Suksin sähköhimmeli eli Pirkka-Tesla (Opel Ampera)

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Vastaa Viestiin
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

bercedes menz kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:
bercedes menz kirjoitti:Laskekaa nyt ihmeessä mukaan arvonaleneminen / pääomakustannukset tai laskelmat ovat vaillinaisia.
Arvonalenemaa tuollaiselle arvonsa jo menettäneelle on hankalahko laskea. Jos se kymppitonnista johonkin putoaa niin sitten se vaan putoaa. Pääomakustannukset... taas se kymppitonni :)
Uuden arvonaleneminen on jotakuinkin ennustettavissa. Mutta eipä varmaan Amperakuski aavistanut että neljä vuotta ja 140tkm ajettuaan yli 50t€ auton hinta on enään reilun kympin :) Entäpäs käytetty S211 facelift Eemeli. Arvo tippui melkein puoleen käytännössä vuoden aikana kuin taikaiskusta tuossa pari vuotta sitten. Hankalia arvioitavia.
Mutta polttoainekustannukset, huoltokustannukset, arvonalenema, vakuutukset ja korjauskustannukset. Kaikkea noita ei voida etukäteen ennustaa tarkasti (arvioida voidaan), mutta jos otetaan vain ensin mainittu huomioon ja hankinnan perusteeksi niin tulee viilattua itseään linssiin oikein kunnolla.
XUX63 kirjoitti:Oiskohan tuommonen Opel Ampera kuinka tuhoon tuomittu ajatus :roll:
Tuommosella vois pärryyttää nämä nurkka-ajot eli satamassa/keskustassa asioinnit ja poijan treenit. Pitemmät reissut vois päästellä vaikka ässällä 8)
Niinpä :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Kylläpä on melkosta muutosvastarintaa kun on kyse erikoisemmasta valinnasta. Kokeilemallahan se näkis mimmonen on tuollainen, työkaveri ajellut pisemmän aikaa hybridi auriksella ja tyytyväinen on ollu talvellakin ja käyttökulut tojotaksi pienet
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

XUX63 kirjoitti:
bercedes menz kirjoitti:
XUX63 kirjoitti: Arvonalenemaa tuollaiselle arvonsa jo menettäneelle on hankalahko laskea. Jos se kymppitonnista johonkin putoaa niin sitten se vaan putoaa. Pääomakustannukset... taas se kymppitonni :)
Uuden arvonaleneminen on jotakuinkin ennustettavissa. Mutta eipä varmaan Amperakuski aavistanut että neljä vuotta ja 140tkm ajettuaan yli 50t€ auton hinta on enään reilun kympin :) Entäpäs käytetty S211 facelift Eemeli. Arvo tippui melkein puoleen käytännössä vuoden aikana kuin taikaiskusta tuossa pari vuotta sitten. Hankalia arvioitavia.
Mutta polttoainekustannukset, huoltokustannukset, arvonalenema, vakuutukset ja korjauskustannukset. Kaikkea noita ei voida etukäteen ennustaa tarkasti (arvioida voidaan), mutta jos otetaan vain ensin mainittu huomioon ja hankinnan perusteeksi niin tulee viilattua itseään linssiin oikein kunnolla.
XUX63 kirjoitti:Oiskohan tuommonen Opel Ampera kuinka tuhoon tuomittu ajatus :roll:
Tuommosella vois pärryyttää nämä nurkka-ajot eli satamassa/keskustassa asioinnit ja poijan treenit. Pitemmät reissut vois päästellä vaikka ässällä 8)
Niinpä :lol:


En tiedä mistä autonvaihto oli alun perin lähtenyt liikkeelle, mutta vastasin kun se keskustelu meni melkein välittömästi kulutuslukemien vertailuun / laskemiseen (ja sillä verukkeelle kai noita sähköautoja lähinnä myydäänkin):
111 kilowattia ja 370 newtonmetriä ja kulutus noin 21kWh/100km. Jos ajatellaan että ajais akun joka päivä tyhjäksi niin virtsaa menisi se 16 kWh/vrk. Minä maksan sähkönsiirrosta 3,31snt/kWh ja sähköstä max 5,36snt/kWh/min 3,01snt/kWh eli keskimäärin 4,185snt/kWh jolloin kWh:lle tulee hinnaksi 7,495snt/kWh. Vuodessa siis joka päivä ladattuna 43770,8 senttiä eli vajaa viissatanen taivaan tuuliin tai asfalttiin. Sillä ostaisi viitisen tankillista naftaa eemeliin.
Eli auton vaihtaminen kulutuksen takia ei ole yleensä järkevää, enkä epäile etteikö xux tiedä sitä itsekin.
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kokeilemalla se tosiaankin selviää :D

Iso kynnys kokeiluun on
A. Se, että kyseessä on Opel. Henkilökohtaisesti ei huonoja kokemuksia merkistä muuten kuin että kyseessä oli joku -86 mallin 1,6 vapari diesel Ascona. Sillä hävisi valoissa paikallisliikenteen bussille :shock: Toki auto oli muuten viaton.
B. Mahtuuko konttiin säbä+lätkäkassi tai golf-bägi?
C. Jos ostaa 4v vanhan ja ajelee sillä vaikka pari vuotta, saako sitä enään myytyä kun akkujen takuuta enään pari vuotta jäljellä?

Tervettä epäluuloa. Olihan automaattikin vielä vuosia sitten kauhistus. Haapajärven Autiollakin sanottiin että jos se on automaatti niin voit ajaa sen samantien pihalta pois. Ei kelpuuteta vaihdossa :lol:

Minäpä killautan Martille, se on smartti äijä :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

XUX63 kirjoitti:Minäpä killautan Martille, se on smartti äijä :pappa:
Soitin Martille, oululaiselle Ampera-miehelle, joka on ajellut nyt puolitoista vuotta täällä arktisissa olosuhteissa tuolla tänne soveltumattomalla kötöstyksellä :eec:

18tkm eli vain 12tkm vuoteen. Bensaa on mennyt alle 400 litraa eli about 540 eekua rahaa puolessatoista vuodessa eli vuodessa tuosta kolmannes = 360 eekua. Kesällä lähinnä kun auto ilmoittaa että "anteeksi mutta minun on käytettävä moottoria vartti" ja talvella lämmitykseen ja pidemmillä matkoilla ajamiseen. Matkat tosin olleet vain Kemiin, Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle. Tärpättiä on mennyt nuilla reissuilla keskim. 4,5L/100km mutta alkumatkahan onkin mennyt virtsalla. Hyvin kertoi tarkenevan mikä uskoakseni tarkoittaa ettei ainakaan paleltumisvammoja ole vielä tullut mutta ei viime talvi niitä pahimpia pakkastalvia kyllä ollutkaan :roll:

Onkohan tuossa edes viime talvi mukana?
Kuva
bercedes menz kirjoitti:Eli auton vaihtaminen kulutuksen takia ei ole yleensä järkevää, enkä epäile etteikö xux tiedä sitä itsekin.
Nii'in... tai sitten :roll:
Jos taas laitetaan tuo vuosikulutus 365 vrk mukaan mutta sillä 10kWh minkä tuo akusto ottaa vastaan niin se ois virtsaan vajaa 300 eekua eli yhteensä 660€.
Minun ajoilla varmaankin jotain 720 eekulla tärpättiä eli varmaan johonkin 1100€ menis kun verot 85€?

Eemelillä siis nuille kilsoille 1100 eekua + verot 752,47 eekua (paljon enemmän kuljetuskapaa ja tuttu tunnelma). Arvioidulla 24tkm ~2140€ eli ~2900€?

Kivahan näitä on pyöritellä. Onko 160€ säästö kuukaudessa sen arvoista että katselee pallosalamaa nenänsä edessä :roll: Voishan se ollakin :D 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29071
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

XUX kirjoitti:Jos taas laitetaan tuo vuosikulutus 365 vrk mukaan mutta sillä 10kWh minkä tuo akusto ottaa vastaan niin se ois virtsaan vajaa 300 eekua
Ei, vaan akkujen täyteen lataamiseen kuluu sähköä 13kWh / kerta joka maksaa vuodessa noin 500 euroa jos lataat ne keskimäärin kerran päivässä.
XUX kirjoitti:Bensaa on mennyt alle 400 litraa eli about 540 eekua rahaa puolessatoista vuodessa eli vuodessa tuosta kolmannes = 360 eekua.

