Bercedeksen hairahdus

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Tää on hieno ratkaisu ja onnea sille! Auto on varmasti hiljainen suorituskykyinen ja tilava. Aivan jokainen toope ei osaa kadehtia sitä, mutta se ei varmaan autoa huononna.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Lisäkiitokset kaikille. Alla joitain kohdennettuja vastauksia.

Masa & co: Järkivalinta olisi varmaan ollut Corolla. Jo pelkästään verottajan lyömä autovero (co2: 224g) saa varmaan veren ja järjen pakenemaan päästä. :cry:

XR ja Mou: Alimioitettu tuo pienempi diiseli varmasti on. Ajojen puolesta tarviin dieseliä ja V10 olisi varmaan ollut kiva, mutta kuuleman mukaan aika kallis ylläpitää. Jostain luin, että jakohihnan vaihto (V10:ssä väittivät sellaisen olevan) maksaa jo niin monta tonnia, että...

Mou: Autokuume ei laannu, se lähtee vain vaihtamalla. Ja koska sun autonvaihto tulee sen myötä vääjäämättömästi eteen, niin laitat tänne sitten esittelyn kun se tapahtuu. :wink:

Vanja-Eno: Olen ns. varoittava esimerkki eli pidän topikissa jonkinmoista kirjaa luotettavuudesta ja näin ollen pysytte ajan tasalla, että millaista oiretta ja harmia auto tuo mukanaan.

Vanja-Eno & C-klasse: tää on varmaan tällainen välivaihe kahden Mersun välillä.

XUX: Joo, auto on tuntunut näin muutaman päivän kokemuksella talviautolta ts. lämmin ja liikkuu liukkaalla ripeästi. Tää taitaa kyllä olla aika naftasyöppö, ainakin verrattuna 250cdi:hin. Jostain luin, että Phaeton painaa 600kg enemmän kuin Passat (kun ei oo sitä Moun mainitsemaa alumiinikoria). Mitä överiksi mennyttä valaistusta tarkoitat, sisävalaistusta? Onkohan mulla sisävalot palaneet, kun ei oo vielä osunut silmään tai sitten oon tottunut diskovaloihin. :shock:

MikkoK: Väittivät paikallisella pajalla, että huoltaminen ei ole erityisen kallista (mitä se sitten tarkoittaakaan). Varaosista en osaa sanoa, mutta toivon toki hartaasti, ettei hirveästi tarvii niitä hankkia. Uskoisin, että näin painava auto syö niveliä (jos ovat alimitoittaneet ne niinkuin nykyaikaan kuuluu).

Harald: Selkeitä eroja autoissa on ja teen niistä jonkinlaisen koosteen tänne lähiaikoina.

Höömy ja cmeli: Olen itse sellainen hiirulainen, "mattivanhasmaisen harmaa" ja tylsä, että on hienoa, kun auto ei herätä huomiota tai aiheuta kateutta. Koska itse näkee autoa 96%:sti sisältäpäin, niin sisusta on se tärkein juttu, mutta kyllä ulkonäkökin merkitsee sen verran, ettei mitään Fiat Multiplaa pysty hankkimaan.

Päivitystä / käyttökokemuksia:
Eilen olin pääkaupunkiseudulla ja kaupunkipyörityksessä auto on yllättävän näppärä, kääntösäde on mersumaisen pieni ja ohjaus kevyt pyörittää. Auton kulmia ei oikein vielä tunnista ja parkkitutkien etäisyysnäyttöihin pitää vielä saada varmuutta, niin kyllä se siitä kotoisaksi muuttuu. Autossa on edelleen Saksan siirtokilvet, joten tuli parkkeerattua isolla kirkolla vähän miten sattuu, kun eivät kuitenkaan pysty sakottamaan. :halm: :lol:

Tänään taasen ajettu maakunnassa eli kävin Pohjanmaan puolella pyörähtämässä. Koko matkan hyvin reipasta matkavauhtia, kun autolla on vaikea ajaa nopeusrajoitusten mukaan. Näin se tosin oli myös Mersun kanssa. No, tuolla matkavauhdilla ajotietokoneen näyttämä kulutus 6,8 l/100km, pitää jossain vaiheessa tarkastaa mikä on todellisuus. Ja kuten todettu, lämpöä piisaa sisälle ja pito on hyvä.

Perjantaina tarkastetaan pakkaskestävyys ja laitetaan lohkolämmitin. Seuraavan huollonkin sisältöä ja katsottiin etukäteen, mutta se on sitten tuonnempana.

