mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Subarun elämää
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 12.1.2019 1:28    Viestin aihe: Subarun elämää Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Subaruja tuli tässä aikansa katseltua ja joulun välipäivinä tuli myyntiin tuollainen Outbacki. Auto miellytti siinä määrin, että mukaan tarttui.



Subaruhan on vuosimallia 2007 ja varustettu kuusisylinterisellä bokserilla. Varusteita lähes kaikki tuohon aikanaan saadut, tuulilasinpyyhkimien automaaginen tihkutoiminto ja parkkitutkat puuttuu (Ainakin). Sisustan puolella vaaleaa nahkaa ja sisusta vaikuttikin olevan varsin hyvässä ryhdissä.

Ihan ongelmitta ei paluureissusta selvitty, P0051 koodin kanssa päästiin perille. Eli kuskin puoleisen etulambdan lämmityspiiri antautui. Tämä tuli tuossa varmistettua ja lambda vaihdettua, joten matka jatkuu taas ilman ylimääräisiä valoja. Näytti olevan vänkärin puolelle aika vastikään vaihdettu, joten liekö tasalaatuisia vai vaihdettu väärän puolen osa?

Heti kotiinpaluun jälkeen tuli vaihdeltua moottoriöljyt ja muutaman tuhannen kilometrin päässä saa vaihdellakin lisää öljyjä periin ja laatikkoon, yms. 60 tkm huoltoon kuuluvat. Alapuolelta katsellessa oli vaihteeksi mukavaa, että moottori ja voimansiirto olivat ulospäin täysin kuivia. Myös jarruosat olivat kaikkinensa uudenkarheat.

Tulevia remonttitarpeita on etu- ja takapään kallistuksenvakaajien koripuslat sekä koiranluut molempiin päihin, ovatkohan katsastuksessa aikaisemmin edes katsoneet noita päin. Myös ajovalojen korkeudensäädön käyttövivun kiinnike oli poikki, tämä tulikin jo korjailtua. Lisäksi pakoputken väliosassa on kannake poikki ja ilmeisen tuttu vuoto y-haarassa takana. Pohja itsessään vaikutti varsin terveeltä, vaikka auto on Etelä-Suomessa tähän astisen elämänsä viettänyt. Hieman voisi kuitenkin kesän puolella putsailla ja suojailla polttoainesäiliön etupuolelta. Näytti olevan kohtalaisen paljas pokkaus lattiassa, joka on pinnastaan ruosteessa hiekkapuhalluksen ja suolakylvyn ansiosta.

Pidellään tässä jonkinnäköistä (huolto)päiväkirjaa vastaiskun elämästä, jos suinkin kysymyksiä niin voin yrittää vastailla Laughing
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bte



Liittynyt: 29 Lok 2010
Viestejä: 4

 LähetäLähetetty: 13.1.2019 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jos en ihan väärin muista, niin tuossahan on takavetopainotteinen neliveto vtd.

Semmoinen "tyyppivika" tuossa on, että ilmanputsari on lähes neliön muotoinen ja siten mahdollista asentaa väärinpäin, jolloin kone ottaa ilmaa putsarin ohi ja voi aiheuttaa satunnaisen vikakoodin koneen käymisestä laihalla.
Kannattaa tarkistaa tuo.

.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 13.1.2019 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jep, VTD ja 45/55 on jako perusasetuksena. Planeettapyörästö keskitasauspyörästönä monilevykytkimen kanssa ilmeisesti ja taka-akselilla viskolukko. Vaihteisto tuossa on viisivaihteinen automaatti (5EAT)

Kiitos vinkistä ilmanputsarin suhteen, pitää tarkastaa ja pitää mielessä kun vaihtelee putsarin.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sharedoc



Liittynyt: 30 Elo 2012
Viestejä: 205
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 14.1.2019 16:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Subaruissa ilmeisesti on jossain malleissa ollut heikkoutena taka-apurungon tms läpiruostuminen, jonka takia Subaruja saa niin halvalla. Miten tässä mallissa?.
_________________
S123 300TDT autom -82 (ajossa), W123 300D -76 (MR), C107 350 SLC -72 (MR), Fiat 600 -64, Monark Monarped -61
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RoopeK
aktiivimeseläinen



Liittynyt: 26 Tou 2008
Viestejä: 2811
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 15.1.2019 0:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Lähinnä vuosituhannenvaihteen Foresterien ongelma tuo takakelkka... Rolling Eyes
_________________
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 16.1.2019 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ilmeisesti myös aikaisemman korimallin Outbackeista ja Legacyista tahtoi taka-apurungot lahota ainakin rapakon toisella puolen. Tämän korimallin osalta ei ole oikein vastaavia kirjoitteluja tullut vastaan, mutta aika näyttää Laughing
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 19.1.2019 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuli käytä puuhastelemassa.

