Koeajoraportti: BMW 330d E46

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Koeajoraportti: BMW 330d E46

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tämänkertaisen koeajoraportin teemana on 2003-mallin E46-korinen BMW 330d Sport Packagella.

Koeajon taustalla on havainto, että markkinoilla liikkuu juuri poistunutta korimallia olevia, erittäin asiallisen oloisia 330d-BMW:itä. Tässä joukossa on myös yksilöitä joiden hintalapussa seisoo 10000 euroa pienempi summa kuin vastaavan 203-korisen C-Mersun hintalapussa.

Työmatkani kulkee joka päivä elektroniikkakaupan ohi. Sen seinässä lukee isolla: "Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa." Koska tämä viesti on iskostunut aika hyvin mieleen, on otettava selvää, mitä tuolla 10000 eurolla saa enemmän - tai vähemmän.

Matka alkaa - kuten kaikki kunnon koeajot - auton ulkoisella tarkastelulla: Hopeanvärinen E46-sedan istuu tihkusateessa 18" aluvanteiden ja leveiden renkaiden päällä. Puolavanteiden välit ovat ruskeat. Auto taitaa olla viime aikoina jäänyt niukemmalle huomiolle. "Onpa hiukan harmaa aloitus koeajolle." Aurinkoinen sää ja vahattuna kiiltelevä auto - ja tämän kirjoitelman neljäs kappale saattaisi olla sävyltään hiukan innostuneempi.

Sade yltyy ja päätän siirtyä autoon sisälle. Painan avaimen nappulasta oven avausnappulaa. Ei vastetta. Painan toista nappulaa. Ei vastetta vieläkään. "Höh, kaukosäätimen paristot ovat tulleet tiensä päähän." Työnnän avaimen kuljettajan oven lukkoon ja avaan oven perinteiseen tyyliin.

Istun kuljettajan penkille. Voimakkaasti muotoillut urheilupenkit antavat erinomaisen tuen. Mustaa nahkaa oleva Istuin tarjoaa upeasti säätöjä, joskaan ei sähköllä.

Taiteilen istuimen mieleiseeni muotoon ja ohjauspyörän mukavalle kohdalle. Väännän autoon virrat päälle. Matkamittari näyttää hiukan yli 150000 kilometriä. Dieseliksi siis vasta hyvin sisäänajettu.

Katselen ympärilleni auton sisällä. Mustasävinen matkustamo on vaikutelmaltaan hiukan "notkahtanut". Mikään ei ole rikki. Mikään ei ole pilalla, mutta kaikki on hiukan kuluneempaa kuin 150000 km:n kohdalla pitäisi olla. Sade laskeutuu lasikattoluukulle ja valuu siitä harmaita kylkiä pitkin maahan.

Muistoissani on vielä elävästi koeajo 330i:llä. Nyt ollaan jälleen samoilla vesillä; maistelemassa ruohoa aidan toiselta puolelta ja tutustumassa siihen, miltä sama tavara maistuu diesel-paketissa. BMW on ajajan auto, joten käynnistän koneen. Odotan, että baijerilainen kuutossointi saisi sateen unohtumaan.

Diesel pärähtää käyntiin ja jää raksuttamaan tyhjäkäynnille. Tuulilasi on edelleen sateesta harmaa. BMW:n tunnetusti upeakäyntiset kuutoskoneet eivät selvästikään ole rantautuneet Münchenin diesel-osastolle. Ei tarvita tähden mallisia kuulokkeita korvilla sen havaitsemiseen, että Mercedes-Benzin V6-CDI:t käyvät monta kertaa pehmeämmin ja kauniimmin: BMW raksuttaa parkkipaikalla kuin työkone.

Siirrän automaattivaihteen valitsimen D:lle ja auto lähtee ryömimään eteenpäin. Luovin 330d:tä ulos parkkipaikalta. Ohjaus on hitaassa nopeudessa höyhenenkevyt. Jopa kevyempi kuin E-Mersussa. Liian kevyt. Mihin se täsmällisyys on kadonnut, jota ylistin 330i:ssä? Tässä on täytyy olla jotain rikki.

Matelen pihakatua pitkin. Iso diesel vetää kompaktia autoa hienosti pienillä kierroksilla. Tumman lasikattoluukun läpi näkyvä taivas näyttää alkavan valjeta..

Urheilualusta ja matalaprofiiliset renkaat toimivat hienosti yhteen. Töyssyt tuntuvat tanakan istuimen läpi. Urat vähän ohjaavat. Mutta ei mitään mikä häiritsisi. Onhan tässä sporttipaketti ja se saa tuntua. Auto kulkee hienosti eikä alusta ei pidä ylimääräisiä ääniä. Niin, eipä kai pitäisikään pitää - tukivarret on kuulemma uusittu muutamaa kuukautta aikaisemmin.

Tulen mutkaiselle tielle. Painan kaasua. Diesel alkaa junamaisen voiman siirtämisen takarenkaille. Nopeusmittari nousee kuin vanhan dieselin kierroslukumittari. Mutka lähestyy kovaa vauhtia. Kosketan jarrua ja käännän ratista. Alusta toimii hienosti, mutta ohjaus on edelleen käsittämättömän kevyt. Se on kuin eri autosta alustan kanssa. Takana rämisee jokin jokaikisessä töyssyssä.

Lasken vauhdin takaisin normaalille tasolle. Katson peruutuspeiliin ja huomaan takalasin värisevän maantien epätasaisuuksissa. Vaivun ajatuksiini: "Onhan yksilöissä tietysti varmasti eroja, mutta nyt taidan tietää, mitä sillä 10000 eurolla saa."
-T

Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jotenkin jäi tästä -taas kerran- mainiosta koeajoraportista sellainen maku suuhun ,että BMW ei herättänyt henkensä tieteen edessä vaaroille alttiiksi asettavassa testipilotissa mitenkään erityisen suuria tunteita? Eerolalle tyypillinen asiantunteva suitsutus ei ollut aivan herran julkaisemien koeajoraporttien terävintä kärkeä. :wink:

Varmaan paha rasti koeajaa avoimin mielin tällainen voimakkaita ennakkoasenteita herättävä auto. Ainakaan minä en pystyisi suhtautumaan bemariin täysin neutraalisti, kun en niistä ihmeemmin perusta. :D Lie takaraivoon palanut varjokuva bemarilla häiriköivistä teineistä, en tiedä, mutta status näistä vehkeistä minun silmissäni jokatapauksessa puuttuu. :?

700-sarja sitten -tottakai- erikseen, 500-sarja taas haisee minun nenääni pappa-mallille. :shock:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

No, tunnustettakoon että HVM on oikeassa: Tällä kertaa tainnut tosiaankaan olla järin paljon suitsutusta ilmassa. Yleensä en ole tavannut kirjoittaa sellaisista autoista raporttia, joista ei ole jäänyt riittävästi positiivista sanottavaa.

Hyvän tarinan peruskivi on, että auto saa kirjoittajan innostumaan. Sen näkee hyvin kun katselee Top Gearin Jeremy Clarksonia. Jos kyseessä on joku pakettiautojen koeajo, Jeremyn antaa vapaasti tulla läpi, paljonko häntä huvittaa tehdä koko ohjelmaa. Ja jos kyseessä on Ferrari tai AMG-Mersu, koko filmi on pelkkää virnistelyä ja uhoamista.

Näinpä: Koska minulle ei makseta (valitettavasti) näiden koeajoraporttien kirjoittelusta, jätän masentavien koeajoraporttien rustaamisen mieluiten Tekniikan Maailmalle. Antaa niiden, joille maksetaan, tehdä "Pikkuautot JÄTTIvertailussa"-reportaaseja. Vapaaehtoissuharina minä keskityn mieluiten kivoihin asioihin.

Eli: Mottoni on ollut, että jos auto on täysin mauton - eli siitä ei ole mitään sanottavaa - jätän kirjoittamatta. Samaten mottoni on ollut, että jos auto on täysi floppi - eli siitä ei mitään asiallista sanottavaa - jätän myös kirjoittamatta. Kannattaa olla ennemmin hiljaa kuin alkaa typeräksi.

Maailma ei siis ole jäänyt ilman syväluotaavaa raporttia alla listatuista autoista (lista häveliäisyyssyistä aakkosjärjestyksessä) siksi, että en niillä olisi ajanut. Vaan siksi, että en ole katsonut niistä tarpeelliseksi kirjoittaa.

Fiat Grande Punto
Ford Focus
Ford Taurus
Mazda6 MPS
Renault Megane
Renault Modus
Toyota Avensis
Volvo S60 2.4

Tällä kertaa olisin mieluiten myös jättänyt kirjoittamatta. Odotukset olivat korkealla ja olin satavarma, että nyt pääsen ajamaan dieselillä, joka saa posket hehkumaan. Odotin, että nyt pääsee kertomaan siitä brutaalista voimasta, joka tulee kolmelitraisesta upeasti laulavasta suoraruiskudieselistä. Odotin, että nyt pääsen kertomaan siitä upeasta tavasta, jolla tämä voima yhdistyy Performance Packagellisen 330i:n koeajossa kokemiini ajajaa hyväileviin ominaisuuksiin.

Toisin kävi.

Tuumasin kuitenkin tehdä poikkeuksen kirjoittamisperiaatteestani, koska olin tällä foorumilla etukäteen niin paljon spekuloinut 330d-ajatuksella. Eli katsoin olevani arvoisalle raadille velkaa rehellisen raportin kokemastani. Joka oli suuri pettymys.
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

BTCF:n foorumeilla oltiin aika harmistuneita raportistani. Koska edellä mainitsemani Performance Packagellinen 330i oli kertakaikkiaan herkullinen ajettava, en tahtonut kirjoitelmallani haukkua kaikkia E46-BMW:itä karvaan katsomatta. Koeajoraportti on aina isolta osin raportti yksilön tarjoamasta kokemuksesta. Niin tässäkin tapauksessa.

Mutta koska en ole BMW-tuntija, olen huolissani, siitä kunnosta johon koeajettu 330d oli mennyt 150000 km matkalla. Jos ostaisin 70000 km ajetun diesel-auton, sen mittarissa olisi mitä todennäköisimmin parin vuoden päästä nuo samat 150000 km. Mikä takaa, ettei minun 330d:ni menisi samalla tavoin "notkahtaneeseen" kuosiin kuin tämä esimerkkiyksilö?

Eli älköön kukaan ottako kirjoittamaani hyökkäyksenä ja henkilökohtaisena mollaamisena. Olisin mielelläni saanut kokea modernin diesel-koneen upeat ominaisuudet yhdistettynä mainitsemani 330i:n tarjoamaan ajonautintoon. Näin ei valitettavasti käynyt.

Koeajettu 330d saattoi olla yksilönä ns. "pommi". Mutta oli tai ei: Pettymys oli suuri. Säikähdin näkemääni. Ja minulla pulpahti taas se vanha hiukan varautunut suhtautumiseni "hyvin sisäänajettuja" BMW:itä kohtaan pintaan.

Jos ei muuta, niin tämä koeajo muistutti jälleen siitä, että halvalla saa harvoin hyvää. BMW:iden hinnoissa lienee hiukan enemmän dynamiikkaa kuin Mersujen. Kalliit maksavat saman näköisiä summia kuin Mersutkin. Mutta halvat ovat merkittävän edullisia. Mutta halvan ja hyvän löytäminen edellyttää asiantuntemusta. Ja sitä minulla ei BMW-maailmasta ole. Ja pelkäänpä että en uskalla sitä keräämäänkään alkaa. Ajatus jatkaa Mersujen kanssa tuntuu tällä hetkellä paljon turvallisemmalta.
-T

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jeremy eerola kirjoitti:Kannattaa olla ennemmin hiljaa kuin alkaa typeräksi.
Tuohan on ihan uusi ja virkistävä ajatus tällä foorumilla.
Mahtaneeko kuitenkaan ottaa tulta? ....ääääh.
:D :D :D :D :D

PS. Kiitoksia raportista kuitenkin!
Lisää toivotaan, eivät meikäläistä päästä edes samaan halliin tuommosten
autojen kanssa. Sati sitten ajamaan.
Pro HVM
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

BTCF:n kommenteista tulee väkisin mieleen eräs toinen foorumi jos sinne tarjottaisiin negatiivista palautetta sisältävä koeajoraportti mersusta 8) Ikinä en noin uudella bemulla ole ajanut,joten itse autoon en voi sanoa mitään,paitsi sen että odotukset olisivat kyllä täälläkin korkealla.Lähinnä ajettavuuden ja moottorin suhteen,bemusta vain jotenkin ne tulevat ensimmäisenä mieleen.Oikean auton kokoinenhan tuo ei vielä ole,joten vaikka hinta kohtaisi jossain vaiheessa meikäläisen tilin saldon niin tuskin tulee olemaan harkintalistalla...
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Voi harmi kun oli automaatilla niin ei voinut polkea välikaasuja kytkin pohjassa... :lol: :wink:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Melitos kirjoitti:Voi harmi kun oli automaatilla niin ei voinut polkea välikaasuja kytkin pohjassa...
Niin minäkin sinua, Melitos! :lol:
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1674
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Koeajettu BMW oli paikallisella jobbarilla. Nyt alkaa näyttää, että hän yritti aika härskisti huijata. Pääasiassa Mersujen parissa elelleenä henkilönä ei tunnu kovinkaan nöyryyttävältä tunnustaa, että en välttämättä erota pre-facelift- ja facelift-mallin E46-BMW:itä toisistaan. Jäsen Audio BTCF:n puolelta toi esiin päteviä tietoja, jotka herättivät epäilyksen että kyseessä ei ollutkaan tuollainen päivitetty malli, vaikka näin väitettiin.

Pre-faceliftissä on kuulemma häiriintyneen kevyt ohjaus.
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”