V.A.G. = Vanjan Autona Golf - myyty uuteen kotiin

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

dealer kirjoitti:Tänään ajoin pitkästä aikaa Jetalla. On saattanut edellisellä kerralla olla parikymmentä vuotta vanhempi jetta millä ajoin.
...
Auto on kai Vanja-enon Golfista seuraavaa sukupolvea eli "vastaa" viitoskoppaista golfia.
Volkkari kyllä jännästi tempoilee näitten malliensa kanssa. Ensimmäinen Golf sedan eli Jetta oli tuotannossa 1980-91, sitten 1992-2005 sedan Golf kulki nimellä Vento joka jalostui muotoon Bora, kunnes 2006 eteenpäin on taas Jetta. Tosin Ameriikan Yhdysvalloissa sedan Golf on kokoajan ollut Jetta.

Ja kyllä, nämä uudet Jetat vastaavat vitoskoppa Golffa ja siitä etiäpäin.

Silleen vähän huolettaa tuo oman Klonkswagenin kanssa, että paljastuuko vielä enemmän tein-itse-ja-säästin-patentteja? Kuten jo aiemmin kirjoitin:
Vanja-eno kirjoitti:No, se vuoto oli putkiston n.11 cm pitkässä välikappaleessa joka oli hapertunut olemattomiin ja paikkailtu letkuklemmarein kiinitetyllä kaljatölkillä tms. ja paksusti paikka-aineella. Viritelmä sanoi itsensä irti heti kun pääsin Klonksilla autoliikkeestä kotiin Järvenpäähän. Eilen vein Klonksin nosturille ja naureskelin sitä tein-ihan-itse viritelmää. Hassu paikka säästää kun kyseinen ihan VAG'in oma väliputki maksaa Motonetissä 6,90€. Tänään hain osan ja vaihdoin, niin kyllä hiljeni.
Kun auto kuitenkin on ollut koko elinikänsä pk-seudulla jossa varaosaliikkeitä on pilvin pimein ja tuota välikappaletta saa joka jessuksen vauhtiputkasta.

Nyt sitten tuo pitkittäistuki-viritelmä. Okei periaatteessa ymmärrän, auto pitää saada nopeasti työn tilaajalle, että tehdään paikan päällä heti jostain käsillä olevasta tarvikkeesta. Mutta pika-googletuksella tsekattuani, tuota tukea kanssa on helposti saatavilla ja olisin itse saanut esim. ihan Bilsteinin valmistaman päivän odotuksella. Herättää kysymyksiä, millainen on sitten kytkinrempan laatu?
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vanja-eno kirjoitti:Herättää kysymyksiä, millainen on sitten kytkinrempan laatu?
Tähän pohtivaan kysymykseen viitaten. Kysyin ostaessani kytkinrempan laatua, jolloin myyjä vastasi että levy ja asetelma on vaihdettu. Kysyin sitten että eikö samalla vaivalla olisi kannattanut myös vaihtaa painelaakeri. Myyjä vastasi että varaosamyyjä, että korjaaja olivat sanoneet ettei tarvi vaihtaa jollei äännä. No, ei varmaan tarvitse, mutta ehkä kannattaisi, sillä jos laakeri on orggis niin voi tulla tiensä päähän milloin vain ja taas joutuu irrottamaan laatikon. Ei olisi ollut kovin kallis vaihtaa samalla.

En ole nyt ihan varma onko tässä nyt samalla lailla kuin Focuksessa että painelaakeri ja työsyliteri ovat yhdessä paketissa, ja jos on niin silloin etenkin olisi kannattanut vaihtaa.

Ja kyllä siellä oikean puolen etulaakeri ääntää. Kävin ostamassa ihan FAG-laakerin kun oli aika edullinen (n. 47€). Halpismalli olisi ollut vain pari kymppiä edullisempi ja jos nyt tuolla FAG:lla ajaa jonkun kymppitonnin pitempään niin maksaa itsensä nopsaan takaisin.