Pakoputken kannaketta tuli tekohengitettyä pakoputkiklemmarin ja kempin avulla. Y-haaran vuotoa en alkanut tukkimaan, pitänee jossain vaiheessa katsella putken keskiosa.
Apulaitehihnan kiristimen ja vapaapyörän rullien laakerit tarkastin kanssa, päittäisvälystä varmaan 2-3 milliä ja ei ihan äänettömästi pyörineet Laughing Motonetistä kaksi kertaa 6203-2RS laakereita kappalehintaan 6,90 € ja katastrofi vältetty. Rullat on tuossa terästä, oli näppärä puristella uudet laakerit paikalleen ruuvipenkillä.
Vastoin kaikkia odotuksia, myös irroitettavan vetokoukun sai irti Shocked vetokoukku merkkiä mallia al-ko a50-x https://www.youtube.com/watch?v=Bm6jyzZfr9M Olin aikaisemmin aloittanut lukitusjärjestelmän öljykylvetyksen ja nyt kun lukituksen sai auki, niin viitisen napautusta vetovasaralla ja koukku tippui lattialle.
Huohuttimen venttiili tuli myös varuulta putsattua kun on hyvin käsillä kuskinpuoleisen venttiilikopan päällä. Tarkastelin samalla, että ilmansuodatin oli asennettu oikeinpäin bte:n vinkistä.

Kilometrejähän tässä ompi 235 tkm tällä hetkellä, joten seuraavat huollot / rempat touhutaan lähempänä 240 tkm. Kulutuksesta en osaa sen kummemin vielä sanoa, auton hakumatkalla oli kulutus 8,6 l/ 100 km (ajotietokone näytti 8,5), nyt sekalaisessa pöristelyssä auto on näytellyt 10,6 keskikulutusta.

Pesu- ja vahailupuuhasteluja pitää touhuta jossain välissä. Ostin Puuilosta Le Chat "kissa"saippuaa nahkapenkkien putsailua varten. Kovasti tuota saippuaa kehuvat, pitää muistaa ottaa jokunen kuva kun alan sisustaa putsaamaan. Jos sattuu toimimaan, niin hinta ei ainakaan päätä huimaa. Olikohan 3€ tuo saippuanpalanen.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 02.2.2019 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tulipahan pestyä ja vahailtua Subaru. Pesu tuli kokeiltua tehdä pitkän kaavan mukaan, vaiheita oli:

-Esipesu liukkarin kera
-Kinnastelu liukkarin kera
-Raudanpoisto x 2
-Savestus

Kyllähän tuohon pesemiseen sai aikaa kulumaan reilun pari tuntia, vaan kyllä sieltä tavaraakin irtosi. Lentoruostetta tuntui kyljissä olevan.



Myllyttelyyn ei tähän hätään ollut oikein aikaa eikä mielenkiintoa, mutta puhtaaseen autoon tuli laitettua vaha päälle. Vahana toimi Soft99 Fusso Coat, kohtalaisen helpon tuntuinen levitettävä ja pois pyyhittävä. Kova lupaus purkin kyljessä 12 kuukauden kestosta, pitänee ostaa jotain vahaturvallista pesuainetta.



Kuskinpenkkiä tuli kanssa putsailtua tuon Le Chat saippuan kanssa. Kyllähän sillä hieman siistimmäksi sai. Hieman on kulumaa penkin vasemmassa laidassa, katsoa jos jossain vaiheessa jaksaa sille jotain tehdä Very Happy

Kulutusta tuli laskettua tankkauksen yhteydessä. 11,2 l/100 km, ajomatka 515 kilometriä, josta jotain 130 km maantietä ja loput tässä kaupungilla pörräilyä. Vikatila oli päällä tuosta jonkun 150 km. Ajotietokoneen näyttämä 10,8 l/100 km.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 16.2.2019 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Subaruun tuli alustajumppaa harrastettua näin lauantain kunniaksi.



Etupäähän alatukivarsiin Strongflexin punaiset polyuretaanipuslat ja etu- ja takapään kallistuksenvakaajien koripuslat samanlaiset kanssa. Pikaisesti isoimmat kolinat jäi pajalle, joten ihan hukkaan ei tämä remontti mennyt. Olisin vaihtanut myös kallistuksenvakaajien koiranluut, mutta eivät ehtineet viikonlopuksi Suomeen asti.

Ehkä ihan hentoisesti jyrinät kasvoivat PU-puslien myötä, mutta rämähdykset ja kolahtelut jäi pois niin kovasti plussan puolella. Näiden punaisien pitäisi olla aika lähelle samaa kovuusluokkaa vakioiden kanssa. Elinikäisen takuun lupaavat Puolan pojat näille myös Shocked

Verraten edulliset olivat ainakin, abt. 110 € koko setti toimituskuluineen. Vertailun vuoksi motonetin tarvikkeet olisivat olleet noin 140 €.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 16.2.2019 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ainiin, ennenkuin unohtuu. Vasemman ajovalon pesurin suoja halusi viime viikolla vapauteen myös Crying or Very sad . Paikakseen valitsi moottoritien Kaakkurin kohdilta, ajattelin ajaessa että varmaan joku jääpalanen kolahti vaan ei niin hyvää tuuria. Pitäisi jostain moinen etsiskellä, ulkomailla jonkun 30€ mutta postit lähestulkoon kaksinkertaistaa hinnan. Joutuukohan marmorille?
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
shrteam



Liittynyt: 21 Lok 2010
Viestejä: 468

 LähetäLähetetty: 25.2.2019 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

vnslkd kirjoitti:
Ainiin, ennenkuin unohtuu. Vasemman ajovalon pesurin suoja halusi viime viikolla vapauteen myös Crying or Very sad . Paikakseen valitsi moottoritien Kaakkurin kohdilta, ajattelin ajaessa että varmaan joku jääpalanen kolahti vaan ei niin hyvää tuuria. Pitäisi jostain moinen etsiskellä, ulkomailla jonkun 30€ mutta postit lähestulkoon kaksinkertaistaa hinnan. Joutuukohan marmorille?


