Keskustellaanko moottoriöljyistä?
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Keskustellaanko moottoriöljyistä?
Moottoriöljytkin tuntuu joskus herättävän keskustelua, mielipiteitä, olettamia etc. Katalysaattorit, hiukkasloukut, longlife...
Mulla on vielä helppoo: 320tkm ajettu M111. Selvää on, ettei ehkä enää notkeinta "täys"synteettistä. Mutta olisko motonetin halpa osasynteettinen hyvä?
Mulla on vielä helppoo: 320tkm ajettu M111. Selvää on, ettei ehkä enää notkeinta "täys"synteettistä. Mutta olisko motonetin halpa osasynteettinen hyvä?
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Öljyistä keskustellessa kannattaa myös sivuta aihetta vaihtoväli. Itse vaihtelen itsepintaisesti 10tkm välein. Joidenkin mielestä se on turhan tiheästi, mutta uskon että silläkin välttää pitkässä juoksussa kulumaa.
SLK:ssa pyörii joku Castrollin 5W-40 rasva. Ostopäätökseen vaikutti kanisterien koko.
Edellisessä CLK:ssa, joka tuppasi vähän öljyä kuluttamaan, pistin Mobilin 5W-50:stä. Eipä se kulutus juuri sillä miksikään muuttunut.
SLK:ssa pyörii joku Castrollin 5W-40 rasva. Ostopäätökseen vaikutti kanisterien koko.
Edellisessä CLK:ssa, joka tuppasi vähän öljyä kuluttamaan, pistin Mobilin 5W-50:stä. Eipä se kulutus juuri sillä miksikään muuttunut.
Nykyiset...
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
'14 E500 Coupe
Ollut joskus...
CL63 AMG, SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Nimenomaan se vaihtoväli on se perimmäinen keskustelunaihe mistä tahansa tribologisesta ilmiöstä puhuttaessa. Minäkin vaihdan moottoriöljyjä orjallisesti maks 10tkm vaihtovälillä, tiuhempaankin voisi vaihtaa.Mou kirjoitti:Öljyistä keskustellessa kannattaa myös sivuta aihetta vaihtoväli. Itse vaihtelen itsepintaisesti 10tkm välein. Joidenkin mielestä se on turhan tiheästi, mutta uskon että silläkin välttää pitkässä juoksussa kulumaa.
Tänä päivänä täytyy vaan olla luottavainen sen suhteen että valmistajan/pakkaajan niin ilmoittaessa tuotteensa on luokittelun mukainen. Varmasti jotain merkkikohtaisia erojakin on mutta pääasiassa kulumisen aiheuttaa öljyn "rakenteellinen oheneminen" pitkien polymeeriketjujen ajanoloon murskautuessa hienojakoisemmiksi sekä ennenkaikkea voitelukyvyn (kalvonpaksuus ja tunkeutumiskyky) huononeminen epäpuhtauksien vaikutuksesta.
Longlife on vuosisadan kusetus.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
En tiiä mitä insinöörin ja varsinkin sen palkanmaksajan päässä liikkuu kun uusia autoja suunnitellaan, mutta kuvittelen mielessäni että uuden auton käyttöiäksi on ajateltu viitisen vuotta tai karkeasti 200tkm. Tuohon ajatukseen longlife istuu oikein hyvin.JuMu S kirjoitti: Longlife on vuosisadan kusetus.
1. Auto käy harvoin huollossa ei tule palkkakuluja huollosta.
2.Erikoiset öljyt yms. hinnoitellaan kalliisti harvon tehtävälle huollolle jää hyvä kate.
Mainitun kilometrisuoritteen pikkuhiljaa täyttyessä on auto aikalailla loppu, mutta silloinhan se valmistajan näkökulmasta kuuluisikin toimittaa kierrätykseen ja ostaa uusi tilalle Vähän on vielä laskennossa petraamista, kun tuntuu paljon tulevan ennenaikaisia rikkoutumisia. Toisaalta ne ovat marginaalisia kun vertaa valmistusmääriin, valtaosa pelannee kuitenkin ihan ok.
