W221 (MB S) 420 CDI/320 CDI vs. W212 (MB E) 350 CDI

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Ketju
Viestit: 1
Liittynyt: 15.4.2016 19:48
Paikkakunta: Turku

W221 (MB S) 420 CDI/320 CDI vs. W212 (MB E) 350 CDI

Viesti Kirjoittaja Ketju »

Pahoittelen pitkähköä viestiä.

Olisin mielelläni kuunnellut foorumilaisten kokemuksia ja tietämyksiä näihin vaihtoehtoihin liittyen, sekä kommentteja alempana mainittuhin asioihin. Vaimo ajaa 60-70 tkm vuodessa (pääasiassa maantieajoa) ja nykyinen W211 olisi jo ehkä syytä vaihtaa hieman uudempaan. Itse olen jotenkin tykästynyt S-sarjalaiseen (W221) ja jostakin kumman syystä V8-diesel on alkanut kiinnostaa (lähinnä tehon takia). Vaimo taas olisi ehkä enemmän E-sarjan (W212) kannalla, mutta emme ole vielä tällaista käyneet koeajamassa. En tiedä mikä näistä olisi kannattavin/paras vaihtoehto.

W221-mallissa käsittääkseni seuraavat riskit/ominaisuudet:
+ monien mielestä mukava auto erityisesti pitkillä matkoilla
+ uudet ominaisuudet (mm. turvallisuusvarusteet) esitelty juuri tässä mallissa
- ilmajousitus, mikäli jäänyt huoltamatta
- yleensä paljon varusteita, jolloin näissä ajan mittaan voi esiintyä vikoja
- todennäköisesti suuremmat käyttökulut kuin esim. E-sarjassa
- joillakin esiintynyt pyörien tärinää/heijaamista tai vastaavaa

W212-mallissa (pre-facelift) käsittääkseni seuraavat riskit:
- joidenkin mielipiteiden mukaan epäluotettavampi/vikaherkempi kuin edeltävä W211-malli

V8-dieselmoottoreissa olen ymmärtänyt olevan seuraavia riskejä/ominaisuuksia:
+ teho ja vääntö on monille riittävä
- jotkut ovat epäilleet 7G-laatikon kestävyyttää V8-komeen kanssa (laatikon väännönkestävyys vs. koneen vääntö)
- ymmärtääkseni kulutus huomattavasti suurempi kuin V6-moottorissa
- sylinteriputkien laskeutuminen/kannentiivisteen vuotaminen
- ilmeisesti märkäputkikone konstruktiona hieman riskialttiimpi kuin muut konstruktiot
- ainakin ei-maasturimalleissa pakosarjaongelmia (vääntyminen) tai niiden pulttien katkeamista
- mikäli olen ymmärtänyt oikein, myös sähköahtimissa ollut vikoja
- joidenkin mielipiteiden mukaan ilmansuodatin alimitoitettu (ts. vaihdettava useammin kuin huoltoväli määräisi)
- mäntiä tai sylinteriputkia mennyt halki
- joidenkin mielipiteiden mukaan koneen tekniikka olisi hieman vanhentunutta joiltain osin verrattuna V6-dieseliin (esim. venttiilikoneiston rakenne)
- ylipäätään konehuone on kuulemma niin ahdas, että monesti kone joudutaan ottamaan pois paikaltaan, jotta korjaukset onnistuvat
- olisiko jopa nokkien kanssa ollut ongelmia
- öljyvuoto koneen ja vaihteiston välistä

V6-dieselmoottoreissa olen ymmärtänyt olevan seuraavia riskejä/ominaisuuksia:
+ taloudellisempi kuin V8
+ joidenkin mielipiteiden mukaan hieman modernimpaa tekniikkaa kuin V8 (ts. esim. venttiilikoneisto; lisäksi joidenkin mukaan V8 pohjautuu konstruktioltaan enemmän 4-sylinteriseen, kun taas V6 olisi kehitetty täysin puhtaalta pöydältä
+ konehuoneessa ehkä V8-mallia enemmän tilaa korjaus/huoltotöille
- V-laaksossa olevan öljyjäähdyttimen tiivisteen vuotaminen (koskettanee tiettyjä vuosimalleja ennenkuin tiivistetyyppi vaihdettiin)
- jos muistan oikein, pakosarjan pultteja olisi löystynyt
- yksittäisitapauksissa mennyt käsittääkseni myös mäntiä halki

Molemmissa automalleissa käytössä 7G-vaihteisto. Tässä ymmärrykseni mukaan seuraavia vikoja/ominaisuuksia:
+ vaihteiden lukumäärä riittää useimmille
+ suurempi määrä vaihteita voi tarkoittaa pienempää kulutusta ja myös pienempää melua
+ osaa jättää vaihtotilanteessa vaihteita väliin
- käsittääkseni hieman monimutkainen
- kaikki eivät pidä laatikon toimintaa, erityisesti vaihtotapahtumaa, moitteettomana
- jomman kumman (en muista). johdinlevyn tai venttiilikoneiston vikaantuminen laatikon konstuktiosta johtuen tulisi ilmeisesti kalliiksi (vaihteistoa ilmeisesti joutuu purkamaan enemmän)
- kuten edempänä sanottu, laatikon kestokykyä V8-moottorin yhteydessä epäilty joissakin yhteyksissä (joidenkin mielipiteiden mukaan laatikkoa ja voimansiirtoa olisi kuitenkin tässä vahvistettu vastaavasti, joten tämän mukaan ongelmia ei pitäisi olla)

Omia huomioita ja kysymyksiä:
- Joidenkin koeajamieni S-mallien ilmajousitus on kolahdellut esim. lumitöyssyissä. Joissakin tätä ei ole ilmennyt. Kolahtelu kenties kertoo viasta?
- Joidenkin V8-mallien kohdalla olen havainnyt palaneen öljyn hajua ja lievää savutusta. Otin öljykorkin pois koneen käydessä ja ohivuotoa/ljyhöyryä oli verrattain paljon. Mielenkiintoisesti V6-kohdalla öljykorkin poisottaminen koneen käydessä ei tuottanut minkäänlaista ohipuhallusta (korkki pysyi omalla painollaan paikallaan). Onko kampikammion tuuletus hoidettu näissä moottoreista toisistaan täysin poikkeavalla tavalla, onko kuluminen ollut ongelma ja onko jommassa kummassa konetyypissä öljynkulutus ollut ongelma?
- Joidenkin V6-moottorien kohdalla olen kuullut rahinaa moottorista. Onko näissä ollut jakoketju/ketjypyörä-ongelmia?
- Onko öljyjäähdyttimen tiivisteen pettäminen tyyppivika molemmissa moottoreissa?
- Mikäli jompaa kumpaa konemallia lähdetään lastuttamaan, onko jommassa kummassa mallissa tia vaihdelaatikossa tiedossa huomattavasti suuremmat riskit lastutuksen kannalta?

Onko S-sarjan Lang-mallissa jotain erityisiä huonouksia?

W212-mallin saisi myös nelivetona. Onko näissä ollut ongelmia ja ovatko esim. käyttö- tai huoltokulut huomattavasti takavetomallia suuremmat.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: W221 (MB S) 420 CDI/320 CDI vs. W212 (MB E) 350 CDI

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vastaukset korjaamolla koettuun perustuen, ei mitään ehdotonta totuutta:
W221-mallissa käsittääkseni seuraavat riskit/ominaisuudet:
- ilmajousitus, mikäli jäänyt huoltamatta
- yleensä paljon varusteita, jolloin näissä ajan mittaan voi esiintyä vikoja
- todennäköisesti suuremmat käyttökulut kuin esim. E-sarjassa
- joillakin esiintynyt pyörien tärinää/heijaamista tai vastaavaa
Ilmajousituksessa on ollut mielestäni hyvin vähän vikaa 221-korissa. Muutama noita käy meillä säännöllisesti huollettavana ja ovat paljon tien päällä.
Varusteita en pelkäisi.
Tärinää tms. en muista tutkitun. Etu alapalloniveliä joutuu vaihtamaan, tukivarsi noin 150-200 euroa eli ei kallis.
W212-mallissa (pre-facelift) käsittääkseni seuraavat riskit:
- joidenkin mielipiteiden mukaan epäluotettavampi/vikaherkempi kuin edeltävä W211-malli
Alustaltaan kestävämpi kuin edeltäjä. Kokonaisuutena vaikea sanoa...
V8-dieselmoottoreissa olen ymmärtänyt olevan seuraavia riskejä/ominaisuuksia:
- jotkut ovat epäilleet 7G-laatikon kestävyyttää V8-komeen kanssa (laatikon väännönkestävyys vs. koneen vääntö)
- sylinteriputkien laskeutuminen/kannentiivisteen vuotaminen
- ainakin ei-maasturimalleissa pakosarjaongelmia (vääntyminen) tai niiden pulttien katkeamista
- mikäli olen ymmärtänyt oikein, myös sähköahtimissa ollut vikoja
- mäntiä tai sylinteriputkia mennyt halki
- joidenkin mielipiteiden mukaan koneen tekniikka olisi hieman vanhentunutta joiltain osin verrattuna V6-dieseliin (esim. venttiilikoneiston rakenne)
- ylipäätään konehuone on kuulemma niin ahdas, että monesti kone joudutaan ottamaan pois paikaltaan, jotta korjaukset onnistuvat
- olisiko jopa nokkien kanssa ollut ongelmia
- öljyvuoto koneen ja vaihteiston välistä
Vaihteistoissa ei ole ollut ongelmia moottorista johtuen.
Kannentiiviste pettää tyypillisesti seiskasylinterin kohdalta.
Pakosarjaongelmista en ole kuullut mutta yhdessä remontissa havaittiin että pinnapultteja oli katkennut ja toinen pakosarja ehkä siksi kiero.
Ahtimissa muistan yhdessä autossa olleen toisen ahtimen säätimestä vikakoodia. Ei korjattu meillä.
Venttiilikoneiston rakenne ? Jaa-a, samanlainen kuin OM611-648 ja kaikki siitä väliltä. Voi olla vanhentunut, muttei ikinä mitään vikaa.
Konehuone on ahdas. Kannentiivisten vaihto periaatteessa moottori paikallaan, käytännössä ilman muuta moottori irti ensin.
Nokka-akseleissa en ole kuullut vioista. Samaa tavaraa kuin pikkukoneissa, eikä niissäkään koskaan mitään.
V6-dieselmoottoreissa olen ymmärtänyt olevan seuraavia riskejä/ominaisuuksia:
- V-laaksossa olevan öljyjäähdyttimen tiivisteen vuotaminen (koskettanee tiettyjä vuosimalleja ennenkuin tiivistetyyppi vaihdettiin)
- jos muistan oikein, pakosarjan pultteja olisi löystynyt
- yksittäisitapauksissa mennyt käsittääkseni myös mäntiä halki
Öljynjäähdyttimen tiivisteet joutuu vaihtamaan jossain vaiheessa, uusien materiaali on parempaa. Ei ole niin kallis homma että vaikuttaisi ostopäätökseen...
Pakosarjan pulteista en ole kuullut. Pakosarjoja on rikkoutunut -> hajottaa ahtimen jne.
Mäntävikoja ei ole sattunut kohdalle.
Molemmissa automalleissa käytössä 7G-vaihteisto. Tässä ymmärrykseni mukaan seuraavia vikoja/ominaisuuksia:
- jomman kumman (en muista). johdinlevyn tai venttiilikoneiston vikaantuminen laatikon konstuktiosta johtuen tulisi ilmeisesti kalliiksi (vaihteistoa ilmeisesti joutuu purkamaan enemmän)
Ei, mutta johdinlevy maksaa tonnin vrt. 5-vaihteisen pariinsataan euroon. Joihinkin joutuu vaihtamaan johdinlevyn mukana hydrauliikkayksikön = pari tonnia. Lähinnä W203 taisi olla sellainen, jotkin muutkin tietyt vuosimallit.

W212-mallin saisi myös nelivetona. Onko näissä ollut ongelmia ja ovatko esim. käyttö- tai huoltokulut huomattavasti takavetomallia suuremmat
Ei, mutta korjauskuluja saattaa tulla -> etuvetarin laakerointi, kardaanin rikkoutuminen, etuvetoakselit.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”