Kävin myös eilen pesettämässä Saksan suolat pois ja tarkastelin millaisessa kunnossa maalipinta on. Joitain pieniä jälkiä löytyy, mutta ne menee kuulemma myllytyksessä piiloon. Jonkinlainen vaha on tarkoitus laittaa päälle ja penkkejäkin hoitaa. Kysymys kuuluukin, millainen on hyvä hoitoaine penkeille? Pitääkö työstämisessä huomioida jotain kun penkit ovat rei'itettyä nahkaa (ettei mee reiät tukkoon)?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Käsittääkseni tuohon ei saa lohkolämmitintä vaan defan tuote on letkulämmitin? Penkeille laittaisin pinnoitteen, helpompi pitää puhtaana. Esim tälläisen
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

nix0n kirjoitti:Käsittääkseni tuohon ei saa lohkolämmitintä vaan defan tuote on letkulämmitin? Penkeille laittaisin pinnoitteen, helpompi pitää puhtaana. Esim tälläisen
Joo, letkulämmitin se varmaankin on (mun termit on varmasti väärät, sillä mun mielessä kaikki autonlämmittimet, joihin laitetaan töpselistä kaapeli on lohkolämiittimiä :lol: ).

Kiitos nahanhoitovinkistä!
Viimeksi muokannut bercedes menz, 18.1.2017 12:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Kävin äsken katsastuskonttorilla ja autossa on nyt tarrakilvet. Katsastusmies kävi auton läpi eikä löytänyt mitään muuta huomautettavaa kuin, että yksi neljästä rekisterikilven valoista oli palanut. :D

Samaisella reissulla autosta "löytyi" polttoainekäyttöinen lisälämmitin. :shock: Tästä ei ollut myynti-ilmoituksessa mitään puhetta. Huomasin eilen illalla, että auto pöhisi sammuttamisen jälkeen ja nafta haisi normaalia enemmän ja tällöin mielessä kävi, josko autossa olisi moinen lisälämmitin. Se selittäisikin lämmön riittävyyden. Katsastuksessa kurkimme auton alle ja kuskinpuolelta, etuhelman kohdalta löytyi pakoputkenpää. Valitettavasti lisälämmitin on sellainen, joka ajon aikana kytkeytyy tarvittaessa päälle eli ei ole kelloa tai kaukosäädintä. No, lämpö riittänee nyt kovemmillakin pakkasilla.

Auton suunnittelijoilla on muutoinkin ollut jonkinlainen intohimo lämmitykseen, viilennykseen ja huurteenpoistoon. Mainitsin jo aikaisemmin tuon "300km/h, 24h ja 22-astetta" -tavoitteen ja laitoin linkin tuohon vanhaan Top Gearin -koeajoon, jossa keitettiin teetä takapenkillä. Sen lisäksi autossa on jos jonkinlaista lämmitys-/viilennysmahdollisuutta ja suuttimen kohdistustoimintoa, jolla varmistetaan optimaalinen lämpötila ja kirkkaat ikkunat. Harmi vaan kun en osaa vielä käyttää kaikkia värkkejä...

Edit: Seuraavaksi verottajan kanssa hippasille... :axe:
Viimeksi muokannut bercedes menz, 18.1.2017 21:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

bercedes menz kirjoitti:Auton suunnittelijoilla on muutoinkin ollut jonkinlainen intohimo lämmitykseen, viilennykseen ja huurteenpoistoon. Mainitsin jo aikaisemmin tuon "300km/h, 24h ja 22-astetta" -tavoitteen ja laitoin linkin tuohon vanhaan Top Gearin -koeajoon, jossa keitettiin teetä takapenkillä. Sen lisäksi autossa on jos jonkinlaista lämmitys-/viilennysmahdollisuutta ja suuttimen kohdistustoimintoa, jolla varmistetaan optimaalinen lämpötila ja kirkkaat ikkunat. Harmi vaan kun en osaa vielä käyttää kaikkia värkkejä...
Luulisin että tuo juontaa kohdistamisesta ameriikan markkinoille mihin moni auton ominaisuus viittaakin. Siellä on ominaista tietyt aikamääreet huurteen/jään poistolle laseista ja se kyllä näkyy myös lämmitykseen/huurteenpoistoon liittyvine laitteistoineen.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
204
Viestit: 662
Liittynyt: 19.4.2008 19:40

Viesti Kirjoittaja 204 »

Sattuuhan niitä hairahduksia.
Valitettavasti. :twisted:
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Oho! Huomasin tämän vasta nyt! Onnea, upea auto ja rohkea valinta! :) Luen nyt koko jutun...
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

Aika leuhkahan tommonen on jos nyt volkkarista näin voi kehua :roll:

Mutta mitenköhän lienee näin tavan tallaajan silmiin erottaako tuota normi Passatista jos ei volkkareista muuten tiedä/ole ollut kiinnostunu koskaan liikenteessä :lol:
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

bercedes menz kirjoitti:Sen lisäksi autossa on jos jonkinlaista lämmitys-/viilennysmahdollisuutta ja suuttimen kohdistustoimintoa, jolla varmistetaan optimaalinen lämpötila ja kirkkaat ikkunat. Harmi vaan kun en osaa vielä käyttää kaikkia värkkejä...
Miten tässä takapenkillä säädetään lämpöjä? Luukun takanako on säätimet?

...

Kyllä tällaisessa saa upean vastineen rahalle. Onko veromäärästä arviota? Ja mitä teknisiä tietoja, vuosimallia ym tämä on?
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

simoks kirjoitti:Aika leuhkahan tommonen on jos nyt volkkarista näin voi kehua :roll:

Mutta mitenköhän lienee näin tavan tallaajan silmiin erottaako tuota normi Passatista jos ei volkkareista muuten tiedä/ole ollut kiinnostunu koskaan liikenteessä :lol:
Kokonsa puolesta erottaa kyllä, että ei oo Passatti, mutta toisaalta "tavan tallaaja" ei varmaan erota autoja muutoinkaan toisistaan, jos ne ei oo erivärisiä. :lol: Muutama tuttu, jotka eivät ole kuullutkaan Phaetonista, ovat ainakin kommentoineet auton isoa kokoa.

Vertailun vuoksi:
Tuo Phaeton (lyhyt malli) Vs. uusin Passat
Pituus: 5,059 mm Vs. 4,767 mm
Leveys: 1,903 mm Vs. 1,832 mm
Korkeus: 1,450 mm Vs. 1,456 mm
Eli 30 cm pidempi, 7 cm leveämpi ja hiuksen hienosti matalampi. Ja painoa on Phaetonissa 500-600kg enemmän.

Tuossa on Passat ja Phaeton samassa kuvassa.

Kuva
Viimeksi muokannut bercedes menz, 24.1.2017 19:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

tn62634 kirjoitti:
bercedes menz kirjoitti:Sen lisäksi autossa on jos jonkinlaista lämmitys-/viilennysmahdollisuutta ja suuttimen kohdistustoimintoa, jolla varmistetaan optimaalinen lämpötila ja kirkkaat ikkunat. Harmi vaan kun en osaa vielä käyttää kaikkia värkkejä...
Miten tässä takapenkillä säädetään lämpöjä? Luukun takanako on säätimet?

...

Kyllä tällaisessa saa upean vastineen rahalle. Onko veromäärästä arviota? Ja mitä teknisiä tietoja, vuosimallia ym tämä on?
Kiitos! Josko nyt saatais se minimiitti 3-tien varrella aikaiseksi. :wink:

Takapenkin lämpöjä säädetään tuolta edestä (siellä on Rear-tominto), lisävarusteena olis saanut säätimet myös takapenkille, mutta tämän on ostanut nuuka asianajaja Leipzigistä. :oops:

Veroja odotan saavani maksimissaan 12000€, toivottavasti vähemmän. Autokauppiaat laskivat moisia veroja kun kyselin tuontia, mutta toisaalta vuodenvaihteessa autosta tuli taas vuoden vanhempi. Tullin verotuspäätöksissä ei ollut oikein logiikkaa, mutta liikaa veroja joka tapauksessa. Eli tuon takia tässä ei ole mitään järkeä.

