Vito 116cdi, polttoaineen paine herja, vaihdettu osia, rikki

Vastaa Viestiin
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Vito 116cdi, polttoaineen paine herja, vaihdettu osia, rikki

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Moro!

Autona vito 116cdi om651 vm2011 ajettu 580tkm.

Vein pari kk sitten viton jousien ja iskareiden vaihtoon mersupajalle. Samalla löysivät pari vuotavaa suuttimen juurta.

Homma oli mennyt höpöksi, kun olivat nostaneet kaksi delphiä pöydälle kuivumaan->ei enää käyntiin. Soittelin parille ammattitaitoiselle pajalle, antoivat vinkin että yhden suuttimen olisi saanut ottaa kerrallaan irti ja sekin mielellään dieseliin upottaa. Ja välissä sitten käyntiin ennen seuraavan suutinrikan vaihtoa. Suostuivat käynnistämään uusilla suuttimilla, jonka jälkeen vaihtoivat vanhat yhden kerrallaan takaisin, eivätkä veloittaneet ylimääräisestä työstä.

Auto pelasi noin 200km huollon jälkeen normaalisti, kunnes vedätettäessä alkoi sytyttämään vikavalon. Vika on edelleen päällä.

Vikavalo sammuu viiden starttauksen jälkeen, star näyttää viaksi alhaista painetta polttoainejärjestelmässä.

Aluksi vaihdettiin määränsäädin pumpun kylkeen, oli viheliäinen homma. Seuraavaksi railputken etu ja takapäähän anturit. Vika on sama edelleen, ei kestä reipasta kaasun käyttöä. Ajettu sillä on kokoajan muttei kestä vetää esim vaunua.

Star ei kerro minkään olevan vialla tyhjäkäynnillä kun mittausarvoja katsoo. Jonkun verran kierroksilla railpaine heittää ylös alas. Painetestissä paine nousee nopeasti ja laskee hitaasti, eli ei vuotoja.

Korkeapainepumpputestissä sitten paine-ero onkin 63-67 prosenttia, ja star sanoo että vaihda pumppu.

Oudolta tuntuu, kun kone kuitenkin käynnistyy kylmänä ja lämpimänä heti ja käy tasaisesti. Pumpun vaihto on työläs ja kalliskin homma ja maksaa se pumppukin. Ebaysta 800€ uus ja Suomessa 1700€. Arpomalla ei haluta enää osia vaihtaa, mersupajasta ei tunnu olevan apua.

Polttoainesuodin on vaihdettu.

Kysymykset;

Mitä seuraavaksi? Olisiko kuitenkin mahdollista,että joku suutin on kuitenki ottanut siipeensä mersupajan monen tunnin käynnistely yrityksistä? Ohivuotoa ei ollut silloin pahasti missään suuttimessa kun menin paikalle pajalle ihmettelemään miksi autossa ei ole jo jouset paikoillaan, testasivat suuttimien vuotoja :)
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1265
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Arvaan että pumpun tuotto ei riitä eli pumppu kulunut. Ei ihme kun kilsoja miettii.
Hemmo85
Viestit: 17
Liittynyt: 23.5.2017 13:54

Viesti Kirjoittaja Hemmo85 »

Meinaat että meillä edelliset 100tkm täysin oireetta toiminut pumppu on yhtäkkiä niin väljä että menee säännöllisesti ja varmasti vikatilaan?
juu-zo
Viestit: 371
Liittynyt: 25.12.2013 11:42
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja juu-zo »

Hemmo85 kirjoitti:Meinaat että meillä edelliset 100tkm täysin oireetta toiminut pumppu on yhtäkkiä niin väljä että menee säännöllisesti ja varmasti vikatilaan?
Jossainhan se raja tulee vastaan. Ei kai se auto tiedä kenen omistuksessa on ollut viimeiset 100tkm, 10tkm tai 10km. Näillä oireilla ja starin kuvauksilla lähtisin minäkin pumppua vaihtamaan varsinkin jos tuo on alkuperäinen pumppu noilla kilometreillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”