Laittelimpa yv:tä.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 20.3.2019 23:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuli vaiheltua tuossa menneenä viikonloppuna nuo koiranluutkin. Kohtalaisen hiljaista on nyt alustan osalta, hieman lotinaa peräpäästä. Mahtaa olla hentoista väljyyttä iskarin yläpäässä.

Vaan tänään tuli oikein maahantuojalta kirje, notta matkustajan turvatyynyn saisi vaihdettua takaisinkutsuna. Pitänee varailla aika korjaamolle tässä lähiaikoina.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
simoks
Retro-HVM



Liittynyt: 30 Lok 2010
Viestejä: 781
Paikkakunta: Toijala

 LähetäLähetetty: 21.3.2019 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

vnslkd kirjoitti:

-Kinnastelu liukkarin kera


Vuoden turhin offtopic tämä mutta tulipahan hörähdettyä lapsellisesti Laughing
_________________
W210 E320cdi -02

Entiset:
W210 200cdi -99
W126 300SEL -88
W210 300TD -99
W140 350TD -94
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 22.3.2019 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

simoks kirjoitti:
vnslkd kirjoitti:

-Kinnastelu liukkarin kera


Vuoden turhin offtopic tämä mutta tulipahan hörähdettyä lapsellisesti Laughing


Pestiin sitä autokin ohessa happy
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 14.4.2019 17:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Maaliskuun puolivälissä tuli maahantuojalta kirje kotia, takaisinkutsu liittyen matkustajan turvatyynyn vaihtamiseen. Viime viikolla vein torstaiaamuna auton Er-Wolle ja hakkiin pois puolenpäivän aikoihin.

Viikonloppuna tuli puuhasteltua kuskin penkin etureunan korkeudensäätömekanismi kuntoon. Oli penkin vasemman etureunan kiinnikkeen pistehitsit antautuneet. Porailin pistehitsit läpi ja laittelin kiinnikkeen pulteilla takaisin. Muuten ihan leppoisa homma, mutta kohtalaisen ahdasta oli touhuta kun ei jaksanut repiä penkkiä autosta pois tahi purkaa sen enempiä. Helpotti kun oli kaveri mukana pitelemässä osia erillään toisistaan.



Pääsiäisenä pitäisi käydä pilkkireissu niin pääsee vähän tunnustelemaan matkakulutustakin. Nyt edellisen tankin kulutus oli 11,79 l/100 km, kun mukana oli jonkin verran kärryn kiskomista tässä kaupungin alueella. Pääsiäisreissun jälkeen mittarissa alkaakin olemaan lähemmäs 240 tkm, joten pääsee tekemään huoltohommia. Tilasin 20 litran pöntön Nesteen atf-multia, kun siinä näytti subarun ATF-HP luokitukset olevan ja ostin vaihteiston öljynsuodattimen. Pitää vielä ostella peräöljyt niin saapi nekin vaihdella.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 29.4.2019 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Pohjoisen reissukin tuli tehtyä, reilu 1600 km ajoa. Matkakulutus yllätti, Ivalosta Ouluun 7,93 l/100 km laskemalla kun ajotietokone näytti 8,0 l/100 km. Matkavauhtina todellista 103-105 km/h väliin suurin osa. Samoilla reissuilla edellinen 2,5 litrainen manuaali-Omega ryysti 98:a noin 8,5 litraa sataselle.

Viikonloppuna tuli vaihdeltua laatikkoon öljyjä ja suodatin. Laatikosta laskin neljä kertaa liemet propun kautta (ja lisäsin toki uutta ATF:ää poistetun määrän Laughing ) ja ajelin aina välissä 15 km lenkin. Tuli vain tehtyä luiskalla, niin propun kautta sai vain 2,5 l ATF:ää pihalle kerralla (n. 4 litraa pitäisi tulla jos auto on tasaisella). Yhteensä semmoinen 10 litraa tuli vaihdeltua ja 20 litran pöntöstä jäi vielä puolet jäljelle. Ajattelin, että seuraavien moottoriöljynvaihtojen ohessa vaihtelen myös laatikkoon niin eiköhän sieltä suurin osa vanhoista nesteistä tule pihalle. Laatikon toiminta tuntui hieman piristyvän, suurempi vaikutus mahtoi tosin olla noin 0,7 litran vajauksella laatikkoöljyn määrässä.

Laatikkoöljyn suodatin löytyy tämän 5eat lootan tapauksessa öljynjäähdyttimelle menevien letkujen mukana akun takaa lokasuojan sisältä. Kivassa akku pois paikaltaan ja suodatin näkyy tuolla poterossaan. Nelivaihteisen 4eat lootan tapauksessa suodatin näytti olevan suoraan laatikon kyljessä.