Laatulaakerin ostamista puolisi myös se, että ajattelin nyt yrittää pitää tätä pitempään kun on pohjasta täysin ruosteeton, pelleiltäkin ihan ok ja osat halpoja ja niitä löytyy helposti.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Olin ajatellut tehdä pyöränlaakerin vaihdon seuraavasti. Vien auton tallille nosturille ja irrotan siitä sen olka-akseliasetelman jossa laakeri ja pyörän napa on kiinni. Sitten vien sen paketin kaverin korjaamolle, jossa on hydrauliprässi ja vaihtaa sopuhintaan uuden hankkimani laakerin ja sen jälkeen asetelma kiinni ja menoksi.

Hyvä suunitelma. Lueskelin korjaamokirjaa ja YouTubesta ihmettelin kun kaveri ottaa asetelman irti vajaassa 10 minuutissa. Ajattelin, että tuntihan siihen sitten kai minulta menee jos homma menee tuubiin. Ei mennyt.

Näissä hommissa kun on amatööri niin, vastoinkäymisiä sattuu. Lyhyesti kerrottuna tein hommia hieman väärällä tavalla, ja raidetangon pään kartio alkoi pyörimään mukana ja mutteri ei liiku enää kiinni eikä auki. Sama homma alapallonivelen mutterilla.

Ennenkuin ehditte huutaa: "TOLLO!" Niin minua on jo valistettu miten homma pitää tehdä näiden osalta. Toivon neuvojen tepsivän. Palaan asiaan myöhemmin.

Suurin ja viimeisin este rempassa oli kylläkin iskari/jousipaketin alakiinnityksen pultti-mutteri kombinaation täysjumi. Ja meillä on muuten tallilla tehokas kompura ja hyvä pulttipyssy.

Jonkin aikaa asioita ja fysiikan ilmiöitä miettiessäni pälkähti päähän, että voisi olla hyvä, että auton ajaminen rempatavaksi pakkasesta ei ole hyvä ehkä hyvä asia jos pitää pultteja aukoa. Lisäksi fysiikan lakeja miettiessä, on perusseikka vipu/vääntövarren pituus. Joten auto saa nyt olla ensin lämpimässä että lämpiää huoneenlämpöiseksi. Katsotaan miten käy.

Jatkoa tarinalle odottessa voitte viihdyttää itseänne jo topicin alussa luvatuilla ruostekuvilla.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tässä havaitut korin ruostevauriot. Ensin kuvaparit niistä kohdista joita auton myynyt liike oli fixannut. Aloitetaan pahimmasta:


Kuva

Tässä lokasuojankaari keväällä 2018 ennen liikkeeseen menoa. Kuva Nettiauton vanhasta ilmoituksesta.


Kuva

Ja tältä se näytti nyt auton ostohetkellä


Kuva

Tässä konepellin etuosa keväällä 2018 ennen liikkeeseen menoa. Kuva Nettiauton vanhasta ilmoituksesta. Vasen täplä ei ollut ruostetta vaan linnunpaskaa.


Kuva

Ja tältä se näytti nyt auton ostohetkellä


Sitten vielä pari kuvaa jotka otin itse auton oston jälkeen:


Kuva


Kuva


Tuohon pahimpaan mätäkohtaan ennen uuden lokasuojan ostamista aion kokeilla kittaustaitojani ja testata onko vanhat spraymaalaustaidot tallella, jahka kerkiän.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Sharedoc
Viestit: 372
Liittynyt: 30.8.2012 19:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

En malta olla kommentoimatta vaikka neuvoja ei toivottukaan.

Kyllä tuo lokasuoja ja myös helmapalkin pää näyttää niin ruosteisilta että niihin kannattaisi laittaa uutta peltiä jos autoa aikoo pitää autoa kauemmin.

Raidetangon pää jos lähtee pyörimaan, niin pitää puristaa raidetanko takaisin kiinni kartioon. Sitten mutteri auki normaalisti.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Sharedoc kirjoitti:En malta olla kommentoimatta vaikka neuvoja ei toivottukaan.

