mese.fi Foorumin päävalikko
 
 
 
 
 
 

Öljy lisääntyy eikä vähene ???

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W201 -> W201 moottori
 Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
stave



Liittynyt: 08 Mar 2006
Viestejä: 24
Paikkakunta: Kotka

 LähetäLähetetty: 04.2.2007 23:54    Viestin aihe: Öljy lisääntyy eikä vähene ??? Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kun kuukausi sitten tarkistin öljyt, oli tikussa reilun neljänneksen vaje. Nyt tikku näyttää lähes täyttä.
Voisiko tämä johtua bensiinistä, joka olisi kylmässä moottorissa jäänyt palamatta ja mennyt mäntien ohi öljytilaan. Työmatkaa on vain kaksi kilometriä, eikä auto ehdi juuri lämmetä.
Jos kyse bensiinistä, niin onko vaaraksi moottorille.

Toinen vaihtoehto on tietenkin pakkasneste, mutta ei ole vettä tarvinnut lisätä (ja vika silloin kannentiivisteessä).

Mitä pitäisi tehdä, vai vain odotella? ? (190E 2,6)
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mulqvist
Mr. Miitti-hirmu

Mese Ry - Jäsen
Mese ry hallituksen jäsen


Liittynyt: 01 Lok 2005
Viestejä: 1552
Paikkakunta: Vantaa

 LähetäLähetetty: 05.2.2007 0:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No jos se bensaa on niin viittaa vuotaviin suuttimiin, eli on saanut vettä tankkiin ja pakkaskelilla rikkonut jäätyessään suuttimen(tai suuttimet).
_________________
"Just pure negativity."
"Omaan eräänlaisen Midaksen kosketuksen, mistään tosin ei tule kultaa vaan kaikesta paskaa."

 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Melitos



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 2652
Paikkakunta: Vaasa

 LähetäLähetetty: 05.2.2007 0:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Haista miltä se öljy haisee.

Kyllä luulisin että kyseessä on tosiaan palamattoman polttoaineen kulkeutuminen männänrenkaiden ohi öljyjen sekaan.

Ei se kovin hyvääkään tee moottorille koska öljyt ohenevat. Seuraile öljynpaineita ja jos lämpimänä paineet laskevat niin vaihda öljyt. Ainakin osa bensasta voi myös haihtua polkemalla esim. moottoritiellä kunnolla. Öljynvaihto taitaa olla kuitenkin se turvallisempi tapa.

Itsellä tapahtui vastaava ilmiö eräänä talvena, kun ajoin paljon pätkäajoa ex-volkkarilla. Keväällä öljynpainevalo syttyi eräänä päivänä pitemmän ajon päätteeksi, kun kone oli kunnolla lämmin. Vaihdoin öljyt ja vanhat haisivat reilusti bensiinille. Ongelmat poistuivat.
_________________
I drive an Opel. What's your excuse?
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
HVM
Vieras





 LähetäLähetetty: 05.2.2007 2:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

No tuon vertainen vaihtelu kyllä saattaa mennä auton asennon ja mittauspäivän vuoroveden piikkiinkin. Seurailisin, jos öljynvaihto ei ole ihan ovella. Mahdollista toki tuo polttoaineen öljyyn sotkeentuminenkin, mutta tee toisin kuin minä ja aloita selvittämään ongelmaa halvimmasta päästä. Laughing
 
ipi



Liittynyt: 12 Tou 2006
Viestejä: 26

 LähetäLähetetty: 05.2.2007 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Tuo bensahomma oli kyllä ihan uus juttu.
Itellä on sellainen vartti asteikon heitto riippuen onko kylmä vai kuuma
kone ja kuinka pian ajon jälkeen öljyt kattoo.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
daerok
Viäräleuka



Liittynyt: 24 Lok 2005
Viestejä: 1149
Paikkakunta: Kajaani

 LähetäLähetetty: 05.2.2007 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Niin,taes olla vielä niitä mittaus tapojakin useampia.
Itse mittaan joka vehkeestä samalla tavalla,eli ensin pyyhkäsen tikun ja kastan uudelleen n.3s. pohjassa,sitten tarkistus ja aina jäähtyneillä öljyillä. Laughing
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jassukata



Liittynyt: 28 Kes 2006
Viestejä: 40
Paikkakunta: EU

 LähetäLähetetty: 05.2.2007 20:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????
_________________
MB 190 E 2.0 -86
MB 190 2.0 -87/89
MITSUBISHI LANCER 1.5 GLS -89
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Perttu K
Mersutohtori



Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 1062
Paikkakunta: Kajaanikity

 LähetäLähetetty: 05.2.2007 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Jos auto on ollut muutaman päivän ajamatta mittaushetkellä, niin öljyä voi olla tikussa enemmän ja usein niin onkin.

