Omituista lämpöongelmaa 200D:ssä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Omituista lämpöongelmaa 200D:ssä

Viesti Kirjoittaja AM »

Eli vaivana on veden kiertämättömyys.Auto toimii normaalisti todella hyvin,mutta hiemankin kun on pakkasta ei nesteet kierrä,lämmöt nousee eikä sisälle tule lämmintä.Vikahan viittaisi vahvasti siihen että joku paikka jäätyy.Nesteiden pitäisi kuitenkin mittarin mukaan kestää pakkasta ja ne on kesällä vaihdettukin.Lisäksi puolet nesteistä vaihtui lämpenemisen seurauksena senkin jälkeen :roll:

Oireet alkoivat alkutalvesta,aamulla muutaman asteen pakkasesta lähtiessä lämmöt nousivat nopeasti eikä sisälle tullut lämmintä,sitten yhtääkkisesti vesi alkoikin kiertämään,lämmöt yli 90 viivasta normaaliin, ja lämmintä tuli kerralla sisälle ja kunnolla.Sen jälkeen auto pelasi taas normaalisti.Yhtenä aamuna nesteet eivät sitten alkaneet ollenkaan kiertämään vaan pääsi hieman lämpenemään....Nythän oli pitkään lämmintä joten mitään oireitakaan ei ollut,mutta nyt kun pakkasta muutama aste niin johan teki taas saman.Pakko oli kuitenkin päästä aamulla perille ja ajelinkin 50km lämmöt punasella 8) Uutta nestettä koneeseen äsken laittelin ja toimii kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan :shock: Kestävä kone.

Ja tosiaan jos lämmityksessä pitää niin oireita ei tuntunut olevan....Eli jokuhan siellä jäätyy mutta mikä?Nesteen pitäisi tosiaan kestää.Voiko nesteen seassa olla jotain paskaa mikä sitten jäätyy??Voiko kannentiivistevika aiheuttaa tällaista vaiko mikäkö...?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5197
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: Omituista lämpöongelmaa 200D:ssä

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Öö. Jossain mallissa oli vissiin vikaa vesipumpussa. Jossain tilanteessa muovinen :shock: juoksupyörä pääsi irti / meni rikki ja tuli hassuja lämpöongelmia.

Lyokiolla oli kyseinen ongelma päällä ja se teki jutun Mekkaan.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
HVM

Re: Omituista lämpöongelmaa 200D:ssä

Viesti Kirjoittaja HVM »

Roisto kirjoitti:Öö. Jossain mallissa oli vissiin vikaa vesipumpussa. Jossain tilanteessa muovinen :shock: juoksupyörä pääsi irti / meni rikki ja tuli hassuja lämpöongelmia.

Lyokiolla oli kyseinen ongelma päällä ja se teki jutun Mekkaan.

t.
Risto
Voiko olla niin, että pumpun siivikko tarttuu akseliin lämmetessään? Vai olisiko oire tässä tapauksessa päinvastainen? Tai oire ja oire...no kumminkin. :D
masah
Viestit: 80
Liittynyt: 07.6.2006 18:57
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

juuri samanlainen ongelma on minunki autossa moottori lämpeää mutta koppin ei tuu yhtään lämmintä ..

lämpö alkaa kiertämään vasta kun reilusti painelee kaasua oikeen hetken aikaa
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No tuo em. ongelma viittaisi siihen ettei lämmityslaitteen kiertovesipumppu pyöri.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

AM:n onkelmaan... Termari jummii kiinni.

Toisaalta... sillon kyllä pitäs kapiini normaalisti lämmetä. :roll:
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jos nesteet ihan oikeasti kestävät pakkasta niin vika lienee termostaatissa.

Se viiva on muuten sadan asteen viiva.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Mika.T kirjoitti:
Toisaalta... sillon kyllä pitäs kapiini normaalisti lämmetä. :roll:
...ei pitäisi ellei kiertovesipumppu pyöri, kierroksilla kylläkin pitäisi lämpöä tulla, tai "närhenmunat" jumii kiinni asentoon.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Omituista lämpöongelmaa 200D:ssä

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Roisto kirjoitti:Öö. Jossain mallissa oli vissiin vikaa vesipumpussa. Jossain tilanteessa muovinen :shock: juoksupyörä pääsi irti / meni rikki ja tuli hassuja lämpöongelmia.

Lyokiolla oli kyseinen ongelma päällä ja se teki jutun Mekkaan.

t.
Risto
Paitsi että meikäläisellä tuli lämpöä kabiiniin niin, että huonompi sauna kalpenisi rinnalla...
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Jaa,luulin että jos termari jumii niin sisälle tulisi kuitenkin lämmintä :shock: Tosiaan vaihdoin kesällä termarin,joku ihme merkkinen tosiaan oli kun oikeanlaista ei täältä löytynyt....pitääköhän vaihtaa vanha ainakin 380tkm paikallaan ollut takaisin :lol:

Ja kiertovesipumpussakin on sitä vikaa ettei kylmänä toimi,lämpöisenä kylläkin.Eli sekin selittäisi...

Eli täytyy nyt katella jos vielä tekee tuota,nyt nestettä ainakin on sopivasti kun tänään ylimääräiset lähti pois ja laittelin uutta tilalle...Termarin vaihtoa sitten jos vielä temppuilee.
masah
Viestit: 80
Liittynyt: 07.6.2006 18:57
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

minulla on se teini malli 201 niin siinä ei oo kiertovesipumppua hyttiinpäin..oma veikkaus ois se termostaatti kanssa tai sitten vesipumppu
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Lucky-Dog kirjoitti:
kylläkin pitäisi lämpöä tulla, tai "närhenmunat" jumii kiinni asentoon.
Ei tosiaan tullut edes kierroksilla lämmintä.Aikaisemmin kun teki tuota hetken lähdön jälkeen niin oli oikein POFF kun tuli kerralla lämpöä sisälle ja lämpömittari tipahti kerralla normaaliin.Sitten toimikin ihan normaalisti,samaten kun ei ole pakkasta.Eli joku paikka jumii pakkasella eikä vesi kierrä ollenkaan...Ei hajuakaan,täytyy nyt vaihtaa joskus se termari ja ihmetellä sen jälkeen...jotain :lol:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29054
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

jos termari jumii niin sisälle tulisi kuitenkin lämmintä
Tulee kyllä, paitsi jos lämpiää niin että keittää.

Taitaa olla siivet irti pumpusta ja lisäksi kiertovesipumppu hajalla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

dealer kirjoitti:
Taitaa olla siivet irti pumpusta ja lisäksi kiertovesipumppu hajalla.
Oisko se siinä tiivistettynä.... :roll: ....on se 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

dealer kirjoitti:
jos termari jumii niin sisälle tulisi kuitenkin lämmintä
Tulee kyllä, paitsi jos lämpiää niin että keittää.

Taitaa olla siivet irti pumpusta ja lisäksi kiertovesipumppu hajalla.
No eikö se sitten lämpeäisi liikaa lämpöisellä kelilläkin?Kun tekee tuota vain ja ainoastaan pakkasesta startatessa...Mites ois siivet irti,kiertovesipumppu termari jumissa ja kannentiiviste mennyt? :lol:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Nonni.Käynnistelinpä tuossa eilen autoa ja alkoi taas nostamaan äkkiä lämpöjä/lämmintä ei tule sisälle.No eikun pelti auki ja kurkistus paisuntasäiliöön,tyhjä :shock: Nestettä myllyyn ja lämmintä alkoi tulla sisälle :oops: Taitaapa olla kokoajan ollut vikana vain liian vähän nestettä :oops: Aina olen luullut että on syönyt nesteen sen jälkeen kun on päässyt lämpenemään kun vesi ei ole kiertänyt...Omituista kyllä nuo äkkiä lämpenemiset/yhtä-äkkiä lämmitä tupaan/lämmöt normaaliksi jutut..mutta kaippa se vika siinä että syö nestettä :roll:

Sisälle pikkusen välillä tuoksahtaa neste,kennojen putkiliitokset vähän vuotaa.Mutta noin paljoa sitä ei voi sieltä tulla..ikkunat ei huurru ja nestettä ei ainakaan näy lattioilla.Koneestakaan sitä ei tunnu vuotavan,ei reviirin merkkauksia lumessa.Eli kannentiiviste?Ei kai paljon muita vaihtoehtoja.painetta ei kuitenkaan lykkää paisuntasäiliöön,eikä öljyn sekaankaan vettä.Hieman omituista vai onko?Vai voiko vain neste maistua kannentiiviste viassa vaikkei muita oireita olekaan?
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

AM kirjoitti:Taitaapa olla kokoajan ollut vikana vain liian vähän nestettä :oops:
Eehheehee. :lol: Kovin usein se yksinkertaisin syy on vian aiheuttaja. Hyvä kun lähti selviämään, voi alkaa sitten huolehtia siitä kansipahvista. Yksinkertaisella linjallani kun jatkan, niin oiskos mahdollista että siellä on ollut vaan ilmaa. :shock: Sitten jos kone on jossain vaiheessa röyhtäissyt ilmakuplan pois, nestetaso on "vajentunut" kun enemmän nestettä mahtuu kiertoon. No miehän en tiiä tuosta koneesta mittään, kuhan höpötän.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Nesteen vähyys on tietysti mahdollista tuohon oireiluun,mutta eikös vajetta pitäs olla litra tolkulla.
Mites nestemäärän merkkivalo?
Mitä tulee tuohon kiertovesipumppuun,niin mulla ei ole tuossa mustassa se koskaan toiminut ja hyvin tulee lämmintä tyhjäkäynnilläkin.(tahtoo vaan moottorin lämpö laskea,kun käy pitkään tyhjäkäyntiä) :wink:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Vettä on siis pari kertaa lisätty, sellanen kolmisen litraa sinne on pari kertaa laiteltu :roll: Nyt sitten viimeksi ajelin jonkun 300-400km ja taas meni 3 litraa kun ei alkanut toimimaan... eli oisko litra/100km 8) Ihan noin isoja ilmakuplia en usko löytyvän,ainakaan montaa kertaa :? Ja luulin että vesi häipyi siinä vaiheessa kun kone pääsi kuumaksi.Useamman kerran kun teki tosiaan niinkin että lämmöt nousi muutaman viisarin mitan yli normaalin ja sitten yhtä-äkkiä tuli lämmintä sisälle ja alkoi toimia normaalisti,eli jotain tukosta luulin olevan,mutta eipä sitten tainnut ollakaan.

Niin ja se merkkivalo :lol: Eipä toimi mittaristossa varoitusvalot sillä puolella,piirilevyssä kai jotain häikkää (taas) eli siitähän se olisi huomannut,ei oo turhaan mersun insinööööri sitäkään laittanut.
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Kuuleppa.....ooppa nyt AM tarkkana :ope: ,jos nestettä mennee nuin paljon,niin kyllä siellä on selevä vuoto jossain.
Vesipumppu,termarin kotelo,syylär,letkut,paisuntasäiliö.kiertovesipumppu,magneettiventtilit,kenno,jossain tuola on vuoto.
Niin kun tiiätkin,niin vesipumppukin voi vuotaa niin ovelasti,että lammikkoa ei jää? :nocando:
Avatar
Jarno.V
Opel - spesialisti
Viestit: 1021
Liittynyt: 30.9.2005 18:12
Paikkakunta: Oulun seutu tällä kertaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.V »

Nuin paljon jos menee eikä alle laske niin pahvivikaa(tai kansi) veikkaisin.
Jos ei kulje niin kromaa se.
masah
Viestit: 80
Liittynyt: 07.6.2006 18:57
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

käyppäs haistelemassa takapenkkiläisten jalkatilaa ja kokeile kumimaton alta onko märkänä nesteestä
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Pahvi sieltä on mennyt ja onkos 124 koppaisessa säiliö siellä vänkärin loksun sissässä niin kuin 201 koppaisessa minne menee paisarin ylivuotoputki alkoi kuulostaan tutulta :?: :!: ....minullä meni mersussa syksyllä litra/100km nestettä niin jouduin ravottaan kantta ja uusiin sulakkeen.... :D
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”