Kesärenkaatkin tuli laitettua alle, pintaa ehkä sen verran että kesän ajelee. Hieman väpättää rattia, liekö renkaissa vikaa vaiko vanteet mutkalla Smile
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Magge--



Liittynyt: 01 Mar 2010
Viestejä: 531
Paikkakunta: Sodankylä

 LähetäLähetetty: 30.4.2019 19:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

vnslkd kirjoitti:
Pohjoisen reissukin tuli tehtyä, reilu 1600 km ajoa. Matkakulutus yllätti, Ivalosta Ouluun 7,93 l/100 km laskemalla kun ajotietokone näytti 8,0 l/100 km. Matkavauhtina todellista 103-105 km/h väliin suurin osa. Samoilla reissuilla edellinen 2,5 litrainen manuaali-Omega ryysti 98:a noin 8,5 litraa sataselle.



Kyllä kuulostaa ikävältä näin diesel mersun omistajan korvaan. Ite en pääse alle 8litran kulutuksella omalla v6 dieselillä. Täytynee varmaan laittaa bensa ...
_________________
S212 E350 CDI 4matic -11
V70 2.4D -06
Sprinter 310D -98
GrandCherokee 2.7crd -02
9-5 2.0t -00
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 04.5.2019 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Magge-- kirjoitti:
vnslkd kirjoitti:
Pohjoisen reissukin tuli tehtyä, reilu 1600 km ajoa. Matkakulutus yllätti, Ivalosta Ouluun 7,93 l/100 km laskemalla kun ajotietokone näytti 8,0 l/100 km. Matkavauhtina todellista 103-105 km/h väliin suurin osa. Samoilla reissuilla edellinen 2,5 litrainen manuaali-Omega ryysti 98:a noin 8,5 litraa sataselle.



Kyllä kuulostaa ikävältä näin diesel mersun omistajan korvaan. Ite en pääse alle 8litran kulutuksella omalla v6 dieselillä. Täytynee varmaan laittaa bensa ...


Elä huoli, aika nopeasti tässä nousee kulutus pari-kolme-neljä litraa kun tulee vähääkään kylmäkäynnistyksiä, nurkka-ajoa tai jos innostuu vähänkään polkemaan Very Happy

Vaan käväsin vaihtelemassa ilmansuodattimet, peräöljyt ja jarrunesteet. Mittarilukema 238567 km, joten alkaa olemaan 240 tkm huollot tehtynä. Jäähdytinnesteet varmaan vielä lähiaikoina vaihdella. Subaru oli aavistellut näköjään myös menneen tilipäivän, oli vasemman etuvetarin sisempi suojakumi haljennu. Parhaiten tämän huomasi kohtalaisena öljynkärynä kun akseli oli viskonu rasvat mm. toisen katalysaattorin päälle Laughing

Tilailin SKF:n vetarin, hintaa posteineen 108 €. Vaihdellaan alkuperäiseen suojakumi kun vetarin saapi vaihdeltua, niin jääpähän varalle jos tuo tarvike on epäkuranttia tavaraa. Kesärenkaitakin tuli tarkasteltua vatkaamisen myötä, kohtalaisen selkeä kudosvaurio etuvasemmassa renkaassa. Vaihdoin sen taka-akselille, niin ei vatkaa ohjauspyörä käsille. Rengaskaupoille pitäisi vääntäytyä.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 18.5.2019 16:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Vaihdoin tiistaina SKF:n tarvikevetoakselin autoon ja tuloksena voimansiirron värinät siirtyi koriin kun auto oli paikallaan vaihde päällä jarrua vasten. Heti kun lähti liikkeelle, niin kaikki ok. Varsin tympeä ilmiö kaikkinensa. Laittelin tuossa viikolla vanhaan vetoakseliin uuden sisemmän suojakumin ja tuoreet rasvat. Tänään laitoin vanhan akselin paikalleen ja tärinät ja tutinat katosi, joten jääköön SKF:n akseli hyllyyn varalle.

Pikaisesti tunnusteltuna tuon uuden akselin sisänivelessä ei ollut yhtään välystä kiertosuunnassa verrrattuna vanhaan akseliin. Liekö sitten syynä noihin tutinoiden välittymiseen. Ulkomaan foorumeilta löytyi aika paljon kokemuksia myös tarvikeakseleiden sopimattomuudesta näihin.

Tankillakin tuli käytyä, kulutus kaupunkipöristelyssä 10,54 l/100 km kun auton mittari näytti 10,2 l/100 km.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 25.5.2019 18:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Eilen pyörittelin vanteille Korealaiset Nexen N'blue HD+ renkaat alkuperäisessä koossa 215/55R17. Renkaat ostin Haukiputaalta ET-rengaspalvelusta, hinta oli vähintäänkin kilpailukykyinen rengas-onlineen ja muihin vastaaviin verrattuna. Korkeampiprofiiliset olisi hieman kiinnostaneet, mutta kaaren laitoihin ei ihan hirveästi tilaa jää jos ei alustalle tee jotain. 215/60R17 tai 225/55R17 mahtuisi varmaan vielä pyörimään.

