poistakaa

Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

eero1989 kirjoitti:mites niitä kuvia nyt laitettiinkaa
Opiskeleppa tuosta. :wink:
Pro HVM
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kuva
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kuva
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

eihän se koskaan ekalla onnistu
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kuva
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Kuva
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Vilkaisin Mercedes w124:n korjaamo-CD:a. Noista peristä oli monta kymmentä sivua juttua. Sen verran paljon oli siis tavaraa, että seuraavassa voi olla virheitä.

Malleissa 124, 129, 140, 170, 201 ja ilmeisesti vielä 202, 208 ja 210 (mutta ei 126) on ilmeisesti käytetty samaa perää. Sitä on ollut saatavana kolmena tyyppinä: tavallinen, ASD, ja ASR. Näissä on kussakin omat sisuskalut. ASD-mallissa on kolmisakarainen liitos kardaaniin, muissa nelisakarainen, Ruuvinreikien koot vaihtelevat, samoin vetoakselin liitokset. Nämä voi luultavasti vaihtaa kopasta toiseen. Koppa ja sisuskalut ovat samoja eri automalleissa, paitsi kopan takakansi riippuu automallista. Kopan koko luultavasti riippuu lautaspyörän koosta.

Isolle lautaspyörälle on 4 eri kokoa, joita on käytetty seuraavasti:
168 mm: 124, 201
185 mm: 124, 129, 201, 170, 202, 208, 210
198 mm: 129, 140, 202, 208, 210 (ei 124)
210 mm: 124, 129, 140
Erilaisia periä on siis kymmenittäin, sillä erilaisia välityssuhteita on paljon. Korjaamo-CD:ssa on tarkat kuvat ja tiedot hammaspyörien hampaiden lukumääristä, kiristysmomenteista, yms.

Mainitussa 300 CE-24 autossa (124.051) on 210 mm lautanen. Välitykselle on automaatissa kolme vaihtoehtoa:
-4-v. aut: 3,27, hampaat 49:15
-5.v. aut: 3,69, hampaat 48:13
-USA-mallit: 3.06, hampaat 52:17.
Öljytilavuus on 1,3 litraa.

-Jos haluat lisää kiihtyvyyttä, niin vaihda nopeampi perä. Vaikutus lienee selvempi kuin peltipakosarjalla.
-Takakansi on CD:n mukaan tiivistetty liimalla.
-Huohotin on kopassa ylhäällä ja oikealla, takaa katsottuna.

-ASD-perän jälkiasennukseen ei ollut ohjetta. CD kyllä sisältää lukuisan määrän jälkiasennusohjeita erilaisille varusteille. -Voi olla, että jälkiasennus onnistuis niin, että perän lukon kytkeminen kävisi erillisellä kytkimellä, joka antaisi perään sopivasti hydraulipainetta. En ole kuullut, että kukaan olisi kokeillut.

-CD:lta ei käynyt ilmi, onko jossain edellä luetelluissa malleissa osittainen kitkalukko. Kuvissa ei sellaista näkynyt. Joissain erikoismalleissa saattaa olla erikoisperiä.

Moottorista: CD:lla on pitkä lista 124:n tyypillisiä vikoja. Suurin osa moottoreiden vioista koskee uusimpia moniventtiilisiä dieselmoottorisarjoja. 300-24:n moottori on 104.980 KE, josta ei ollut mitään hälyttävää mainittu edes kannen vuotamisesta.

Jos on tarkoitus enemmänkin tehdä hommia auton kanssa, niin suosittelen hankkimaan CD:n vaikkapa Saksan eBay:sta, se maksaa noi n 60 euroa. Jos saksa ei ole hallussa, niin ehkä tuon löytäisi jostain muualta jollain muulla kielellä.
http://search.ebay.de/w124-cd_W0QQfkrZ1QQfromZR8
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Jarkko N kirjoitti:Mainitussa 300 CE-24 autossa (124.051) on 210 mm lautanen.

-ASD-perän jälkiasennukseen ei ollut ohjetta. CD kyllä sisältää lukuisan määrän jälkiasennusohjeita erilaisille varusteille.
Niin. Tuota ASD:tä ei ole saanut kuin 185mm lautasella olevaan perään eli asennus tuohon isoon ei onnistune mitenkään. 210mm perään ei ole tehtaalta saanut minkääntyyppistä lukkoa.

Toki tuohonkin kitkalukon voi teetättää jos löytyy osaava tekijä. Kysyä voi esim
Voimansiirtopalvelu Särkikoski
Oikotie 9
39500 IKAALINEN
040 547 2871

Toisaalta pienempi 185 peräkin varmasti kestää asd:nä tai 190E 2.3-16:n kitkalukolla joten eikun sellainen alle ja kovaa kuminpolttoa. :roll:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

uutta perää ei hankita muutakun jos vanha poikii ja siinä on tuo kolmisakarainen liitos kardaaniin ...? ja perä on tiivistetty.
niin että kai sitä kumia yhdelläkin renkaalla saa polttaa...ainakin mopolla :lol:
manuaali sportline muuten
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

eero1989 kirjoitti:uutta perää ei hankita muutakun jos vanha poikii...


kai sitä kumia yhdelläkin renkaalla saa polttaa...
Tuossapa se tulikin varma keino hajottaa perä. :lol:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

meinaatko näin
ei se antaudu .... toivottavasti :shock:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Nopein keino väljistyttää pikkurattaiden akseli.
Aatteleppa itekki, toinen rengas paikoillaan ja toinen pyörii satasta.
Nyt kaikki voima menee pyörivien pikkurattaiden läpi.
Sittenkun huomioidaan pikkurattaiden koko suhteessa lautaspyörään, niin pikkurattaiden kierrosluku on jotain aika reipasta.
Noh, onhan sitä aksilaa hitsaamalla kiinnitetty murikan väljistyneeseen reikään. Ainakin vähäksi aikaa. :pope:
Pro HVM
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Melitos kirjoitti:Niin. Tuota ASD:tä ei ole saanut kuin 185mm lautasella olevaan perään eli asennus tuohon isoon ei onnistune mitenkään. 210mm perään ei ole tehtaalta saanut minkääntyyppistä lukkoa.
Tutkin tuossa joutessani (töitä vältellessä :D) WIS:iä ja siellä kyllä on purku- ja säätöohjeet myös 210 mm:n ASD-perälle. ASD-sylinterin säätö: "Ringzylinder ASD instandsetzen mit Tellerrad-Ø 210mm". Samaisessa dokumentissa on myös ohjeet tuolle 185 mm perälle. En ala väittelemään mutta ihmettelen, miksi olisi tehty ohjeet kamppeelle, jota ei ole.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Roisto kirjoitti:Terve,
Melitos kirjoitti:Niin. Tuota ASD:tä ei ole saanut kuin 185mm lautasella olevaan perään eli asennus tuohon isoon ei onnistune mitenkään. 210mm perään ei ole tehtaalta saanut minkääntyyppistä lukkoa.
Tutkin tuossa joutessani (töitä vältellessä :D) WIS:iä ja siellä kyllä on purku- ja säätöohjeet myös 210 mm:n ASD-perälle. ASD-sylinterin säätö: "Ringzylinder ASD instandsetzen mit Tellerrad-Ø 210mm". Samaisessa dokumentissa on myös ohjeet tuolle 185 mm perälle. En ala väittelemään mutta ihmettelen, miksi olisi tehty ohjeet kamppeelle, jota ei ole.

t.
Risto
Ohhoh! Eipä ole vain koskaan tullut vastaan moista. Mihinkähän malleihin tuota on ollut saatavilla? Olen ollut siinä uskossa että nuissa isoperäisissä olisi korkeintaan ASR luistonestoa. :shock:
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

ASD-mallissa on kolmisakarainen liitos kardaaniin, muissa nelisakarainen...
Tttäh ? :shock:
-Jos haluat lisää kiihtyvyyttä, niin vaihda nopeampi perä.
Hitaampi ? :D
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

no ehkä ne pienet-tasauspyörät olis pitänyt vaan hitsata niiden akseliin kiinni ja samalla isoihin tasaus pyöriin kiinni... eli jos perä vielä vuotaa siitä tehdään esab lukko samalla kun siihen vaihdetaan kaikki tiivisteet näin tapahtuu heti jos vuotoa ilmenee :happy: sitten parkkipaikalla käännetään kaasulla jos tehoa piisaa ja voimansiirtolinja kestää eikös sportlinessä ole vahjemmat vetarit ettei ainakaan ne heti pitäis poikia millai askin kestäminen jos se on tuollainen joku sportline getrag käännetyllä vaihdekaaviolla

niin eihän sitä ihminen tiedä mutta saahan sitä kokkeilla :lol:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,
Melitos kirjoitti:Ohhoh! Eipä ole vain koskaan tullut vastaan moista. Mihinkähän malleihin tuota on ollut saatavilla? Olen ollut siinä uskossa että nuissa isoperäisissä olisi korkeintaan ASR luistonestoa. :shock:
En minäkään kyllä ole moista nähnyt. Mahtavat olla harvassa kuin kanan hampaat. :D Tässä kuitenkin järäytyskuvia: 185mm, 210mm.

Liekö siinä turbodiesel panzerwagenissa (140.134) ollut. Siinä on joku ASD-perä 140-alkuisella numerolla. Joissakin 124:ssa, joissa on ollut tuo 210 normiperänä (129-alkuinen) on sitten ollut vissiin 185 millinen ASD:nä (124-alkuinen). Eli jos 210 millisen ASD-perän löytäisikin, se ei silti välttämättä takaisi, että se istuisi 124:een. Jos siis 124:n takalevy ei passaisi 140:n perään. :nocando:

Tämä viesti on suurimmaksi osaksi arvuuttelua isolla A:lla, joten suhtautukaa sen mukaan. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Roisto kirjoitti:Liekö siinä turbodiesel panzerwagenissa (140.134) ollut.
No niinpä tietysti. S 350 turpodiiselissähän on vielä mekaaninen ruiskupumppu joten sen kanssa ei ole voitu käyttää ASR luistonestoa.
I drive an Opel. What's your excuse?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

dealer kirjoitti:
ASD-mallissa on kolmisakarainen liitos kardaaniin, muissa nelisakarainen...
Tttäh ? :shock:

Nii, kyllä ASD:ssä on kolmisakarainen liitos,mutta niin on kyllä lukottomissa pikkuperissäkin :roll: Onko sitten jossain ihmemallissa 4 sakaraa...sitä en tiedä.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kuten sanoin, niin koetin esittää tiivistelmän pitkästä jutusta ja siinä voi olla virheitä. Korjaamo-CD:sta sain sen käsityksen, että kolmisakaraisuus liittyisi ASD:en, mutta voi olla että näin ei ole. Joka tapauksessa kardaanin liitoksia on ainakin kolmella ja neljällä sakaralla.

Nopeammalla perällä tarkoitin tiuhempaa välitystä, huippunopeus saattaa pudota mutta muuten auto liikkuu nopeammin. Eräällä tutulla oli myynnissä ASD-perä noin 2,65 välityksellä, se esim. voisi toimia mukavasti. Taitaa nuo superturbon rakentajat käyttää näitä tiuhoja periä.

Taitaa olla vakiintunut käytäntö nimittää tiuhaa välitystä hitaaksi eikä nopeaksi.
Viimeksi muokannut Jarkko N, 16.1.2007 10:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

AM kirjoitti:Nii, kyllä ASD:ssä on kolmisakarainen liitos,mutta niin on kyllä lukottomissa pikkuperissäkin :roll: Onko sitten jossain ihmemallissa 4 sakaraa...sitä en tiedä.
Taitaa olla noiden järeämpien pelien kotkotuksia: 600 SL ja kumppanit. Ainakin Maybachissa on. Miten lie 500 E:ssä?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

Jarkko N kirjoitti:Eräällä tutulla oli myynnissä ASD-perä noin 2,65 välityksellä, se esim. voisi toimia mukavasti. Taitaa nuo superturbon rakentajat käyttää näitä tiuhoja periä.

Taitaa olla vakiintunut käytäntö nimittää tiuhaa välitystä hitaaksi eikä nopeaksi.
Tuo 2,65 on nimenomaan melko pitkä perä, eli kiihtyvyys laskee, huiput nousee... :roll:
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kappas, niin onkin, kiitos oikaisusta. Ei sillä 2,65 perällä sitten mitään tässä tapauksessa tee vaan pitää etsiä jotain pitkälle yli kolmosen lukemia, tiuhempaa siis kuitenkin.
Avatar
eero1989
törröttäjä
Viestit: 2187
Liittynyt: 02.9.2006 22:32
Paikkakunta: Kullaa

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

nykyinen välitys 3,27 mun muistaakseni..
minkäs värinen tuo mun auto sitten onkaan kun alkaa näyttää että että maalaan autoni itse kun porin seudulta ei näytä sellaista maalaria löytyvän kuka edes omasta mielestään osaisi maalata mustaa täydellistä maali pintaa..
eli mikä on väri koodi... miten mersu koodaa värinsä :?
ex-204 bensa/farkku
ex-452.437.
ex-667.351.ex- rakkaus,430 farkku väykky.
ex-107.044 ex joku ka-rintteri
ex-638.274 ex-170koppanen
ex-601.366 ex-124bensafarkkunelimatikki
ex-602.467
ex-oranssi/musta kaunotar eli 602.362
ex- 124.051
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Vaimoni autossa sama väri, 199. Onkohan tuota vielä kolmessa eri sävyssä, viisaammat kertovat. :D
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Nooh, meillä on täälä foorumilla tämmöne näppärä haku-toiminto.
Jos siihen kirjoittaa "värikoodi", niiin löytyy mm. tämmönen juttu. :wink: :lol:
Pro HVM
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

BMW:ssa värikoodi on kuskin puolen lokasuojassa tarralla.
Samasta väristä on olemassa vielä hienosäätömahdollisuus. joka
merkitään kauttaviivalla erotettuna värinumeron jälkeen.
Joissain metallihohtoväreissä sävy vio hiukan vaihdella ja
tarkkasilmäiset ammattilaiset huomaavat pienetkin vivahteet.

Ilmeisesti Mersulla tätä ei ole, vaan hienosäätö tehdään kokeilemalla.

Venäläisten varustesivulta saa valmistusnumeron perusteella
MB-auton tiedot, mm. värikoodin.
http://www.mbclub.ru/mb/vin/?lng=eng

Tässä yksi hyvä linkki värikoodeihin:

www.stirwell.fi/koodinetsiminen.pdf :
-Mercedes: Vanhemmissa korinväriin maalattu kilpi konehuoneessa ja
uudemmissa apumiehen oven välissä. Usein löytyy myös kantakortista.
Vanhemmissa pakettiautoissa apumiehen ikkuna tolpassa ja
uudemmissa ainoastaan kantakortissa. (esim. 147 tai 9147).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124, sedan, coupe, farmari, avo, lang”