Kaksi kesää ja yksi talvi :ope: :mrgreen:

Tästä päästään verojen, latauksen ja polttoaineen (3 litraa / 100km edellisestä päätellen) osalta yhteissummaan noin 1600 euroa / vuosi, ne 24000 km ajettuna.

Eemelillä verot ja polttoaineet 2500-2800 euroa kun laitetaan hieman kulutushaitaria.
Säästöä 900-1200 euroa eli jopa satanen kuussa. Amperan kulutusta itse kenenkin ajossa lienee vaikea ennakoida, mutta litra sinne kaventaa eroa eemeliin noin 340 euroa, tai tänne lisää saman verran :pappa:
XUX kirjoitti:Hyvin kertoi tarkenevan...
Tämä on niin suhteellista ettei voi päätellä yhtään mitään. Kyllähän tuollaisessa alkupään W203 cdi:ssäkin tarkenee ja jonkun mielestä jopa hyvin, minusta taas on pahuksen kylmä auto. Ei varmasti Amperan(kaan) osalta ole hankinnalle este vaikka lämpeneminen ei niin nopeaa ole kuin parhaissa.

Kyllä tässä siihen lopputulemaan päästään että XUXin on kokeiltava vuosi pari Amperalla :idea: varaan jo koeajon.
Edellä olevat laskelmani voivat muuten olla päin **rsettä, en jaksanut tarkistaa.

Sähkömoottorin käytännön voimavaroja kiitellään, kiihdytykset sujuvat kuulemma erinomaisen helpon tuntuisesti.
Asiaan erinomaisen löyhästi jos lainkaan liittyen, tänään oli remontissa mersu jossa tehtaan jäljiltä mukavan pyöreät 500hv / 800Nm. Helposti sekin loikkasi 50-100 km/h kun oli koeajolla tarpeen kokeilla ovatko kaikki sylinterit korjauksen jälkeen mukana pelissä. Ehkä 12 sylinterin möyrintä oli jopa parempi kuin sähköauton hiljaisuus 8)
oulaistenliikenne.fi
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Palaan senverran akkujen kestoon (varauskykyyn), että olisiko aidolla sähköautolla akuston vaihtoväli 150-200tkm? Mikä on uuden setin hinta asennettuna? Mielestäni oleellinen asia auton vaihtoarvoa funtsittaessa, kun meillä Suomessa auto ei mene paaliin vielä siinä vaiheessa. Akut kuluvat tietenkin myös hybridissä, on vain helpompi vaihtovaiheessa uskotella ostajalle että "kyllä se siitä", vaikka varauskyky olisi puolet alkuperäisestä.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

dealer kirjoitti:Kaksi kesää ja yksi talvi :ope: :mrgreen:
.......
Asiaan erinomaisen löyhästi jos lainkaan liittyen, tänään oli remontissa mersu jossa tehtaan jäljiltä mukavan pyöreät 500hv / 800Nm. Helposti sekin loikkasi 50-100 km/h kun oli koeajolla tarpeen kokeilla ovatko kaikki sylinterit korjauksen jälkeen mukana pelissä. Ehkä 12 sylinterin möyrintä oli jopa parempi kuin sähköauton hiljaisuus 8)
XUX63 kirjoitti:Jos taas laitetaan tuo vuosikulutus 365 vrk mukaan mutta sillä 10kWh minkä tuo akusto ottaa vastaan niin se ois virtsaan vajaa 300 eekua eli yhteensä 660€.
Minun ajoilla varmaankin jotain 720 eekulla tärpättiä eli varmaan johonkin 1100€ menis kun verot 85€?

Eemelillä siis nuille kilsoille 1100 eekua + verot 752,47 eekua (paljon enemmän kuljetuskapaa ja tuttu tunnelma). Arvioidulla 24tkm ~2140€ eli ~2900€?
Lisätään siis 13kWh * 365 * 8snt = 380€ ja bensaa keskim. 2,22L/100km niin vuosikulut olisi vähän vajaan tonnin? Täh, laskin uudestaan niin kulut vaan tippuivat? How come? Ääh, oon laskenut itteni sekaisin :lol:

Eemelin osalta laskin tuossa edellä kulutuksen pikkuisen alle sen, mitä se todellisuudessa on minun aikana ollut.

