S400 CDI kunnostus käyttökuntoon

Vastaa Viestiin
Rommitommi
Viestit: 3
Liittynyt: 22.1.2019 15:32

S400 CDI kunnostus käyttökuntoon

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Elikkä täällä kirjoittelee aloitteleva Mersumies, sain isäni vanhan -01 S400 CDI:n kun se ei kelvannut liikkeelle vaihdossa.

Ihmettelen vähän miksi ei kelvannut, ei toi nyt mielestäni NIIIIN huono ole, joten ajattelin, että jaksaisikohan tosta ottaa itselleen projektin ja laitella loistoonsa. Yritin kyllä käyttää hakua, mutta en varmaan osaa käyttää oikeita hakusanoja, kun en löydä juuri mitään tietoa aiheesta.

Vuosimalli on 2001, kilsoja 330tkm, ketju on vaihdettu ainakin kerran matkan varrella, jolloin kuulemma asennettiin uudet ohjurit. Ruosteitakin on fiksailtu n. 1,5v sitten parilla tonnilla, joten niiden osilta auto pitäis olla ihan suht ok, lähinnä kaarissa oli näkyvää alkavaa ruostumista ennen fiksausta.
n. 10 ensimmäistä vuotta auto vietti talvisin tallissa, koska alle 0 asteen lämpötiloissa ei suostunut käynnistymään, nyt tänään lähti ilman lämmitystä -28 asteen pakkasesta, joten voisi ehkä sanoa paranevan vanhetessaan :D

Nyt siis seuraavia vikoja:
-Katsastuksessa tuli korjauskehotus ensimmäisestä alapallosta, tämä tarkoittanee "reaktiotangon" palloniveltä?
-Katsastuksessa tuli hylky taaemman poikittaisen alatukivarren ulommasta nivelestä, mikäköhän nivel tässä on kyseessä, katsoin, että ainakin kaksi poikittaista näyttäisi räjäytyskuvassa löytyvän, ylempi ja alempi? Kumpi näistä yleensä menee?

-ketju naputtaa pari sekuntia käynnistyksessä, sitten hiljenee, mutta lämpimänä (n. 80c) tuntuu pitävän jonkinlaista kolinaa ja rahinaa, eli varmaan on täysin vaihtokuntoinen.

-Jotain muutakin ääntä koneesta lähtee, itse voisin epäillä suutinta..

-webasto ei toimi, ja jumakauta, että on kylmä sisällä näillä lämmöillä. Noin puolen tunnin ajoilla alkaa hengityksen höyryäminen loppumaan. Aemmin kun painoi kabiinista nappia, niin syttyi punainen merkkivalo, nyt ei tapahdu mitään. Joskus viisi vuotta sitten muistan, että webasto savutti melkoisesti, eli varmaan on täysin tukossa ja lukossa, missä webasto edes sijaitsee?

-Brake lining wear-ilmoitus tulee joka käynnistyksessä, ilmeisesti jarrupalojen anturi puuttuu tai vioittunut? Jarrupalat uutta vastaavat edessä ja takana

-Keyless Go ei näytä toimivan ollenkaan, lopetti kuulemma toimintansa silloin, kun virtalukko vaihdettiin 5-10v sitten, isäni ei moista kaivannut. Mietin, että onkohan toi mahdollisesti vaan ohjelmoinnista kiinni?

-tuuletetun etuistuimen selkänojassa on pienehkö reikä, saakohan tähän korjausta helposti, mielestäni tulisi heti huomattavasti siistimpi, jos saisi reiän kuntoon

Onhan tossa siis vikoja, mutta toisaalta kilsat ja iän huomioiden auto tuntuu ikäistään paremmalta. Noi katsastukseen liittyvät jutut osaan luultavasti itsekin laitella kuntoon, joten ne hoidan ensin pois alta, kunhan tiedän mitä vaihdella.

Lähinnä nyt kiinnostaakin, että millaisilla kustannuksilla ketjun voi laittaa kuntoon?
Olisiko jossain Pori-Tampere-Varkaus-Lappeenranta eteläpuolella tekijää, joka haluaisi mun kanssa uittaa uuden ketjun paikalleen tai hoitaa homman, tietysti (kohtuullista) korvausta vastaan. Saabin ketjujen kanssa olen pelaillut, mutta tämä V8 on sen verran uusi tuttavuus, että mielelläni ottaisin apuja vastaan.

Toinen käyttöä edistävä laite olisi webaston sielunelämän tutkiminen, nämä ovat itselle täysin vieraita laitteita, joten mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään vikaa tai onko jotain osaavaa kaveria, joka haluaisi kohtuullista korvausta vastaan katsella mistä kiikastaa? Mielellään vielä jos saisi itse katsella kaverina, niin ensi kerralla osaisi itsekin.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Katsastusmiehen pitää kertoa vikapaikka niin ettei tulkinnanvaraa jää.
Täällä merkkaavat joskus maalilla alustaan väljän paikan tarvittaessa, mikä on oikein hyvä konsti paitsi tietysti siinä tapauksessa että joutuu osaa ostamaan niin ettei ole kuvaa eikä mahdollisuutta kurkkia alle varaosamyyjän kanssa.

Webasto taitaa löytyä vänkärin puolelta kun ottaa sisälokasuojan pois. Oliko ässässä peräti takapuolella rengasta ?

Brake lining wear kertoo jarrupalojen kulumisesta tai anturi-johto-viasta.

Keyless-gota voisi kokeilla ohjelmoida toimintaan samalla kun testaa sitä webastoa...

Ketjun vaihto on osineen töineen alle tonnin homma. Ketju, kiristin, tiivisteet, työt. Korjaamolla, kuitin kanssa kuten aina.
oulaistenliikenne.fi
Rommitommi
Viestit: 3
Liittynyt: 22.1.2019 15:32

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Noniin,

homma edennyt jo pikkasen...

Reaktiotanko vaihdettu eteen ja kuten linkin videosta voi päätellä, niin taisi jo olla vaihdon aika: https://photos.app.goo.gl/f4ZyBrY7JkGi9hzVA

Taakse vaihdoin myös reaktiotangon, mutta sen puslissa en kyllä havainnut vikaa, joten katsotaan mikä on tuomio kun vien uuteen katsastukseen...

Myös penkeistä tuli pestyä 18 vuoden liat pois, tiedän ettei isäni niitä ole koskaan pessyt. Ihan selkeä ero tuli ainakin:

ennen: https://photos.app.goo.gl/Us31DcojKDPWtxuM6
jälkeen: https://photos.app.goo.gl/gLAA3FXsfgPKTGAn6

Repsikan penkki vielä pesemättä kummassakin kuvassa..Jos on hyviä ideoita miten rei'itettyä nahkaa paikataan, niin kuulen mielelläni.

Myös ulkoa pesin auton. Pientä ruostetta on ovien alareunoissa ja takalokarin ja puskurin liitoskohdassa. Jotenkin jännä, että tämä ruostekorjaus ei ole kestänyt paria vuottakaan, kun taas Virossa laitettu Saab on vielä lähemmäs 3v jälkeen ihan uudenveroinen, ei ole tippaakaan kuprua missään, vaikka on aika kova ruostumaan laitetuista kohdista..

Seuraavaksi sitten katsastukseen, sen jälkeen jarrupalat eteen ja taakse. Sitten webasto irti ja putsaukseen, jos ei tule kuntoon niin parilla satkulla näyttäisi saavan toimivan Saksasta.. Sen jälkeen sitten ketju ja ilmastointi kuntoon, ja vaihteistoon uudet öljyt ja ei muuta kuin kovaa ajoa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W220 / W230 / W215”