Oon ilmeisesti "autoilukiimassa" unohtanut tekniset asiat eli ensirek. 12/2011, 3.0 Tdi V6 (240hv/500Nm), lyhyt malli (egoni joutuu olemaan takapenkillä jalat koukussa). :shock:
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Pidempi vertailu E-Mersun ja Pyyttonin välillä on varmaan tulossa, vaikka ei vertailussa sinänsä ole välttämättä järkeä...mutta sellainen sellainen käyttökokemus reilun viikon ja yli 3tkm jälkeen, että uskoisin Phaetonin olevan mieleinen esim. vannoutuneille Väyrys-miehille. Jaa miksikö, no auto on vanhanaikainen, hiljainen, sisustettu kuin puinen saunamökki / sikarihuone ja jollain tavalla mersumainen. 8)
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

bercedes menz kirjoitti:
Kokonsa puolesta erottaa kyllä, että ei oo Passatti, mutta toisaalta "tavan tallaaja" ei varmaan erota autoja muutoinkaan toisistaan, jos ne ei oo erivärisiä. :lol: Muutama tuttu, jotka eivät ole kuullutkaan Phaetonista, ovat ainakin kommentoineet auton isoa kokoa.
Erottaisin tuon kyllä Passatista kun taas nykyisiä C, E ja S mersuja en tunnista toisistaan.
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

bercedes menz kirjoitti: Josko nyt saatais se minimiitti 3-tien varrella aikaiseksi. :wink:
Juu :)
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

tn62634 kirjoitti:
bercedes menz kirjoitti: Josko nyt saatais se minimiitti 3-tien varrella aikaiseksi. :wink:
Juu :)
Kävin viikonloppuna "näyttäytymässä" siellä teidän kylillä, tai itse asiassa olimme ihan Aitoon tuolla puolen. Tampereelle ajellessa vastaan tuli musta C-coupe (kuskina oli mun mielestä nainen), tulipa vaan mieleen, että oliko teidän ruokakuntaa...
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Todennäköisesti. Olin itse farmarilla liikenteessä ja Phaetonia ei tullut vastaan. Koitetaan nähdä pian. VW kiinnostaa nähdä kun ei ole ihan tavallinen auto. :)
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

tn62634 kirjoitti:Todennäköisesti. Olin itse farmarilla liikenteessä ja Phaetonia ei tullut vastaan. Koitetaan nähdä pian. VW kiinnostaa nähdä kun ei ole ihan tavallinen auto. :)
Milloin treffit ja missä?
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Tänään auto sai kestovahan päälleen...
Kuva

...ja samalla hoidettiin nahkapenkit, nyt autossa on mahtava tuoksu! 8)

No niin, jonkinlaista arviota ja vertailua, kun takana on yli 5tkm taivalta kansanauton ratissa. Mittarissa siis karvan yli 75tkm.

Vertailu ei sinänsä ole järkevää, koska osa eroista johtuu siitä mitä varusteluettelosta on ruksailtu ja osa asioista taasen eroaa sen takia, että autot ovat eri luokkaa. Phaetonin oikea vertailukohta olisi Ässä ja E-sarjalaista pitäisi verrata Passattiin. Se on sitten eri asia miten noissa vertailuissa kävisi (eli paljonko parempi Mersu olisi molemmissa tapauksissa :wink: ).

Mutta, tämän uhallakin aloitan fiilisten kuvaamisen molempien rattien takana. Ja jotta vannoutuneet Mersu-miehet ja -naiset eivät sulje nettiselaintaan heti niin pitää kehua E-Mersua tähän alkuun. :lol:

Aloitetaan siis kahdesta osa-alueesta, jotka ovat selkeästi Mersussa paremmin.

Valot:
En tiedä onko Mersussa muihin verrattuna poikkeuksellisen hyvät valot vakiona (dealer ja 740GLE voivat "valaista" :lol: ), mutta Phaetonissa valot on aika paskat. Tuttu kertoi, että Volkkari on tunnettu huonoista valoista, mutta mielestäni olen kuullut saman jutun jonkun muun merkin kohdalla. Mersun ILS-valot ovat ihan kivat, vaikkakin auto vaihtaa mielestäni liian aikaisin lyhyille, joten Pyyttonin adaptiivisten kaukovalojen puute ei haittaa.

Audiovisuaaliset ja muut hallintalaitteet:
Mersun keskikonsolin "pylpyrä", jolla ohjataan navigointia yms. voittaa Phaetonin vastaavan 6-0. Se pylpyrän avulla selaaminen on oikeasti hyvä! Olen ollut sitä mieltä aina ja kun kokeilee jotain muuta niin kallistuu entistä enemmän tähän suuntaan. Myös Mersun ratin nappulat ovat erinomaiset ja loogiset verrattuna Volkkarin vastaaviin. Ja vakionopeudensäädin, kaikkihan me tiedämme, että Mersussa tämä on osattu tehdä jo ammoisista ajoista alkaen oikein. Oma viiksi se olla pitää ja paikka siinä missä se Mersuissa on (uudemmissa tähtikeuloissa tämäkin on sitten pilattu). Ei liene tarpeellista kehua myöskään Mersujen (sen ainoan) viiksen toimintaa ja sijaintia, kerrassaan täydellistä! Phaetonin vilkkuviiksi on myöskin hyvässä paikassa, joten mitään isompia traumoja ei autonvaihto tältä osin tuonut.

