus, kun muualta netistä ratkaisua koitin löytää.
Kytkimen on/off -asennot kokeilussa alla:

Mittailin yleismittarilla töpselistä tulevat jännitelukemat, kun töpseli ei ole kärryssä paikoillaan, niin tulee seuraavanlaisia lukemia:

1 = vasen vilkku = jotain 0 ja ~13 V väliltä
2 = sumuvalo = 11,44 V
3 = maa
4 = oikea vilkku = jotain 0 ja ~13 V väliltä
5 = oikea takavalo = 9,35 V
6 = jarruvalo = 8,62 V
7 = vasen takavalo, rek. valo = 9,34 V

Tätä kirjoittaessa huomasin, että olisihan tuon ylimääräisten piuhojenkin jännitteet voinut mitata. Embarassed
Kuitenkin vaikuttaisi ihan oikeahkoilta lukemilta mitä auton päästä kärrylle pitäisi mennä?

Töpselin ollessa pistorasiassa kiinni ja ylimääräiset johdot irrallaan,
pl. jarruvaloja mihinkään ei tule jännitettä. 0.00 V eli oletanko oikein, että CAN-väylä puuttuu peliin?

Yhdistäessä "ylimääräiset" johdot (=punasinisen ja valkoisen) jännitteet muuttuvat ja kärryssä palaa äärivalot,
takana oikeanpuoleinen takavalo ja vilkuttaa oikealle.
Pimeänä vasen takavalo, rek.valo (vasemmassa umpiossa) ja vilkku.

1 = vasen vilkku = jotain 0 ja 13 V
2 = sumuvalo = jäi näköjään tästäkin mittaamatta tulos
3 = maa
4 = oikea vilkku = jotain 0 ja 14 V väliltä
5 = oikea takavalo = 14,6 V
6 = jarruvalo = 14 V
7 = vasen takavalo, rek. valo = 14 V

(edit: riski yleismittarin olleen väärän kätisenä Embarassed)

Hulluuksissani kytkin sitten ylimääräisen punasinisen kaapelin ja sumuvalon (2. napa) yhteen hyppylangalla
ja kärryyn lisääntyi vasen takavalo, sekä rekisterikilven valo.
Ajotietokone herjaa palanutta poltinta vasemmasta vilkusta.
Töpselin irroitus, virtojen poiskytkentä ja vasen takavilkku palaa normaalisti, mikä tarkoittaisi ettei vika ole polttimossa?

Tutkimukset osoittivat myös seuraavaa:
Ensiapulaukun puoleisesta takakotelosta, löytyy sulakerasia, jonka takaa kaksi mustaa laatikkoa valoille,
joista haarautuu myös kärryille valot. Lisäksi jokin pienempi, sumuvalon ohjaus/kontrolleri "fog lamp control."
Tämä mainittakoon lähinnä siksi, vaikka koukku on ilmeisesti jälkiasenteinen, niin sähkötyöt tehty johtosarjalla, eikä ryöstämällä.

Sulakerasian takaa löytyi myös yksi maadoitus, josta putsasin kontaktipinnat hiomapaperilla ja kiristin takaisin kiinni.

Punasinisen kaapelin parina ollut valkoinen kaapeli paljastui maadoitukseksi. Kaapeli ilmeisesti saanut siipeensä, kun kuparit kuorittaessa melko mustat.

Kokeilin myös ylimääräistä punamustaa ja 3. navan maadoitusta yhdistää, eikä valoja lisääntynyt (epäilys huonosta maadoituksesta voinee poistaa laskuista?)

Nykyinen sumuvalojen hyppylanka-viritys tarjoaa huomisen lauantain muuttorumbaan riittävästi valoja,
mutta silti kiinnostaisi tietää, että kuinka kytkökset tulisi tehdä, ettei vilkutus aiheuta "lampun palamista."
Mikäli kytkennöissä jokin herättää kysymistä, niin vapaasti viestiä ketjuun.

Valojen rasia osa 1/2.


Maadoitusta:
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laineracing
Rasvanäppi



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 3017
Paikkakunta: hämeenlinna

 LähetäLähetetty: 27.2.2016 9:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jos on kaikki muut kunnossa, boksit yms niin mikrokytkimelle menevät johdot yhteen silloin kun kärry perässä niin pitäisi toimia. Kärryn pistokkeelle ei mene tosiaan virtoja jos ei kärry ns. Kytketty perään.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kreme



Liittynyt: 27 Huh 2008
Viestejä: 6
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 27.2.2016 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kiitoksia jälleen vastauksesta.

Muutto tosiaan suoritettu ja oireet vaihtelivat vasemman vilkun tai vasemman JA oikean vilkun polttimon "palamisella."

Jäin sitten miettimään, että lieköhän tyyppivika, eli polttimon hapettuma iskenyt auton takavaloihin ja siitä ajotietokoneelle heittää herjaa..
Eli nyt kun kuormaa oli enemmän, niin haittaisi siten myös kärryissä palavia valoja, kun tiputtaa vilkut pois käytöstä ja siirtyy varavilkkuihin (joita kärryssä ei ole.)

Pitää huomenna muuttaa tuo hyppylanka alkuperäiseen, eli ylim. johdot yhteen ja käydä vielä auton omat takavalot hapettumien osalta läpi. Ehkä kyseessä olikin kahden vian summa.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
laineracing
Rasvanäppi



Liittynyt: 12 Mar 2007
Viestejä: 3017
Paikkakunta: hämeenlinna

 LähetäLähetetty: 28.2.2016 9:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jos johdot yhdessä ja kärry ei perässä niin aina tulee herja palaneista polttimoista. Kato värit,katkase sinne vasempaan sivuun ne sopivista kohdista ja pistä katkaisija väliin.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tobbe



Liittynyt: 20 Mar 2014
Viestejä: 20
Paikkakunta: Raseborg

 LähetäLähetetty: 28.3.2016 13:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Omassa kotterossa (W203) on myös ongelmia vetokoukun sähköjen kanssa. Kiinteä koukku lienee jälkiasennettu, mutta käyttäen alkuperäistä sähkösarjaa. Koukussa 13-piikkinen rasia, peräkärryssä 7-piikkinen. Edellisessä autossa samalainen kombo, eikä ollut kärryn valojen kanssa ongelmia, mutta mesen kanssa valot ei kärryssä toimi.

Takaboxin sulakkeet 17 ja 18 ovat ehjiä (mitattu yleismittarilla, vaikka näkeehän noiden 20 A:n sulakkeiden kunnon normaalisti muutenkin).

Itselle olil uusi tieto tuo ylempänä mainittu, että pistokkeeseen tulee sähköt vain, kun kärry on kytketty. No, siitä huolimatta, mikään valo ei kuitenkaan kärryssä toimi. Ainoa jännite, mikä rasiaan tulee on piikin 9 kiinteä 12+ V, mitä ei tietysti välitetä enää eteenpäin 7-piikkiselle.

Virheilmoitusta ei tule paitsi, että oikean puolinen rekisterinkilven valo ei pala, vaikka lamppu on ehjä (sekin vaihdettu uuteen), vai voisiko tässä olla jokin syy-yhteys koukun valojen toimimattomuuteen?
_________________
MB C 220 CDi AUT Avantgarde -01 (W203.006, 611.962, 722.699)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W203 / R170, sedan, farmari, avo Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit