200CDI '99 farkku

Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

200CDI '99 farkku

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Juu, tuli tämmönen meisseli ostettua huutokaupat.comista, autoa näkemättä. Ei toi nyt ihan paskalta vaikuta. Tosi hyvä ainakin ajaa.

Pistetään nyt pari kuvaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tiiä sit pitääkö noi kilsat paikkansa.

No, vakaasti tuo ainakin tuntuu menevän ja sisusta hyväs kunnossa niin voi kuvitella et vois jopa olla ihan aidot kilsat.

Tänään aloittelin auton huoltamisen, uskaltaa sitten ajella hyvillä mielin.

Eli m-öljyt, m-öljysuodatin, ilmansuodatin, dieselsuodatin, ja raitisilmasuodatin. Ilmastointi heräsi pelkällä täyttöhuollolla. Nyt pitää vaan seurata että oliko vaan viime huollosta niin pitkä aika vai onko jossain vuoto.

Jos ei jotain hyvää niin jotain huonoakin.

Tässä on jotain räpellelty suuttimien kans. Vai onko noi muka orkkisliitokset:

Kuva

Kaikenlaista töhnää siellä kyllä oli, mutta pehmeää eikä ollut palanut kiinni ollenkaan. Lähti brakecleanerilla poterot ihan puhtaiksi. Ainoastaan 4 potero oli puhdas valmiiksi. Jätin nyt moottorin suojamuovin irti, pystyy sitten seuraamaan tapahtuuko jotain vai tapahtuuko mitään.

Ja toinen takaiskari näköjään vuotaa.

Pitää pestä toi alusta. Ja keksiä varmaan jotain koteloöljypohjaista töhkää tonne pohjaan, taka-akseliston lähimaasto on paikkapaikoin jo aika mersumaisen näköinen.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mitäpä niistä kilometreistä vaikkei pitäisikään paikkaansa, vanha ja halpa auto kuitenkin. Suuttimien johtosarjoja on jouduttu korjaamaan kuten kuvasta näkyy.
Onnea matkaan :idea:
oulaistenliikenne.fi
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Samaa mieltä itsekin.

Ja kiitos, uppailen sit jos jotain uppailtavaa on ja kyselen jos kysyttävää on. Onko näis mitään huoltovaloa olemassa? Ei taida.

Ensivaikutelma vaikutta hyvältä.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Huoltonäyttö löytyy kyllä. Saa esille kilometrit kun tuplasti napautaa sitä tripin nollaavaa nappia. Taitaa vaan vakiona olla 20tkm huoltoväli, mutta itse olen tupannut ainakin turbo koneissa 10tkm välein ölppiä valuttelemaan.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Joo, syytä onkin siis nollata. Tänk juu. Ja joo en taida viitsiä ihan 20tkm ajella yksillä öljyillä.

Miksi kuuluu ajoon lähtiessä ja kun lähtee autosta ja laittaa ovet lukkoon, semmonen selvästi ainakin omaan korvaan kuuluva iiiiiii ääni, noin 5 sekkaa ja loppuu.

Onks noi ajovalot purettavissa. Sais keulan ilmettä kohennettua kun maalais vaikka vannehopeella tai mustalla noi reunukset (koskematta tietenkään heijastinpintoihin), ne kun on semmoset haalistuneen muovin väriset mikä näkyy läpi umpion lasista.

Oik takaoveen tarttis uuden tiivisteen, se on kakkana ja näköjään uittaa vettä sisään sieltä.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Meinaatko alipainepumpun surinaa kun ovet lukitsee? Mersuissahan on tunnetusti alipainelukot ja ovet menee järjestyksessä lukkoon kun ne lukitsee. Veikkaisin siis ininäksi alipainepumpun surinaa.
Ajovalot on kyllä purettavissa. Lasi on metalliklipsuilla kiinni. Ei sitten kannata tosiaan siihen heijastinpintaan suuremmin sorkkia. Melko herkästi lähtee se pinnoite siitä.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Joo sopisi alipainepumpun ääneksi. En kyllä ymmärrä miksi se on pitänyt alipaineella toteuttaa mutta en nyt tässä siitä rupea marisemaan, ettei kukaan mersufanaatikko hermostu :D

Ja juu ei auta rapsutella. Sopiskohan musta vai joku vannehopean tapanen, mitä mielipuolta ootte?

Jos jollain on 15-16" vanteita mielummin talvirenkaineen niin voi tarjota, tähän sopivia tietty.
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Alipainelukot ovat ehkä vähän historian havinaa, mutta mersu on tottunut niitä käyttämään. Aikoinaan solenoidit ja servot olivat kalliita ja epäluotettavia, joten oli helpompaa ja varmempaa rakentaa alipainesysteemi. Nyt kun tekniikka on hallussa niin mitä sitä toimivaa vaihtamaan. En perimmäistä syytä kyllä tiedä, mutta mielestäni alipainelukot tuovat hiljaisuudellaa ehkä sitä pientä elaganssia mitä mersu on autoillaan tavoitellut versus rämähtävät sähkölukitukset.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Keskuslukituksessa ei ole alipaineputkissa käytännössä koskaan mitään ongelmaa, äärimmäisen harvoin missään muuallakaan paitsi josku pumpussa.
Vrt. johdot oven välistä poikki sähkösysteemeissä.
oulaistenliikenne.fi
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Tilasin Bilsteinin takaiskarit tähän, kuskin puolen iskari tosiaan varresta läpimärkä.

Ilo ilmastoinnin toiminnasta ei ollut pitkäikäinen, huomenna tarttee laittaa typpeä järjestelmään, ellen tänään vuotoa löydä. Eli ilmastointi ei enää tänään lähtenyt käyntiin
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Tutkin kovasti mutta yhtäkään vuotoa ei löytynyt. Kuhan ei nyt sisäkenno sentään, se on varmaan erivittumainen vaihdettava. Kokeilin nyt varuiksi niin magneettikytkin ja kompura toimii suoralla virralla kyllä, mutta kylmää ei tule siltikään.

Mutta muuta löytyi. Vedenpoistomuovi oli vallan tukossa.

Kuva

Aika pitkälle joutu purkaan, mut näin samalla ainakin että ne sisäkennon liitokset ei myöskään vuoda. Jotain positiivista siinäkin reisussa.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Ilmastoinnin lauhduttimenkennohan siellä on paskana. Tilasin jo uudenkin.

Josko huomenna saatais taas kylmää kabiiniin. Ilmakin sopivasti viilenee. :lol:
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Noniin, kenno tuli vaihdettua. Samalla välijäähdyttimeen vaihdoin uudet siihen puskuriinrunkoon tulevat kannakekumit, kun vanhat oli revenneet.

Oli aika tiukka toi kenno vaihtaa kun olin päättänyt et vesiä en perkele ota pois enkä jäähdytintä. Vähän sitä joutu nostaa pois paikoiltaan ja pieniä ongelmia oli tarvikkeen istuvuudessa mut kyl se sinne lopulta istui ja kylmääkin tulee :) En tiiä tosin onks toi joku automaattiauton kenno, kun tossa on keskellä joku ylimääränen kannake.

Kuva

Tuli laskettua kulutusta, kun vajaa puol tankkia oli ainetta jäljellä: Ajettu 650km, naftaa hävinnyt 36,4l, ei paha, 5,6L/100km tulee aika tarkalleen. Ja motaria on ajettu 120kmh:iä varmaan 400km tosta :)
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Kontin lukko vittuilee. Voiko tosta alipaineputkesta pätkästä pari senttiä ja pistää takaisin muhviinsa kun näyttää taipuilleen niin että voi mennä poikki jos kovasti liikuttelee.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Tänään mersun huolto sisälsi takaiskareitten vaihdon (Bilstein) ja tuulilasin kiveniskemän korjauksen.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Mersun remontointi senkuin jatkuu, vaihdoin lootaöljyt. Vielä peräöljyt pitää vaihtaa niin sit voi huoletta ajella.

Ja ainiin, iskareita vaihtaessa huomasin et molemmat jouset on poikki, onko paha rasti vaihtaa?
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Taakse jousten vaihto melko simppeli homma. Alatukivarren sisäpäästä pultti auki. Tunkki sinne alle ja pultti pois. Sitten tunkilla varovasti tukivarsi alas. Kiinni päinvastaisessa järjestyksessä.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Ai ei lähe koppa nousemaan ennenkuin alatukivarren saa paikalleen :lol:

Muistelisin ettei tuossa ole alatukivarressa camberin säätöä, vai onko? Tänäänhän mä sitä pällistelin :roll: Saan kyllä tarvittaes lainaan sen mersun "spesifin" puristimen mut jos ilman onnistuu niin aina parempi...
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Sinne ei puristin taida mahtuakkaan. Näin ainakin muistelisin. Aika moni taitaa vaihdella takajouset kuvailemallani tavalla. Normaalisti siellä ei ainakaan camber säätöjä ole.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Ei ollu cambersäätöä, päädyin kuitenkin sit irrottamaan iskarin alapäästään, koiranluut tukivarresta (koiranluihin tuli uudet pultit) ja alatukivarren sitten ulommasta pultistaan. Hyvin onnistui näinkin! Vanhat jouset oli molemmat puolen kierroksen kohdalta poikki.

Kuva

Samalla vaihdoin peräöljyt. Onko huohotin näissä se mikä näkyy, kun katsoo auton takaa peräkopan "yli", siinä on sellainen putki jonka päässä on metallinen hattu? Vaikutti kovin ruostuneelta, epäilen vähän huohottavuutta :roll:

Ja onko konttiin jotain "pakotusavausta"? Avain ei käänny reiässään, keskuslukko ei avaa, tai ei avannut ainakaan tänään. Kiva pattitilanne :x
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Pasikiainen kirjoitti:Ei ollu cambersäätöä, päädyin kuitenkin sit irrottamaan iskarin alapäästään, koiranluut tukivarresta (koiranluihin tuli uudet pultit) ja alatukivarren sitten ulommasta pultistaan. Hyvin onnistui näinkin! Vanhat jouset oli molemmat puolen kierroksen kohdalta poikki.

Kuva

Samalla vaihdoin peräöljyt. Onko huohotin näissä se mikä näkyy, kun katsoo auton takaa peräkopan "yli", siinä on sellainen putki jonka päässä on metallinen hattu? Vaikutti kovin ruostuneelta, epäilen vähän huohottavuutta :roll:

Ja onko konttiin jotain "pakotusavausta"? Avain ei käänny reiässään, keskuslukko ei avaa, tai ei avannut ainakaan tänään. Kiva pattitilanne :x
Omassa linttafarkussa on takaluukun salpa niin suolattu ja kuppainen että se ei aukaise ekalla nostolla vaan vaatii salvan käsin painamisen alaspäin ja uuden aukaisun että aukee. Jos siis luukun lukkoa meinaat.

Farkussahan ei oo takapaksiin mitenkään vaikea mennä sisäkautta.....
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Hei meseveljet.

Irrotin yhest purkuautosta kovilin koukun. Jänskää vähän joutuuko poraamaan reiät ite vai onko tukiraudoille valmiina...

Ja sit valoille oli otettu virrat kuskin kynnyskotelon alta, Eiks ne kannata ottaa releillä suoraan takavalolta? Eli auton virrat ohjaus releiden herätettä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, takavaloilta ja releet väliin. Helppo tehdä kun akku on siinä vieressä.
oulaistenliikenne.fi
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Eli laitan releen molempiin vilkkuihin, parkeille, jarruvalolle, ja takasumarin virta pistokkeen kautta, jos ny haluun et kärryssäkin on sumari kun onhan se aika vikaherkkä.

Eli neljä relettä vai.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Sopiiko w203 tai w204 alkup vanteet tällaiseen? Mitkä vanteen speksit ylipäätään ok tähän koppaan?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

203:n vanteet sopii hyvin, w204 on et sen verran liian iso että jää turhan sisään.
Vaikea sanoa sopivaa että mutta 30 ja 40 välillä kun on niin sopii kohtuu varmasti :roll:
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Jaaha, apparin helmamuovin alta löytyi hitsailtavaa.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Huhhuh. Tulihan poistettua edelliset "korjaukset" samalla, oli vähän ratsua vissiin tehty tolle edelliselle leimalle :roll:

Pääty ja alareuna hitsattu.

Kuva

Ja koko "komeus"

Kuva

Niin ja kohtaan mikä menee puoliks helman alle piiloon, kun oven avaa niin näkyy, siihen tuli tehtyä jonkinlainen paikka kanssa kun oli päässyt korroosio iskemään.

Paskoi kuvii mut minkäs teet. Huomenna maalia päälle ja helma kii. 1 tehty, tod näk 3 jäljellä, ainakin apparin puolelta se nostokohdan paikka oli hävinnyt, se pitää katsoa joku toinen viikonloppu, maanantaina pitää tällä päästä kuitenkin taas töihin 8)

Jännä miten on helma hävinnyt ympäriltä mut sit kuitenkin noi itse nostokohdat on tosi hyvät, ainakin tällä apparin puolella. Ja muutenkin toi kotelo on yllättävän ehjä siihen verrattuna et toi ulkopuoli on jo jonkinverran pehmentynyt.

Kunnon kotelolitkut tonne niin menee pitkät pätkät taas.
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Ihan siistihän siitä tuli, mutta toi helma ei istu sitä vähää mitä ennen. Pistin tilaten sit noita klipsejä mitkä ottaa tonne sisähelmaan kii.

Ja ne klipsit millä se ottaa kii lokareihin, on molemmista päistä rikki. Edellinen remonttiroope on käyttänyt jtn perkeleen saniteettisilikoonia, pitäs keksiä ite joku pysyvämpi ratkasu. Joutu vetelee porakärkiruuveilla alareunastaan kun niin oli edellinenkin tehnyt et on edes jostain luotettavasti kiinni :(

Nooh, nyt on ainakin yks nostokorva sellanen et kehtaa nostella. Pitää toi etummainen kattoo jossain kohtaa. Näytti vähän siltä et jos haluu vimpan päälle kaikki ruosteet pois niin pitäs käyttää etulokaria irti...
Pasikiainen
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2015 18:26

Viesti Kirjoittaja Pasikiainen »

Onko näin että tän sais päivittämällä 220CDI:ksi ja siihen vielä sen "tehoboksin"?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202, sedan, farmari”