Tulostettava versio | Vastuuvapaus | Tietosuojakäytäntö

M110 kannen irroitus & asennus

Mersutiedon Mekka

M110 eli 280 ja 280E twincam - moottoreiden kannen irroitus ja asennus lyhykäisyydessään

-Pakosarjat pois.

-Irroita pyörötangosta tehdyt, pallonivelpäiset kaasuvivut ja -tangot moottorin ja imusarjan päältä. (ruisku)

-Irroita johdot. Löytyy ainakin repsikan puolelta pari piuhaa (joita ei saa asennettua väärin ilman kohtuutonta voimankäyttöä), sekä kylmäkäynnistyssuuttimen johto imusarjan päältä (se sininen liitin).

-Avaa venttiilikoppa


-Irrota keinuvivut ainakin pakopuolelta. Tähän tarvitset venttilipuristimen, joka löytyy Veholta. Tai voi sen tehdä itsekin.

-Ota ketjunlaahaimien tapit pois. Koneen etuseinässä näet neljä reikää, joissa 6mm kierteet. Ne on ne. On sitten tiukassa, eli tarvitset joko ulosvetäjän tai liukuvasaran (l. massavasara, vetovasaa). Muista pitää jollain kiinni laahaimista että ne ei tipu alakertaan.

-Samalla tavalla lähtee myös ketjun ohjainratas, mutta sen akselissa on 10mm kierre.

-Löysää nokkien (ainakin pakonokan) pultteja etupäästä. Jätä vielä "hollille".

-Koputtele pakonokan ratasta, että se irtoaa hieman nokka-akselista.

-Työnnä nokka-akselia taakse niin paljon kuin se menee.

-Ota pultti irti.

-Työnnä pakonokka-akseli niin taakse kuin se menee, eli takimmainen laakeri sinne kannen takaosassa olevaan "ylimääräiseen koloon" asti.

-Ota pakonokan ratas pois.

-Rattaan edessä ja/tai takana (?) on jotain paksun prikan tapaisia osia, varo että ei putoa.

-Ketjun sitävastoin voit pudottaa alas, se ei mene virranjakajan ratasta syvemmälle.



Nyt siis kantta ei pidä paikallaan muut rojut kuin kannenpultit ja imusarja


(jos meinaat ottaa ruiskun ja/tai imusarjan pois, niin ota bensaletkut, ilmaletkut jne pois... ihan maalaisjärjellä pärjää, ei mitään ihme kikkoja tarvita)


-Ota suuttimien välistä niitä kiinnipitävät mutterit (3kpl) irti.

-Avaa imusarjan pultit.

-Vedä imusarjaa se pari senttiä irti koneesta minkä se mahtuu tulemaan.

-Irroittele samalla suuttimet kannesta (vetämällä)

-Lisäilmaventtiili on imusarjan alla, ota sen letku irti. Semmoinen 15mm letku suunnilleen.



-Avaa kannenpultit (10mm kuusiokolo) aloitten päädyistä, edeten kohti kannen keskiosaa.

-Sekä "jotkut" kannen yläosan pultit (6mm kuusiokolo)... Ainakin koneen etuosassa siellä ketjun välissä ahtaassa paikassa on pari pulttia, yksi muistaakseni virranjakajan lähimaastossa kannen ulkopuolella... Olikohan muitakin. Kun ei muista. :( Älä kuitenkaan avaa niitä kaikkia, on helpompi ottaa koko paketti kerrallaan, eli kannen molemmat ylä- ja alaosat nipussa.


Nyt kannen pitäisi lähteä kohtuullisella voimalla irti lohkosta... Jos ei meinaa lähteä, niin koita etsiä parikymmensenttisiä 6mm kuusiokolokannalla olevia pultteja =)


-Nosta kansi irti lohkosta ja sen verran sivuun repsikanpuolelle että saat imusarjan irti kokonaan.

-Siirrä imusarja sivuun sopivasti.

-Nosta kansi pois.



Kannen asennus:

HUOM! JOS IMUNOKKA KEINUVIPUINEEN ON KANNESSA PAIKALLAAN, MUISTA LUKITA NOKKA-AKSELI JOLLAIN KONSTIN "MERKKEIHINSÄ" (nokka-akselin & kannen etummaisen laakerin kohdalla on selkeät nystyrät). MOOTTORIN ASENTO PITÄÄ OLLA SITEN ETTÄ YKKÖSMÄNTÄ ON YLÄKUOLOKOHDASSA.


Menee nokka-akseli poikki kantta kiristäessä, jos venttiili ottaa mäntään kiinni. Jos kaikki keinut on irti, edellisestä ei tarvitse huolehtia.


-Kokoa kansi, eli pulttaa kannen ylä- ja alaosat kiinni toisiinsa, väliin tiivisteliimaa (tämän liiman kanssa pittää olla tarkkana, ettei pienen pienet öljykanavat mene tukoon). Nokka-akselit paikalleen ja kannesta nokkien takaa luukut kiinni. Älä kuitenkaan ruuvaa pakonokan ratasta kiinni.

-Avaa ketjunkiristin. Se on se 14mm kuusiokolopultti kannen etupäässä oikealla sivulla. Sen alla on joitain muttereita... Muistaakseni 19mm kuusiokolo ja oliko vielä 10mm kuusiokolokin. Löytyy myös yksi jousi(!). Ne kun ottaa pois, niin voit työntää sopivalla esineellä, esim ruuvimeisselillä, ketjunkiristimen "tapin" kohti kannen sisäosaa ja se irtoaa. Työnnä tappi takaisin ulkopuolelta siten että kiristimestä kuuluu YKSI naksahdus.


-Laita rautalankaa tms. nokkaketjuun kiinni.


-Aseta kannentiiviste lohkon päälle, ja pari n.30cm laudanpätkää tiivisteen päälle poikittain.

-Nosta kansi lautojen päälle, varo ketjunkiristimen laahainta.

-Ronklaa em. rautalanka ja nokkaketju ylös.

-Laita imusarja siten että pultit menee reikiin kun kannen laittaa paikalleen (tässä on hyvä olla kaveri apuna)

-Nosta kantta takapäästä, ota puupalikka pois.

-Asettele kansi silmämääräisesti oikealle kohdalle.

-Nosta kantta etupäästä.

-Ota lauta pois alta.


-Kun/jos kansi on paikallaan, niin se ei liiku sivusuunnassa yhtään.

-Laita muutama kannenpultti kiinni "sormimomenttiin" eli ÄLÄ KIRISTÄ. Sen verta vaan että kansi pysyy paikallaan, eikä etureuna pääse heilumaan.


-Laita ketjun ohjainratas paikalleen.

-Laita pakonokka paikalleen, eli tuuppaa se kannen etureunaa vasten. Ketju kiertämään akselin yli.

-Laita ketjunlaahaimet (ne mitkä piti vetää voimalla irti) kiinni.

-Tarkista että sekä nokat ja alakerta on "merkeissään". Kampiakselilla on värinänvaimennin, jonka "00" merkki pitää olla kohdallaan. Nokka-akseleissa etummaisen laakerin takapuolella on selkeät merkit.

-Laita pakonokan ratas paikalleen, ketju myös


Nyt siis kaiken pitäisi olla kunnossa. Tarkista se pyörittämällä konetta etupäästä katsoen myötäpäivään (eli siis kampuran pulttia "kiristämällä") tasan kaksi kierrosta, eli siten että kampiakselin merkki on jälleen kohdallaan. Niin pitäisi olla myös nokka-akseleitten merkkien. Jos ei ole, niin käännä nokkat oikeaan asentoon. Älä pyöritä konetta väärään suuntaan, sillä silloin et pysty tarkistamaan meneekö jako kohdalleen - löysällä oleva ketju antaa reilusti toleranssia.


-Kokoa ketjunkiristin. Jos osasit purkaa, niin osaat kyllä kasatakin. Muista se jousi.

-Pyöritä konetta vielä pari kierrosta ja tarkista että jako on kohdallaan.


-Jaa ei ole vai?

-Avaa ketjunkiristin kuten viimeksikin.

-Tällä kertaa tarvitset kuitenkin lisäksi erikoistyökalun, jonka voit valmistaa suunnilleen 22-millisestä hylsystä. Sellainen hylsy, mikä just mahtuu siihen reikään. Hylsy pitää leikellä siten että sen päähän muotoutuu kaksi noin 3mm leveää ja 3mm korkeaa tappia vastakkaisille puolille. Jos et tajunnut, niin katso taskulampulla sinne kiristimen sisään ja improvisoi.

-Sitä kautta purkaantuu kiristin "jotenkin".. En ole itse sitä niin tehnyt, niin en ala arvailemaan. Minä koin työkalun tekemistä helpommaksi ottaa kannen irti ja pullauttaa kiristimen tapin pois samoin kuin aiemminkin.

-Taas kone nippuun, jaon tarkistus, jne jne...


-Kannenpultit kiinni, kiristysjärjestys keskeltä päätyihin päin, momentti ensin 50Nm, toisella kierroksella 80Nm jos kyseessä on venymättömät pultit. Venyvien pulttien momenttia en käy arpomaan. Venyvät erottaa kovista sillä, kun venyvien pulttien varressa on pari milliä normaalia ohuempi kohta. Kovat pultit on tasapaksuisia ilman ohennuksia. Kovilla pulteilla 500km sisäänajon jälkeen jälkikiristys KUUMALLA KONEELLA -> 80Nm.


-Paina keinut kiinni. Katso että työn alla olevan pytyn mäntä ei ole ylhäällä kun junttaat venoja paikalleen.


Loppu kasaaminen onkin helppo homma, eli jos osasit purkaa niin osaat kasatakin.


[-Sivonen-]


Etsi

Selaa
Etusivu
Kahvihuone
Ajankohtaista
Tuoreet muutokset
Satunnainen sivu
Ohje
Muokkaa
Lähdekoodi
Muokkausohjeet
Sivuasetukset
Keskustele tästä sivusta
Uusi osio
Tulostettava versio
Sivun tiedot
Historia
Tänne viittaavat sivut
Linkitettyjen sivujen muutokset
Omat sivut
Kirjaudu sisään tai luo tunnus
Toimintosivut
Uudet sivut
Tiedostoluettelo
Tilastot
Lisää...