Kyllä tuo lokasuoja ja myös helmapalkin pää näyttää niin ruosteisilta että niihin kannattaisi laittaa uutta peltiä jos autoa aikoo pitää autoa kauemmin.
Ei se mitään, saa kommentoida ihan vapaasti, jos siltä tuntuu. Siis ehkä ilmaisin itseni hieman huonosti, mutta kokeilen ensin kittausta ja spreijausta kun paikka on mitä treenata. Tämä siis ensiapu ettei niin pistä silmään. Toki lokasuoja vaihtuu ajan ja valuuttatilanteen salliessa uuteen.
Sharedoc kirjoitti:Raidetangon pää jos lähtee pyörimaan, niin pitää puristaa raidetanko takaisin kiinni kartioon. Sitten mutteri auki normaalisti.
No äläpä muuta sano. Puristettu on tänään ja 100 kg apuri roikkui vielä sen päälle raidetangossa painaen sitä kartioon kokoajan. Ei vaan auennut enää mutteri enempää. Mitäpä tuosta, laikkasin mutterin ja kartion välistä kierreosan poikki. Laitetaan uusi raidetangon pää saman tien kun tuli varuiksi ostettua. Lemförder merkiltään, ettei siis ihan halvinta merkkiä kuitenkaan.
Vanja-eno kirjoitti:Suurin ja viimeisin este rempassa oli kylläkin iskari/jousipaketin alakiinnityksen pultti-mutteri kombinaation täysjumi. Ja meillä on muuten tallilla tehokas kompura ja hyvä pulttipyssy.

Jonkin aikaa asioita ja fysiikan ilmiöitä miettiessäni pälkähti päähän, että voisi olla hyvä, että auton ajaminen rempatavaksi pakkasesta ei ole hyvä ehkä hyvä asia jos pitää pultteja aukoa. Lisäksi fysiikan lakeja miettiessä, on perusseikka vipu/vääntövarren pituus. Joten auto saa nyt olla ensin lämpimässä että lämpiää huoneenlämpöiseksi. Katsotaan miten käy.
Siinähän kävi niin, että auto oli yön yli tallissa lämpiämässä, irrotusöljyä, tulikuumaa vettä hetken päästä perään ja pitkä vääntövarsi ja mutteri päässä tuettu lenkkiavain vastassa. Aukesi.

Huomenna otan alapallon irti tukivarresta, laikkaan alapallon kierreosan poikki ja vien asetelman kaverin korjaamolle. Laakerin vaihtoa odotellessa asennan uuden alapallon tukivarteen ja vaihdan uuden raidetangon pään. Täytyy alkaa kyselemään valmiiksi jo pyörän kulman säätöjen hintoja lähialueelta.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Sharedoc kirjoitti:Raidetangon pää jos lähtee pyörimaan, niin pitää puristaa raidetanko takaisin kiinni kartioon. Sitten mutteri auki normaalisti.
Vanja-eno kirjoitti:No äläpä muuta sano. Puristettu on tänään ja 100 kg apuri roikkui vielä sen päälle raidetangossa painaen sitä kartioon kokoajan. Ei vaan auennut enää mutteri enempää. Mitäpä tuosta, laikkasin mutterin ja kartion välistä kierreosan poikki. Laitetaan uusi raidetangon pää saman tien kun tuli varuiksi ostettua. Lemförder merkiltään, ettei siis ihan halvinta merkkiä kuitenkaan.
Tuntuu jäätävän upealta näin jälkikäteen lukea korjauskirjaa ja löytää sieltä vastaus helpottamaan puuhastelua.

Raidetangon pään irrottamisen jälkeen luin korjauskirjasta toista kohtaa joka koski nimenomaan sitten raidetangon pään vaihtamista. Siinä luki että tangon kierteen päässä on kuusiokolo josta voi avaimella pitää vastaan ettei kartio lähde pyörimään. Kuva

No onpa ihan vitun kivaa ettei tätä tietoa ole siirretty navan ja olka-akseliasetelman irrotuksen yhteyteen kun raidetangon pää täytyy siinäkin ottaa irti.

No tietääpä nyt tämänkin sitten.

No, laakeri nyt vaihdettu, kuten siis myös raidetangon pää ja alapallo. Napa-olka-akseliasetelma nyt paikallaan ja Glonkku ajokuntoinen. Tosin kuten odottaa saattoi ovat pyöränkulmat viturallaan, mutta säätöön menossa.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 28.1.2019 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kaikissa nivelissä ei kuusiokoloa ole ja se on sen verran pieni jos on ettei yleensä ole apua kuin uutta niveltä asentaessa.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

dealer kirjoitti:Kaikissa nivelissä ei kuusiokoloa ole ja se on sen verran pieni jos on ettei yleensä ole apua kuin uutta niveltä asentaessa.
Ehkä näin, mutta menetetty mahdollisuus kokeilla kismittää :lol:

Kulmat säädetty ja rattikin suorassa niinkuin kuuluukin. Nyt on paljon hiljaisempi, eli remontin voidaan katsoa onnistuneen.

Seuraava korjauskohde lienee tuulilasinpyyhkijöiden koneiston huolto tai vaihto uuteen jollei halua isommin roplata. Kovemmalla pakkasella liikkuu tosi jähmeästi jos lainkaan.

Uusi orggislaatuinen oli karvan alle 90 euroa, huolto itse tekemällä ilmaista. Tuo koneiston jumittelu on VAGilaisille ihan tyyppivika, ja itsekin sain aikoinaan siihen omistamaani '03 Octaviaan sen tehdä. Silloin purettiin koneisto, huollettiin hiomalla akselit kevyesti sekä kuparitahnalla voitelu. Halpaa ja toimivaa, mutta aikaaviepää.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Vielä ei ole ehtinyt pyyhkijän koneistoa vaihtaa, kiireet painaa päälle. Ehkä kohta puoleen?

Muutamia muita havintoja. Kytkin ottaa ärsyttävän ylhäältä kiinni ja haisee heti ja tosi pahalle jos joutuu hiukan kytkintä luistattaa. Selkeä miinus.

Takapenkit kun kääntää kokonaan alas, on penkkien säätövara nolla yli 176 cm mittaiselle henkilölle. Tavaratila riittämätön, selkeä miinus.

Lämpenee nopeasti ja Octaviaa parempi tuulilasille puhallus. Automaatti-ilmastointi asetuksineen hyvä. Selkeä plus.

Osia saatavilla nopeasti jokapuolelta ja edullisesti eikä ns. kestävämmät merkkiosatkaan ole kalliita. Selkeä plus.

Nyt ajett kaksi tankillista 98E:llä keskikulutuksella 8,2 ltr/100 km mikä on täsmälleen sama lukema kuin ajotietokoneen ilmoittama lukema. Eikä yhtään pienempi kuin 95E:lää ajettu. aihdan seuraavassa tankillisessa takaisin 95 E:hen.
Viimeksi muokannut Vanja-eno, 19.2.2019 5:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Dieselross
Viestit: 47
Liittynyt: 28.3.2017 1:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Dieselross »

Se mainitsemani TDI Golf saattaa tulla müüntiin jopa nopeammin, mikäli löytyy sopiva GLK tilalle muutaman kk sisään. Uudennihkeät kesäkumit, tuoreehko leima ja selvästi paremmat pellit kuin aloittajan volskissa.
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2092
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Vanja-eno kirjoitti:Tavaratila riittämätön, selkeä miinus.
Riippuu, mitä kuskaa. Tostakin vois joku luulla, että sinne ei mahdu kahta kauppakassiakaan. Tietäisitpä nykyautojen kontit. Golffissa sentäs mahtuu rengassarjakin kyytiin heittämällä pystyssä, kokeilepa samaa millä tahansa nykykikkareella.. Ja joo, rengashommissa niitä kontteja ja autoja näki jokusen tuhatta, joten referenssiä on..
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aiheeseen erittän löyhästi liittyen; rengassarja joka mahtui sedan 124 peräkonttiin muutakunostivain ei mahtunut Jetan konttiin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

miqum_86 kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:Tavaratila riittämätön, selkeä miinus.
Riippuu, mitä kuskaa. Tostakin vois joku luulla, että sinne ei mahdu kahta kauppakassiakaan. Tietäisitpä nykyautojen kontit. Golffissa sentäs mahtuu rengassarjakin kyytiin heittämällä pystyssä, kokeilepa samaa millä tahansa nykykikkareella...
Tiedän ja arvaan loput. En kokeile, mun silmissä tuo Golffi on nykykikkare :lol: Farmariautoon pitää mahtua penkit kaadettuna normaalikokoinen polkupyörä, se on kriteeri. C-mallin Mersuun teki tiukkaa, kuten Octaviaankin. Golffiin en edes aio yrittää :lol: Omistamistani muista farmariautoista Chevy Caprice Classic, Citikka C5, Ford Country Sedan & Squire & LTD, Satalankku ja Väyrynen täyttävät kriteerit helposti.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Tänään vaihtui viimein pyyhkijöiden koneisto/vivusto mikälie. Vaihto-operaatio oli helppo, tosin hieman turhaa aikaa meni pyyhkijän varsien irrotteluun (jumissa) kunnes tajusin antaa lämpöä... Sitten hieman meni turhaa aikaa kun muistin moottorilta lähtevän vivun asennon väärin (mitä sitä suotta kuvua vanhasta vivustosta ottamaan :lol: itsevarmuus asentajalla tapissa) ja meni tovi oikeiden asentojen löytämiseen. Semmosta pöhköä amatöörin pulailua, mutta lopputuleman toimii ok, joskin kuskin puoleista pyyhkijän vartta joutuu hieman vielä asentamaan ylemmäs.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10555
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Minulla neloskoppanen golf sai lähtöluvan kun piti asetella esikoisen penkki selkä menosuuntaan... Vänkärin etupenkki piti ottaa aivan eteen, jolloin auto muuttui 3 paikkaiseksi. Peräkontin pohja oli aikalailla 1 neliön kokoinen? Minulla taisi olla 1x1 kuramatto kontin pohjalla suojana.

Muuten kyllä tykkäsin. Minun makunen ajolleen yms vaikka moottorina olikin vain 90hp diesel.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Pappi kirjoitti:Minulla neloskoppanen golf sai lähtöluvan kun piti asetella esikoisen penkki selkä menosuuntaan... Vänkärin etupenkki piti ottaa aivan eteen, jolloin auto muuttui 3 paikkaiseksi. Peräkontin pohja oli aikalailla 1 neliön kokoinen? Minulla taisi olla 1x1 kuramatto kontin pohjalla suojana.

Muuten kyllä tykkäsin. Minun makunen ajolleen yms vaikka moottorina olikin vain 90hp diesel.
Minulla oli tällainen farkku Golf viime kesänä hetken aikaa, oli vaan sillä 1.4 16V koneella, omat murheensa siinäkin kai. Ostin kaverilta kun halvalla sain. Oli punainen tarra tuulilasissa kun oli leimalla huomattu poikki ruostunut taka-akseli, muuten terve auto pelleiltään.
Taka-akseli uusiksi ja pari muuta kohtaa ja uudestaan katsastukseen.

Tiloista samat huomiot kuin Papilla, taakse kun laittoi turvaistuimen niin siinä ei edessä olisi kyennyt istumaan. Muuten olisi vaikka voinut rouvan Ooppelin sillä korvatakin, siinä kun sopii sama turvaistuin aivan hyvin.
Toinen puute oli ilmastointi.
Sai sitten jatkaa eteenpäin ja vielä se näkyy tuossa kylällä liikkuvan.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Mittarissa 264 tkm eli 12 tkm takanapäin. Toimii kuin tojota :lol:

Huoltoilmaisin alkoi ilmoittelemaan että reilun parin tonnin päästä pitäisi huoltaa. No, vaihdoin sitten tänään öljyt (Castrol Edge) suodattimineen (3,5 ltr) ja uusin öljypropun, sekä molemmat ilmansuodattimet. Osiin ja aineisiin meni huikeat 67 euroa. Huolton kului kaikkineen tunti ja vartti kun piti tehdä lattiaremonttina koska nosturi oli varattu.

Ei siis mitään ihmeellisempää
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Käytin auton paikallisella VAG-fakiirilla vikakoodintsekkauksessa. Ei ollut jäänyt yhtään vikakoodia mihinkään muistiin. Siispä varasin tälle päivälle kaverin korjaamolta pakokaasutestin, jonka Klonksis läpäisi hyvin arvoin. Siitä suoriltaan sitten katsastukseen ja läpi meni kera parin huomautuksen. Lokasuojan ruostevaurio ja öljyvuoto. Lokari on aiemminkin kuvissa nähty kuskin puolen etusiipi ja öljyvuoto tulee öljypohjan tiivisteestä. Se taitaa olla tiensä päässä. Jarrut oli tosi hyvät, 6-8% heittoa.

Joutaa myntiin viimeistään kesäloman jälkeen, sillä tykkään enemmän diisselistä kun ajoa tuleekin taas paljon enemmän kun muutettiin helmikuun lopussa Järvenpäästä kellokoskelle takaisin.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Vanja-eno kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:Herättää kysymyksiä, millainen on sitten kytkinrempan laatu?
Tähän pohtivaan kysymykseen viitaten. Kysyin ostaessani kytkinrempan laatua, jolloin myyjä vastasi että levy ja asetelma on vaihdettu. Kysyin sitten että eikö samalla vaivalla olisi kannattanut myös vaihtaa painelaakeri. Myyjä vastasi että varaosamyyjä, että korjaaja olivat sanoneet ettei tarvi vaihtaa jollei äännä. No, ei varmaan tarvitse, mutta ehkä kannattaisi, sillä jos laakeri on orggis niin voi tulla tiensä päähän milloin vain ja taas joutuu irrottamaan laatikon.
Tuossa Golfissa on painelaakeri laatikon päädyssä ja se painaa paineasetelmaa kytkinakselin läpi menevän tangon välityksellä.

Eli se on helppo vaihtaa sitten kun sen aika on.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

^No mutta tämä on huojentava tieto. Kiitos. Itse asiassa nykyään hyllystä löytyy joku korjausopus, joten täytynee opiskella sieltä lisää asiasta. Pelkäsin että tässäkin oli sama kuin Focuksessa eli painelaakeri ja työsylkkä ovat samassa kombinaatiossa.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

8 kk omistuksessa ja vajaa 272 tkm mittarissa (eli n. 20 tkm yhteistä taivalta takana) ja Klonkswagen toimii moitteettomasti. Vähän tylsä ja ahtaanoloinen omaan makuun ja tavaratilaa saisi olla enemmän. Tai sitten hieman persoonallisempi.
Vanja-eno kirjoitti:

Kuva


Tuohon pahimpaan mätäkohtaan ennen uuden lokasuojan ostamista aion kokeilla kittaustaitojani ja testata onko vanhat spraymaalaustaidot tallella, jahka kerkiän.
En muuten aio kokeillakaan kittausta. Meni läpi pellistä sormi että potslojo vaan ja aika iso reikä tuli. Tein tilapäis naamioinnin harmaalla jesarilla ettei näytä NIIN rumalta. Pitäis varmaan tuo ruostunut etulokasuoja vaihtaa tai ainakkn hankkia jo valmiiksi jos tuota alkaa myymään.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
mese300
aktiivimeseläinen
Viestit: 2442
Liittynyt: 04.10.2006 20:58
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja mese300 »

Vanja-eno kirjoitti:Vähän tylsä ja ahtaanoloinen omaan makuun ja tavaratilaa saisi olla enemmän. Tai sitten hieman persoonallisempi.
Ja siinä olikin syyt minkä takia itsekkin kolopallosta luovuin plus että olisi pitännyt reilu tonni mättää rahaa osiin ja huoltoihin siihen niin halvemmaksi ja helpommaksi tuli kun antoi mennä vikoineen päivineen eteenpäin :lol:
-07 Mb ML 280CDI
-98 Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 Kesäkauden ajokki
-74 MF 50B
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Etulokari tilauksessa, ei paha hinta, 40€
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Etulokasuoja tuli päivässä, mutta vasta viime perjantaina sain raahattua itseni maalikauppaan (Stirwell Hyrylässä) ostoksille. Purkki maalia ja lakka tasaraha 30€.

Toissa päivänä eli sunnuntaina aloittelin sitten maalausta. Lokasuoja oli valmiiksi pohjamaalissa joten kevyt karhennus karhunkielellä piisasi. Maalaus itse, onnistui hyvin, tasainen pinta eikä valumia. Se taito oli näemmä tallella. Sitten alkoivarkin ongelmat kun piti vetää lakka pintaan.

Saamieni ohjeiden mukaan, annoin maalin kuivua sen puolisen tuntia ja sitten lakkaa päälle. Muuten meni hyvin, ei valumia, paitsi että pinta jäi mataksi, vaikka piti olla kirkas lakkaa. Siitä sitten seuraavana päivänä maalikauppaan että mikäs nyt. Kaveri totesi että olet vetänyt liian ohuita kerroksia jolloin lakka on kuivunut heti eikä kiiltoa tule. Ohjeeksi sain, että karhenna pinta taas karhunkielellä ja sitten uusi rohkeampi lakkakerros.

Muuten meni hyvin, kiilto löytyi, mutta tuli hieman liiankin rohkeasti vetäistyä ja tuli pari valumaa. Kun olisin siihen tajunnut jättää, sillä kiilto ja pinta oli muuten hyvä, vain ne pari pientä valumaa. Luulin vielä että pitää yksi kerros vetää ja vedin sen liian nopeasti jolloin valumien määrä vain kasvoi kun lakka olikin liian kosteaa alla.

Mitäs siinä, annoin kuivua yön yli ja yritin hioa valumia pois, mutta vituiksihan se meni ja uusi lakka taas alkoi valumaan.

Nyt täytynee kai vielä kerran koittaa ja hioa vanhaa lakkaa lähes sen verran pois että kaikki valumajäljet saa tasaiseksi, maalata uudestaan ja vielä kerran yrittää lakata, luulen (paino sanalla luulen) nyt hiffanneeni miten tuo lakkaus pitäsi tehdä. Pitää soittaa yhdelle tutulle ammattimaalarille ja varmistaa ettei lakkakerros maalikerrosten välissä ole haitaksi.

Vanhojen kokemusteni mukaan ihan maalarilla tuo maalaus maksaisi semmoisen 200€ eli toistaiseksi olen vielä voitolla :lol:
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
pupetti
saranapuolen kulkija
Viestit: 4238
Liittynyt: 20.2.2008 11:13
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja pupetti »

Vai klonkswagenin se hommannu, no mikäs siinä, mukava kulkinen ajella..kaupungissa ja suht lyhyitä ( alle 500km) matkoja, sedan mallisena on miinusta tilanpuute, vaikka rek.otteessa lukis koko kaupungin väkimäärän mahtuminen, totuus on ettei -2001 malliin mahdu kun 3, minä eikä kloppi ole mitään hongankolistajia, niin kuskin taakse ei mahtunu edes 120cm lyhytjalkanen pimu, tai mahtui, mut kuskin leuka oli rattikehän yläreunassa kiinni.

