Pyyhkijä-härö

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Pyyhkijä-härö

Viesti Kirjoittaja Mou »

Pyyhkijät vaan pyyhkii normaali nopeudella vaikka viiksi on 0-asennossa. Jos virrat vetää pois just kun pyyhkijät on ala-asennossaa niin sillon ei lähde pyyhkimään enää kun laittaa virrat takaisin. Kun taas tikusta käyttää pyyhkijöitä niin taas jäävät pauhaamaan. Tihkuasennossa lepäävät väliajan selkeästi korkeammalla, joten eivät osaa hakeutua ala-asentoonsa. Kaikki tikun muut nopeudet toimivat normaalisti, myös vilkut ja pitkät. Autossa ei tietääkseni ole raintronicia eli sadetunnistinta härmäläisittäin.

Oma teoria on että moottorissa jotain vikaa ja yritää päättymättömällä syklillä etsiä nolla-kohtaa.

Onko tuo R171 moottori purettavissa? Vai tilataanko uusi?

Ajatuksia ja mietteitä?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Kuulostais asentotunnistimen vialta. Merkkiliike ”korjaa” tämän uudella moottoripaketilla.
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Mulla tuo ässä tekee ajoittain samaa...tai siis hukkaa ala-asentonsa ja pyyhkijät lepää yleensä väärässä kohtaa, mutta kyllä nuo on aina 0-asennossa hommansa lopettaneet.

Ainakin näiden W220 ässien pyyhkijämoottorin saa avattua ja tuon ongelman aiheuttaa kuulemma moottorin sisällä pöly (hiilistä?) joka sotkee herkän asentotunnistimen tjsp. eli puhdistamalla kuntoon...

Pitäis jaksaa viitsiä ottaa käsittelyyn, mutta ei ole vielä riittävästi aiheuttanut harmia, niin olkoon toistaiseksi...ja se kun on tuo tuulilasin alalistakin niin hemmetin tiukassa kiinni, että tulee taas vain lisää kuluja kun sitä alkaa irti kampeamaan :oops: :lol:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Purin koko pyyhkijämekanismin moottoreineen autosta lattialle. Itseasiassa aika hemmetin helposti irroitettavissa. Kerrankin jotain helposti. Avasin sen kulmavaihteen ja on se kyllä hiton yksinkertainen. Nailonisen pyörän päällä on metallinen, olisko kuparia tms messinkiä, levy jota kaksi kannessa olevaa nastaa pyyhkii. Levyssä on kohta jossa nastat yhdistyvät. Mitenkään likainen tämä ei ollut. Puhdistin kuitenkin ja pistin kasaan. Mitään vaikutusta ei ollut.

Tein kuitenkin seuraavanlaisia havaintoja...

1. On ehdotettu viiksi-vikaa. En itse oikeen usko siihen koska viiksi toimii muuten täydellisesti ja kun pyyhkijät ala-asennossaan sammutettuna ei lähde itsekseen pyörimään jossei viiksestä niitä käytä. Simuloin kuitenkin viiksi-vikaa painamalla viikseä samalla kuin laitoin virrat päälle. Niin kuin viiksi yhdistäisi aina. Kuten arvasin pyyhkijät lähtivät heti pyyhkimään kuten kuuluisikin.

2. Aloin kuunnella releen napsutusta. Viiksi normaali jatkuvalla pyyhinnällä ei rele naksahtanut ala-asennossa. Kuten ei kuulukkaan kun on jatkuvalla pyyhinnällä. Tihku-asennossa rele naksahtaa ja pyyhkijät pysähtyvät lepoon hetkeksi, kuten kuuluukin mutta tosiaan mielestäni hiukan liian ylös. Nyt seuraa mielenkiintoisin havainto... Viiksen nolla-asennossa rele naksahtaa ala-asennossa tuplana. Eli lähtee uusinta kierrokselle koska rele saa uudet sähköt heti perään.

3. Edellisestä havainnosta viisastuneena tein seuraavan kokeen... Pistin pyyhkijät pyyhkimään ja kiersin viiksen nollaan, jossa siis eivät kuuluisi pyyhkiä. Menin auton ulkopuolelle ja tarrasin pyyhkijöihin ja jarrutin ne käsin ala-asennossa ja kas'kummaa pyyhkijät pysähtyivät.

Mikä siellä nyt päästää yli sen nolla-kohdan että rele saa taas virtaa? En avannut itse moottoria, kulma vaihteen vaan. Olisko pitänyt sekin puhdistaa?
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5937
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

piippu kirjoitti:Mulla tuo ässä tekee ajoittain samaa...tai siis hukkaa ala-asentonsa ja pyyhkijät lepää yleensä väärässä kohtaa, mutta kyllä nuo on aina 0-asennossa hommansa lopettaneet.

Ainakin näiden W220 ässien pyyhkijämoottorin saa avattua ja tuon ongelman aiheuttaa kuulemma moottorin sisällä pöly (hiilistä?) joka sotkee herkän asentotunnistimen tjsp. eli puhdistamalla kuntoon...

Pitäis jaksaa viitsiä ottaa käsittelyyn, mutta ei ole vielä riittävästi aiheuttanut harmia, niin olkoon toistaiseksi...ja se kun on tuo tuulilasin alalistakin niin hemmetin tiukassa kiinni, että tulee taas vain lisää kuluja kun sitä alkaa irti kampeamaan :oops: :lol:
Juu monethan nuista mersun pyyhkijöistä purkaantuu ja rakenne samantyylinen. Osassa ollut reippaasti rasvaa sisällä. Liekö tehdasrasvat vai joku lisännyt...

Itsellä topikin aiheen tyylistä eli joskus lakkaa kokonaan w220 pyyhkimästä. Ainoastaan viiksen käyttö nollassa saa pyyhinnän päälle. uudestaan. Epäilen että vika saattaisi olla myös sam yksikössä koska vilkku tekee joskus niin että vilkuttaa ja risteyksessä seisahtaessa pitempään vilkku saa yhden "hikan" tikutitik tikutit tikutitik TIK taukoa tikutitik tikutitik. Tosin on toi pyyhin pari kertaa tainnut jäädä johonkin outoon asentoon keskenkaiken pyyhkimishommaansa.

Toki voi olla vika ohjemassakin eli tyyppivika tai can väylässä häiriötä tai sit se viiksi olisi rikki tai pyyhin ja vilkkurele. Kyllähän 14v autossa voi olla rikki useampikin asia yhtäaikaa. Mutta samin sekoilulta saattai vaikuttaa.. Tosin muualla en ole huomannut häröjä.

Onneksi ei vakava vika.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Purkasin ja avasin vielä kerran tuon vaihteen. Moottoriinkin kurkistin mutta näytti ihan puhtaalta. Tein nyt semmosen jutun että taivutin metallikiekosta sitä nolla-kohdan lirpuketta ylös selkeästi. Tuntui kuin se olisi ollut upoksissa siellä nylonpyörässä hiukan. Ja sehän auttoi! Nyt toimii. Ei auttanut ekalla yrittämällä se pelkkien nuolijoiden taivuttaminen.

Noh ainakin tietää jatkossa että jos tämä viritys ei pelaa niin uusi moottori-vipuvarsi-hässäkkä tilaukseen. Ehdin hinnankin jo kysyä, 260€.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
Mou
Viestit: 1630
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Jaahas... Kyllä se vieläkin jää rullaamaan satunaisesti. Ilmeisesti kun moottorin käydessä jännite nousee ja lasin kastuessa kitka pienenee niin helposti luiskahtaa yli ja sykli on valmis. No ainakin nyt on selvitetty missä vika on.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe

Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”