Öljyjen lisääntyminen pakkasella pätkäajossa on tuttua ainakin kuplamiehille. Niissähän oli tehtaan jäljiltä yli-innokas automaattiryyppy. Pahimmillaan öljymäärä lisääntyi niin paljon, että liika öljy alkoi valumaan mittatikun reiästä tielle. Tässä vaiheessa ei vielä katastroofia tullut, mutta kun kuplalla ajettiinkin pitempi matka, jolloin öljyt lämpenivät kunnolla ja bensa haihtui pois, ei öljyä ollutkaan enää tarpeeksi, vaan kuplaan iski akuutti öljynpuute ja tilanne päättyi moottoririkkoon. Jutun tiedän siitä, että isällä oli ollut aikanaan uusi kupla ja sen automaattiryyppy peukaloitiin heti uutena nuukemmaksi.

Periaate oli käytössä saksalaisissa hävittäjissä (hävittäjiä saattoi olla jopa muutama) muistaakseni Talvisodassa. Sen aikaiset yksiaste öljyt eivät soveltyneet pakkaseen. Moottoreissa oli taulukko, josta näki paljonko bensaa tarvittiin ohentamaan öljy sopivaksi kylmäkäynnistykseen ja kauanko bensiinin haihtuminen öljystä kesti. Ennen moottorin sammutusta, öljyn sekaan lisättiin taulukon perusteella ulkolämpötilan vaatima määrä bensiiniä, näin bensiini sekoittui öljyyn. Vastaavasti kylmäkäynistyksen jälkeen moottoria käytettiin tyhjäkäynnillä lisätyn bensiinin mukainen aika, sen haihduttamiseksi. Bensiinin poistuttua öljyn seasta, voitin koneella lähteä teurastushommiin. Näin siis ennen vanhaan.


Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen:
Öljyn lisääntyminen voi hyvinkin johtua sekaan joutuneesta bensiinistä ja vedestä. Molemmat ovat joutuneet sinne pätkäajon seurauksena, kulkeutumalla männänrenkaiden ohi. Tilanne on täysin vaaraton, kunhan öljytaso ei ala maksimin yli pahasti tulla.

Tilanne korjaantuu ajamalla vähän pitemmän aikaa tai käyttämällä moottoria tyhjäkäynnillä öljyjen kuumennuttua. Temppu ei ehkä kovalla pakkasella onnistu.
_________________
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
stave



Liittynyt: 08 Mar 2006
Viestejä: 24
Paikkakunta: Kotka

 LähetäLähetetty: 06.2.2007 0:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

KIITTI taas Pertulle ja muille, helepotti. Ajo on todella pätkäajoa, koska sen lyhyen työmatkan lisäksi olen parhaimmillaan ajanut 11 kertaa päivässä keskustaan viemään ja hakemaan lapsia (harrasteet) ja vaimoa ja se matka on vain pari kilsaa. Iso kone ei juuri normaalilämpöön ennätä näillä pakkasilla (tuskimpa pienempikään).
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
A. Hara
Arkki-idiootti



Liittynyt: 03 Elo 2006
Viestejä: 866
Paikkakunta: Evakkoreisulla

 LähetäLähetetty: 06.2.2007 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

jassukata kirjoitti:
Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????

Tämä kysymys on kiehtova ja yritinkin lähestyä sitä useista eri näkökulmista.
sex jerkit :wackit:
En silti lopultakaan kyennyt täysin visualisoimaan tapahtumasarjaa kaikkine komponentteineen. nocando
_________________
Tää on ihan kohta valmis.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
daerok
Viäräleuka



Liittynyt: 24 Lok 2005
Viestejä: 1149
Paikkakunta: Kajaani

 LähetäLähetetty: 06.2.2007 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Heh.heh.....tuon asian voepi tosiaan lukkee hieman eritavallakin. Laughing
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jassukata



Liittynyt: 28 Kes 2006
Viestejä: 40
Paikkakunta: EU

 LähetäLähetetty: 06.2.2007 19:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

A. Hara kirjoitti:
jassukata kirjoitti:
Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????

Tämä kysymys on kiehtova ja yritinkin lähestyä sitä useista eri näkökulmista.
sex jerkit :wackit:
En silti lopultakaan kyennyt täysin visualisoimaan tapahtumasarjaa kaikkine komponentteineen. nocando



Vuan sammuuko se valo jääkaapissa ku oven sulkee, sammuuko????
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dealer
Ylläpitäjä



Liittynyt: 19 Syy 2005
Viestejä: 20519

 LähetäLähetetty: 06.2.2007 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Lainaus:
Meneekö tuo mittatikun "putki" miten pitkälle koneen sisällä,eli voisiko tikun tiivisterengas pneumaattisesti alentaa öljyn pintaa mittatikun putkessa jos nopeasti työntää tikun ja samantein vetää pois????


Kyllä, alentaa se.
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Easy Rider
hupimestari

tissauttajan myyjä
Mese Ry - Jäsen


Liittynyt: 05 Hei 2007
Viestejä: 5744
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

 LähetäLähetetty: 05.7.2007 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä Back to top

Kaasarikattiloiden mekaaniset kalvopumput voipi pissiä kampikellariin kalvon rikkoutuessa. Saapasvarrella pääsee korjaamolle tienpäältä jos vallan ratkee. Very Happy
 
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    mese.fi Foorumin päävalikko -> W201 -> W201 moottori Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa
Katso viime käyntisi jälkeen tulleet uudet viestit