Surullisen kuuluisa tyhjäkäynti

jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Pelkkä kuva jostain ihmeellisestä osasta ei paljon kerro, kristallipallo ei toimi mutta onneksi joku älysi mistä on kyse. Vai että asenne pielessä, mielestäni kerroin mitä hain ja ihmeellisiä juttuja alkoi ilmestyä. Minä tiedän edelleen mistä kaikenlaisista mahdollisista asioista oire voi johtua, niitä en nyt jaksa tutkia olkoon käyntiongelmainen niin kai noiden pitääkin olla. Leiman jälkeen menee kiertoon ja tilalle joku muu kuin 124 ongelmakasa. Tämä oli osaltani tässä, halukkaat korjaajat voivat tulla paikalle työkalujen kanssa.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2269
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

jupasierra kirjoitti:Minä tiedän edelleen mistä kaikenlaisista mahdollisista asioista oire voi johtua
No kuinka ihmeessä sää sitte neuvoja kyselit :shock: :lol:
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Leemu kirjoitti:
jupasierra kirjoitti:Minä tiedän edelleen mistä kaikenlaisista mahdollisista asioista oire voi johtua
No kuinka ihmeessä sää sitte neuvoja kyselit :shock: :lol:
näin minäkin tämän asian attelin, vaikka tyyppi ensin kyselee ja muut foorumilaiset etänä antaa vinkkejä vian etsintään sitten saa vain vinoilua vastaukseksi ja juttelee kristallipalloista ja pitää itteensä aivan foorumin ainoana välkkynä ja vielä kommenttina tokasee että halukkaat korjaajat voivat tulle paikalle työkalujen kanssa.
ei oikein tunnu mukavalta vinkkien antaminen :banni:
eipä tässä enään muuta :idea:
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

touhottaja kirjoitti:
Leemu kirjoitti:
jupasierra kirjoitti:Minä tiedän edelleen mistä kaikenlaisista mahdollisista asioista oire voi johtua
No kuinka ihmeessä sää sitte neuvoja kyselit :shock: :lol:
näin minäkin tämän asian attelin, vaikka tyyppi ensin kyselee ja muut foorumilaiset etänä antaa vinkkejä vian etsintään sitten saa vain vinoilua vastaukseksi ja juttelee kristallipalloista ja pitää itteensä aivan foorumin ainoana välkkynä ja vielä kommenttina tokasee että halukkaat korjaajat voivat tulle paikalle työkalujen kanssa.
ei oikein tunnu mukavalta vinkkien antaminen :banni:
eipä tässä enään muuta :idea:
Nää on taas näitä ihmisiä, vissiinkin.
Kaikki pitäisi heti tietää varmasti vaikkei ole paikalla todennut vikaa tms.
Ehotuksia ei voida hyväksyä vaan kaikki pitäisi olla satavarmaa :roll:
Eisiinä, oon ehkä joskus itekki ahdistunut tuohon pisteeseen :lol:
S203 200Cdi -02
E30 316i -89
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Näin niitä vikoja ihan merkkikorjaamollakin ruvetaan selvittämään, testaillaan eri osia, kolvaillaan yj rele, mittaillaan useita eri paikkoja, vaihdetaan mahdollisesti muutaman eri osa halvimmasta/todennäköisemmästä vian aiheuttajasta lähtien......

Ei autojen korjaus ole sellaista että aina sama tietyn osan hajoaminen aiheuttaa yhden tietynlaisen vian, joten me täällä foorumilla vastaillaan sen mukaan mistä pitää aloittaa korjaukset. Ja senkus laitat myyntiin auton, ehkä seuraavalla omistajalla on aikaa korjata vika ja lähteä liikkeelle niistä helpoimmista/halvimmista paikoista.

Kerronpa esimerkin-> meillä oli joku aika sitten eräs skoda korjauksessa, naputtavaa ääntä kuului kiihdyttäessä, kaikki mahdolliset keinot käytettiin vian hakemiseksi, arvailuksi meni kuitenkin pakosti, eli äänen epäiltiin tulevan vetoakseleista, no alustaan kiinnitettävillä mikeillä kuunneltiin kumpi vetari naputtaa ja onko sisä/ulkopää. Ei yksinkertaisesti saanut varmaa selvyyttä niin vaihdettiin loppujenlopuksi molemmista vetareista ulko/sisäpäät ja vika vain jatkuu. Eipä jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin vaihteiston poskilaakerit josta vetarit lähtevät siis.

Ei vaan millään viitsinyt aloittaa siitä 2000-3000 euron remontista.

Huom. Missään laakerissa/nivelessä ei tuntunut minkäänlaista välystä vaikka mitenpäin yritti..

Laakerit uusittiin ja auto tuli kuntoon...

Terv. Automekaanikko
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Nyt kommentteja kenellä samanlainen oire ja mikä auttoi. Siis käy joskus liian kovaa 1000-1200rpm.

En kaipaa kommentteja kokeile vaihtaa se ja se, en jaksa arpoa osa kerrallaan. Tiedän että näissä käyntiongelmia riittää ja se voi johtua useasta paikasta.

Tiedän että vika saattaa olla yj-releessä, monitoimireleessä, kaasuläpän asentoanturissa, ehassa, säätöpotikassa, kaasuläpän asentoanturissa, määräjakajassa, kaasuläppäkotelossa jne. Mutta en ala vielä arpomaan, sen teen jos en saa vinkkiä joltain kenellä sama oire joka korjattu.


Tässä on varmaan jotain vaikeaa ymmrtää? Ei millään pahalla vaikka innokkuutta löytyykin auttamiseen, mutta lukekaa ylhäältä mitä tässa haettiin. Kyllä voi neuvojatkin katsoa peiliin...
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jupasierra kirjoitti:Nyt kommentteja kenellä samanlainen oire ja mikä auttoi. Siis käy joskus liian kovaa 1000-1200rpm.

En kaipaa kommentteja kokeile vaihtaa se ja se, en jaksa arpoa osa kerrallaan. Tiedän että näissä käyntiongelmia riittää ja se voi johtua useasta paikasta.

Tiedän että vika saattaa olla yj-releessä, monitoimireleessä, kaasuläpän asentoanturissa, ehassa, säätöpotikassa, kaasuläpän asentoanturissa, määräjakajassa, kaasuläppäkotelossa jne. Mutta en ala vielä arpomaan, sen teen jos en saa vinkkiä joltain kenellä sama oire joka korjattu.


Tässä on varmaan jotain vaikeaa ymmrtää? Ei millään pahalla vaikka innokkuutta löytyykin auttamiseen, mutta lukekaa ylhäältä mitä tässa haettiin. Kyllä voi neuvojatkin katsoa peiliin...
kävin katsomassa peiliin ja totesin peilin kautta, että olen täysin väärässä ehdotettuani sitä osaa sinne tyhjäkäynti moottorin putkeen :oops:
olen syvästi pahoillani anatamistani erittäin väärästä vinkistä :oops: :oops:
lupaan tästälähin olla pyhästi, etten enää yritäkkään antaa minkäänlaisia vääriä neuvoja sinulle :oops: :oops:
vielä kerran olen pahoillani :idea:
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

No huh huh, saivarteluhan se auttaakin. Kiitos vaan vinkistä josta en ilman toisten vinkkiä ymmärtänyt mitään. Katsos jotkut kun eivät ymmärrä ilman selitystä, sitä tuntuu olevan liikkeellä. Mutta ei se mitään, minä ajelen sammuilevalla johtotähdellä hymy huulilla. Koettakaa pärjäillä ☺️
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Toimiiko kaasuläppä ilman takertelua? Entä kaasuvaijeri?
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

markoala kirjoitti:Toimiiko kaasuläppä ilman takertelua? Entä kaasuvaijeri?
Toimii, toimii. Mulla on siis tämä sama oire ollut ainakin kahdessa edellisessä. Edellinen jossa tämä oire oli 300CE, sitä en saanut koskaan kuntoon ja rahaa paloi vian etsimiseen melkein tonni. Koko ruisku oli ainoa jota siihen ei vaihdettu...

Siinä tosiaan sama oire, eli joskus liian kova tyhjäkäynti ja sammuu paikallaan vaihde vapaalla mutta ei vaihde päällä (automaatti). Sammuminen siis tapahtuu niin että tyhjäkäynti nousee parin sekunnin aikana 1200rpm ja sitten sammuu. Lähtee heti käyntiin mutta käy liian kovaa. Joskus toimii niinkuin pitää mutta joka päivä oireilee.

Sellaisen olen huomannut että kun käy liian kovaa, siihen auttaa virtojen nopeasti käyttäminen pois auton käydessä. Sen jälkeen käynti taas tasaantuu. Siis nopeasti avaimella nollaan ja takaisin niin että auto ei sammu. Ja tämä sama auttoi siinä edellisessä 300CE:ssäkin ???
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Minäkin liityn lusikoimaan samaa soppaa….

Jos kyseisillä systeemeillä varustetuissa mersuissa voi olla mahdollisesti sen 8 eri vikaa jota aiheuttaa kyseistä oiretta, niin miten täältä etänä kukaan pystyy arpomaan juuri sen oikean "lottorivin" jos kysyjällä palaa käpy heti kun joku ehdottaa mahdollista vikapaikkaa, mutta ei osukkaan ensimmäisellä oikeaan :shock: …eikä se ehdotettu vikapaikka vielä tarkoita, että se kyseinen osa pitää automaattisesti vaihtaa, vaan nimenomaan ehdotetaan varmistamaan kyseisen osan toiminta!

Jos kahdessa aiemmassa on tehnyt samaa, niin ei se silti vielä tarkoita, että kolmannessa on juuri se sama vika, vaikka oire onkin sama….jollakin saattoi tulla kuntoon kaasuläpän asentoanturilla/tyhjäkäynti mikrokytkimellä, mutta vika ei olekkaan sinulla siinä? :protest:

Mitä tästä kyseisestä nyt sitten on oikeasti tutkittu ja varmistettu, että vika ei ole täällä aiemmin esitetyissä vikapaikoissa? Mitä niihin aiempiin todellisuudessa tonnilla vaihdettiin, eikä tullut kuntoon?


…ja näistä se vika todennäköisesti löytyy :arrow:
jupasierra kirjoitti:Huonosti onnistuit vaikka kuinka yritit. Ymmärrän kyllä että mieli tekee auttaa, mutta en tosiaan kaipaa nyt kuin neuvoa joltain jolla on ollut sama oire ja neuvo siihen. Tiedän että vika saattaa olla yj-releessä, monitoimireleessä, kaasuläpän asentoanturissa, ehassa, säätöpotikassa, kaasuläpän asentoanturissa, määräjakajassa, kaasuläppäkotelossa jne. Mutta en ala vielä arpomaan, sen teen jos en saa vinkkiä joltain kenellä sama oire joka korjattu.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

piippu kirjoitti:Minäkin liityn lusikoimaan samaa soppaa….

Jos kyseisillä systeemeillä varustetuissa mersuissa voi olla mahdollisesti sen 8 eri vikaa jota aiheuttaa kyseistä oiretta, niin miten täältä etänä kukaan pystyy arpomaan juuri sen oikean "lottorivin" jos kysyjällä palaa käpy heti kun joku ehdottaa mahdollista vikapaikkaa, mutta ei osukkaan ensimmäisellä oikeaan :shock: …eikä se ehdotettu vikapaikka vielä tarkoita, että se kyseinen osa pitää automaattisesti vaihtaa, vaan nimenomaan ehdotetaan varmistamaan kyseisen osan toiminta!

Jos kahdessa aiemmassa on tehnyt samaa, niin ei se silti vielä tarkoita, että kolmannessa on juuri se sama vika, vaikka oire onkin sama….jollakin saattoi tulla kuntoon kaasuläpän asentoanturilla/tyhjäkäynti mikrokytkimellä, mutta vika ei olekkaan sinulla siinä? :protest:

Mitä tästä kyseisestä nyt sitten on oikeasti tutkittu ja varmistettu, että vika ei ole täällä aiemmin esitetyissä vikapaikoissa? Mitä niihin aiempiin todellisuudessa tonnilla vaihdettiin, eikä tullut kuntoon?


…ja näistä se vika todennäköisesti löytyy :arrow:
jupasierra kirjoitti:Huonosti onnistuit vaikka kuinka yritit. Ymmärrän kyllä että mieli tekee auttaa, mutta en tosiaan kaipaa nyt kuin neuvoa joltain jolla on ollut sama oire ja neuvo siihen. Tiedän että vika saattaa olla yj-releessä, monitoimireleessä, kaasuläpän asentoanturissa, ehassa, säätöpotikassa, kaasuläpän asentoanturissa, määräjakajassa, kaasuläppäkotelossa jne. Mutta en ala vielä arpomaan, sen teen jos en saa vinkkiä joltain kenellä sama oire joka korjattu.
Tarkoitat siis että kaikista näistä kahdeksasta paikasta jonkun rikkoutuessa oire on aina sama?! Mitenköhän muilla joilla käynti oireilee, oireileeko samalla tavalla? Ei pahalla mutta aika kaukaa haettu teoria.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

No täältä asti katsottuna ihan yhtä kaukaa haetulta kuulostaa myös se, että joku osaa sanoa yhtään autosta enempää tietämättä missä se vika nyt tälläkertaa on :wink:

Siis jos tyhjäkäynti "innostuu" niin jonkinlainen imuvuoto tulee ensimmäisenä mieleen, mutta kun kyseisessä autossa on myös kaasuvivussa mikrokytkin joka ohjaa tyhjäkäyntiä sähköisesti, niin voi olla vika siinäkin….mutta, kun kerrot että virtojen poiskäyttö saattaa rauhoittaa korkean tyhjäkäynnin, niin vika sopisi esim. yj-releeseen…..MUTTA taas toisaalta, kun ei voi täältä sanoa onko auto miten alkuperäisissä säädöissä ja osissaan, niin voihan se edellinen papparainen olla ollut kyllästynyt jostain muusta viasta (vaikka sytytyspuolella) johtuvaan alhaiseen tyhjäkäyntiin ja ruuvaillut ihan itse tyhjäkäyntiä vähän isommalle, että jaksaa pysyä käynnissä ja nyt sitten tekee tuota, että huutaa välillä kovaa, mutta taas välillä sammuu, kun auton oma järjestelmä yrittää hillitä intaantumistaan….hapettumat johtoliitoksissa ja sulakerasiassa seisonnan aikana kuuluu myös taudin kuvaan….niin ota nyt sitten tuosta se oikea vika kerralla kopiksi mittailematta ja tutkimatta :shock:

… ja todennäköisesti ne, jotka noiden ruiskujen kanssa oikeasti paininut ja yrittänyt saada säätöihin, tietää vielä monta muuta asiaa jotka voi vaikuttaa :oops:


Toimiiko siinä autossa ihan kaikki muu normaalisti ja on muutenkin päästöiltään ja kulultaan kunnossa :?:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

piippu kirjoitti:Mitä tästä kyseisestä nyt sitten on oikeasti tutkittu ja varmistettu, että vika ei ole täällä aiemmin esitetyissä vikapaikoissa?
Tyhjäkäyntimoottori on kaiketi vaihdettu, varmaan kannattaisi lähteä nyt sitten tutkimaan jotain niistä muista mahdollisista vian aiheuttajista kun kysyjähän kertoi varsin tarkkaan tietävänsä kaikki mahdolliset asiat mistä em. vaiva voi johtua :roll:
Jos tämän tyyppisiin kysymyksiin pystyisi etänä antamaan oikeita vastauksia niin sellaisella kyvyllä voisi pian päästä :contract:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Kone
Viestit: 845
Liittynyt: 14.11.2010 12:17

Viesti Kirjoittaja Kone »

Tuo ke-jet on niin monimutkainen ettei sitä saa kuntoon kuin huoltomanuaalin avulla testaamalla ja sulkemalla vikoja pois yksi kerrallaan. Ja se on absoluuttinen totuus :wink:
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Kone kirjoitti:Tuo ke-jet on niin monimutkainen ettei sitä saa kuntoon kuin huoltomanuaalin avulla testaamalla ja sulkemalla vikoja pois yksi kerrallaan. Ja se on absoluuttinen totuus :wink:
Kylläpä se näin on!
Siitä huolimatta nuo helpot perus asiat voi rajata pois helposti, edullisesti ja nopeasti...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Kylläpä kyllä. Ehdottomasti paras keino KE-jetin ongelmista eroon pääsemiseksi oli myydä auto. Kyllä sen sai ihan kohtuullisesti toimimaan, muttei hyvin milloinkaan.

Jetti mäkeen ja mega tilalle niin pääsee ratkomaan ihan erilaisia ongelmia!
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

boogieman kirjoitti:Kylläpä kyllä. Ehdottomasti paras keino KE-jetin ongelmista eroon pääsemiseksi oli myydä auto. Kyllä sen sai ihan kohtuullisesti toimimaan, muttei hyvin milloinkaan.

Jetti mäkeen ja mega tilalle niin pääsee ratkomaan ihan erilaisia ongelmia!
Tätä olen itsekin miettinyt, millainen homma ja paljon kustantaa onko kokemusta?

Tällä hetkellä auto ei tahdo pysyä käynnissä ollenkaan, rykii ja heiluu ja pötsii. Kokeiltu molempia tyhjäkäyntimoottoreita, siis pesty molemmat ja ei vaikutusta. Kolvattu yj-rele (joku oli kerennyt jo) tarkistettu kumikaukalo ja kaikki letkut, mikrokytkimet, kaasuvivusto, jakajan kansi ja pyörijä uudet, tulpat uudet, sulakkeet uudet. Seoksiin ei koskettu koska päästöt ok. Toimii tyhjäkäynnin ulkopuolella kuten pitää, vedot hyvät. Oli päivän korjaamolla ja tulos muuttumaton, ei tahdo pysyä käynnissä ollenkaan eli pahemmaksi meni. Näin kävi yhden toisenkin tapauksen kanssa, sitä mukaa kun korjasi niin tilanne meni huonommaksi eli vikapaikkaa ei löytynyt. On tämä mielenkiintoista näiden tähtimerkkien kanssa :D
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kylläpä se näin on!
Siitä huolimatta nuo helpot perus asiat voi rajata pois helposti, edullisesti ja nopeasti...


Niistä helpoista ja halvoista perusasioista kun ei aina ole hyötyä, tällä kertaa kuitenkin vähän...

Homma elää ja parannusta vihdoin. Tämä on minun neuvo, ei välttämättä pidä paikkaansa. Liotin siis molempia tyhjäkäyntimoottoreita kahteen kertaan jarrujen puhdistusaineessa välillä ravistellen, ja kuivasin paineilmalla. Likaa tuli ensimmäisellä kerralla paljon mutta käynti todella epätasainen. Sitten moottori ultraäänipesuriin työpaikalla puoleksi tunniksi, moottori näytti uudelta. Paikalleen ja yllätys käy tasaisesti. Vielä sammuilee vapaalla mutta parani huomattavasti. Eli ultraäänipesu on ainoa keino saada moottori puhtaaksi, sanokaa mitä sanotte. Nyt kun löytyisi vielä vika sammuiluun niin avot.

En tiedä olenko maininnut mutta kun moottoritieltä tulee liikennevaloihin niin käy 15-20sek todella tasaisesti sitten käynti muuttuu epätasaiseksi. Jos olisi joku muu kuin mersu kyseessä niin sanoisin että käy liian laihalla. Päästöt on kuitenkin kunnossa, enkä ole viitsinyt seoksen säätöön koskea. Voi olla että onkin liian laihalla, eli vaatisi hieman rikkaammalle kääntämistä mutta en ennen leimaa viitsi ruuviin koskea. Tällaista pikku puuhastelua vapaapäivän ratoksi

Kuva[/URL]
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Minä oon aina antanu nuille puhistettaville kikkareille sopivissa annoksissa sähköä samalla kun liottelen. Siis jos siellä jottain liikkuvata on. Pääsee se puhdistusaine kaikille pinnoille vähän paremmin.

Mitä ainetta tuossa UÄ-pesurissa teillä käytetään?
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

boogieman kirjoitti:Minä oon aina antanu nuille puhistettaville kikkareille sopivissa annoksissa sähköä samalla kun liottelen. Siis jos siellä jottain liikkuvata on. Pääsee se puhdistusaine kaikille pinnoille vähän paremmin.

Mitä ainetta tuossa UÄ-pesurissa teillä käytetään?
Oregon ultrasonic. Sopii kevytmetaleille hyvin.
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Mites ois uus YJ-rele? Jos vanha on jo kolvattu vois olla hyvä kokeilla ihan uudella. Tällätavoin sain omani taas toimimaan kun ei meinannu käynnistyä ja käynnistyksen jälkeen kävi epäatasaisesti ja sammuili... :shock:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:kakka:
Viimeksi muokannut AK47, 20.12.2016 0:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5944
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

:kakka:
Viimeksi muokannut AK47, 20.12.2016 0:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

[ Ehjäksi luultu osa on eri asia kuin ehjä osa.[/quote]

Sitä tulee vainoharhaiseksi kun kokeilee käytettyä osaa ja ei toimikaan, siksi aina uutta mutta kun ei viitsisi kun tosiaan edelliseen paloi yli 800€ eikä vikaa vielä löytynyt. Se yj-rele on yksi mahdollisuus kaikista, kumpa se kaveri ilmoitautuisi joka sai sen edelisen kuntoon.
En oikein jaksa uskoa siihen yj-releeseen, koska auto pysyy käynnissä vaikka tankin tyhjäksi vaihde päällä mutta vapaalla sammuu. Eli vaihde päällä kun on moottorisa vetoa (rasitusta) pysyy käynnissä, jotenkin tuntuu että seoksissa saattaisi olla vika. Mutta mene ja tiedä, videossa näkyy kun vaihtaa vapaalle mitä käy?!

https://www.youtube.com/watch?v=-fisOKG ... e=youtu.be
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Mahd. Imuvuoto voisi olla yksi vaihtoehto. Vaihde päällä syötetään bensaa enemmän koneeseen kun on rasitusta, sitten äkisti vaihde pois päältä, rasitusta ei enään ole-> moottori rupeaa syöttämään vähemmän polttoainetta sylintereihin ja imuvuodon takia kierrokset käy korkeammalla ja sitten sammuu väärien seos suhteiden takia.

Näin käynee myös jos vapaalla annat kierroksia hetken aikaa vaikka 3 tuhatta paikallaan, ja sitten päästät kaasusta.

Mutta ymmärsinkö oikein, moottori ei vapaalla pysy käynnissä mitenkään, vai sammuu vasta kun käyttää vaihdetta päällä ja pois? En nyt jaksa lukea 2 pitkää sivua tekstiä varmaan se tuolla jossain jo kerrottiin mutta kun en muista..
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kun pysähtyy ajosta ja laittaa vapaalle sammuu kuten video esittää. Lähtee heti käyntiin ja käy taas, mutta liian kovilla kierroksilla. Siis aina kun sammuu niin sen jälkeen käy liian kovaa, kun toimii niin käykin normaalisti. Tätä ei siis tee aina, siksi se ilmavuoto vähän ihmetyttää että miksi esiintyy joskus.
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Lämpötila vaikuttanee imuvuotoon myös jos kyseessä hyvin pieni ilmavuoto. Eikai tossa jos imusarjan tiivisteen uusis niin olis työtä kuin pienen hetken ja tiiviste ei varmaan montaa euroa maksa.

Tuo on nyt vaan yksi vinkki/ehdotus.

Varmuudella en sanoisi että tuo sen vian tekee mutta imuvuoto kyllä aiheuttaa tuollaista sammumista, nimenomaan kierroksilta tiputtaessa vapaalle/tai manuaalilla vauhdista kytkin pohjaan ja moottori sammuu niin seossuhdehan siellä silloin muuttuu äkisti ja ilmavuodon sattuessa se menee se seossuhde myös pieleen jonka takia moottori sammuu.

Käynnistää auton ja rupeaa senkin jälkeen käymään hetken korkealla, vaikuttaneeko imuvuoto siihen myös. Jos käynnistäessä imee ilmaa niin käy korkealla hetken kunnes moottori itse alkaa korjaamaan tilannetta laskien kierrokset normaaliin??

Eli järjestelmä "sekoaa" hetkeksi kun käynnistäessä kierrokset nouseekin, jolloin vaikka lambda kertoo väärästä seossuhteesta jolloin moottori korjaa kierroslukua ja sitten kone käy taas normaalisti..


Edit: eikö muuten tyhjäkäynnillä olekin kaikkein kovin imu siellä imusarjassa, kun kaasuläppä on silloin melkein kokonaan kiinni ja moottori yrittää väkisin imeä sisäänsä ilmaa, silloin varmaan helpoiten esiintyy imuvuoto, kaasuläppä aukiasennossa ei ole niin kova alipaine imusarjassa jonka takia kierroksilla toimii normaalisti.
Suihki tiivisteisiin jotain palavaa ainetta, moottorin käynti muuttuu jos sitä pääsee tiivisteen kautta palotilaan. Varmaan jotain jarrukliineriä vois sinne ruiskia.
jupasierra
Viestit: 402
Liittynyt: 14.12.2010 21:50
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja jupasierra »

Kansiremontti äskettäin tehty, ja automaatti kyseessä. Kun käy sammumisen jälkeen kovaa ei auta mikään vaikka huudattaa tai käynnistelee uudelleen, ainoastaan kun ajaa jonkin aikaa saattaa taas käydä normaalisti. Joskus auttaa kun käyttää nopeasti virrat pois auton käydessä?
Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari »

jupasierra kirjoitti:Kansiremontti äskettäin tehty, ja automaatti kyseessä. Kun käy sammumisen jälkeen kovaa ei auta mikään vaikka huudattaa tai käynnistelee uudelleen, ainoastaan kun ajaa jonkin aikaa saattaa taas käydä normaalisti. Joskus auttaa kun käyttää nopeasti virrat pois auton käydessä?
Jos käyttää virtoja pois nopeasti niin ettei kone kerkeä sammumaan ja siitä koneen käynti normalisoituu niin silloin kyllä imuvuoto kuulostaisi vähän kaukaa haetulta... Hmm...

Kyllä tuo virtojen käyttö pois-> toimii, rajaisi kaikki mekaaniset viat, vuodot yms pois vaihtoehdoista.
Toki siitä huolimatta vikapaikkoja on paaljonnn koska vika on mitä todennäköisimmin sähköinen siis.

-yj rele on siis aikaisemmin jo korjattu? Jos saat jostain varmatoimisen lainaksi niin kokeile sillä vielä ihan varmuuden vuoksi.

Hankalaksi menee :shock:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”