Meillä...siis minulla ja klopilla, oli hetken aikaa samanmoinen mutta sedan mallinen, jäi sitten kiinni lambadan tanssiarvojen ylisuurista lukemista, ja siitä että oli laitettu mätänetin halvin lambda, hinnaltaa 14.90, se oli sekoittanu koko älyboksin, kun oli viritelty ja saatu kerran lema siihen, paljastu sitten että lambadaan ois kuulunu mennä 3 johtoa, siihen meni 2, eikä sitä saanu regeneroitus mitenkään, kun ei vastannu ohjelman kutsuun, vaan kaatoi 4 kertaa ohjelman, just kun oli sisään pääsemässä. Käyttöautosta kysyttiin neuvoa, nii vastaus oli: juuu,u, tuu hakemaan uus osa, maksaa 2000 plus asennus, en hakenu vaan ajoin klonksvagenin suoraan romu-ukolle, jolta sain vastineeksi pienehkön summan rahaa, rellu lagunan talvirenkaat ja parit muut nippelit, rellun renkaille oli ostaja ja nippelit lahjoitin datsun harratastajalle, jolta apuja tässä vuosien varrella saanu monesti.

Nyt on klopilla vm-87 200D mersu, vaimolla tiileriltä ostettu skoda, joka on huoltokeskus lintosen ex kulkine. Vaimolle pitää joku farmari hommata, siis käytännössä vaihtaa se octavia johonkin uudempaan, mersua hiukan retusoidaan ja vaihdetaan isompi koneiseen.

Tämä vanjan topicci on kyllä hyvä, saa tietoa paljon, mutta benziini kulkineisiin ei meillä ole kukaan ajokortillinen ole mitenkään innostunut, kulut voivat olla alhaisempia, mutta kulutuksen kannalta ei, meillä kun tulee ajettua 2 autolla aika paljon, nytkin mersulla tehtiin yli 1200km:n pikkulenkki, skodalla tehdään välillä 160-220 päiväkäyntejä, niin polttoaine kulut benziineillä ois suuremmat, koska kulutushan nousee kun kaasupoljinta painaa, ja meillä on raskaahkot jalkineet :lol:

Nyt kun aikaa enempi, niin seuraanpa tätä enemmän, ajan kanssa on vähän niin ja näin, ja se on aika suhteellinen käsite.
® Mesen linttaklubi matkailuautojaos teiden etanat.
Ehkä on reikiä, ehkä ei, savuttaa se kuitenki.
Todellisuus on absolutistien luomaa harhaa.

Onnistunut ohitus kätkeytyy savuverhoon.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

^En tiedä tuotannko pahankin pettymyksen, mutta tämä lähtee vaihtoon/myyntiin jahka saan tuon etulokarin vaihdettua. Diisselille olis tarve.
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2092
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

Vanja-eno kirjoitti:^En tiedä tuotannko pahankin pettymyksen, mutta tämä lähtee vaihtoon/myyntiin jahka saan tuon etulokarin vaihdettua. Diisselille olis tarve.
Mimmosta hintapolitiikkaa?
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

miqum_86 kirjoitti:
Vanja-eno kirjoitti:^En tiedä tuotannko pahankin pettymyksen, mutta tämä lähtee vaihtoon/myyntiin jahka saan tuon etulokarin vaihdettua. Diisselille olis tarve.
Mimmosta hintapolitiikkaa?
Laitoin yv:tä 8)
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 3382
Liittynyt: 05.11.2006 20:55
Paikkakunta: Mariefors (Kellokoski)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Lokasuojan maalauksen yhteydessä hieman siistin myös konepellin etuosassa olevaa isoa kiveniskeymän maalivammaa. Kertauksen vuoksi laitetaan nyt koko kehityskaari:

Kuva

Tässä konepellin etuosa keväällä 2018 ennen liikkeeseen menoa. Kuva Nettiauton vanhasta ilmoituksesta. Vasen täplä ei ollut ruostetta vaan linnunpaskaa.


Kuva

Ja tältä se näytti nyt auton ostohetkellä


Kuva

Tämän näköinen se on nyt. Pohjalta hiottu vanhat ruosteet ja fiksinki maalin jämät. Pintaan uusi oikeansäyvyinen maali ja snadisti lakkaa.

Kirkkaassa auringonvalossa näyttää vielä paremmalta:

Kuva


Jopa kauempaa katsottuna huomaa eron. Ensin kuva toukokuulta 2018 autoliikkeestä:

Kuva


Ja perään eiliseltä:


Kuva
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”