CDI hehkutulpan vaihto. Jumissa on.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Volvokeskustelu jatkuu tuossa. :wink:
Smeagol91
Viestit: 327
Liittynyt: 16.1.2012 11:36
Paikkakunta: Uurainen

Viesti Kirjoittaja Smeagol91 »

Tuossa tuli eilen "kokeiltua" vaihtaa hehkua jolla oli jo keretty ajelemaan reippaasti yli 20tkm.
Reippaalla ajolla hallin pihaan kuumalla koneella, ja ei muuta ku myrkkyjä sekaan. No kokeilemaan auki, pikkasen kiinni ja auki tyylillä mutta poikkihan se män oikein kauniisti.
Siinä sitte sattu käymään niin hianosti että katkesi juuri kierreosan alaosasta ja sen sai vielä pyöriteltyä nätisti irti.
Loppu kuva kertoo sitten loput miten kotikonstein saadaan jumi hehku irti :lol:
Kuva
Kerrankin näin, soitin jo ylämaalle ja koitin varata aikaa mutta viikonpäähän sekin olisi menny "kesä lomien" takia :o
Pitikin purkaa se, nyt sit mietitään miten se kasataan
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lähtötilanne: E220cdi josta yritetty vaihtaa hehkuja ja heti ensimmäinen katkennut, kaikki hehkutulpat vaihdetaan.

Aluksi ajetaan moottori kuumaksi, sitten hehkun yläpään irrotus "vastakierreholkilla" vääntäen.
Sitten poravehkeet käyttöön:
Kuva

Porattu:
Kuva

Tehdään hehkun sisään jengat:
Kuva

Vetäjä kiinni ja vääntämään:
Kuva

Lähti:
Kuva

Reiänpuhdistustyökalut:
Kuva

Kakkosen ja nelosen tulpat lähtivät ongelmitta, kolmonen oli jumissa joten kokeilin pulttikoneella:
Kuva

Kesti, ja lähti pikkuhiljaa liikkumaan joten lisää tunkeuma-ainetta ja pulttikonetta:
Kuva

... ja lähtihän se lopulta katkeamatta.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

:halm:

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mistäs tuollaiset reijänpuhdistustyökalut saa?
Motonetissa on joku myytävänä.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Harja on sellaisesta harjalajitelmasalkusta valittu sopivankokoinen ja tuo toinen poranterä...
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

dealer kirjoitti: Kakkosen ja nelosen tulpat lähtivät ongelmitta, kolmonen oli jumissa joten kokeilin pulttikoneella:
Kuva

Kesti, ja lähti pikkuhiljaa liikkumaan joten lisää tunkeuma-ainetta ja pulttikonetta:
Kuva

... ja lähtihän se lopulta katkeamatta.
Käytätkö paineeenalenninta vai täysillä vaan :roll:
autodidakti
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pulttipyssyn säätö puolivälissä ja tuo pitkä jatko antaa periksi.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tänään taas taikinoitiin jo aiemmin katkennutta hehkau ylös. Oli katkennut kierteen alapäästä eli periaatteessa muuta ku vetää pois. Keskinaulan kun sai poikki niin nuo edellämainutut poraushommelit ja ulosvetäjä kiinni. Kas, napsahti ja hehkun holkista mureni vain se ulosvetäjässä kiinni oleva osuus irti ja hehku edelleen reiässä :( Mutta kyllä sitten viisaampi anto periksi (hehku).

Oikeasti jos käy niin hullusti että hehku katkeaa vaihtaessa niin ei kannata hätäpäissään alkaa poraileen eikä hisaileen mitään omia patentteja. Hehkun poraus oikeilla vehkeillä noin 100€ ja kansihommat cdi:hin hykyään 1000-2000€ :idea:
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Eipä taida hirvetä yrittääkkään vaihella hehkuja itellään poikki menee kuitenkin mun tuurilla :evil: no jos enskuussa pajalle sais ajan
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Pittääpä kokeilla tuota konstia tuohon V kutvoseeen. Mulla on pikku pulttikone. Iskutyyppisesti pultit kestää paremmin kuin raakaa vääntöä. Pitkässä raakassa väännössä teräksen venymäraja tulee vastaan ja silloin kuuluu naps. Pulttikoneella nopea isku pulssittaa kierrettä tehokkaammin. Energia saadaan näin turvallisemmin sinne missä sitä tarvitaan.
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitenkäs kannattaisi yrittää hehkua irti kun kierteiltä irti mutta ei nouse ylös? 2,5 tuntia nitkuttelin tulppaa pois kierteiltä kun oli hieman jumissa... loppu ei sitten tunnu lähtevän kovinkaan helpolla, tavaraa kai hehkun kärjessä. Puoli senttiä heiluu ylös-alas mutta ei sitten millään iri :? Ulosvetäjää, liukuvasaraa? Uskaltaako sitä miten väkivalloin kiskoa?
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

AM kirjoitti:Mitenkäs kannattaisi yrittää hehkua irti kun kierteiltä irti mutta ei nouse ylös? 2,5 tuntia nitkuttelin tulppaa pois kierteiltä kun oli hieman jumissa... loppu ei sitten tunnu lähtevän kovinkaan helpolla, tavaraa kai hehkun kärjessä. Puoli senttiä heiluu ylös-alas mutta ei sitten millään iri :? Ulosvetäjää, liukuvasaraa? Uskaltaako sitä miten väkivalloin kiskoa?
Tervetuloa hehkun katkaisijoiden jalosukuiseen kerhoon...
Noin se tekee mullakin. Luovutin tuossa vaiheessa. 5/6 hehkusta onnistui moitteetta ja se viimenen katkesi. Se ulkokehä pyörii sen keskitapin ympärillä. Tilasin ajan Ylivieskaan poraushommiin. Se ei kumminkaan vuoda vaan pitää paineet joten voi ajaa. Hehkureleen kun vaihdoin niin antaa virtaa nyt niille 5:lle. Pääsin nyt ainakin eroon litium patteri hehkutuksesta.

:D
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei tuo katkennnut, lähti kierteiltä pois mutta hehkun päässä oleva "möntti" esti tulemasta pois reiästä. Homma hoitui "Mika T":n vinkillä: auto käyntiin ja pulttipyssyllä pyörittelin hehkua. Melkoisen pian sylkäisi vanhan pihalle.

No oli siitä näköjään toinenkin vielä pimeänä. Sekin jumissa...Tunnin edestakaisin nitkuttelun jälkeen pyörähti kanta siloiseksi :twisted: No eikun imusarja irti ja löin hehkuun 11mm hylsyn kiinni. Sitten taas vartti nitkuttelua ja hehku lähti irti.

Eli tällä kertaa selvittiin ilman katkenneita hehkuja. Osaa näköjään jumia nuo 290 hehkutkin...eipä ole aiemmin tuota tehnyt.

Omasta mielestä tuo rauhassa edestakaisin nitkuttelu on viisain konsti TSI(ei se volkkari) miehelle. Väkisin kääntämällä katkeaa Varmasti jos jumissa. Korjaamolla eri asia kun ei ole järkevää tuntikaupalla yhtä hehkua veivata. Mutta ihan hyvän tuntipalkan itselle saa kun rauhassa irrottelee, muutama tunti siinä voi vierähtää ja käsi on kipeä :lol:
makis
Viestit: 14
Liittynyt: 24.8.2012 19:09

Oikeat kalut

Viesti Kirjoittaja makis »

Näppärästi hoituu katkenneen hehkun irroitus, kun on oikeat laitteet ! http://www.youtube.com/watch?v=HTceuf9L-j8
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Re: Oikeat kalut

Viesti Kirjoittaja dealer »

makis kirjoitti:Näppärästi hoituu katkenneen hehkun irroitus, kun on oikeat laitteet ! http://www.youtube.com/watch?v=HTceuf9L-j8
Kyllä. Tosin videon hehkutulppa ei ole jumissa, kuten ei suutinkaan :wink:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Tollanen hehkunirrotuslaite menee ihan paloiksi jos hehku on oikeasti kiinni :boing_boing:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä ne tuolla lähtee mutta pitää osata ja olla kärsivällinen.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Miten tuollaiset työkalut mahtuu Cdi Sprintterin konetilaan? Moottoria irti?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mahtuu, mutta terää pyörittämään pitää olla kulmaruuvinväännin, esim Wurth WB10-A.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.

No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.

Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
Uutta reikään ja siihen loppui naputukset, asiakas oli sanotaanko tyytyväinen.
Onneksi ei ollut hajonnut mitään suurempaa.

Kuva
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Sanoisinko että on se seppä. Satuitko syntymään lista-avain kädessä?
Kein siknatuur
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.

No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.

Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
Uutta reikään ja siihen loppui naputukset, asiakas oli sanotaanko tyytyväinen.
Onneksi ei ollut hajonnut mitään suurempaa.

Kuva



Vissiin joku suutin epidemia liikkeellä täälläpäin. Ohivuotoja, noita holkki ja sitä myöte muuta ongelmaa ja prikkojen vaihtoja varaillaan huomattavan paljon. Ja jätkät haisee (erityisen) pahalle kahvihuoneessa :nocando:

Välillä menee kuukausi ettei vaihdeta kuin pari prikkaa ja pulttia.... :?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Aki P kirjoitti:Ja jätkät haisee (erityisen) pahalle kahvihuoneessa :nocando:
Sitä oon ihmetellyt että miten jotkut pystyy ajamaan piiiitkiä aikoja vuotavalla suuttimella :shock: On se haju niin karmaiseva ettei mitään rajaa :evil:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7081
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Oottakaas muutama vuos eteenpäin kun nämä hitlerin kostot alkaa kunnolla vanhentua. :shock:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29055
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aki kirjoitti:Ja jätkät haisee (erityisen) pahalle kahvihuoneessa
"Suuttimenhaju" ei lähde vaatteista / käsistä / hiuksista / mistään pesemällä.
On se semmonen lemu kyllä.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

dealer kirjoitti:Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.

No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.

Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
V6 3.0 vai suora 3.2? Onko tuo magneettisuutin vai piezo? Onko DPF pöntöllisissä koneissa aina piezosuuttimet? Paljonkohan noilla suuttimilla oli ajettu?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

HannuS kirjoitti:
dealer kirjoitti:Olipa muuan 211 320cdi joka kiihdytyksessä alkoi jossain 4000 kierroksella naputtaa voimakkaasti, aiemmin kokeiltu vaihtaa runsaasti polttoainejärjestelmän osia.
Asiakkaalle sanoin heti kyydillä istuessani että suuttimesta johtuu, nimittäin äänen taajuus sopi juuri eikä melkein.

No, koppa auki ja kas, ykkösen suutin oli vuotanut alatiivisteestä, siispä se irti, paitsi että eipä lähdekään, no puretaan ja vetäjällä lähtee.

Kärkiholkki halki, tiivistevuoto, runko turvonnut huomattavasti (näkyy vähän kuvassakin).
V6 3.0 vai suora 3.2? Onko tuo magneettisuutin vai piezo? Onko DPF pöntöllisissä koneissa aina piezosuuttimet? Paljonkohan noilla suuttimilla oli ajettu?
Kuva taittaa olla R6 koneesta (ei piezo) dpf systeemisä molempia
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Mika.T kirjoitti:Oottakaas muutama vuos eteenpäin kun nämä hitlerin kostot alkaa kunnolla vanhentua. :shock:
Eiköhän nämä oo jo aika vanhoja jos viime vuosituhannelta ensimmäiset ja silti hyvin näitten kans pärjää :lol:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4253
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

XUX63 kirjoitti:
Mika.T kirjoitti:Oottakaas muutama vuos eteenpäin kun nämä hitlerin kostot alkaa kunnolla vanhentua. :shock:
Eiköhän nämä oo jo aika vanhoja jos viime vuosituhannelta ensimmäiset ja silti hyvin näitten kans pärjää :lol:
Niin eikös ensimäiset MB CDI:it tullet 1998
tosin ensimäinen oli kuusenalla... ;) tutkailtavan vasta kevät talvella 1999
eli ihan alusta ei ole :)

mutta tuskin niissä alku pään vekotimissa on 20v päästä mitään mitään semmoista vikaa mitä niissä ei jo nyt olisi
ja samoja vikoja on kuin esim 124 näytää olevan kun palstaa lukee

E: varsinaiseen aiheeseen liityen saapa nähdä kuinka lähtee hehku irti,
tosin olllut rikki vasta muutaman päivän valo syttyi justiinsa ennen pks-oulu-rovanniemi-ruotsi-pks reissua joulun jälkeen taitaa ola ainoa yli 5vuotta vanha hehku ko kulkimes
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”