Öljyn virtaavuus pakkasella,video

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
ano
Viestit: 44
Liittynyt: 03.6.2015 1:55
Paikkakunta: Etelässä päin

Öljyn virtaavuus pakkasella,video

Viesti Kirjoittaja ano »

https://youtu.be/iILESpsSabs

Tuli tuollainen kuvailtua kun viime talvena unohtui yli 30 asteen pakkasella.

Lähinnä siksi kuvasin että nähdään millaisia eroja eri viskositeeteilla on ja se ei ole aivan sama mitä koneessa pyörii.

Nuo öljyt sattui löytymään itseltä niin niistä sitten ajattelin testailla eroja.

Itse laitoin syksyllä 0w-30 castrol edgen kun ei ollut varmuutta saanko talveksi lämmitystolppa paikkaa.Onneksi lopulta sain.

Muitakin videoita löytyy youtubesta jotka eivät ole minkään öljymerkin itsensä tekemiä,mutta osassa niistä on öljyjä joita ei täällä ole myynnissä, Nämä on motonetin ja fixus liikkeiden hyllytavaraa.
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeilla :o Kunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
ano
Viestit: 44
Liittynyt: 03.6.2015 1:55
Paikkakunta: Etelässä päin

Viesti Kirjoittaja ano »

Joo ei se 10w-40 vielä toivoton ole,mutta sitten jos aamulla onkin yli 30 pakkasta niin voi olla eri asia.

Suunnittelin jo eri tavan ja osittain eri öljyillä testata. Yritän tämän kuun aikana saada kerättyä jostain erilaisia kippoja 10-15kpl.
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Ihan hyvä video. Seuraavalla kerralla, jos haluat vielä kehittää dokumentointia, niin näytä alussa lämpömittarin lukemaa. Lisäksi kun öljyn tyyppi on kirjoitettu kupin kylkeen, niin näytä sitä pidempään ja älä heiluta silloin mukia. Lisäksi on hyvä kertoa että kuinka kauan öljyt ovat olleet pakkasessa tai jos on lämpömittarissa anturi, niin työntää se öljyn sekaan ja näyttää kameralle, että minkä lämpöistä öljy on.
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

simoks kirjoitti:videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeilla :o Kunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.
Ei todellakaan ole sama. Tuossa esitettiin miten öljy valuu muovimukista pakkasella. Moottori on eri asia. Kylmästä käynnistäessä viskositeetilla on hetken aikaa suuri merkitys. Sinä aikana ne tuhon siemenet kylvetään. Toisaalta se että öljy on lirua mukista kaataessa ei taas tarkoita sitä että se toimisi kuumassa juuri yhtään mitenkään.

Mielenkiintoinen video toki siinä mielessä että muistuttaa öljyjen ja öljyjen eroista.

Parempi testi öljyn paremmuudesta on kassakuitti kuin kaadella öljyä mukista vapaasti.

Uskoisin että asiallisesti kysymällä monikin valmistaja esittäisi käppyrän öljyn viskositeetista eri lämpötiloissa...

Viihdearvo tässä toki on olemassa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

AK47 kirjoitti:
simoks kirjoitti:videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeilla :o Kunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.
Ei todellakaan ole sama. Tuossa esitettiin miten öljy valuu muovimukista pakkasella. Moottori on eri asia. Kylmästä käynnistäessä viskositeetilla on hetken aikaa suuri merkitys. Sinä aikana ne tuhon siemenet kylvetään. Toisaalta se että öljy on lirua mukista kaataessa ei taas tarkoita sitä että se toimisi kuumassa juuri yhtään mitenkään.
Mä tuppaan näillä kylmemmillä keleillä vanin konetta pyörittämään hetken (n.5-8sek) startilla, ennen kuin hehkutan ja laitan tulille. Ehtiipähän hiukan edes öljy eksymään oikeisiin paikkoihin :idea:

Alle kympin pakkasilla en edes viitti hehkuttaa, kun lähtee jo parin pyöräytyksen jälkeen käyntiin...
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
simoks
Retro-HVM
Viestit: 791
Liittynyt: 30.10.2010 17:56
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja simoks »

AK47 kirjoitti:
simoks kirjoitti:videosta välittyi ainakin itelle semmonen kuva että se on aika sama mitä sinne koneeseen laittaa kunhan on vanhempi auto kyseessä ja jos nyt ajellaan minimissään siellä -20 paikkeilla :o Kunhan nyt ehkä tuon 20w50 motoxin jättää kaupan hyllylle talvella.
Ei todellakaan ole sama. Tuossa esitettiin miten öljy valuu muovimukista pakkasella. Moottori on eri asia. Kylmästä käynnistäessä viskositeetilla on hetken aikaa suuri merkitys. Sinä aikana ne tuhon siemenet kylvetään. Toisaalta se että öljy on lirua mukista kaataessa ei taas tarkoita sitä että se toimisi kuumassa juuri yhtään mitenkään.