Pyyttonissa keskikonsolissa on siis iso kosketusnäyttö ja se on pelsepuupista se. Jos meinaat ajon aikana esim. vaihtaa radiokanavaa niin pentele vieköön, pitää katsoa mihin sormellasi osoitat. Kosketusnäytön nappuloita kun ei tunne. No, onneksi noihin nappuloihin saa myös äänen, jolloin voi piippauksesta päätellä, että johonkin on osunut. Volkkarin rattinappuloita piisaa, ratissa on vakkarin, ajotietokoneen ja radion toiminnot...mutta, ne eivät pärjää Mersun vastaaville. Huonoin on ratissa oleva rulla, jonka pyörittäminen on tahmeaa ja epätarkkaa.

Mersu voittaa 3-0

Kansanradionkuuntelulaitteet:
Itse olen ajanut viime vuosina 50tkm / vuosi ja autossa kuuntelen uutiset, ajankohtaisohjelmat sekä paljon musiikkia. Tämä osa-alue eli nuorisokielellä poppivehkeet on siis itselleni tärkeä. Kansanautoon on ruksittu DynAudion gramofoni, joten voi olettaakin, että äänimaalima on parempi kuin E-sarjalaisen vakioratio. Näin myös on. Mutta ei VW:n soundit kuitenkaan ole maailmanluokkaa, jos niitä vertaa esim. velipojan Volvo S90:een, jossa saa mm. Göteborgin konserttisalin akustiikka imitoivan äänimaaliman. Sitä en tiedä millaisen nautinnon Mersun Harman / Kardon antaa. :pumppu:

Klonksvagenissa on 6 cd:n vaihtaja, joka on kiva, varsinkin kun ei osaa valita mitä musiikkia autossa kuuntelee. Lisäksi musiikkia voi kuunnella puhelimesta (esim. Spotifysta) bluetoothin kautta eli ääniä voi kajauttaa maailmalle iliman niitä h*lvetin naruja ja johtoja! Tämä siis selkä parannus Mersun aux:ia vastaan.

Kuva

Toki myös Phaetonissa saa liitettyä soittimen narulla hanskalokerosta löytyvään plugiin (jossa on muuten jokin ihme naru), mutta sitä en ole koittanut kuin kerran.

Radio kuuluu Volkkarissa paremmin (onko tämä nyt se radion herkkyys?), siinä missä Tampereen paikallinen radiokanava alkoi suhisemaan jo hyvissä ajoin ennen Hämeenlinnaa, niin VW:n radio soittaa samaisen kanavan sulosävelmiä vielä Riihimäen ja Hyvinkään välimaastossa.

Volkkari voittaa tämän osa-alueen 3-0.

Kaikki muut kotkotukset ja fiilispohjalta:
Hypätään (ainakin hetkeksi) tiukkojen ja faktapohjaisten, jopa klausjärvismäisten musiikillisten analyysien jälkeen autosta ulos ja lähdetään vertailemaan autoja selkeästi fiilispohjalta. Jätetään siis numerot hetkeksi ja otetaan tilalle sanat sekä värit.

Ulkonäkö:
Sen riskillä, että bannia tulee, niin aion sanoa seuraavan pyhäinhäväistyksen: Jos ajan autot vierekkäin, niin Mersu näyttää tavattoman tylsältä. :shock: Tämä yllättää itsenikin, sillä onhan toinen autoista kuitenkin vanhan Passatin näköinen. Johtuneeko tämä Mersun väristä, sillä balladium silber ei ole lumihankea vasten (kun on pimeää ja paskaista) niin mainion näköinen kuin kesäauringossa. Tämä pätee toki kaikkiin autoihin. Vaikka Phaeton muistuttaakin monelta osin pienempää sisarustaan, niin auton suhteelliset mitat (leveys ja mataluus) saa auton näyttämään omaan silmään hyvältä.

Kuvat ovat pimeitä, joten värisävy ei näy kovin hyvin.
Kuva

Kuva

Ensimmäiset tuntemukset:
Mennään astetta lähemmäs ja aloitetaan tutustuminen jo ihan käsikopelolta...tähän väliin kuitenkin lyhyt tietoisku, jolla pohjustan seuraavia auringontarkkoja analyysejäni (hypätkää yli seuraavaan kappaleeseen, jos alkaa jaarittelu v*tuttaa)...Olin nääs joskus 2000-luvun alkupuolella kuuntelemassa jotain tanskalaista rohvessoria, joka puhui Kansei Engineeringistä. Siinä (ainakin) yksi idea on, että suunnitellaan asioita ja esineitä niin, että ne tukevat ihmisten oletuksia. Esimerkki: kun halutaan saada ihmiselle urheilullinen fiilis autosta, niin otetaan tarkasteluun asiat, joihin ihminen ensimmäiseksi koskee, kun hän asettuu ratin taakse: avain, ovenkahva, penkki, ratti, polkimet & vaihdekeppi. Eli jos nämä tuntuvat vaikka urheilullisilta, niin ihmiselle tulee fiilis urheiluautosta, vaikka istuisikin Fiat Puntossa. Kaikki pystyvät varmaan kuvittelemaan miltä näyttää E-mallin Opel kadet sisältä "urheiluautoksi" tuunattuna tai miksi autojen sport-paketit sisältää juurkin nuo edellä mainitut asiat. :roll: Mutta oikeasti me kuluttajat teemme päätöksemme brändin, ulkonäön ja muutaman ensimmäisen fyysisen tuntuman perusteella. Eläimiä kun olemme.

...ja takaisin asiaan eli nyt tartutaan avaimeen. Mersun avain on tyylikkäämmän ja laadukkaamman oloinen
Kuva
Volkkarin avain on samanlainen kuin muissakin VW:n tuotoksissa.
Kuva
...ja Bentleyssä.
Kuva

Avain olisi mielestäni helppo ja "halpa" tapa personoida autoa ja saada laaduntuntua. Mersulle peukku tästä!

Sitten käsi kiinni oveen. Mersun ovi tuntuu jämäkämmältä kuin Phaetonin, jälkimmäinen yllättävänkin kevyeltä. No, ei se Mersun ovikaan ole kassakaappimainen Volkkariin verrattuna, mutta eroja on.

Sisätilat:
Oven avattua Phaetonissa näyttää tältä (pimeässä):

Kuva
Sisävalaistuksesta en osaa sanoa kumpi on tyylikkäämpi, tai ehkä uutuudenviehätyksen takia Phaeton vie voiton.

Kuva

Mutta valaistuksen käytännöllisyyden puolesta Mersu on omaa luokkaansa. Huomaa, että MB = taksi. Takapenkin kattovaloja voi käyttää edestä, jotta asiakas näkee humalapäissään etsiä kännykkäänsä ja kirjoittaa nimmaria kuittiin. Ja etupenkkien kattovalotkin on suunnattu Mersussa niin, että kuski näkee kaivaa vaihtorahaa asiakkaalle. :lol: Pieniä asioita, mutta huomaa, että niitä on mietitty.

Kun istuu Phaetonin jälkeen Mersun ratin taakse niin ensimmäinen fiilis on ohjaamon kapeus ja kulmikkuus. Fiilis on Mersussa modernimpi, mutta Phaetonissa "mersumaisempi" eli vanhanaikaisempi. Kuten jo taisin, jossain mainita, niin uskoisin vannoutuneen Väyrysmiehen hyväksyvän Phaetonin ja kelpuuttavan autoksi (jos ratissa oleva VW-merkin teippaisi piiloon).

Jatketaan käsikopeloa...Mersun ratti tuntuu paksulta verrattuna VW:n ruoriin. Kun rattia pitää ensimmäisen kerran kääntää, niin Mersu on pakko pysäyttää, koska ohjaus on rikki! Tai siis ei ole, mutta tuntuu siltä. :o Tämänkin ongelman korjaisi parametriohjaus, jota tuossa meidän Eemelissä ei ole. Molempien autojen ohjaus palauttaa ihanan laiskasti. Tästä Väyrysmieskin pitäisi!

Phaetonin ratin takana näyttää tältä (mittariston alareunassa lukee Phaeton, mutta tässä kuvassa se on jäänyt ratin taakse piiloon):
Kuva
Huomatkaa, että mittaristossa on sekä jäähdytysnesteen että öljyn lämpötilamittarit ja lisäksi latauksen merkkivalo on korvattu mittarilla.

Ajotuntuma:
Jos pitää verrata autojen ajotuntumaa, niin Mersu on kuin hetekalla ajaisi. :shock: Sekä penkki, että alusta tuntuvat ajaessa ts. penkki on kova ja "jousinen", samoin comfort-alusta nypyttää ihan tasaisella tiellä. Tämä siis tuntemus kun siirtyy Phaetonin ilmajousilta Mersun rattiin. Ihan turha vertailu sinänsä, koska autoissa eri jousitus. Mersu on hiljainen, varsinkin koska renkaat ovat 67db:n Good Yearit. Phaetonin alla on 73db:n Nokian Hakkapeliitat ja auto on silti hiljaisempi. Niin sen toki pitäisikin olla.

Johtuen nelivedosta, VW:n eteneminen on ylivertaista, mutta vertailu ei ole reilua. Myös renkaissa on eroa, GY:t on varsin liukkaat verrattuna Hakkapeliittoihin.

Muuta:
Phaeton on lämpimämpi, suorastaan kuuma, johtunee epätaloudellisesta moottorista ja helkkarin tehokkaasta webastosta. Phaetonin B-pilarissa ja etuovessa, ikkunan kohdalla, on erikseen päällekytkettävät suulakkeet, joten ikkunoiden pitäisi pysyä huurusta vapaana.

Molemmat yhtä epäkäytännöllisiä eli takapenkit ei kaadu. Mersussa on sentään suksiluukku, josta saa vaikka lätkämailan läpi, mutta Phaetonissa ei ole edes sitä. Mersun takaluukun saa avattua kaukosäätimestä niin, että se ponnahtaa kokonaan auki. Phaetonin takaluukku aukeaa raolleen, joten sormet ovat p*skaisina kun takaluukkua joutuu avaamaan.

Molemmat kääntyvät pienessä tilassa, joten kaupunkipyöritys onnistuu molemmilla hyvin. Kunhan Phaeton tulee tutuksi, niin uskon saavani sen taskuparkkiin yhtä vaivattomasti kuin Mersun.

Yhteenveto:
Phaeton on mukavampi, kuten sen pitäisikin olla alustansa, äänieristyksensä ja kokonsa takia. Tämän vuoksi auton valitsin, joten hyvä ettei sen puolesta mennyt metsään. Mersussa on toki monta käytännön asiaa ja ominaisuutta, jotka ovat selkeästi Phaetonia edellä, mutta oletan, että pystyn elämään näiden puutteiden kanssa.

Jos suurta yleisöä kiinnostaa...tai siis jos se ei kovasti vastusta, niin saatan jatkaa käyttökokemusten keräilyä ja autojen vertailua myös tulevaisuudessa.
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10554
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tähän tyyliin kirjoitettuna ja kuvattuna kiinnostaa lukea lisää. Kiitos!
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
tn62634
Viestit: 635
Liittynyt: 27.11.2010 23:30
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja tn62634 »

Tarkistan vaimon työvuorot niin jos tätä tulisi ihailemaan heti sopivalla ajalla.. :) Nyt pysyy auto puhtaanakin hetken.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Hyvä artikkeli. Jatkakaa :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Tässä kuvia aamupäivältä. Josko toi auton oikea väri (Mazeppa grey) erottuisi paremmin auringonpaisteella.

Kuva

Kuva
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1911
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Onko näistä myös eripituisia koreja kuten S-malleista? Onko tämä yksilö pitkää S-korista vastaava? Mersussa näkee takaoven pituudesta suhteessa etuoveen mutta tässä kovin tasapituiset.

Saako Phaetonia ollenkaan etuvetoisena? Meinaan vaan jos se selittäisi kääntyvät etupyörät (jos kääntyy saman verran kuin mersukin).
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

bercedes menz kirjoitti:Valot:
En tiedä onko Mersussa muihin verrattuna poikkeuksellisen hyvät valot vakiona (dealer ja 740GLE voivat "valaista" :lol: ), mutta Phaetonissa valot on aika paskat. Tuttu kertoi, että Volkkari on tunnettu huonoista valoista, mutta mielestäni olen kuullut saman jutun jonkun muun merkin kohdalla. Mersun ILS-valot ovat ihan kivat, vaikkakin auto vaihtaa mielestäni liian aikaisin lyhyille, joten Pyyttonin adaptiivisten kaukovalojen puute ei haittaa.
Millaiset valot tässä on? Perinteinen bi-xenon projektori ja rinnalla halogeni apupitkä? Jossain Audeissa ainakin tämä apupitkä on vain väläytyskäyttöön ja ei siis normaalisti pitkiä käytettäessä syty. Näitä on porukka johdottanut melko yksinkertaisella konstila niin että halogenikin syttyy.

Joissakin Audeissa ja Volkkareissa tämäkin on jätetty pois ja on vaan yksi bi-xenon projektori. Täysin älytöntä kun tuo projektori on lähivalokäyttöön suunniteltu ja valokuvio laaja, eikä pistemäinen.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

tähtikuljettaja kirjoitti:Onko näistä myös eripituisia koreja kuten S-malleista? Onko tämä yksilö pitkää S-korista vastaava? Mersussa näkee takaoven pituudesta suhteessa etuoveen mutta tässä kovin tasapituiset.

Saako Phaetonia ollenkaan etuvetoisena? Meinaan vaan jos se selittäisi kääntyvät etupyörät (jos kääntyy saman verran kuin mersukin).
Joo, Lang-malli on olemassa, mutta itse halusin lyhyen (kun tilojen puolesta en tarvitse). Langissa takapenkki on kahden tai kolmen istuttava ja kahden istuttavassa on takapenkin säädöt ja kallistukset. Kaikissa Phaetoneissa on toki takapenkin lämmitys vakiona.

Phaeton on mielestäni aina nelivetoinen.
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1673
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

Mou kirjoitti: Millaiset valot tässä on? Perinteinen bi-xenon projektori ja rinnalla halogeni apupitkä? Jossain Audeissa ainakin tämä apupitkä on vain väläytyskäyttöön ja ei siis normaalisti pitkiä käytettäessä syty. Näitä on porukka johdottanut melko yksinkertaisella konstila niin että halogenikin syttyy.

Joissakin Audeissa ja Volkkareissa tämäkin on jätetty pois ja on vaan yksi bi-xenon projektori. Täysin älytöntä kun tuo projektori on lähivalokäyttöön suunniteltu ja valokuvio laaja, eikä pistemäinen.
Olen sen verran puupää, että tähän kysymykseen en oikein osaa vastata mitään. Oletan, että toi xenon + halogeni. Se mitä tiedän varmasti, autossa on xenonit ja valot on huonommat kuin Mersussa. :oops:
Lexus RX 450h Luxury -21

Exät
- Lexus ES 300h Luxury -20 (Kohti 200tkm rajapyykkiä yritettiin, mutta se epäonnistui)
- Mercedes E 350e -17
- VW Touareg 3,0 Tdi V6 4M -14
- Phaeton 3,0 Tdi V6 4M -11
- W212 250cdi aut. Avantgarde -11
- yms
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Olikohan bercedeksen Phaeton kun tiistaina tuli Epilässä Tampereella vastaaan päivällä? Ainaki kiiltävä musta Phaeton häiki auringossa ja hyvin erotti Phaetoniksi kokonsa puolesta.. Itse olin liikkeellä valkoisella 190:lläni
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Andy
Viestit: 777
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Noh, jokos Pyyttoni on lauennut kun ei ole pariin viikkoon tullut mitään päivityksiä... :roll:
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

bercedes menz kirjoitti:
Mou kirjoitti: Millaiset valot tässä on? Perinteinen bi-xenon projektori ja rinnalla halogeni apupitkä? Jossain Audeissa ainakin tämä apupitkä on vain väläytyskäyttöön ja ei siis normaalisti pitkiä käytettäessä syty. Näitä on porukka johdottanut melko yksinkertaisella konstila niin että halogenikin syttyy.

Joissakin Audeissa ja Volkkareissa tämäkin on jätetty pois ja on vaan yksi bi-xenon projektori. Täysin älytöntä kun tuo projektori on lähivalokäyttöön suunniteltu ja valokuvio laaja, eikä pistemäinen.
Olen sen verran puupää, että tähän kysymykseen en oikein osaa vastata mitään. Oletan, että toi xenon + halogeni. Se mitä tiedän varmasti, autossa on xenonit ja valot on huonommat kuin Mersussa. :oops:
Eli kun paat auton käyntiin ja valot päälle ja pitkät pälle, niinkuin ajaisit öisellä pimeellä tiellä, ja menet auton ulkopuolelle niin mitä palaa keulassa? Palaako noissa sisemmäisissä valoissa mitään?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”