Sprinter 312 moottorin outo kalina

Vastaa Viestiin
Kvaan
Viestit: 6
Liittynyt: 10.9.2017 15:16

Sprinter 312 moottorin outo kalina

Viesti Kirjoittaja Kvaan »

Ostin keväällä tollasen 2,9 TD padalla varustetun matka-auton. 300 tonnia on mittarissa. Kesän mittaan korva rupes tunnistamaan erilaisia ääniä ja tuo moottorin erikoinen kalina / ronklotus rupes vaivaamaan. Öljykorkin kun ottaa auki, niin melkonen melske kuuluu. Lueskelin kaikenlaisia tarinoita ja kuuntelin Youtube-videoitakin aiheesta. Joku oli vaihdellut vaikka mitä osia jakopäätä myöden, mutta ei vaikutusta.
Olenko suotta huolissani vai ajanko vaan?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Pumppaa jarrupoljinta jos se hiljentää kalinaa, eli alipainepumppu.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei ole ensimmäinen 290 joka metelöi jakopäästä.
En tiä mistä tuo ääni tulee.

Tarkista kuitenkin että syöttöpumpun kiinnitysmutterit on kiinni. Ne on löystyneet monessa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Joskus olen nähny kuvia ketjun puhki syömästä jakopään kopasta. Liekö oli ihan tällä foorumilla, en muista :roll:
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Kvaan
Viestit: 6
Liittynyt: 10.9.2017 15:16

Viesti Kirjoittaja Kvaan »

Jarrupolkimen pumppaus ei auta. Oli mulla alipaineputkikin irrotettuna, mutta ei vaikutusta. Syöttöpumpun pultitkin tarkistettu.
Verrokkina mulla ollut 124-koppanen 250 TD viitosdiiseli, joka oli hiljanen tohon verrattuna
En oo löytäny miltään foorumilta selkeetä korjaustapaa tolle metelöinnille.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

290 on suoraruisku ja luonnostaan selvästi karkeempi käyntinen kuin esim. just 250 kammiokone.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Todennäköisin syy kolinaan on kuvassa ympyröidyllä kohdalla oleva laakeri, niitä näistä on välillä mennyt :idea: Mulla olleessakin tuo oli rikki, tosin en ehtinyt/jaksanut vaihtaa.

Kuva
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Kvaan
Viestit: 6
Liittynyt: 10.9.2017 15:16

Viesti Kirjoittaja Kvaan »

Jaha. Minkälainen laakeri siinä kohti on ?
Onko se laakeripesä pumpussa kiinni, eli senkun purkaa keulilta tavaraa niin paljon, että saa ketjupyörän pois ja sitten vaan pumppu irti?
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Tarkkaa laakerin tyyppiä en muista, mutta oli ihan standardimallinen hyvinpalvelevasta laakerikaupasta löytyvä.

Laakeripesä tulee pumpun mukana pois, on siihen erikseen pultattu kiinni. Laakeri itsessään pelkällä lukkorenkaalla paikoillaan.
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Minä taas muistelen ettei kaikilla ole kone hiljentynyt tuonkaan vaihdolla.
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Onhan siinä vielä vaihtoehtoina huonot suutinkärjet ja väljä kaksoismassavauhtipyörä. Mutta jos ääni kuuluu kovempaa öljykorkki avattuna, niin vahvana veikkauksena tuo laakeri + huono ketju.

Ääninäytteen jos saisi, niin olisi ehkä hiukan helpompi arvuutella.
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Menee vertaamaan vastaavan koneen kolinoita, jos sellaisen löytää, ja unohtaa koko jutun.
Itsekin kirjoitellu vuosia sitten johonkin "kolina" viestiketjuun, minkä aloittaja varmaankin lukenu, ja kolinat on hävinny ajan kuluessa, mutta alipainepumppu pitäis uusia.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Komppaan Volovo-Jartsua. Pumpun kaulan laakeri on yksi miljoonanmittarin tappaja näissä vehkeissä. Pumpun kariseminen irti taas aiheuttaa muutakin vaivaa, mm. peltilemmikin nurkkiin kuseskelun ja huonon alakierroskäytöksen. Toisaalta päräjävä laakeri sen pumpun irti lopulta karisteleekin kukaties. :nocando:

Toki muutkin skenaariot on otettava todesta kirjoitettuna. :idea:
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Kvaan
Viestit: 6
Liittynyt: 10.9.2017 15:16

Viesti Kirjoittaja Kvaan »

Öljykorkki aukinaisena se meteli selvästi kovempi. Pittää sitten talven synkkinä hetkinä ottaa se laakerihommeli sieltä kouraan, niin saan sielunrauhan. Samalla kait vois vaihdella jakopäähän osia, kun paikkoja kuitenkin purettava.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”