mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

VVV part 3. eli Vanjan Vaimon Vokus - ja varmari semmone
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 3039
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)

 LähetäLähetetty: 26.5.2020 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Täytyy alkaa tutkimaan tarkemmin tämän vekottimen öljynkulutusta. On jonkinlainen mutu että tästä ei olisi kauaa kun juuri lisäsin öljyä tähän ja nyt oli eilen taas alle alarajan päässyt öljytaso. Siis km-lukema ylös muistiin ja tutkitaan.
_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 3039
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)

 LähetäLähetetty: 04.8.2020 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vanja-eno kirjoitti:
Virtalukonpatruuna pitäis vaihtaa kun takeltelee

No nyt kävi hieman onni onnettomuudessa. Tallikaverin isolohko Focus tilttasi ja mies tuumi ettei enää jaksa pulata sen kanssa. Pisti pois liikennekäytöstä ja sanoi, että jos tarvit jotain niin ilmoita mitä otat ja keksitään hinta sitten osille kun koura on vienyt hänen Focuksen paaliin.

No tämä virtalukon patruuna nyt sitten ekana. Tästähän sen vaihto on helpompaa kuin satalankussa ja muissa vanhoissa Meseissä. Suojamuovit ympäriltä pois, avain I-asentoon, pikku ruuvarilla painaa yhdestä reiästä ja nykäisy ja se on siinä. Meseissän kun täytyy painaa kahdella puikolla... Otin samalla talteen ajonestolaitteen joka oli siinä patruunan ympärillä kun tähän lukkoon oli vara-avain, toisin kuin vanhaan lukkoon. Täytyy asentaa toiste, kun on enemmän aikaa. Olin jo ehtinyt nimittäin ehtinyt vaihtaa tämän uuden lukkopatruunan meidän Focukseen, testata sitä ja asentaa rattimuovit paikoilleen, kun hokasin että ajonestolaitteenkin voisi ottaa, olisi sitten vara-avainkin.

Seuraavaksi vaihdoin etupenkit, ne kun olivat gHia mallin penkit, eli alcantraa ja samalla sävyllä kuin vanhat 'hinnat alkaen'-mallin penkit. Nyt toimii kuskin penkin korkeudensäätö sähköllä, toisin kuin vanhassa, jossa oli käsin veivattava malli. Ford oli viksusti Mersujen tapaan vetänyt valmiin virtapiuhan jo lpenkin liittimeen asti, että kun asensi penkin jossa oli tämä sähköinen säätö, niin sen sai heti käyttöön penkin vaihdon jälkeen. Uudessa kuskin penkissä oli kyynernojakin, mutta joku on survonut sen ns. rajoittimesta yli eikä käänny yläasennosta kuin taaksepäin. Hanttikuskin penkin vaihdoin myötä alkoi persegrilli sillä puolella toimia. Kuskin penkki jäi yhä kylmäksi, niinhän se yleensä on.

Vanja-eno kirjoitti:
Täytyy alkaa tutkimaan tarkemmin tämän vekottimen öljynkulutusta. On jonkinlainen mutu että tästä ei olisi kauaa kun juuri lisäsin öljyä tähän ja nyt oli eilen taas alle alarajan päässyt öljytaso. Siis km-lukema ylös muistiin ja tutkitaan.


Sen verran tuli tutkittua että noin 1500 km:n aikana Focus kuluttaa öljyä tikun ylärajasta alarajaan eli semmoisen litran verran. Kyllä sen kanssa pystyy vielä elämään.

Sinnitellään tällä vielä sen verran, että tulee helmikuussa leima eteen. Jaguaari kun vie suurimman osan kesälomarahoista, valitettavasti.
_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 27615

 LähetäLähetetty: 04.8.2020 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Äh, luin useampaan kertaan ja en tajunnut mitä teit...siis vaihdoit jo lukkopatruunan, eli purkuauton avain on käytössä ja toimii sillä ? Mutta maininta vara-avaimesta ?

Bytheway, se osa lukkopatruunan ympärillä lienee transponderi joka lähettää avaimen tunnistustiedon ajonestolle, eli sen voi vaihtaa autosta toiseen ongelmitta.
Jos aikoo toisen auton avainta käyttää sellaisenaan, pitää vaikkapa irrottaa transponderi ja teipata siihen alkuperäinen avain ja työntää koko roska jonnekin kojelaudan sisään, niin ajonesto ei oikkuile.
Yhdessä Felic.....jaa antaapa olla Idea Twisted Evil
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 3039
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)

 LähetäLähetetty: 04.8.2020 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Niin, otin vara-autosta lukkopatruunan ja molemmat avaimet eli toisessa avaimensa on se keskuslukituksen kaukosäätöosa, joka on irrotettavissa. Eli otin vanhasta avaimesta sen kaukkaripotikan irti ja vaihdoin sen uuden lukon avaimen kaukkariosan tilalle. Toinen avain on pelkkä virta-avain ilman kaukkaripotikkaa. Sillä avaimella saa rattilukon auki muttei käynnistymään ennen sen trandponderin vaihtoa. Nyt siis tilanne on se, että periaatteessa käytössä on vain yksi avain jolla auton saa käyntiin. MUTTA, aion vaihtaa jossain vaiheessa sen transponderinkin,vaihdan taas kaukkaripotikkaosat keskenään niin on kaksi avainta jolla saa auton käyntiin. Sekavasti taas ehkä selostettu, mutta toivottavasti ymmärsit.
_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
dealer



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 27615

 LähetäLähetetty: 04.8.2020 17:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Aivan ! Ei tullut mieleen, että avain voi olla kohtuudella purettavissa ja vaihdettavissa siitä tunnistussirun sisältävä osa toiseen. Onhan se sama juttu vaikkapa mersun linkkuavaimessa, metallipuikko kun on pikku sokalla kiinni kaukosäädinosassa.

Esimerkiksi mersussa tai skodassa siinä transponderissa ei ole mitään älyä, eli sen vaihtaminen ei niissä käynnistymiseen auta, kuten edellisessä viestissä yritinkin selittää.
Fordissa voi olla eri lailla, mutta aika helpoksi olisi tehty rosvoille jos toisesta autosta tuotu avain ja transponderi riittäisi käynnistämiseen eli ajonestoa ei olisi esim. moottorin ohjainlaitteessa.

Lisäksi saattaa olla, että höpisen omiani kun nimitän lähetinantennia transponderiksi, mutta on tässä kuitenkin tiedetty mistä keskustellaan Laughing

http://www.autonavain.fi/ajonesto-tekniikka.php
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 3039
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)

 LähetäLähetetty: 10.8.2020 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Viime viikonloppuna tuli Focukseen "ralliäänet". Tänään ehdin tallille ja nosturilla sain havaita että putki on poikki juuri siitä kohtaa mihin putki loppuu ja äänenvaimennin alkaa. Kaverilla ei kuulemma ole aikaa hitsata ja itse en osaa, joten pikafiksinä piti keksiä jotain. Eihän täthän halpiskärryyn enää aleta uutta putkea sovittelemaan kun leima kylmenee helmikuussa ja joutaa silloi varaosiksi, paaliin tai jollekin värkkääjälle aihioksi.

Löytyi tallin nurkasta astetta pienempi putki, n. 30 cm joka juuri mahtui pakoputken sisään. Eli siitä sitten väsäämään. Ensin pakoputkeen rautasahalla reilun sentin mittaiset hahlot. Sitten uutta putkea sisään äänenvaimentimeen sen verran että saa pakoputken juuri ujutettua uuden sisäputken päälle. Sitten pakoputken kiristimellä kiristetään sisäputki paikalleen.

Vieno "racing" ääni vielä kuuluu, mutta ei enää niin jumalaton pörinä kuin enen fiksiä. Kun kaverilla on aikaa, saa hitsata sisäputken kiinni molemmista päistä, niin vaimenee kunnolla.
_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Vanja-eno

aktiivimeseläinen


Liittynyt: 05 Mar 2006
Viestejä: 3039
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)

 LähetäLähetetty: 11.9.2020 6:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Nyt on Focus taas hiljainen kun pakoputki on hitsattu. Toivottavasti kestää edes ensi kevääseen jolloin leima loppuu ja Focus taitaa joutaa romuksi.

380 tkm mittarissa, kone naputtaa ja syö öljyä, mutta toimii hyvin muuten.
_________________
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit