Sprinter 312 D -98 huono kylmä käyntiinlähtö

pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Sprinter 312 D -98 huono kylmä käyntiinlähtö

Viesti Kirjoittaja pilatus »

Hei Arvon tähtikaarti!

tässä hakua olen kytännyt,mutta ei ole oikein avautunut,joten kysyä täytyy:

Eli tilanne on se että mersu ei lähe kylmänä käyntiin hyvin,jos ei kaasua pidä startatessa auki,niin saa koko akun startata tyhjäksi.
Olen vaihtanut uudet hehkut,ei apua,tiivisteitä olen kans polttoainepuolelle vaihtanut,ei vaikutusta.
Suodattimesta tankkiin menevän putkeen vaihdoin kirkkaan letkun,siitä näkee että dieselin pinta tipahtaa noin 5 cm alaspäin siinä putkessa,mutta sitten jää siihen,liekkö ominaisuus vai vian aiheuttaja?
kesällä lähti kaasun kanssa ihan hyvin käyntiin,mutta nyt kun viileät kelit alkoi,niin saa hangata ja paljon.Voisi ajatella että kun pakkasta on -10,niin ei lähde tulille millään ilveellä.Viime talvena vika ei ollut noin paha,mutta selkeä ero oli että oliko liekassa vai ei.Kertokaa viisaat missee vika voisi olla,ei viittis vielä paaluun laittaa... :)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko tarkistettu pumpun ajoitusta, ja onko tietoa kilometreistä, joskus pumppu kuluu niin että tulee näitä ongelmia...
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

Autolla on ajettu mittarin mukaan 440000 km.Ei ole pumpun seudun asioihin kajottu ollenkaan.Onnistuuko miten normirassaajalta, vai pitäisikö viedä ammattiauttajalle?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29110
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajoituksen tarkastukseen ja säätöön tarpeellinen väline on mittakello, testerilläkin voi tutkia arvoja.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2561
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Mulla vastaavasta autosta säädettiin kesällä ajoitus. Oli reilusti myöhäsellä, parani käynnistyvyys huomattavasti. Kahden tunnin työn velottivat paikallisella diesel vesrtaalla.

Edit. Olen "normaalia kokeneempi" rassaaja mutta vein silti pajalle...
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
Avatar
klonksvaagen
Viestit: 212
Liittynyt: 27.12.2011 21:28
Paikkakunta: Punaraja

Viesti Kirjoittaja klonksvaagen »

Jos löytyy, pistoke perävaunulle, kirveellä, tms. poikki ;)
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Ilmavuoto polttoainejärjestelmäs minkä seurauksena paluulinjan kautta valuu dieselit tankkiin.
-99 vastaavas ollu sama vika 3 vuotta ja nyt pitäis vaihtaa viimmeinkin pumpun kansien tiivisteet kun pakkelitkin ollu jo kuukauden valmiina kohdistamas alempaa kantta :D. Pitäis hommata dremeli millä sais kolmio pultin auki.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Ei kuulostais ilmavaivalta jos aina kylmänään saa sahata ja sitten ilmeisesti kun lähtee käyntiin myös jää käyntiin ja käy nätisti?
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

No tuohan on helposti tutkittu onko ilmavuoto. Tulopuolelle takaisku ja paluulinjaan hana.
Viestiketjun aloittaja kirjoitti että kylmällä ilmalla eikä kylmänä mihin ilmavuoto sopii täysin. En minäkään kesällä hanaa kiinni laita mutta nollas jo pölläyttää käynnistäes savut mikä ilman syy polttoaineen seas eikä tee hyvää jakajapumpulle.
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

Joo, elikkäs silloin ongelma ilmenee kun kone on kylmä, ja pahenee sitä mukaa kun ilma kylmenee.Starttausvaiheessa se kyllä "lupaa", ihan kuin ei saisi ainetta, ja kun lähtee käyntiin, niin röpöttää sekunnin kaks ennenkuin syttyy kunnolla.Sitä ilmavuotoa minäkin epäilen, mutta kun siinä putkessa ei se dieselin pinta tipu kuin sen n.3cm, ja sit jää siihen.Olen parista vastaavasta autosta katsonut, ja niissä on jopa melkkein kymmenen senttiä pudonnut se pinta.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Kyllä tulolinjas tippuu sen muutama senttiä ja kun sulkee paluulinjan niin ei tipu paljo mitään, mutta pitäis löytää paikka mistä imee ilmaa niin ei tarvi kikkailla.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

et kirjoitti:Ilmavuoto polttoainejärjestelmäs minkä seurauksena paluulinjan kautta valuu dieselit tankkiin.
-99 vastaavas ollu sama vika 3 vuotta ja nyt pitäis vaihtaa viimmeinkin pumpun kansien tiivisteet kun pakkelitkin ollu jo kuukauden valmiina kohdistamas alempaa kantta :D. Pitäis hommata dremeli millä sais kolmio pultin auki.
Lyö vähän matkaa kuuskantti 7mm hylsyä kantaan ja aukase. Sitte viilalla kokonaan kuuskanttiseks hylsyn jäljen mukaan, niin on helppo temuta joskus sitte myöhemminkin. :idea:

Vaiha samalla menolla nestepään O-renkula, yhtä ja samaa koppuraa tavaraa ja vuotaa kohta ellei nyt. Se käy samalla avauksella, pumppu paikallaan, purkamatta koko nestepäätä pois ja tiiviste kuuluu samaan sarjaan jossa kansien kummitkin tulee. :wink:

Ellei nyt sitten vitoskoneen nestepää ole valumitaltaan merkittävästi suurempi kuin nelosen..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

En ole onnistunu 7millin hylsylläkään. Tuo nestepään purkaminen vasta hirvittää...

Tuo tyyppi osaa purkaa aika nopeaa jakajapumpun.
http://www.youtube.com/watch?v=CFDrK7UUjjs
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Et oo lyöny vaan naputtanu. Ja justiinhan kirjotin ettei sitä pureta, tiiviste vain välistä vaihtuu. :arrow:


viewtopic.php?t=31883

En nyt osaa hahmottaa onko 290:n kupeella tarpeeksi tilaa, mutta ei se ollu väljää Seatissakaan.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Easy Rider kirjoitti:Et oo lyöny vaan naputtanu.
Taidat olla selvännäkijä? Outoa kun pultti lähti käsin pyörittämällä kun hylsy oli pohjas... onko ollu irti kuukauden vai vuosia...

Pakkeli kikka oli kyllä ehdoton minkä Harri neuvoi naapurifoorumilla. Lujaa vain painoi pakkelia vasten ja kiristi alemman kannen ruuvit niin oli täsmälleen samas asennos. Tapin reikään saaminen oli vähä mysteeri mutta sinne se meni :shock: Aamulla ainakin räjähti käyntiin mutta näkee myöhemmin kylmällä mitä tapahtuu.
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

kerrothan sit kuinkas se räjähti aamulla käymään? :roll:
® Mesen linttaklubi
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

No joo.käytin tuossa muutama päivä sitten valtuutetussa mersuhuollossa näyttämässä rintteriäni ( olen ketjun aloittaja).No eipä ne siitä mitään vikaa löytäneet, kun "testerit eivät näytä mitään".Kuitenkin hommasin uuden ketjun, ja nyt sit lähtee vähän paremlin käyntiin.Eli olisiko ollut niin että tämä uusi ketju on nyt lähempänä yhtä sen syöttöpumpun ajoituksen kans? Arvelin siitä ajoitushommasta, totesivat että kun testerin pitäs se näyttää...ja sit toinen, hän sanoi että kun se on tässä melkein sähköinen pumppu, että siinä ei ole oikein mitään..Mitähän se jakoketju sit pyörittää, varmaankaan ei sit syöttöpumppua :)
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Tuskin mikään testeri ilmasta polttoaineen seas ilmoittaa ja jos autoa on lämpimäs korjaamohallis testailtu niin hyvinhän se käyntiin lähtee. Komeat savut lähtee pakkasella jos sen saa käyntiin ilmavaivaisena.
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

No joo, kertoivat toisessa merkkihuollossa että PALUUpuolella on ilmavuoto, joku venttiili, ja siinä O-rengas.Osaisiko kukaan kertoa missäpäin kyseinen venttiili voisi olla, niin voisin itse koittaa siitä vikaa etsiskellä? :)
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

potox kirjoitti:kerrothan sit kuinkas se räjähti aamulla käymään? :roll:
Sama ilmavaiva pakkasella kuten ennenkin mutta onneksi en rikkonu pumppua ja laitetaan hana kiinni pakkasella.
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

Minulla auttoi tuo venttiilin vaihto,kokeilin varsin kun oli kolme päivää liikuttamatta.Piruuttani kokeilin ilman lämmitystä,pitkä hehku ja oikein rysähti tulille!Ennen venttiilin vaihtoa ei olis akussa virta riittäny,niin kauan olis pitäny hangata.
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Missä tuollainen venttiili on? Pumpussa?
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

Se on siinä kun suuttimista tulee paluuputki, ja koukkaa siihen pumpun kylkeen kiinni, vähän niinku panjopultti, niin se venttiili on siinä panjopultin tyylisessä.Veho sen laittoi, ja uteliaana kun sitä katsoin, niin siinä oli uutta, kirkasta,ja saatanan kallis mutteri ilmaantunut.En tiedä liekkö tarvikkeena, mutta marmorina maksoi muistaakseni reilu 150$.! Aika kallis muju, mutta nyt se toimii.Veholla tuntui tää meidän ongelma olevan hyvinkin tuttu, heti tiesivät ettäse venttiili on kaput.Raskoneella taas ei ollut mitään hajua moisesta viasta.Meni kyllä tästä hommasta pisteet Veholle!!
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Joo kyllä tuon banjon tiedän mutta onko se venttiili sielä tapin sisällä kun ei siihen päällepäin näy kun tappi mihin banjo ja korkki kiristämään banjo tappiin. Uskomatonta...
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

Joo, siellä kai se on, kummalta tuntuu, mutta sen panjo pultin alla oleva mutteri oli muuttunut huollossa uudeksi, eli kai se sit siinä on.Vaihtotyössä ei ole mennyt varmaan kuin kymmenen minuuttia.
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

.... ja vielä sen verran, että pumppu oli sen verran likainen päältä että siitä näki että muita pultteja ei ollut aukaistu, ei esim sitä isoa kantta mikä on siinä pumpun päällä..
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Okei kiitos. Ihan uutta tietoa mikä ei ole ennen tullut vastaan millään foorumilla ja niitä on selaattu. :wink:
pilatus
Viestit: 10
Liittynyt: 02.11.2013 19:40
Paikkakunta: pohjois-savo

Viesti Kirjoittaja pilatus »

Joo, ole minullekaan satunut kohdalle, mutta kokeile jos apu olisi siinä.. :)
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Voisko joku katsoa epc varaosanumeron tuolle mitä avain osoittaa kuvas... kaiketi siitä kyse viestiketjun lopus...
Kuva
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1641
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Up
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”