Nexenit vaikutti ainakin pyöreiltä, ei hyppyyttäneet ajaessa. Tasapainotuksessa ei ihan kauheasti tarvinut painojakaan (parhaaseen 15 g, huonoimpaan 40 g). Rengasmelua jonkinlaista, vaan ennemmin tämä kuin runkovikaisen nypytys Very Happy
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 22.8.2019 23:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kesän myötä on Subarunkin mittariin muutama tuhat kilometriä pyörähtänyt, alkaa kohtsillaan olla öljynvaihto ajankohtainen.

Kesällä tuli käytettyä alustasta kaikki muovit pois, pestyä ja hieman harrastettua viivytystaistelua ruosteen vääjäämätöntä voittoa vastaan. Voisin veikata, ettei ihan hetkeen ole käytetty muoveja pois, sen verran reilusti oli savea ja hiekkaa muovien sisässä Laughing



Muoviahan näissä on pohjassa jonkinverran, kuvassa toisen puolen helmamuovi, pohjamuovi ja polttoainesäiliön suojamuovi.



Helmoissa ja pohjassa muovien alla jonkin verran ruostetta, ehdottomasti huonoin oli kuskinpuoleinen takapyöränkotelo. Takapyöränkoteloissa näissä on täysi sisälokari, mutta sen alle ei ole raaskittu turhaan kotelosuojaa suihkia. Pohjan ja kantavien osien kohdalta ruosteet oli melkolailla pinnassa. Takapyöränkotelossa on muutama "yksipuolinen" pellinreuna, joihin sisälokasuoja kiinnittyy ja nämä oli muuttuneet jo kohtalaisen kevytrakenteisiksi. Jos jossain vaiheessa tarvetta hitsata, niin takapyöränkotelot on varmasti ensimmäisenä vastassa.







Ruosteita tuli porakoneen ja rälläkän avustuksella poistettua sen minkä kohtuudella sai. Tämän jälkeen päälle tuli Wurthin Rost-stoppia, normaalit pohjamaalit ja pintamaalit spraypurkista autenttisissa sorapihaolosuhteissa Laughing







Loppusilauksena suihkuttelin koteloihin, apurunkoon ja pohjaan 2,4 litraa Fluid Filmiä.

Pohjamuovien ja lämpösuojapeltien kannalta näissä on positiivista, että käytetyt pultit on ihan reilun kokoisia, joten kaiken sai ehjänä irti ilman ongelmia. Aikaisemmasta omegasta pakoputken lämpösuojapeltejä irroitellessa ehkä 20 % sai irti ehjinä, loput katkeili kun edes katsoi rumasti niitä kohden.

Katsastuskin alkaisi olemaan ajankohtainen, pitää tässä tulevana tai sitä seuraavana viikonloppuna vaihdella tuo pakoputken keskiosa. Uusi rosterinen odottelee olohuoneen lattialla, kerrostaloasumisessa meinaa olla varastotila tiukilla Cool
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mou



Liittynyt: 31 Tam 2014
Viestejä: 1181

 LähetäLähetetty: 23.8.2019 7:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Miltäs tämmönen vastaisku'kuutonen kuulostaa? Ei varmaan kierrä niin korkealle kuin Porschet? Tuleeko uudella putkella lisää ääntä?
_________________
Nykyiset...
'07 CL63, '04 Mondeo V6
Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG, '05 CLK55 AMG, '94 A8 V8, '00 CLK55 AMG, '92 850i V12, '96 Mustang SVT Cobra 32V V8, '92 TownCar 4.6i V8, '78 Capri 2.9i BOA Cosworth, '77 Capri 2.8i
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 23.8.2019 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mou kirjoitti:
Miltäs tämmönen vastaisku'kuutonen kuulostaa? Ei varmaan kierrä niin korkealle kuin Porschet? Tuleeko uudella putkella lisää ääntä?


Sytytysjärjestys on yhtenevä Porschen 6-sylinteristen kanssa, joten vähän samaa äänimailmaa tästäkin varmaan saisi ulos. Toki putkisto vaikuttaa paljon ja jos varsin ääntä ulos haluaisi, niin olisi varmaan vaihdettava pakosarjasta lähtien kaikki. Veikkaan että Porscheissa on rajoitin vähän korkeammalla (ei tietoa mihin asti kiertävät), tässä 7000 rpm. Uuden keskiputken osalta tällä hetkellä on toiveissa, että äänet vähän rauhoittuisi. On tuossa vakioputkessa sen verran ilkeä reikä Y-haarassa, että vääränlaista meteliä on vähän turhankin kanssa Laughing
Katsoa jos jossain vaiheessa raaskii vielä takapöntötkin päivitellä (vielä alkuperäiset), niin saattaisi saada sopivasti melua irti.