12 sylinterisen möyrintä - niin, kaikella on hintansa 8)
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Roisto kirjoitti:
Höömy kirjoitti:Jos ajot ovat tosiaan lyhyitä, menisikö ihan täyssähköauto, kuten Nissan Leaf? En tosin ole perillä niiden hinnoista.
Tänään ajelin tämmöisellä:

Kuva

Aika hirveä kampe. :lol:

t.
Risto
Jos tarkoitat että hirveä ajolleen, niin onneksi ovat älynneet tehdä myös luotaantyöntävän muotoilun varoitukseksi riskistä kokea pettyneisyyttä. :idea: :D

Näistä sähköpiileistä; siinä kun tavan koslaan uusitaan jarrukekäleitä, menee sähkökäkättimeen moniaasti koko systeemi: Satulat, laikat ja hiilet. Pihistelevässä kaapuntiajussa vekottimet hidastaa vallankin pelkällä sähköllä. Kun ei nuilla ole vauhtiajoihin menoa, eivät jarrut tee koskaan mitään ja jumiutuuvat sekä muuten ruostuuvat herkästi. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

XUX63 kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Minäpä killautan Martille, se on smartti äijä :pappa:
Soitin Martille, oululaiselle Ampera-miehelle, joka on ajellut nyt puolitoista vuotta täällä arktisissa olosuhteissa tuolla tänne soveltumattomalla kötöstyksellä :eec:

18tkm eli vain 12tkm vuoteen. Bensaa on mennyt alle 400 litraa eli about 540 eekua rahaa puolessatoista vuodessa eli vuodessa tuosta kolmannes = 360 eekua. Kesällä lähinnä kun auto ilmoittaa että "anteeksi mutta minun on käytettävä moottoria vartti" ja talvella lämmitykseen ja pidemmillä matkoilla ajamiseen. Matkat tosin olleet vain Kemiin, Kainuuseen ja Keski-Pohjanmaalle. Tärpättiä on mennyt nuilla reissuilla keskim. 4,5L/100km mutta alkumatkahan onkin mennyt virtsalla. Hyvin kertoi tarkenevan mikä uskoakseni tarkoittaa ettei ainakaan paleltumisvammoja ole vielä tullut mutta ei viime talvi niitä pahimpia pakkastalvia kyllä ollutkaan :roll:

Onkohan tuossa edes viime talvi mukana?
Kuva
bercedes menz kirjoitti:Eli auton vaihtaminen kulutuksen takia ei ole yleensä järkevää, enkä epäile etteikö xux tiedä sitä itsekin.
Nii'in... tai sitten :roll:
Jos taas laitetaan tuo vuosikulutus 365 vrk mukaan mutta sillä 10kWh minkä tuo akusto ottaa vastaan niin se ois virtsaan vajaa 300 eekua eli yhteensä 660€.
Minun ajoilla varmaankin jotain 720 eekulla tärpättiä eli varmaan johonkin 1100€ menis kun verot 85€?

Eemelillä siis nuille kilsoille 1100 eekua + verot 752,47 eekua (paljon enemmän kuljetuskapaa ja tuttu tunnelma). Arvioidulla 24tkm ~2140€ eli ~2900€?

Kivahan näitä on pyöritellä. Onko 160€ säästö kuukaudessa sen arvoista että katselee pallosalamaa nenänsä edessä :roll: Voishan se ollakin :D 8)
Ja vielä pitää laskea, että
a) paljonko Amperan arvosta katoaa omistuksesi aikana ja millainen vaihtoehtokustannus (tai tuotto) olisi, jos laitat Opelin verran rahaan johonkin tuottavaan ts. Amperan arvonalenema vs. pääoman tuotto
b) vakuutukset
c) huoltokustannukset
d) korjauskulut (nämä tietää vasta jälkikäteen)
e) muut kulut
f) Kanada

Eli kokonaiskustannukset mukaan, ei ainoastaan polttoaine. Enkä yritä väittää, että autoilun pitäisi olla kannattavaa vaan sitä, että Amperan ja muiden autojen omistuksen syy pitää löytyä jostain muusta kuin polttoaineiden taloudellisuudesta (muutoinhan meidän kaikkien pitäisi / kannattaisi ajaa Teslalla, kuten GLE aikaisemmin ehdotti). Eli fiilistä mukaan ja autonhankintaan, mars mars! :lol:
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

bercedes menz kirjoitti:Eli kokonaiskustannukset mukaan, ei ainoastaan polttoaine. Enkä yritä väittää, että autoilun pitäisi olla kannattavaa vaan sitä, että Amperan ja muiden autojen omistuksen syy pitää löytyä jostain muusta kuin polttoaineiden taloudellisuudesta (muutoinhan meidän kaikkien pitäisi / kannattaisi ajaa Teslalla, kuten GLE aikaisemmin ehdotti). Eli fiilistä mukaan ja autonhankintaan, mars mars! :lol:
A. No jos sanotaan että sama summa on kiinni Eemelissä ja Amperassa niin kummankin arvo voi tipahtaa saman verran? Tosin uskoisin että Amperan ei parin vuoden aikana juuri lainkaan. Eiköhän tuo aika pohjalukemissa ole vaikka tämähän on täysin arvailua jolla ei minkäänlaista todellisuuspohjaa. Osakkeisiin tai asunto-osakkeisiinhan tuo raha kannattaisi laittaa eikä mihinkään peltilehmään ja ajaa polkupyörällä :lol:
B. Amperassa aavistuksen edullisemmat kuin Eemelissä.
C. Jos vaikka vuosittain käyttää sähköjärjestelmän tarkistuksessa niin reilun satasen vuosi. Öljyt vaihtuisivat Jäälin monimerkkihuollossa tai kotipihassa. Eipä se kummene nykytilanteesta eli huolloista ei pääse eroon.
D. ???
E. Verot Eemelissä 670€ suuremmat
F. Tesla

:niinpaniin:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10588
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Varaan koeajon ja tarvittaessa videoitaan... 8)

Hop hop autokauppaan...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Pappi kirjoitti:Hop hop autokauppaan...
Kalakkiviivoilla ollaan... Ei vaan viihtis lähtee polokupyörällä Hollantiin vaikka ne siellä sitä vinttaamista kovasti arvostaakin :lol: Hiukka hankalat on kulkuyhteydet mutta katsotaan nyt :roll:

Autoveropäätöksiä heinäkuulta:

Kuva

Koeajot Dealeri-Setälle ja Pappille OK :pappa:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2649
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Täällä valitettavasti kohta c) heikkeni juuri Eemelin osalta.

Taidan reagoida kohdan a) mukaisesti ostamalla momentinmuuntimen hinnalla BMW:ta tai Toyotaa?

f) on oikea vastaus, vaikka ei taloudellinen olekaan.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

XUX63 kirjoitti:Öljyt vaihtuisivat Jäälin monimerkkihuollossa tai kotipihassa. Eipä se kummene nykytilanteesta eli huolloista ei pääse eroon.
Sähköautoissa ja hybrideissä pitää olla huoltotöihin pätevyydet ja tiettyihin hommiin mallikohtainen koulutus. Auto rajataan lippusiimoin kun pätevöitynyt asentaja tekee auton jännitteettömäksi, valtuutetun valvojan katsellessa, ennen huoltotoimenpiteitä. :idea:

Sen vissiin tiesitkin.

Tuskin öljynvaihtoon kukaan käristyy, mutta näissähän ei ole mitään sulakkeita tms. esim. ajovoimapiirissä. Sähköä vaan tulee kämmeniin niin kauan kun pattereissa on virtaa tai kehossa kosteutta ja sähkönjohtavuutta, jos ronkkii vääriä paikkoja. :lol:

Esimerkkinä ilmastoinnin öljykylpyinen korkeajännitteinen sähkökompura ja normaali voiteluöljyllä väärä resistiivisyys. Voi kutittaa. :D

Jos huollossa ei ole pätevöitynyttä asentajaa ja joku ottaa vaikka vuosienkin päästä sätkyn, niin voihan olla melko kallis remontti korjaamolle. Ehkä jopa riippumatta siitä mitä on tehty. :roll:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Easy Rider kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Öljyt vaihtuisivat Jäälin monimerkkihuollossa tai kotipihassa. Eipä se kummene nykytilanteesta eli huolloista ei pääse eroon.
Sähköautoissa ja hybrideissä pitää olla huoltotöihin pätevyydet ja tiettyihin hommiin mallikohtainen koulutus. Auto rajataan lippusiimoin kun pätevöitynyt asentaja tekee auton jännitteettömäksi, valtuutetun valvojan katsellessa, ennen huoltotoimenpiteitä. :idea:

Sen vissiin tiesitkin.

