Leemun linjuri

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

jovihava kirjoitti:Karvareuhka kourassa ja liikutustippa linssissä tätä lujen, ollaan niin asialinjureilla 8)

Eritoten pointsit siirtoajon kuvauksesta, oli niin tuttua tunnelmaa erinäköisistä rojektien hakureissuista, kun mitään ei koskaan voinut viiä railerilla tai hinata, ajamalla jos vaan mahollista :lol:
Joo, ennen otetaan tonnin sakko kun maksetaan hinurista parisataa :mrgreen:
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6065
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Leemu kirjoitti:
Leemu kirjoitti: Toissakesänä Nurmijärveläiselle romuttamolle ilmestyi tätä hiukan uudempi takamoottori-Vanaja. Kävin ruumiinryöstöretkellä napsimassa hiukan osia.
Enempikin olisi osia saanut vaan ei ollut aikaa hakea.
harmittaa kun siinä olisi ollut täydellinen moottori ja vaihteisto, kera aika monen muun käyttökelpoisen osan.
Kuva

Raato oli uudempaa LT6-50 mallisarjaa. Suurimpina eroina tähän edeltävään malliin on hiukan suurempi ja tehokkaampi AEC 505-moottori ja kasvanut kokonaispaino. Iso osa osista on suoraan vaihtokelpoisia.
Mukaan tarttui muunmuassa syöttöpumppu, laturi, starttimoottori, paineilmatoimiset pyyhinmoottorit ja kasa erilaisia katkaisijoita. Myös täysi sarja VDO-mittareita lähti mukaan. Mittareista sellainen hauska knoppitieto, että tällaisia mustapohjaisia vihreillä numeroilla varustettuja malleja ei pitäisi olla tehdyn mihinkään muuhun automerkkiin kuin Vanajaan. Kannattaa siis ottaa kohdalle osuessa talteen vaikka itselle ei käyttöä olisikaan, tarvitsija löytyy varmasti.
onkos tuolla ilimastointi katolla :roll:
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

touhottaja kirjoitti: onkos tuolla ilimastointi katolla :roll:
Juu, molemmissa kattoluukuissa oli kylmäkone. Yks nykyään Uus-seelantilainen kylähullu poimi ne talteen.
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3356
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

No mitäs tälle maantiennileijälle kuuluu? :roll:
Palamme halusta lukea lisää linjurinomistajan arjen ruusuilla tanssahtelemisesta. :twisted:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

JuMu S kirjoitti:No mitäs tälle maantiennileijälle kuuluu? :roll:
Palamme halusta lukea lisää linjurinomistajan arjen ruusuilla tanssahtelemisesta. :twisted:
Ei oo paljoa tietä nieleksitty :lol:
Tekniikkaa on saatu kunnosteltua, on kunnollista polttoainesäiliötä vaille sellaisessa kunnossa jotta voi siirrellä ajamalla.
Sopiva säilytystila on ollut jatkuvasti haun alla. Perusteelliseen kunnostamiseen tuskin riittää justiinsa aikaa, mutta aikatauluahan tälle ei ole asetettu.
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Linjurihommissa puhaltavat uudet tuulet ja tälläkertaa ne käyvät Södertäljen suunnasta Lahden kautta :lol:

Ilmaantui myyntiin mielenkiintoinen Scania BF86S Lahti10 korilla.
Laite oli jo aiemmin myynnissä, mutta oli sittemmin tyrkätty liikkeeseen vaihdossa ja nyt hintakin oli vielä alhaisempi kuin edellisen omistajan aikana.
Toimeenhan sitä oli ryhdyttävä.

Kävin jo viikolla pikaisesti autoa vilkaisemassa ja sovittiin, että ilmoitan etukäteen josko tullaan emännän kanssa kimpassa katsomaan tarkemmin.
Soittelin myyjälle perjataina, että lauantaina oltaisiin tulossa. Homma ok, he laittavat vähän lämpöjä päälle yms. että on mukavampi katsella.
Lauantai koitti ja päästiin paikalle. Kävi ilmi, että auto oli kytketty edellisenä päivänä maasähköön, mutta kukaan ei ollut huomannut tarkistaa lähteekö akkulaturi päälle. Ei ollut lähtenyt kun roikka oli rikki.
Akut aivan finito, ei jaksanut pyörittää startilla lainkaan. Toiset olivat riemuissaan, että on se sentään ollut lohkolämppärissä (vajaa 8-litrainen suoraruiskutusdiesel ja pakkasta 2 astetta, todella hyödyllistä lämmittää :roll: )
Myyjä lupasi, että laitetaan ilmanmuuta uudet akut, huoltomies tulee kuulemma tunnin kuluessa..
Hörpittiin kahvia ja haastateltiin myyjää, niin yhtäkkiä selvisi ettei heillä siis ole uusia akkuja varastossa. Ehdotin siis että vaihdan ne akut itse, ei siihen nyt huoltomiestä tarvita.
No meinattiin josko se buusterilla heräisi, akut olivat siis nyt olleet jo jonkin aikaa latauksessa.
Huoltoukko kantoi buusterin autolle ja laitteli kaapelit kiinni. Taas olisi pitänyt kaikki tehdä itse tai ainakin vahtia vierestä. Juutaksen neropatti otti sähkön buusteriin autosta :evil: Maasähköhän pimeni siinä siunaamassa kun nupin kiersi starttausasentoon :|
Automaattisulakkeet on kaikki päällä, mutta sähkö ei tule perille, täytyy arkena kysellä edelliseltä omistajalta onko jossain lisää sulakkeita..
Autossa leijaili lataamisen seurauksena sellainen rikkihapon käry, että alkoi olla realismia ettei autoa niillä akuilla käymään saada.
Kiirekin alkoi painaa päälle, lapsenvahdilla olisi omia menoja. Kello on jo niin paljon, että alunperin olisi pitänyt olla jo kotimatkalla, mutta autoa ei ole saatu edes käyntiin vielä.
Tässäkohtaa tuumailtiin toiminta niin kädettömäksi, että otettiin ohjakset omiin käsiin.
Ajettiin Motonettiin ja pari 200Ah sznaijz... jotain vaikeannimisiä akkuja :lol: kyytiin ja takaisin autolle.
Akut kiinni ja muutaman sekunnin starttauksella alkoi syntyä savua ja ääntä. Kone käy, hihna kiljuu ja äijällä hymy leviää :lol:
Paineet nousee, summeri sammuu ja jarrut vapautuu. Tenutilanteen olinkin jo aiemmin tarkistanut.
Koeajoa suoritetaa 50 metriä hallin ympäri etupihalle.
Jätetään auto tyhjäkäynnille lämpeämään pihalle ja tekemään papereita.
Paperit saadaan täytellyksi, tosin omistajanvaihdos jää viikolle. Trafin järjestelmä on nurin ja auton liikennekäyttöön ottaminenkin on vaatinut erikoistoimia.
Liikkeellä on toinen toimipiste Ylivieskassa, täältä soitetaan sinne ja laitetaan mies käymään konttorilla asialla, paikallinen konttori kun on kiinni lauantaisin.
Polttoainetilanne on mysteeri, auton oma mittari näyttää täyttä ja jälkiasennettu tyhjää. Totuus lie osuu johonkin välille :lol:
Kaadellaan tankkiin parikymmentälitraa mukana tuotua naftaa ja jälkiasennusmittari nousee johonkin vajaan neljäsosan nurkille.
Tällä määrällä pitäisi kyllä kevyesti ajella Karkkilaan josta olen suunnitellut tankkaavani.
Ei muuta kun ukkoa pukille ja on the road.
Portista tähtäily on jännää, edelliskerrasta bussin ratissa on neljä vuotta.
Saan auton ulos portista ilman osumia ja sattuu tyhjä väli tielle liittymiseenkin.
Kakkosella lämä lattiaan, kohta haetaan kolmosta. Meteliä tuntuu riittävän kun koneelle syöttää pitkiä kauroja :lol:
Kolmosella mennään loivaa ylämäkeä ja tuntuu, että voisi tyrkätä neloselle. Ei olisi pitänyt. Voimansiiron öljyt on hyvästi jähmeät ja jarruttavat menoa niin, ettei voima riitä. Meno puutuu ja haen kolmosta takaisin. Lisään liian hätäisesti kaasua ja kytkin luistaa :oops: Koitan tuuppia kakkosta vaan ei tahdo mennä (ne kylmät öljyt) Ohjastan tienlaitaan ja päästän kiireisemmät ohi. Sitten uusi yritys, ajan lyhyen matkan kääntymiskaistalle ja ramppia ylös varoiksi kakkosella. Nyt saadaankin odottaa hetki vapaata rakoa, Hanko-Hyvinkää väylällä on jonkinverran liikennettä. Väli tulee ja tälläkertaa sujuu paremmin, saan kelattua laatikon läpi ja vauhtiakin saadaan pikkuhiljaa kertymään riittävästi.
Nummelan kohdilta käännetään rampista 2-tielle Porin suuntaan. Riivaan laitteeseen vauhtia kaikki mitä irti lähtee, että liityntä olisi sujuvaa.
Mittarinopeus n.90 ja vilkku vasempaan. Tasaan vauhdin johonkin 85 nurkille ja puhelin soi, emäntä soittaan perästä ja tuumailee, että voisi olla syytä hiukan hiljentää. Ramppia alas tullessa oli vauhtia ollut liki 100 :oops: Mittarivirhettä onkin toisinpäin kuin yleensä..
Loppu olikin oikeastaan pelkkää nautiskelua, poislukien mahdoton palelu, ei tullut tutustuttua lämmitysvehkeisiin ja kuvittelin että moottorista saataisiin lämpöä. Ei saatu.
Auto kulkee tiellä hienosti, edes radiota en viitsinyt avata, vaan nautiskelin koko matkan letkeästä kyydistä ja ison dieselmoottorin tasaisesta laulusta.
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Varusteita löytyy kuvissakin näkyvät wc ja suihku.
Lattiassa on nestekiertoinen lämmitys ja lisäksi vesikiertoisia pattereita ja puhaltimia.
Lämmönlähteeksi löytyy iso Webasto ja Primus kaasulämmitin.
Renkaat ovat käytännössä uudenveroiset ja keksintö on katsastettu toukokuussa.
Sähköjä täytyy parannella, tehdä koirille turvalliset matkustuspaikat ja keksiä tukeva kiinnityssysteemi ja -paikka turvaistuimelle.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3356
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Onnea tästäkin hankinnasta! 8)
Nyt olen kade, olen tätä samaa autoa kiertänyt joskus vuosia sitten... :kuume:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

JuMu S kirjoitti:Onnea tästäkin hankinnasta! 8)
Nyt olen kade, olen tätä samaa autoa kiertänyt joskus vuosia sitten... :kuume:
Kiitosta :D
Kierretään puukkoa haavassa, mielestäni laite oli kuntoon ja varusteluun nähden käsittämättömän halpa..
Yleensä tämän hinnalla on tarjolla tyhjiä hylsyjä tai vuosikaudet metsässä maanneita umpihomeisia raatoja :shock:
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3040
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Leemu kirjoitti:
Kuva
Apropoo :idea: Nythän minä vasta huomasin, tässähän on alunperin ollut samanlaiset takavalot kuin vuoden 1959 Ford Galaxiessa, mutta tietty ne on nyt jo paskana ja korvattu jollain tarvikevaloilla.

Kato tommoset siinä pitäis olla - siis tuo isompi tuikku:

Kuva

Näin tuossa reilu kymmenisen vuotta sitten Yyterissä leirintäalueella jonkun matkailubussin - muistaakseni juurikin Vanaja - jossa oli tuollaiset takavalot ja ne ovat lapsuusmuistojeni mukaan orggikset. Laitan siitä bussista kuvan heti kun löydän sen arkistoistani.

Noita takavaloja voisi saada eBaysta tai jenkkilästä reproina tehtynä...

EDIT! No löytyhän se kuva, muttei tainnut olla Vanaja? Tietäjät arvuutelkoot, tähti tuossa keulalla oli mutta niitä on niin helppo lisätä jälkikäteen. Eli tämmönen:

Kuva

Kuva
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
racer123
Viestit: 26
Liittynyt: 15.2.2012 15:41

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Vanja-eno kirjoitti:
Kuva
Trafin mukaan JAR-660 olis ihka aito Mercedes-Benz vm. -62, ei ole tuossakaan leimaa ollut melkein kymmeneen vuoteen.

Tuo tieto siis täältä: https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asioin ... teritiedot
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tuo vanjan bongaama on Lahden autokorin tuotos, niissä oli ameriikan voorttia vastaavat valot.
Boxerissa taas "linssi" on kaikilta sivuiltaan sileä samaten kuin tuo peltikuupassa oleva alumiinipelti on ilman tuollaista rypytystä.
Yhdet kunnostuskelpoiset valot pohjineen onnistuin jo hankkimaan, ei vaan ole nyt kuvaa niistä saatavilla.
Ajokki käytti myös samanlaista valoa tietyissä vuosimalleissa.
Valmistaja oli muistaakseni jokin Ranskalainen firma, mutta ei nyt tule nimi mieleen..
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3040
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

No niin, näin sitä tieto karttuu kun uskaltaa avata sanaisen arkkunsa :ope: :D
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Pistetäämpäs päivitystä tähänkin tilanteeseen.
Tiiä josko tämä täällä paljoa kiinnostaa, mutta koitan ainakin tehdä leiviskäni palstan hiljenemistä vastaan :D

Talvella ei tapahtunut juuri mitään, mutta kun kevätaurinko alkoi lämmittää, niin tajusin taas ryssineeni aikataulun :lol:
Aikaa oli hyvin, mutta nyt siitä on jo suurin osa mennyt.

Alkuun lähdettiin sisätilojen saneeraamisella omiin tarpeisiin sopivammaksi.
Kerrossänky takavasemmalle ja tilalle pari koirahäkkiä.

Kuva

Heräteostoksena Samsung 32" led tv. Oli niin halpa, että täytyi ostaa.
Esittelykäytössä olleelle laitteelle jäi hintaa vajaat 80€.

Kuva

Välissä alettiin saneeraamaan sähköjä. Suurin puute sähköissä oli se, että autossa oli vain ns. ajoakut. Eli kaikki 24V sähköä syövät laitteet olivat samojen akkujen perässä joilla moottori käynnistetään ja joista ruokitaan ajon kannalta välttämättömiä järjestelmiä.
Samaten 240V sähköä oli tuotettu pelkällä aggregaatilla tai valtakunnanverkosta. Tässä lääke. Yhdistelmälaite joka on syönyt 2,4kw invertterin, 60A akkulaturin ja 60A MPPT-säätimen aurinkopaneleita varten.

Kuva

Ja akkupuolelle 2x220Ah AGM akkuja. Kunhan lakkaan köyhtymästä, niin lisään varmaan vielä toisen parin.

Kuva
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Seuraavaksi hyökkäsin makuukammariin.
Aurinko on pirullinen tekele tällaisen peltilaatikon kanssa.
Jos vaan on avoita ikkunapintaa, niin se kuumentaa kahta kamalammin.
Siispä klasia umpeen 50mm uretaanilevyllä.

Kuva

Levyt kiinnitin yksinkertaisesti Wüthin uretaanivaahtoliimalla, tuntuu pitävän aika lujasti. Ensin maalasin ulkopuolelle jäävän puolen mustaksi, ettei se loistaisi niin pahasti ikkunasta.

Sitten havuvaneria päälle.

Kuva

Ensin meinasin kitata pahimmat piiloon ja maalata vanerit ensihätään.
Sitten paremmalla aikaa pintaan jotakin.
Kävikin niin, että edullista laminaattia tuli vastaan äkkiämmin kuin ehdin sanoa "missäs se viis vuotta vanha tasoitepurkki on" :lol:
Paikallisesta rautakaupasta 5,90€/m2

Kuva

Raakasti vaan pontista hakasnaulaimella kiinni, sinne tänne laitoin uretaaniliimaa väliin.

Vielä pitäisi parsia pakoputki, korjata/vaihtaa jarrupoljinventtiili ja tehdä koonnityraudat yhdelle penkille.
24V sähköjäkin pitäisi erotella sieltä ajoakuilta pois, mutta katsotaan nyt milloin siihen savottaan joutaa.
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 9533
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Seuraan tätä myös kylähullujen puolella vaikka en ole siellä käyttäjänä. Upea projekti.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Seppo
Viestit: 358
Liittynyt: 08.11.2007 11:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Voi vaan kuvitella, kuinka hieno tunnelma tuommoisessa on ! Seurataan myös mielenkiinnolla.
W 126 300SE '90, > 677 000 km + W 123 200D '84 (projekti), > 616 000 km (omat)
S203 '07, ~258 000 km (vaimon)
W 140 S320 '95, ~405 000 km (vaimon, siirtyi projektiksi...)
ex-W 210 200 CDI; + muita vääränmerkkisiä
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Penkin jalka tuli valmiiksi, tai ei se tullut, tehdä täytyi :lol:
Jakkara on kotoisin ambulanssista ja sisältää näppärän kääntöjalan.

Kuva

Kääntyy näppärästi pöydän puoleen.

Kuva

Jalka on M10 pulteilla kiinni päistä lattianaluspalkeissa ja sivusta korin kylkipalkissa.

Likan punkkakin valmistui puusepän toimesta.
Kaikkea ei kerkiä, eikä aina kannatakkaan tehdä itse.

Kuva
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3040
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Kyllä tämä kiinnostaa. Busseissa on aina tunnelmaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Meinaa remontinkorjuu vastustaa.
Jarrupoljinventtiili falskaa etupiiristä "pikkuhiljaa" ilmat pihalle, ts. suhina kuuluu selvästi kuskinpukille ja mittari seilaa vihreää aluetta edestakaisin moottorin käydessä.
Periaatteessa helppo homma, putket irti, venttiili pois, vaihdetaan rikkinäiset tiivisteet/muut osat tai laitetaan uusi/ehjä venttiili tilalle.

Käytännössä Venttiiliä tai korjaussarjaa ei tunne suoraan enää minkään varaosaliikkeen kirjat tahi tietokoneohjelmat, joten osien saanti on tällä hetkellä täysi mysteeri.

Sitten se irroitustyö.
Se kävisi ihan helposti, jos ottaisi ensin ohjaussimpukan ja moottorin pois edestä :lol: Venttiili siis sijaitsee luonnollisesti näiden välissä, paikassa johon joko näet huonosti tai saat työkalut/kädet huonosti. Molemmat yhtäaikaa eivät tahdo onnistua.
Tähän kun lisätään vielä vuosikymmenien silmiin variseva moska aina kun kosket johonkin auton alla on homma aika valmista kauraa.

Venttiilissä on siis 6kpl lähtöjä vasemmalla puolella yhdessä on tulppa, toisessa jarruvalokytkin kulmanipalla. Oikealla yksi tulppa ja putkilähtö 45 asteen kulmanipalla taakse. Molemmissa päissä on yksi lähtö joissa kummassakin t-haaha joista lähdöt suoraan ja vasemmalle.

Tähän mennessä olen taistellut n.6tuntia ja saanut putket irti.
Pettymyksen määrä oli sanoin kuvaamaton, kun huomasin A: venttili ei irtoakaan alakautta B: se ei mahdu lattian reiästä ylös ilman kaikkien nippojen ja t-haarojen irroitusta. Ainakin yksi nippa on niin lujassa, että sitä ei meikäläisen konstein irroiteta auton alla. Avain sopii jopa hyvin ja saa jopa väännettyä, mutta ei vaan heltiä. Ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän lattiassa olevan reiän suurentaminen riittävän isoksi.
Työvälineen valinta on vielä auki, rälläkkää ei uskalla käyttää ja peltisakset ei pysty. Täytynee katsella passelinkokoista puukkosahaa, josko sillä kävisi.
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3356
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Venttiilin runko lie jotain köykämiiniä ja nipat jotain messinkiä? Ottavat toisiinsa lujaa kiinni mutta toisaalta lämpö tai terävä iskukin voisi hellittää nuo irti toisistaan.

Paikka ei varmaankaan houkuta avotulta käyttämään mutta kuumaksi puhaltaminen ja päivää ennen suihkittu irroitusöljy voisivat olla kova sana. :idea:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Sain venttiilin irti ja vähän tutkittuakin sitä.
Pahalta näyttää, rungossa on ilkeän näköiset naarmut. Voi olla, ettei tule kalua enää.
Uusia ei enää valmisteta ja purkaamoilta tämän ikäiset laitteet on laitettu naulatehtaalle jo ajat sitten :cry:
Lie täytyy ostaa se vajaan neljän huntin korjaussarja ja pistää kädet ristiin kyynärpäitä myöden..

No tämähän ei ainoa puutos autossa ole.
10A jännitteenalennin on istuskellut kojelaudalla radion vieressä ja itseasiassa sen takana ei ole ollut muita laitteita kuin radio ja antennivahvistin.
Kuljettajan ympäristössä on kohteita joihin on aiemmin tullut 12V otettuna vain toiselta ajoakulta. Nohevana nuukajussina lainasin juurikin tämän kaapelin erotusreleen kytkentään. Se kun oli sopivan kokoinen ja 12V "hermokeskus" on sopivasti viereisessä luukussa nähden nykyisten hupiakkujen sijaintiin.
Neropattina meinasin, että siirrän jännitteenalentimen kojelaudalta sinne 12V taulun viereen, syötän sille 24V hupiakuilta ja taas ulostulevan 12V samaan liittimeen mihin aiemmin tuli johto toiselta ajoakulta. Sitten voisin ottaa sieltä kuljettajan vierestä sähkön radiolle ja antennille.

Muuten hyvä, mutta alennin suuttui asemapaikan muutoksesta :shock:
Aiemmin se on rokannut ihan ok, radio on ollut toisinaan auki kun olen autossa touhunnut.
Nyt kun se on eri paikassa, niin ulostuleva jännite on 21V :shock: Mitähän hittoa sille justiin tapahtui? Tapojeni vastaisesti en edes pudottanut sitä matkalla tai kolhinut muuten :lol:
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
man 12-224
aktiivimeseläinen
Viestit: 1067
Liittynyt: 26.10.2010 16:17
Paikkakunta: sonkajärvi

Viesti Kirjoittaja man 12-224 »

Jos en ihan väärin muista niin se alennin on aika herkkä kyrvähtämään jos irrottaa ensin 24v maadoituksen. Aina pitäisi ottaa + ensin irti...
...voi voi kuinka tuo vanha mercedes savuttaa ja kuljettajaa naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun...
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3356
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Eiköhän tuon venttiilin tilalle korvike löydy purkaamoltakin. Jostain vekuttimesta sopii korvike adoptoida jossa vähintään sama määrä jarrupiirejä. Käyhän paikallisen telakonepurkaamon laanilla kuikuilemassa, saattaa mokoma löytyä helpollakin. :idea: Wabcoa tai Knorria nuo taitavat merkiltään kaikki olla ja muutenkin hyvin stanrdisoituja tuotteita. :D

Venttiilin fyysinen koko tietty on kriittinen juttu jos kerran alkujaan ahtaasti on koloseensa hänet sijoitettu. Sen sijaan korvakkeet, polkimen välityssuhteet ja putkiyhteet ovat täysin muokattavissa. Jotain muunnossarjojakin on ollut olemassa.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 9533
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Oleppa tuonne yhteydessä. https://m.nettikone.com/yritys/jvbussigroup Tiedä vaikka löytyisi varaosa?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Jännitteenalentajassa oli kytkentävika. On jännä värkki, jos lähtöpuolelta uupuu maadoitus, päästää se läpi liki täyden jännitteen :shock:
Saattaa aiheuttaa lievää savunmuodostusta herkemmissä laitteissa :lol:

Poljinventtiili on Bendixin tekele.
Purkaamot alkavat ikävästi olla tyhjiä näin vanhasta kalustosta.
Ihan ymmärrettävästi, on aika huonoa bisnestä seisottaa hyllyssä sellaisia osia joita ei kysellä varmaan edes joka vuosi.
Alkuviikosta täytyy soitella uusintakierros, että onko haut tuottaneet tulosta.
Enonkoskeltakin kyselty on, jotain vanhoja kuulemma on, mutta ei ollut silloin kustannuspaikalla.

Itse tehden pelkästään venttiilin vaihto vastaavaan venyttää jo lainsäädännön rajoja, puhumattakaan jonkin muun osan sovittamisesta systeemiin. Eikä tuollainen sovellus mahtaisi itseltä välttämättä edes onnistua.
Siksi mieluusti katson loppuun asti, josko jostain löytyisi oikeanlainen osa.
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3356
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Sivuun olet jo kaidalta polulta astunut kun olet paineilmajarrujen komponenttia mennyt itse pitelemään. Jos siis ei lupia ja pätevyyttä jarrukorjauksiin ole. :wink:

Jos vanhan venttiilin runko on naarmuilla ei korjaussarja välttämättä auta asiaa yhtään ellei mukana tule jotain ylikokomäntiä ja istukoita. Pistä kuvia naarmuista niin pohditaan lisää viisaita. :D
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Eilen koitti ilon päivä.
Appiukko kävi alkuviikosta hakemassa poljinventtiilin.
Laittakaa näiden vanhojen romujen kanssa nimi Turun telipalkki Oy korvan taa, on aika reilusti vanhaa rompoolia.
Eilen sain ehjän venttiilin paikalleen ja siivoiltiin ylimääräiset moskat pois autosta.
Meinasi olla värkki vallan uponnut pihaan, mutta lähti liikekannalle kuitenkin vähän houkuttelemalla.
Käytiin appiukon kanssa ajamasa pieni lämmittelylenkki ja kammettiin auto toisinpäin pihalle.
Öljyt pitäisi vielä vaihtaa ja käydä suikkapäältä anomassa leimaa.
Kuskin sivulasille on jotain tehtävä, on niin pahasti sumussa, että hyvä kun läpi näkee.
Voi olla, että tällä aikataululla ei ehdi muuta, kuin napauttaa sisemmän lasin säpäleksi..

https://youtu.be/IQqBSOKAavQ
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2062
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Tänään oli jännää.

Kuva

Ja hyvin kävi.
Etujarruissa oli 25% heittoa, mutta kelpasi. Ei paha talven seisonnan jäljiltä, suoraan ajoin konttorille viitisentoista kilometriä enkä koskenut edes räikkiin lähtiessä.

Kuva
W639
"joutas ajjaa suolle uppoomaan.."
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3356
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Nonni. :D

Nyt on laadukkaan oloista kyytiä Leemulla, onnittelut! 8)
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”