Kaappari-Fiat 600 liikenteeseen
Kaappari-Fiat 600 liikenteeseen
Jatkan täällä Fiat foorumilla aloittamaani tarinaa Fiat 600 vm 1964 kunnostamisesta. Tarinan alku löytyy täältä
https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
https://www.fiatforum.fi/viewtopic.php?f=9&t=41922
Viimeksi muokannut Sharedoc, 25.10.2020 11:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Nuo on uudemman mallin, olisiko 70 ja siitä ylöspäin. Minulla on neljä sellaista vannetta joihin nuo passaisivat. Sopivasti talvirenkaille, vaikka todennäköisesti en tule koskaan ajamaan talvella tällä autolla.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Kävin hakemassa Biltemasta kuparista polttoaineputkea 6mm paksua. Sitä ei myydä hyllytavarana vaan joutuu palvelutiskiltä pyytämään.
Rigambilta tuli postin kautta lisää jarrutarvikkeita.
Rigambilta tuli postin kautta lisää jarrutarvikkeita.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 01.10.2020 17:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Joo tommosella minäkin aloitin autoiluni.
Hirsiaitan nurkalla taitaa olla edelleenkin kesäpyörät tallessa. Muutama vuosi sitten oli vielä ilmatkin pysyneet lähes pinnattomissa Good Yeareissa. Pitääpä ihan katsoa, lukeeko valsseissa mitään. Vm. saattoi olla -70 tai -71.
Sitten pari pykälää isompi Fiat => japsit, enimmäkseen Toyotia => Merssut.
Foordeihin en onnex sotkeutunut koskaan
Niin, onhan siellä autotallissa vielä ainoastaan kys. pompannapissa käytetty nahkainen pieni "ralli"ratti. Omansahan olikin suhteettoman suuri autoon nähden.
Kaasupoljinkin piti vääntää mutkalle ylöspäin, jotta sai kaiken vauhdin irti.
Ja talvella pohjaläppä sitoa kiinni, jotta enämpi lämpöä sisään.
Voi niitä aikoja, entisiä
Hirsiaitan nurkalla taitaa olla edelleenkin kesäpyörät tallessa. Muutama vuosi sitten oli vielä ilmatkin pysyneet lähes pinnattomissa Good Yeareissa. Pitääpä ihan katsoa, lukeeko valsseissa mitään. Vm. saattoi olla -70 tai -71.
Sitten pari pykälää isompi Fiat => japsit, enimmäkseen Toyotia => Merssut.
Foordeihin en onnex sotkeutunut koskaan
Niin, onhan siellä autotallissa vielä ainoastaan kys. pompannapissa käytetty nahkainen pieni "ralli"ratti. Omansahan olikin suhteettoman suuri autoon nähden.
Kaasupoljinkin piti vääntää mutkalle ylöspäin, jotta sai kaiken vauhdin irti.
Ja talvella pohjaläppä sitoa kiinni, jotta enämpi lämpöä sisään.
Voi niitä aikoja, entisiä
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Uudemman akkukotelon kannen myyjä kysyy sähköpostilla kiinnitysruuvien välistä etäisyyttä varmistaakseen että kansi on oikea. Täytyy käydä huomenna mittaamassa ja vastata myyjälle.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Vedin kupariputken aiemman polttoaineputken rinnalle samaa reittiä. Säilytin vanhan jos se vaaditaan museotarkastuksessa niin voi vielä yrittää rassata sitä auki.
Auto lähti käyntiin kun vähän aikaa ryypyttelin.
Tilasin ajan vuosikatsastukseen ja ajelin konttorille. Jouduin odottelemaan kun oli ruuhkaa.
Auto lähti käyntiin kun vähän aikaa ryypyttelin.
Tilasin ajan vuosikatsastukseen ja ajelin konttorille. Jouduin odottelemaan kun oli ruuhkaa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 01.10.2020 17:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Vikalista oli lyhyt.
Apparin takajarrun sylinterin toinen kumi on varmaan jumissa kun tehot oli jalkajarrulla heikko mutta käsijarrulla hyvä. Täytyy vaihtaa koko sylinteri huomenna.
Jarruvalokytkin on muistaakseni lähellä kuskin puolen takajarrua painetyyppinen. Täytyy katsella onko johdoissa hapettumaa vai onko kytkin jumiutunut ja mistä saisi uuden.
Apparin takajarrun sylinterin toinen kumi on varmaan jumissa kun tehot oli jalkajarrulla heikko mutta käsijarrulla hyvä. Täytyy vaihtaa koko sylinteri huomenna.
Jarruvalokytkin on muistaakseni lähellä kuskin puolen takajarrua painetyyppinen. Täytyy katsella onko johdoissa hapettumaa vai onko kytkin jumiutunut ja mistä saisi uuden.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Otin yhteyttä Oulun alueen museotarkastusta hoitavaan Hiirosen katsastusasemaan ja ilmoitin Fiiun lokakuun museotarkastukseen. Museotarkastuksia on kerran kuussa ja päivä ilmoitetaan eli sitä ei voi varata kuin kuukauden tarkkuudella.
Tarkoitus on hakea vikalista että tietää mitä talvella täytyy tapahtua tallissa.
Tarkoitus on hakea vikalista että tietää mitä talvella täytyy tapahtua tallissa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
-
- Viestit: 2145
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Korjataanpas aiempaa, etten kuitenkaan ihan tollasella päässyt aloitelemaan ajelujani.
Kun tuossa ihan kaappariovet ja kaikki.
Ja keltainen oli omani, osittain ainakin sisältä sutilla levitetty maali alkup sinisen päällä
Kaksi renkkua näkyi enää olevan tallessa kun kävin iltamassa sinikon ampumassa. Toisessa edelleen ilmaa ja toisessa kovasti ruosteinen levypyörä
Kun tuossa ihan kaappariovet ja kaikki.
Ja keltainen oli omani, osittain ainakin sisältä sutilla levitetty maali alkup sinisen päällä
Kaksi renkkua näkyi enää olevan tallessa kun kävin iltamassa sinikon ampumassa. Toisessa edelleen ilmaa ja toisessa kovasti ruosteinen levypyörä
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Minulla oli joskus ajokuntoinen 600 pari vuotta pihassa, mutta ei into riittänyt korjailla ajoon ja jokkismiehet sen osti. Lisäksi oli 600 Super (?) raato, siinä oli peltipakosarja ja olisiko ollut jokin erilainen kaasari kuin perusmallissa ? Sitten vielä Neckar Jagst kaappariovilla.
Eipä taida olla muuta jäljellä kuin nuo muutamat pölykapselit.
Eipä taida olla muuta jäljellä kuin nuo muutamat pölykapselit.
Vaihdoin apparin takajarrusylinterin ja jarruvalokytkimen. Nyt seuraavaksi katsastusasemalle jälkitarkastukseen.
Lokakuun museotarkastusaika sattuu juuri lomaviikolle Oulussa jolloin olen reissussa eikö sitä voi enää muuttaa. Täytyy kysyä saisiko esim ylivieskaan tai kemiin aikaa?
Lokakuun museotarkastusaika sattuu juuri lomaviikolle Oulussa jolloin olen reissussa eikö sitä voi enää muuttaa. Täytyy kysyä saisiko esim ylivieskaan tai kemiin aikaa?
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Autosta puuttuu enää akkukotelon kansi ja sivualalistojen asennus. Listat minulla jo on mutta muoviset kiinnikkeet puuttuvat vielä. Tilasin kiinnikeet Rigambilta.
Akkukotelon kannen myyjä lähetti IBAN-tilinumeron jossa on Y-kirjain keskellä numerosarjaa ja pituus on yhden merkin liian pitkä. Olen kahdesti jo kysynyt onko numerosarja oikea ja kahdesti kaveri on lähettänyt saman numerosarjan. En enää oikein tiedä mitä tekisin. Täytyisi löytää joku italiankielen taitoinen joka soittaisi myyjälle italiaan.
Akkukotelon kannen myyjä lähetti IBAN-tilinumeron jossa on Y-kirjain keskellä numerosarjaa ja pituus on yhden merkin liian pitkä. Olen kahdesti jo kysynyt onko numerosarja oikea ja kahdesti kaveri on lähettänyt saman numerosarjan. En enää oikein tiedä mitä tekisin. Täytyisi löytää joku italiankielen taitoinen joka soittaisi myyjälle italiaan.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Aloin siivomaan auton sisustaa nostamalla ensin autoon varastoitua tavaraa pois. Jo siinä vaiheessa havaitsin että apparin puolen takajalkatilan kumimatto oli revennyt. Joutuu varmaan tilaamaan uuden tai sitten maton alle täytyy liimata soiro.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Apukuskin penkin istuinpäällisen alta paljastuu iso pettymys. Penkki on uudemmasta mallista ja vielä likainen.
Hmm. Olisiko tällä kuljetettu maitotonkkaa tienvarteen maitolavalle ja siksi tuo ympyränmuotoinen jälki penkissä ja apparinpenkin kuluminen ennen kuljettajanpenkkiä. Tämä auto on siis ollut maatalossa.
Hmm. Olisiko tällä kuljetettu maitotonkkaa tienvarteen maitolavalle ja siksi tuo ympyränmuotoinen jälki penkissä ja apparinpenkin kuluminen ennen kuljettajanpenkkiä. Tämä auto on siis ollut maatalossa.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 04.10.2020 7:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Takapenkin selkänojan päällisen irroittaminen ei onnistu koknaan, koska sivureunan vastinkappaleet ikkunakehyksen kumitukiin on pop-niitattu kiinni ja istuinsuoja on puristuksissa vastinkappaleen alla. En pysty poraamaan pop-niittiä auki kun ei ole tilaa porakoneelle. En keksi miten selkänojan saa irti alareunan saranasta, joten en saa selkänojaa ulos autosta poraamista ja niittien poistoa varten. Saan kuitenkin sen verran nostettua istuinsuojaa sivuun että näen selkänojan olevan myös kuskin penkin kanssa samaa kangasta ja näyttää ehjältä.
Viimeksi muokannut Sharedoc, 03.10.2020 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Yhteenveto: Täytyy nyt alkaa metsästämään apparin penkille alkuperäistä verhoilua tai koko penkkiä. Täytyy myös selvittää miten selkänojan saa irti. Kumimatto täytyy katsoa saako sitä erikseen mistään.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Apparin takajalkatilan kumimattoa ei löydy yksittäisenä. Täytyy liimata sen nykyisen revenneen alle soiro.
Koko kumimattosettiä saa englannista n 600 eur. En kuitenkaan tilaa ellei museotarkastaja vaadi.
Koko kumimattosettiä saa englannista n 600 eur. En kuitenkaan tilaa ellei museotarkastaja vaadi.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61
Siirsin Fiiun varastoon säilöön odottamaan museotarkastusta. Sitä ennen tarvitsee enää asentaa helmalistat,akkukotelon kansi ja istuinten verhoillut, nämä pystyn tekemään varastossa kunhan osat saapuvat. Nyt tämä säie hiljenee museotarkastukseen asti kun mitään aktiiviremppaa ei ole enää päällä. Laitan kuvat noiden puuttuvien osien asennuksesta kun ne tulevat.
C107 350 SLC -72 (MR), W123 300D -76 (MR), S123 300TDT autom -82, Fiat 600 -64 (MR), Neckar Panorama -66, Monark Monarped -61