Tuskin öljynvaihtoon kukaan käristyy, mutta näissähän ei ole mitään sulakkeita tms. esim. ajovoimapiirissä. Sähköä vaan tulee kämmeniin niin kauan kun pattereissa on virtaa tai kehossa kosteutta ja sähkönjohtavuutta, jos ronkkii vääriä paikkoja. :lol:

Esimerkkinä ilmastoinnin öljykylpyinen korkeajännitteinen sähkökompura ja normaali voiteluöljyllä väärä resistiivisyys. Voi kutittaa. :D

Jos huollossa ei ole pätevöitynyttä asentajaa ja joku ottaa vaikka vuosienkin päästä sätkyn, niin voihan olla melko kallis remontti korjaamolle. Ehkä jopa riippumatta siitä mitä on tehty. :roll:
KääK :eec: Pitääpä kysyä Tapsalta onko hää huoltanut Priuksen omassa Jäälin monimerkkihuollossa :roll: Onhan se sähkövempain ollut perheessä jo pari vuotta muistaakseni?
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Nyt ois pihalla yhden auton vajaus....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10588
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Ja kamerat lataukseen. Vieläkö limingan tullissa on se yks autokioski? Oli hyvät hampurilaiset... Koeajon lomassa voisimme käydä syömässä?
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
740 GLE
Viestit: 2649
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

XUX63 kirjoitti:Olihan automaattikin vielä vuosia sitten kauhistus.
On se kuulemma joillekin pussihousuille edelleenkin 8)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29071
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ER kirjoitti:Auto rajataan lippusiimoin...
Nyt olisi hyvä rajata XUX lippusiimoin ettei mene tekemään hätiköityjä ratkaisuja :twisted: vaan malttaa odottaa Amperaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

dealer kirjoitti:
ER kirjoitti:Auto rajataan lippusiimoin...
Nyt olisi hyvä rajata XUX lippusiimoin ettei mene tekemään hätiköityjä ratkaisuja :twisted: vaan malttaa odottaa Amperaa.
Pitää vinkata kotiväelle, että piilottaa siltä ostohousut, kunnes pahin kuume on mennyt ohi. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Roisto kirjoitti:
dealer kirjoitti:
ER kirjoitti:Auto rajataan lippusiimoin...
Nyt olisi hyvä rajata XUX lippusiimoin ettei mene tekemään hätiköityjä ratkaisuja :twisted: vaan malttaa odottaa Amperaa.
Pitää vinkata kotiväelle, että piilottaa siltä ostohousut, kunnes pahin kuume on mennyt ohi. :D
Onneksi ollaan SM-karsinnoissa niin ei kerkee miettiä päätään puhki :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

XUX63 kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
dealer kirjoitti: Nyt olisi hyvä rajata XUX lippusiimoin ettei mene tekemään hätiköityjä ratkaisuja :twisted: vaan malttaa odottaa Amperaa.
Pitää vinkata kotiväelle, että piilottaa siltä ostohousut, kunnes pahin kuume on mennyt ohi. :D
Onneksi ollaan SM-karsinnoissa niin ei kerkee miettiä päätään puhki :lol:
Hyvä ettei SM-suunnistuksessa kuitenkaan. :lol:

Kuva
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Pappi kirjoitti:Ja kamerat lataukseen. Vieläkö limingan tullissa on se yks autokioski? Oli hyvät hampurilaiset... Koeajon lomassa voisimme käydä syömässä?
Onhan se joo... Höyhtyä on kans hyvä samoten järvigrilli ja lehtokipsa. Hintan grilliä ei ole enään mutta "aitoa" reuna saa kuulemma Kaakkurista :wink:

En löytänyt mistään tietoa että onko tuohon kummajaiseen asennettu koukku laillinen myös täällä Sääntö-Suomessa :eec: Yhdestä koukullisesta on jo alustava soppari tehty eli poisti sen myynnistä kunnes asia varmistettu. Trafilla vaan ihmettelivät että ei kait niissä... Jännä että asiantuntija ihmettelee :niinpaniin: Nooh, siihen kuiten koukkua löytyy vaikka suomalaisten autolehtien mukaan yksi puute on ettei sitä saa. Vetää ei saa lie kuin 450kg mutta tuskin risukuormaa polliisi tulee punnitteen :roll:

Ei tää vissiin ihan pöllö ajatus kun kuulin että Tapio89 on myös villiintynyt hakemaan samanlaisen :boing_boing:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:Ei tää vissiin ihan pöllö ajatus kun kuulin että Tapio89 on myös villiintynyt hakemaan samanlaisen :boing_boing:
Vertaistuki on hyvä olla kunnossa. :ope: :D

Yhellä työkaverilla on/oli tuommoinen. Ei se hirveästi haukkunut. Kerran / kaksi käytiin sillä kaapunnilla syömässä. Muuta ei paljon jäänyt mieleen, kuin hassu sci-fi-sisustus.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
MattiS
Viestit: 524
Liittynyt: 22.10.2007 10:28
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja MattiS »

XUX63 kirjoitti:...Vetää ei saa lie kuin 450kg mutta tuskin risukuormaa polliisi tulee punnitteen :roll:

Ei tää vissiin ihan pöllö ajatus kun kuulin että Tapio89 on myös villiintynyt hakemaan samanlaisen :boing_boing:
Tuota rajoitettua vetokykyä kanssa harmittelin kun kattelin joskus Priuksia, koukun kyllä sai mutta käytännössä tais olla niin että siihen ei saanutkuin pyöränkuljetustelineen.. Tuo 450kg olisi sinänsä aika ruhtinaallinen. Muistaakseni rouvan CorollaVersollakaan saa vetää kuin tuon verra...
Leikki ikä ---> koko ikä Ei riemulla rajaa ku takavedolla ajaas

2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

MattiS kirjoitti:

Tuota rajoitettua vetokykyä kanssa harmittelin kun kattelin joskus Priuksia, koukun kyllä sai mutta käytännössä tais olla niin että siihen ei saanutkuin pyöränkuljetustelineen.. Tuo 450kg olisi sinänsä aika ruhtinaallinen. Muistaakseni rouvan CorollaVersollakaan saa vetää kuin tuon verra...
Nuo on välillä käsittämättömiä. Emännän nelikkovojaakkerilla sama 450kg rajoitus jarruttomalla, jarrullisenakin vain 1050... Luulisi että saisi vetää vaikka mitä tuon kokoisella lossilla, mutta ei. Etuvedolla saa vetää 1600 kg, mutta neliveto, joka järjen mukaan olisi parempi veturi, rajoittaakin puoli tonnia alemmas...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29071
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

SJ410:lla saa sentään vetää 1740 kg jarrullista 8) yks kunnon vetoauto pitää pihassa olla :pappa:
Avatar
MattiS
Viestit: 524
Liittynyt: 22.10.2007 10:28
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja MattiS »

luokyio kirjoitti:
MattiS kirjoitti:

Tuota rajoitettua vetokykyä kanssa harmittelin kun kattelin joskus Priuksia, koukun kyllä sai mutta käytännössä tais olla niin että siihen ei saanutkuin pyöränkuljetustelineen.. Tuo 450kg olisi sinänsä aika ruhtinaallinen. Muistaakseni rouvan CorollaVersollakaan saa vetää kuin tuon verra...
Nuo on välillä käsittämättömiä. Emännän nelikkovojaakkerilla sama 450kg rajoitus jarruttomalla, jarrullisenakin vain 1050... Luulisi että saisi vetää vaikka mitä tuon kokoisella lossilla, mutta ei. Etuvedolla saa vetää 1600 kg, mutta neliveto, joka järjen mukaan olisi parempi veturi, rajoittaakin puoli tonnia alemmas...
Jarrullisena saa vetää reilun 1300kg.. :roll: Sinänsä huono vetoauto kun ajattelee että 7henkeä menee autoon ja 7 hengen asuntovaunu varmaan painaakin jo jonkin verran.. Mutta laatikko tuossa tuntuisi paremmalta vaunun vetoon kuin samallaisessa Avensiksessa.. Tosin tämä on oletus kun en oo sillä mitää vetäny vaikka kuukauden vanha koukku onkin laitettuna..


Jooo tämä lähti nyt rönsyilemään ja pahoittelut siitä.
Leikki ikä ---> koko ikä Ei riemulla rajaa ku takavedolla ajaas

2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

MattiS kirjoitti:Jooo tämä lähti nyt rönsyilemään ja pahoittelut siitä.
Ei mitään pahoitteluja :lol: Näinhän näillä on tapana :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”