Mielenkiintoinen video toki siinä mielessä että muistuttaa öljyjen ja öljyjen eroista.


Parempi testi öljyn paremmuudesta on kassakuitti kuin kaadella öljyä mukista vapaasti.

Uskoisin että asiallisesti kysymällä monikin valmistaja esittäisi käppyrän öljyn viskositeetista eri lämpötiloissa...

Viihdearvo tässä toki on olemassa.
Tarkotin lähinnä että jos autosta löytyy lohkolämmitin niin se öljy ei edes -20 asteessa ole sitten niin tarkkaa mitä se on jos nuo nyt kutakuinkin liikkuu kylmänäkin "melkein" samalla tapaa. Kylmänä nyt on aika tyhmää edes käynnistää laitosta -20 ja yli. Ellei sitten ole se tapaus ettei ole mitään lämmityskeinoa. Niinkun mun vanhassa cdi-väykyssä kun webaston korjausta en jaksanu enää harrastaa parin koko laitoksen uusimisen ja hehkunlaiton jälkeen.

Kaippa se tärkein asia on se ettei aja samoilla öljyillä turhan pitkään eli vaihtelee säännöllisesti..?
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
Avatar
ano
Viestit: 44
Liittynyt: 03.6.2015 1:55
Paikkakunta: Etelässä päin

Viesti Kirjoittaja ano »

Keksin jo pari erilaista tapaa lisäksi millä testata noita. Ehkä tällä viikolla onnistun tekemään videon muutamalla yleisellä öljyllä ja kolmella eri tavalla testata miten jäykkää se on.
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Eipä taida öljy juuri lohkolämmittimellä lämmitä :roll:
Se kun nimensä mukaisesti lämmittää lohkoa, ja öljyt sijaitsee öljypohjassa :idea:
Toki ne lämpiävät nopeammin sitten kun lähtevät kiertoon, mutta ne kriittiset sekunnit startissa kun öljypumpun pitää ruveta puskemaan sitä kiisseliä sinne lohkoon... :?
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
ltm
Viestit: 584
Liittynyt: 01.3.2011 13:49
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja ltm »

"Paistinpannu" öljypohjaan; onko ideaa?
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3625
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.

Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä. :D

Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
ano
Viestit: 44
Liittynyt: 03.6.2015 1:55
Paikkakunta: Etelässä päin

Viesti Kirjoittaja ano »

No nyt laitoin youtube tililleni 13 eri öljystä videota mitä tänään kävin ostamassa.

fixus
https://www.youtube.com/watch?v=MjzprGlhpXE

teboil
https://www.youtube.com/watch?v=v56chJhayPY&t=1s

motox
https://www.youtube.com/watch?v=eOLVvAtdTeU

comma
https://www.youtube.com/watch?v=nipUf7w7OHo&t=19s

castrol
https://www.youtube.com/watch?v=IFM4USTAMd8&t=2s

teboil
https://www.youtube.com/watch?v=44GDan3Esn0&t=2s

castrol
https://www.youtube.com/watch?v=rFkXl4Tag5Q&t=6s

mobil
https://www.youtube.com/watch?v=Kw0ipU6SEqM&t=2s

castrol
https://www.youtube.com/watch?v=LZd7TYTul1I&t=2s

ford
https://www.youtube.com/watch?v=N0bQL-DZsOg&t=2s

gm
https://www.youtube.com/watch?v=qWjy6eQQnao&t=6s

toyota
https://www.youtube.com/watch?v=BiwhjuMgiAE&t=4s

motox
https://www.youtube.com/watch?v=Sg5Ul-gMe9c

Jos tippojen määrää laskee vaikka minuutin ajalta niin ensimmäiseltä 30 sekunnilta ei varmaan kannata laskea koska neula ollut juuri kädessä ja siten lämmennyt ja neulassa on myös edellistä öljyä.Pari ekaa videota ei ole hyviä mutta latasin kuitenkin.
Reilu 150e testi ja neula peukalossa pystyssä :lol:
Dodge Dart -66
MB s203 c200cdi -06
Peugeot 205 GTI -88
Citroen xsara picasso HDI -03
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

JuMu S kirjoitti:^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.

Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä. :D

Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
Kuorma-autossa joskus kattonu ajotietokoneesta moottoriöljyn lämpötilaa lohkolämmittimessä olon jälkeen ja kyllä sekin lämmennyt on. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on pieni, eli se lämpenee nopeasti(ja käänteisesti jäähdyttää huonosti). Että jos olis vaikka -25 asteen pakkanen, lohkolämmitin on lämmittänyt lohkon ja nesteet vaikkapa +30, ja jos öljy on siinä vaiheessa vaikka nollan tienoilla niin onhan se jo varsin hyvä.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

xin811 kirjoitti:
JuMu S kirjoitti:^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.

Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä. :D

Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
Kuorma-autossa joskus kattonu ajotietokoneesta moottoriöljyn lämpötilaa lohkolämmittimessä olon jälkeen ja kyllä sekin lämmennyt on. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on pieni, eli se lämpenee nopeasti(ja käänteisesti jäähdyttää huonosti). Että jos olis vaikka -25 asteen pakkanen, lohkolämmitin on lämmittänyt lohkon ja nesteet vaikkapa +30, ja jos öljy on siinä vaiheessa vaikka nollan tienoilla niin onhan se jo varsin hyvä.
Sekin vähän vaikuttaa missä kohtaa ko. Kuormurissa on öljynlämpöanturi? Mittaako se pohjasta vai jostain kohtaa kanavaa, esim läheltä vesitilaa myös?
kumipää
Viestit: 503
Liittynyt: 19.10.2010 22:48
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Minusta tämä video oli mielenkiintoinen, missä näkyy vanhan ja uuden välinen ero ja mineraalin ja synteettisen ero:

https://www.youtube.com/watch?v=tYkg0oDUXs8

Kohdasta 5:30 alkaen
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

laineracing kirjoitti:
xin811 kirjoitti:
JuMu S kirjoitti:^Kyllä lohkolämppärin vaikutus on kuitenkin melkoisen kaikkivoipa eli lämmittää se öljyäkin.

Se kun lämmittää jäähdytysveden joka johtaa lämmön tehokkaasti joka puolelle kiertoa. Vedestä lämpö sitten siirtyy johtumalla tehokkaasti metalliosiin joka puolestaan on suorassa kosketuksessa oikeastaan koko öljymäärään. Eli kyllä se öljykin lämpenee samalla kuin moottorilohko, ja jos sen pari tuntia saa auto imatralaista niin siinä ajassa on jo öljypohjan sumpunkin sisältö jo lämmennyt. Lämmitinvastuksen teho on kuitenkin sen 600-800W ja hyötysuhde hyvin lähellä ykköstä. :D

Pidä kokeeksi tunti roikassa ja käy koittamassa eri moottorinosien lämpötiloja paljaalla kädellä, toimii.
Kuorma-autossa joskus kattonu ajotietokoneesta moottoriöljyn lämpötilaa lohkolämmittimessä olon jälkeen ja kyllä sekin lämmennyt on. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on pieni, eli se lämpenee nopeasti(ja käänteisesti jäähdyttää huonosti). Että jos olis vaikka -25 asteen pakkanen, lohkolämmitin on lämmittänyt lohkon ja nesteet vaikkapa +30, ja jos öljy on siinä vaiheessa vaikka nollan tienoilla niin onhan se jo varsin hyvä.
Sekin vähän vaikuttaa missä kohtaa ko. Kuormurissa on öljynlämpöanturi? Mittaako se pohjasta vai jostain kohtaa kanavaa, esim läheltä vesitilaa myös?
Katoin youtubesta, ainakin uudemmassa näyttäis olevan samassa missä öljynpaineanturi, että ei välttämättä sitten olekkaan luotettavaa tietoa ennenkuin moottori käy ja öljy kiertää. No täytyy kattoa joskus infrapunamittarilla öljypohjaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”