Knoppitietona näissä Subarunkin 3 litraisissa on Porschen suunnittelema ja saksassa valmistettu muuttuvanostoinen venttiilikoneisto, joten sukulaisuutta on (ainakin kaukaista Very Happy)
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 14.9.2019 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Subaruunkin tuli elokuun viimeinen päivä vaihdeltua se pakoputken keskiosa. Aikaa meni jokunen tovi, kun ei tosiaan nuukapihinä ollut raaskinut ostaa vielä uusia takapönttöjä, niin piti yrittää saada takapöntöt irti laipat ehjinä. Lopulta onnistui rälläköinnin ja poraamisen jälkeen, mutta takapönttöjen laippoihin ei ihan kauheasti materiaalia jäänyt joten varmaan ensi vuonna tulee vaihdettua myös takapöntöt Laughing Keskiputki oli fox sportauspuffin tekele (https://www.fox-sportauspuff.de/store-products.php?pName=subaru-outback-legacy-outback-blbp-front-silencer-p-17302&language=en&cName=subaru%2Flegacy-legacy-outback%2Fbl-bp-2003-2009%2Flimousine%2F30l-c-1_443_2559_2889_2687_3324) ja sopivuus oli oikeinkin hyvä. Ainoana huonona puolena on itse keskivaimennin, jää varsin alas verrattuna alkuperäiseen putkeen ja on selkeästi auton alla eniten otilla.

Tästä reipastuneena käytin autoa konttorilla maanantaina 2.9 ja läpi meni "ei mitään heikkoa, priima peli" -maininnalla. Tosin heti tämän jatkeena maininta heikoista lähivaloista, josta myös muistin virkistämiseksi mustekynää lappuun Very Happy näissä on tyyppivikana ajovalojen projektorien heijastinpinnan tummumista, joten pitänee tilailla retrofitlabista projektorisatsi ja näppäillä jossain vaiheessa paikalleen. Olisihan se talvella kiva nähdä Laughing



Tänään kävin myös vaihtelemassa moottoriöljyt, laatikkoon noin 3,5 litraa öljyjä, ohjaustehostimen nesteet sekä jäähdytinnesteet (kilometrit 244442). Ohjaustehostimen pumpulle vaihdoin myös pumpun ja säiliön välisen imuletkun sekä O-renkaan pumpulta, joka tulee tuohon imuletkin kiinnityslaippaan (Kylmänä varsinkin talvella imee ilmoja tuolta suunnalta). Otin tuon O-renkaan vaan väärällä osanumerolla, joten O-rengas oli aavistuksen pieni, ja imee nyt hieman ilmoja. Pitää alkuviikosta hakea oikean kokoinen. Jäähdytinnesteiden vaihdossa pyöräytin muutaman kerran vedet koneessa vanhojen nesteiden ulossaamiseksi ja uusina nesteinä sisään meni Nesteen pro coolant n:ää. Vanhat nesteet olivat erittäin terveen näköiset, saatettu jopa vaihtaa jossain vaiheessa Surprised Ilmauskin onnistui kohtuudella, kun laittoi auton luiskalle nokka ylhäällä ja tökkäsi syylärin päähän suppilon, jotta sai nestepinnan ylös. Kertaalleen meinasi säikäyttää lämpöjen noustessa, mutta viimein tuli viimeinenkin ilmalukko ulos kastellen konehuoneen jäähdytinnesteellä ja lämmöt asettuivat kuplinnan loppumisen saattelemana.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 12.10.2019 22:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ohjaustehostimen imuletkun o-rengas vaihtui joku viikko takaperin oikeaan ja pikkuhiljaa on viimeisetkin ilmat saatu pois ohjaustehostimesta. Keula ylhäällä tuli rattia käänneltyä jos vaikka ja kuinka monta kertaa, odotettua kääntelyjen välissä ja vähän kaikkea, mutta lopulta ajelu parin viikon ajan sai ilmat tulemaan ylös ohjausvaihteesta. Samalla loppui joskus esiintynyt rämähdys risteyksissä olevissa kuopissa, joten vanhalla o-renkaalla ja imuletkulla ilmaa on aina vähän päässyt järjestelmään.

Tänään vaihtelin alle talvirenkaat (16" tuumaiset foresterin vanteet ja 215/65R16 Nokian Hakka 7 SUV:t, jotka löytyivät torista Oulun alueelta). Ihan hirveästi isompia kumeja tuonne ei enää mahdukaan, jotkut ovat maltillisen korotuksen kanssa saaneet 215/70R16 sopimaan kohtuudella. Ei muutakuin kohti talvea, jossain vaiheessa todennäköisesti ostan 215/65R16 koossa kitkat tuohon alle.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 11.11.2019 0:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Ajovalojen projektorit vaihdettu ja lisävalot asennettu.