Asiaan.
Itse käytän vaatimukset täyttävää moottoriöljyä (nykykalustoon longlifeä)
Vaihdetaan n.15tkm. välein.
Hiukan kallista, mutta autoni onkin jo ylittänyt käyttöikänsä niin täytyy olla hiukan ylivarovainen
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Aral Super Tronic LL3 5w30 on ollut muutaman 20L tölkin verran käytössä. EI negatiivista mainittavaa ole, positiivistä VW BKD koneessa vähentynyt öljynkulutus eli 30tkm ylämerkistä alamerkkiin, muita joutunut sen litran kaatamaan. Edellinen om651 toimi tällä öljyllä mainiosti eli ei hajonnut.
Nyt on myös Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W-40 229.5 luokituksen takia jos se vaikka sattuu olemaan Mercedeksen bensamoottoreihin parempaa kuin Aral HighTronic 5W-40 jolla on 229.51 nykyisin. Tätä käytin bensapeleissä aiemmin.
Nyt on myös Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W-40 229.5 luokituksen takia jos se vaikka sattuu olemaan Mercedeksen bensamoottoreihin parempaa kuin Aral HighTronic 5W-40 jolla on 229.51 nykyisin. Tätä käytin bensapeleissä aiemmin.
Itellä myöskin tuo Fuchs Titan nyt koestuksessa. Sitä ennen oli Teboil Diamondia, jota söi ja Mobil Super 3000 5W-40 jota taas ei syöny...markoala kirjoitti:Nyt on myös Fuchs Titan Supersyn Longlife 5W-40 229.5 luokituksen takia jos se vaikka sattuu olemaan Mercedeksen bensamoottoreihin parempaa kuin Aral HighTronic 5W-40 jolla on 229.51 nykyisin. Tätä käytin bensapeleissä aiemmin.
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
® Mesen 199-klubi
EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
- Teddy
- Viestit: 724
- Liittynyt: 23.6.2016 10:08
- Paikkakunta: Kaakkoisen Suomen idioottireservaatti (Lemi)
Keskustellaan vaan. Onko kukaan Marly Black Goldia kokeillu? Tai jotain muuta grafiitti-, molybdeenisulfidi- tms-pitoista. Kovasti maahantuoja kehuu, mutta jotenkin aika voodoohommilta haiskahtaa, kun ei tuosta mitään juttua löydy oikein mistään.
W201 2.6 -89
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
W201 2.0 -83
S203 270CDI -03
Triumph Spitfire 1500 -79
BSA A65 Thunderbolt -71
-
- pingviinitrokari
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 20.10.2010 19:12
- Paikkakunta: Pori
Tuo meijjän M111 on nyt viimeajat pureskellu jotakin motonetin GM genuine öljyä, ihan vaan siksi että sitä oli toista kannuu kotona. Ei hyvä, tuntuu maistuvan.
Mitä Sprinter 311CDI moottoriin? Ajettu 400tkm. Vuotuinen ajosuorite n.3000-5000km.
Mitä Sprinter 311CDI moottoriin? Ajettu 400tkm. Vuotuinen ajosuorite n.3000-5000km.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Melko lailla aivan sama, jos öljyt vaihdetaan vuosittain ja laitteessa ei ole hiukkaspönttöä. Luokitus MB229.3 tai 229.5. Jos tulee kylmäkäynnistyksiä alle -20 celssiuksen lämpötilassa ilman esilämmitystä, niin suosittelen 0W- öljyä edellä mainituilla luokituksilla ja jos on hiukkaspönttö niin öljyt sitten sen mukaan, viimeiset numerot .31 tai .51.aaltojarvi kirjoitti:Tuo meijjän M111 on nyt viimeajat pureskellu jotakin motonetin GM genuine öljyä, ihan vaan siksi että sitä oli toista kannuu kotona. Ei hyvä, tuntuu maistuvan.
Mitä Sprinter 311CDI moottoriin? Ajettu 400tkm. Vuotuinen ajosuorite n.3000-5000km.