Vaihe 1. Keula, pura (Ei paha rasti, kymmenisen muoviniittiä pois ja senkun kiskaisee puskurin kuoren pois. Ajovalot kiinni muistaakseni 7 ruuvilla ja yhdellä muovinastalla, sen jälkeen vain liittimet irti ja umpiot pöydälle). Edellisellä omistajalla on kaikesta päätellen ollut parikin sarjaa lisävaloja irtonaisten johtojen määrästä päätellen Smile



Umpioiden purkamiseksi lämpöä, tein uunin parista pahvilaatikosta ja kuumailmapuhaltimesta. Muoviklipsut auki, viisi ruuvia pois ja hennolla väkivallalla umpion lasi irti. Kuvassa vanhan projektorin heijastin, eiköhän se heikko valoteho tuolla selity Shocked



Tämän jälkeen meinasikin tulla pieni tenkkapoo. Retrofitlabin projektorisetti sopisi sellaiseen 2004-2006 vuosimallisiin Legacyihin ja Outbackeihin, mutta näköjään 2007-2009 Xenonvalollisten umpiot eroavat vanhempien umpioiden rakenteesta huomattavasti. Projektori on näissä uudemmissa yhtä valua valojen rungon kanssa, kun aiemmissa se oli erillinen projektori. Koska heijastinpinnat oli noin huonossa kunnossa, niin päädyin sitten silpomaan valojen rungot, jotta uudet projektorit saisi paikalleen. Silpomisen jälkeen projektorit sai kiinniteltyä ja tulivat vielä melkolailla suoraankin Laughing



Nämä tuli tehtyä reilu viikko sitten ja tänä viikonloppuna "sain" aukaista umpiot uudestaan Rolling Eyes Tuli laitettua vähän pihistellen uutta butyylia laseja takaisin liimatessa, niin eipä niistä ensimmäisellä kierroksella vesitiiviitä tullut. Noh, kun kuitenkin joutui puskurin irrottamaan uudestaan, niin laittelinpa samalla lisäpitkät maskin taakse piiloon. Kulmaraudasta niittasin telineet puskurin palkin taakse ja valot hollille.



Tilanne puskuri paikallaan ja ilman maskia.



Ja viimein keula kasattuna.



Projektorien vaihdosta oli paljonkin hyötyä, tosin pitää laitella palautetta tuonne retrofitlabin suuntaan, että umpioissa on melkoisen paljon eroa pre-faceliftin ja faceliftin välillä. Lisävaloja pitää vielä hieman suuntailla, näyttävät tällä hetkellä turhan ylös kun kävin illalla testilenkin ajelemassa. Paljon kivempi on nyt kyllä ajella pimeällä.
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kumipää



Liittynyt: 19 Lok 2010
Viestejä: 503
Paikkakunta: Kalajoki

 LähetäLähetetty: 17.11.2019 12:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tämmösiä projekteja on mukava lueskella, hyvää autonhuoltoa! Very Happy
_________________
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 23.11.2019 20:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

kumipää kirjoitti:
Tämmösiä projekteja on mukava lueskella, hyvää autonhuoltoa! Very Happy


Kiitoksia, yritetään pitää laitteet liikenteessä Very Happy Lieveilmiönä näistä saattaa joskus olla apuakin muille, tulee itsekin luettua muiden topikkeja varsin paljon, mutta harvemmin kommentoitua.

Hyvä puoli näissä projektitopikeissa on, että muistaa mitä on tullut tehtyä ja huono puoli, että muistaa minne rahat on kadonnu ajan mittaan eec

Seuraavana rahanhukkauskohteena varmaan tulee olemaan katalysaattorit jossain muodossa. Tässä syksyn mittaan on sytytellyt kahteen otteeseen vikavaloa p0420 koodin myötä, eli katalysaattorin tehottomuudesta herjailee. Tuli myös torquen kautta seurailtua livedataa, ja ykkössylinteriryhmän katalysaattori vaikuttaa sen kautta heikkotehoiselta (kakkoslambdan jännite aika-ajoin sahaa hieman eestaas, lähinnä silloin kun maantievauhtia mennään. Tyhjäkäynnillä ei ongelmia). P0420 koodi nyt vaivaa vissiin jokaista vanhempaa Subarua maailmassa jossain vaiheessa, raja-arvo tuon koodin syttymiselle on asetettu ilmeisesti varsin alas. Itsellä tuo koodi on tähän mennessä ilmestynyt mäkisillä sorateillä ajellessa, ei normaalilla maantiellä. Sytytyskatkoja ei tunnu olevan ja pitkän ajan polttoainetrimmit on ykkössylinteriryhmällä noin +8% ja kakkossylinteriryhmällä noin +3% tyhjäkäynnillä. Eli mahdollisesti pientä imuilmavuotoa tai pakosarjan vuotoa ykkösen puolella. Seuraillaan tilannetta, tarkastellaan vuodot jossain vaiheessa ja katsellaan peltipakosarjoja ja tarvikekatalysaattoreita Twisted Evil
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mou



Liittynyt: 31 Tam 2014
Viestejä: 1181

 LähetäLähetetty: 23.11.2019 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Mukava huomata että muutkin on kiinnostuneita projektoreista ja menee pintaa syvemmälle, eikä vaan pulttaa ledibaaria tms. TRS:ltä tuli ennakkomyyntiin laaseri-projektorit. Vähän tekis mieli laittaa semmoset.

Ja propsit siitä että Subaru on kunnon kuutos'bensa koneella.
_________________
Nykyiset...
'07 CL63, '04 Mondeo V6
Ollut joskus...
'04 SLK55 AMG, '05 CLK55 AMG, '94 A8 V8, '00 CLK55 AMG, '92 850i V12, '96 Mustang SVT Cobra 32V V8, '92 TownCar 4.6i V8, '78 Capri 2.9i BOA Cosworth, '77 Capri 2.8i
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vnslkd



Liittynyt: 21 Hei 2012
Viestejä: 59
Paikkakunta: Oulu

 LähetäLähetetty: 09.9.2020 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jahas, viimeisestä päivityksestä onkin jo vierähtäny tovi. Talvihan meni kaikinpuolin mukavasti ja pohjoisessa reissattiin muutamaan otteeseen. Auto tuli vahattua ennen talvikuukausia ja keväällä, lisäksi pesuja tarpeen mukaan. P0420 koodi taisi talven aikana pariin otteeseen kiusoitella, eli ei ihan krooniseksi ole vielä päässyt. Näistäkin molemmat kerrat mäkisillä mutkateillä. Muuten meno oli varsin ongelmatonta, mitä nyt oikean ajovalon ballasti alkoi jossain vaiheessa kiukuttelemaan. Suurimman osan ajasta pelaa ok, mutta silloin tällöin jättää sytyttämättä. Olisi ollut hyvä uusia nämäkin ajovaloremontin yhteydessä Embarassed

Tämän jälkeen Subaru pääsikin levähtämään kesäksi, jätin kesäkuun alusta seisontaan jotta tulisi ajettua enemmän moottoripyörällä. Tässä onnistuttiin ja kesäkuun alusta elokuun loppuun ajot hoidettiin kaksipyöräisellä, pidemmät matkat polttomoottorisellaisella ja lyhkäisemmät ruismoottorisella.

Katsastusaika alkoi alkusyksystä lähestymään ja elokuun loppupuolella otin auton ajoon. Talvea ajatellen tuumasin vetää Fluid Filmit alustaan, joten purin pohja- ja helmamuovit, pesin alustan irtorojusta ja ruiskuttelin tällä kertaa massaruiskulla Fluid Filmit pohjaan ja koteloihin. Hieman turhan reilun kädellä tuli tavaraa ruiskuteltua, käytin neljä litraa kun sen olisi pitänyt ilmeisesti riittää lähemmäs pariin autoon Embarassed Alla jokunen kuva sotkusta.



Ohessa tuli moottoriöljyt ja ilmansuodattimet vaihdettua kilometrilukemalla 252007. Samalla vilkuilin hieman jarruja ja alustan osia katsastusta silmälläpitäen. Muuten tuntui olevan paikat ok, mutta hantin puolen alapallonivelessä tuntui välystä. Sen verran jäi vaivaamaan, että vaihtelin alapallonivelen ennen katsastusta. Alapallonivelen vaihdossa tuli oltua hyvin varovainen etten katkaise alapallon kiristyspulttia, vaan rauhakseltaan lämmittelin ja paukuttelin sitä. Aikaa tuhraantui, mutta pultti irtosi ehjänä, joten ei siitä nyt liian näreissään voinut olla Laughing Itse alapallon pois saamiseen tuli värkättyä ulosvedin putkenpätkästä, kierretangosta ja vanhan alapallon kiinnitysmutterista. Kötöstys toimi ja alapallo irtosi helposti. Pesä puhtaaksi ja uutta paikoilleen rasvan kanssa, alla muutama kuva operaatiosta.



Alapallon vaihdon yhteydessä tuli myös selviteltyä, tyhjäkäynnillä esiintyneen räminän syytä. Olin melko varma, että kyseessä on jokin pakoputken lämpöpelleistä ja syyllinen löytyi pakoputken keskiosan päällä olevasta pellistä. Oli haljennut yhden kiinnitysruuvin vierestä ja osasi pitää yllättävän kovaa mekkalaa. Silmällä tuota en huomannut, mutta koputellessa ilmiantoi itsensä kyselemättä. Tein pienen patentin parista alumiinipellin suikaleesta ja mekkala vaimeni Cool Kyseinen lämpöpelti on allaolevan näköinen.



Kesän pölyt tuli vielä huuhdeltua pois ja valmiina talvea varten:



Tämän jälkeen olikin hyvä käytellä auto katsurin syynissä. Muuten meni hienosti, mutta se kiukuttelemaan alkanut ballasti päätti olla sytyttämättä oikeaa ajovaloa, joten tästä lappuun merkintä.



Ballastit tuli tuossa tilailtua saksanmaalta, pitää vaihdella jahka pääsevät perille. Muuten katsastuslapussa ei nyt mitään kovin ihmeellistä ollut, takaiskarien ero on kasvanut jonkin verran. Tässähän on tympeän kalliit tasonsäätöiskarit takana ja ne tulee jossain vaiheessa vaihdettua normaaleihin. Peddersiltä saa näihin muunnossarjoja noille takaiskareille ja tämän lisäksi löytyi Puolasta Subarak niminen firma, joka myy KYB:n iskarien ja iskarien yläpäiden sekä Peddersin jousien ympärille tehtyä muunnossarjaa. Valinta näiden välillä tulee varmaankin kohdistumaan tuohon Subarakin sarjaan, joka on lisäksi kohtalaisen edullinen (abt 410€ tämän hetken kurssilla).
_________________
Subaru Outback 3.0R
Ex - Isohko pallosalama
Ex - W201
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> Keskustelua muista merkeistä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit