W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tällainen tuli pari viikkoa sitten haettua väyrysen kaveriksi ja ison Peugeotin tilalle:

Kuva

...eli rouvalle kauppakassiksi, itte jatkan tuolla farkkuväyrysellä (kun se ei vaan suostu hajoamaan!)

Kaikki kuvat: https://flic.kr/s/aHskR4Q3KV

Nää on mielestäni aika halpoja ominaisuuksiinsa nähden, ja tämä täytti aika hyvin kriteerit mitä seuraavalle autolle asetimme: Automaatti, webasto, ajonvakautus, tasaisen nopeuden säätäjä, ilmastointi (vaikea löytää enää autoja ilman sitä), sopivasti löylyä... No oli meillä toivomuksena myös liukuovet takana kuten tämän edeltäjässä, mutta suostuttiin vaihtamaan ne korkeaan maavaraan ja nelivetoon...

Tähän "pakolliset" listaukset carinfosta:

Ident. number (FIN) WDC1631131A563114
VIN WDC1631131A563114
Baumuster 163113
Sales name ML 270 CDI
Permanent link https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/merced ... -c64q2-zkd
Order number 0 4 226 20563 (Destination: Branch Munich)
Delivery date 30 11 2004
PAINT1 189U GREEN BLACK METALLIC
Interior color 901A NAPPA/ALCANTARA ATHRACITE LEATHER
Engine 612963 30 341218
Gearbox 722661 05 645295

[Tästä välistä leikkasin vähän mm. käsittämätöntä kyrillistä kirjoitusta pois...]

SA codes
Parameter Value
189U GREEN BLACK METALLIC
202B OWNERS MANUAL AND SERVICE RECORD - GERMAN
220 PARKTRONIC SYSTEM (PTS)
221 LEFT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
222 RIGHT FRONT SEAT, ELECTRICALLY ADJUSTABLE
244 SPORTS SEATS, FRONT
250B No code designation available
260 TYPE DESTINATION ON TRUNK LID - ELIMINATION
260B No code designation available
280 LEATHER STEERING WHEEL AND LEATHER GEAR SHIFT KNOB
293 No code designation available
2XXL FEDERAL REPUBLIC OF GERMANY
354 ANTENNA FOR TELEPHONE D/E-NET
386 No code designation available
414 ELECTRIC TILT/SLIDE SUNROOF IN GLASS VERSION
423 5-SPEED AUTOMATIC TRANSMISSION
472 ELECTRONIC STABILITY PROGRAM (ESP)
500 OUTSIDE REAR VIEW MIRROR LH AND RH FOLDING
524 PAINTWORK - PRESERVATION
580 AIR CONDITIONER
723 BAGGAGE COMPARTMENT COVERING
756 RADIO MB AUDIO 10 CD WITH VK/RDS
805 AEJ 06/1/M/X
840 DARK TINTED GLASS
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
900A ALCANTARA
901A NAPPA/ALCANTARA ATHRACITE LEATHER
988 REG. DOC. AND COC CERTIFICATE WITH EC TYPE LABEL
E15 DOOR SILL PANELS STAINLESS STEEL
E29 NON-SLIP MAT
E32 FLOOR NET AND CARGO NET
E36 SKI BAG
E44 CD HOLDER
E55 OZONE AND ODOR FILTER
F163 MODEL RANGE 163
H01 ANTHRACITE BURRED WALNUT WOOD FINISH
M002 ENGINES WITH EXH.TURBOCHARGER WITH INTERCOOLER
M27 CAPACITY 2,7 LITRE
M612 R5-DIESEL ENGINE OM612
P29 SPECIAL MODEL FINAL EDITION GERMANY
R24 No code designation available
Other information
Parameter Value
EU approval date 20040308
EU approval number e1*96/79*0083*14
Additional info for engine
Parameter Value
Engine 612963 30 341218
AGG_VAR A 612 010 50 02
Variant A 612 010 50 02

Hyödylliset linkit:
https://www.benzworld.org/threads/w163- ... s.3058618/

Huoltohistoriaa:
10.02.2006 22270 ASSYST B (5/40), DaimlerChrysler AG Niederlassung München
26.03.2007 45027 ASSYST A (Vollsynt. SAE 5W30, Bremsflüssigkeit), DaimlerChrysler AG Niederlassung München
20.05.2008 65000 ASSYST B (Mobil Synt 5W/40), Auto-Henne GmbH Kidlerstraße München
21.04.2009 86206 ASSYST A (Mobil Synt 5W40, Kraftstofffilter, Luftfilter, Bremsflüssigkeit), Auto-Henne GmbH Kidlerstraße München
18.03.2010 113234 ASSYST B (229.3), Auto-Henne GmbH Kidlerstraße München
19.10.2012 189577 ASSYST A (Shell 5W30, Luftfilter), Gergert Automobile HallerStr Öhringen
[Tässä välissä auto on tarinan mukaan ollut itäisessä naapurimaassamme, huoltohistoriassa on aukko. Sieltä lienee tarttunut matkaan ainakin jälkiasennus-Eberi, koska mukana tullut ohjevihko on laadittu kyrillisillä merkeillä.]
08.02.2016 223151 Moottoriöljy+suod. 5W30 longlife, ilmansuod., raitisilmasuod., pa-suod., Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
18.05.2016 225574 Vaiht.pesu+hoitoaine(PG), vaiht.ö.suod., vaiht.öljy, jakovaiht. öljy, peräöljy, etuperäöljy, jarrupalat taka, Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
08.07.2016 230222 Takajarrujen puhdistus, jarrukenkien vaihto, Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
05.05.2017 XXXXXX Etukartaanin ristikot, Mäki-Ikola Ky Ylihärmä
09.04.2018 259700 5W-40 + suodatin
10.11.2018 270100 5W-40 + suodatin, Etu- ja takajarrupalat

Huoltoja omalta omistusajalta:
19.05.2019 276500 Oikean etuoven lukkolaite 87e
15.09.2019 282480 Etummaisen suuttimen pohjatiiviste 4e
20.10.2019 283776 Öljyt+suodin, PA-suodin, moottorin ja kabiinin suotimet 70e
30.10.2019 284251 Pränikät talvipallot alle 1150e
07.11.2019 284589 Oik. vilkkurele (nro 7), Motonet 48-1966 Mikrorele 12V/20A 4napa+vastus 5e (+aikaisemmin hommattu pari noita samoja) => YHT 15e
23.12.2019 287223 Katsastus(yritys), Saimaan autokatsastus 55e
13.1.2020 288526 Käsijarrukengät (Motonet 22-3310) ja jälkitarkastus, Imatran autokatsastus 30+20e
22.5.2020 294177 Kesärenkaat Hankook Dynapro RA33 255/65R17 630e
21.7.2020 297965 Öljyt+suodin (Hengst E11H D57) 32e
31.7.2020 298968 Valorele (nro 9), oli varalla hanskalokerossa...
6.8.2020 299450 Startin rele (nro 8.), lainattu relepaikasta nro 9...
26.10.2020 304269 Nokka-akselin asentoanturi (Hella 6PU 009 121-501) 22e
9.1.2021 307642 Oik. etu ylätukivarsi, oik. etu ulompi vetonivel 80e
10.1.2021 307690 Akku Exide EK950 AGM 209e
2.3.2021 309160 Startti Hella 8EA 012 527-411 117e
28.3.2021 309250 Vetoakseli (etu vas.) GSP 235027, Trodo 83e
Viimeksi muokannut dneproshin, 08.6.2021 20:53. Yhteensä muokattu 18 kertaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Ensimmäinen ihmetyksen aihe tämän kanssa oli kokonaan puuttuvat jarruvalot. Tarkistin jarruvalokatkaisimen...

Kuva

...jota tässä ei ole :shock: Selvisi että W163 faceliftin yhteydessä jarruvalokatkaisimen toiminnot on siirretty jarrutehostimen ja pääsylinterin anturiarmeijan ja tietämyskoneen hoidettavaksi. Noh, tulipa vilkaistua tuonne kojelaudan alle. Paikallistin lootan ohjausboksinkin (A0325454432):

Kuva

Ja kyllä, johtosarja on sen näköinen, että öljyä siellä on ainakin joskus kulkenut :o Sitten katselin sulakerasiat läpi, konehuoneesta löytyi tuollaisia:

Kuva

Kuva

Sama kielellä, jota ymmärrän:

Kuva

...ja vänkärin jalkatilastakin jotain:

Kuva

Takasumuvalon sulake oli palanut, vaihdoin sen ja alkoi toimimaan. Jarruvalojen sulake oli ehjä, mitähän sitten... Jarrutehostinta purkuosana kenties? No releitä tutkin kuitenkin ensin... Samanlaisia mikroreleitä tuolla on vaikka kuinka paljon, joten kokeilinpa vaihtaa k6:sen (jarruvalot) ja jonkin toisen päikseen... Vika ei siirtynyt releen mukana, joten releet takaisin alkuperäisille paikoilleen... Ja jarruvalot alkoivat toimia, mitäs ihmettä... Ei kai muuta kuin kovaa ajoa sitten!

...paitsi että parin päivän ajeluiden jälkeen oli taas jarruvalot pois pelistä. Samoja releitä taas nykimään, taisin laittaa lumiharjan painamaan jarrua ja räpsyttelin k6:sta paikoilleen-pois-paikoilleen-pois, hienosti se siinä naksutteli... Ja sen jälkeen ovat jarruvalot taas pelanneet, saa nähdä miten pitkään tällä kertaa. Hapettumaa tai johtosarjavikaa varmaankin. Jos jatkaa pätkimistä ja ei muuta vikaa ilmene ABS/ESP-rintamalla, niin äkkiäkös sitä hommaa prefaceliftin jarruvalokytkimen tuohon valmiiseen korvakkeeseen ja rakentaa ihan omat jarruvalot :evil:
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6504
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Vahva mutu että sen jarruvaloreleen kärjet on sen verran hitsautuneet etteivät enää anna kunnon kontaktia.
Ne on kuitenkin aika helvetin monta kertaa vilauttaneet niitä valoja...
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Lie ollut kaupunkiajoa paljon... No, seuraillaan tilannetta ja motonetista pari vastaavaa relettä hommasin jo varuille hanskalokeroon.

Konehuonetta tutkailin heti oston jälkeen:

Kuva

Kuva

Kuva

Muovit pois jotta näkee suuttimien tilanteen... Ei ollut vuotoa tai supsutusta havaittavissa (vielä). Kennoja on niin maan perusteellisesti tuonne laitettu:

Kuva

Öljyä vuotelee jostain ja tiputtelee maahan asti, jaksaisko sitä joskus tutkia tarkemmin...

Kuva

Kuva

Vänkärin oven lukkomoottorin jouduin heti uusimaan, siitä kirjoitin tarinan tuonne:
viewtopic.php?t=63960
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Hmm... Pari-kolme tuhatta kilometriä on tainnut tulla mittariin. Öljytippaa ei ole mielestäni enää ilmestynyt auton alle, mutta ykköspytyn suutin alkoi sitten supsuttelemaan. Pitää ruveta tutkimaan tiivisteen vaihtamisohjeita. Eipä tuota supsuttelua ilman konepellin avaamista huomaisi, ei mikään ihme että CDI-koneiden päältä välillä löytyy kaikennäköisiä tervaesiintymiä...

Vasemmanpuolen vilkku muuttui laiskaksi ja hävisi jossakin vaiheessa kokonaan. Siitä selvittiin taas relejumpalla. Tähän mennessä pariin tuollaiseen olen joutunut sijoittamaan:
Mikrorele 12V/20A 4napa+vastus (Motonet)


Kulutus on tankkauksista ja matkamittarista laskettuna pyörinyt välillä 9,1 - 10,66 l/100 km, eli karkeasti saman verran menee dieseliä kuin 807:lla meni bensaa. Suorituskyky on ihan eri tasolla tässä toki, ja siitä hyvästähän sitä käyttövoimaveroa sitten pääseekin maksamaan ihan tunteella, olikohan ~970 euroa tämän verot vuodessa.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5126
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jännä tosiaan tuommoisen möllin jarrusysteemi. Serkkupojalla on vastaava mutta manuaalina. Virrat kun pistää päälle, niin jarrupoljin katoaa jalan alta, kun siinä on lisäksi sähköinen alipainepumppu. :shock: :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Jaahas, nesteiden vaihtoa pitäisi ruveta suunnittelemaan - kirjanpidon mukaan moottoriöljyillä on ajettu jo 13 tkm.

Etummainen suutin tuli jokunen aika sitten tiivisteltyä onnistuneesti, siitä tarinointia tuolla:
viewtopic.php?p=767987#767987
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tänään sain aikaiseksi tehdä syyshuollon.

Kuva

Moottoriöljyt Motox FullSynth 5W-40 6,5l 26e
Öljynsuodin Bosch P7001 (Motonet 15-0717) 7.90e <= Sama kuin väyrysessäni
Löpösuodatin Hengst H128WK 9.13e <= Erilainen, tässä peltikuorinen, väykyssä pelkkä sisäpanos vaihdetaan
Ilmansuodatin Hengst E397L01 7.51e <= Sama kuin väykyssä
Sisäilmansuodatin Hengst E1912LC 12.70e <= Ei ole sama kuin väykyssä

Sisäilmasuodatin on vänkärin jalkatilan katossa. Muovipaneeli on kolmella ruuvilla kiinni ja sen takaa löytyy tuollainen palikka, joka pitää paikoillaan suodatinta (ja yleensä myös kohtalaisen kokoista lehti- ja neulaskasaa):

Kuva

Tuossa uusi menossa paikalleen:

Kuva

Vanha olikin ihan vaihtokunnossa:

Kuva

Tuo puoli on ollut hyvin lähellä (ilmastoinnin?) kennoa ja kasvoi kaiken väristä tavaraa:

Kuva

:shock:
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Oikean puolen vilkutus on hiljattain alkanut jättämään satunnaisesti lyöntejä väliin, mykistyy siis kohta kokonaan jos vanhat merkit pitävät paikkansa... Pitääpä kaivella uusi rele jo valmiiksi esille. En tiedä liittyykö aiheeseen, mutta oikean puolen peilivilkku on ollut jo pitkään pimeänä... Paitsi että juuri äsken näytti vilkuttelevan kun laitoin ovet lukkoon... Mikähän senkin on herättänyt henkiin, en minä ainakaan :shock:

Eilen laitoin auton alle pränikät hankookit ihan uusille vanteille käärittynä.

Kuva

Speksit:
Rial DH (DH807) 8.0Jx17H2 5x112 ET45 66.5
Hankook i*pike RW11 255/65R17 110T. Paistoleimat 2318, urasyvyyttä mittailin 10-11 mm.

Sopivan hintaiset vanteet löytyivät wheeloutlet.comista. Koesovituksessa kesällä:

Kuva

Etujarrujen kanssa meinasi tulla ahdasta, mutta mahtuivat:

Kuva

Välikevennyksenä pyöränpultin avausta:

Kuva

Vähän olivat tiukassa... Jatkovarresta vääntämällä tuntui avain vain joustavan, mutta juuri ennen maahan osumista kuului *PAM* ja *KLING* ja työkalut levisivät pitkin tietä... Siitä sitten selvittämään mikä antoi periksi... Noh, työkalu onneksi kesti väärinkäytön ja pultit aukesivat - joka ikinen oli yhtä tiukassa :evil:

Aika hyvän tuntuiset olivat nuo Hankookit mitä kävin illalla ajelemassa, eivätkä edes pitäneet pahaa ääntä. Vanteetkin sopivat mielestäni tyyliin, ja OEM-keskimerkit käyvät noihin. Talvipyöräkierroksesta köyhdyin kokonaisuudessaan 1150 euroa.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Itellä oli Hankookit 5 vuotta S203:n alla ja erittäin tyytyväinen oli niihin. 5. talvi vei takarattaista kaikki nastat... :P Mahtaa noiden GT Ratinalien jälkeen vaihtua takasi Hankookkeihin... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kuva

Seisontajarrusta ei löydy voimaa... Nopeasti kuuklettelin, että saattais löytyä auton alta samantyyppinen säätömekanismi kuin väykyssä on takapenkin alla auton sisällä. Jos se möllissä on ulkopuolella, niin mahtaa olla jumissa...

Ajelin illalla maalle... Aamulla katoin pihalle ja hieraisin silmiä... mistä tuohon on tommoset kromivanteet ilmestyny...

Kuva

No likaisethan ne vaan oli kun tarkemmin katsoi :P (Efekti erottuu paremmin kun suurentaa tuon kuvan...)
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
Mou
Viestit: 1310
Liittynyt: 31.1.2014 9:38

Viesti Kirjoittaja Mou »

Vuohi!
Nykyiset...
CL63 AMG
Ollut joskus...
SLK55 AMG, CLK55 AMG, CLK55 AMG, BMW 850i V12, Audi A8 V8, Mustang SVT Cobra 32V V8, TownCar 4.6i V8, Capri 2.9i BOA Cosworth, Capri 2.8i
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Mou kirjoitti:Vuohi!
:?:
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
mese98
Viestit: 50
Liittynyt: 24.1.2011 11:54

Viesti Kirjoittaja mese98 »

dneproshin kirjoitti:Kuva

Seisontajarrusta ei löydy voimaa... Nopeasti kuuklettelin, että saattais löytyä auton alta samantyyppinen säätömekanismi kuin väykyssä on takapenkin alla auton sisällä. Jos se möllissä on ulkopuolella, niin mahtaa olla jumissa...

Ajelin illalla maalle... Aamulla katoin pihalle ja hieraisin silmiä... mistä tuohon on tommoset kromivanteet ilmestyny...

Kuva

No likaisethan ne vaan oli kun tarkemmin katsoi :P (Efekti erottuu paremmin kun suurentaa tuon kuvan...)
jännä juttu ,minä ite katastin vastaavan ml kempeleessä keväällä 2019 kysyin jarruraporttia katastuksen yhteydessä,ei annettu että missä näkyis jarrujen teho ero.
mese98
Viestit: 50
Liittynyt: 24.1.2011 11:54

Viesti Kirjoittaja mese98 »

dneproshin kirjoitti:Tänään sain aikaiseksi tehdä syyshuollon.

Kuva

Moottoriöljyt Motox FullSynth 5W-40 6,5l 26e
Öljynsuodin Bosch P7001 (Motonet 15-0717) 7.90e <= Sama kuin väyrysessäni
Löpösuodatin Hengst H128WK 9.13e <= Erilainen, tässä peltikuorinen, väykyssä pelkkä sisäpanos vaihdetaan
Ilmansuodatin Hengst E397L01 7.51e <= Sama kuin väykyssä
Sisäilmansuodatin Hengst E1912LC 12.70e <= Ei ole sama kuin väykyssä

Sisäilmasuodatin on vänkärin jalkatilan katossa. Muovipaneeli on kolmella ruuvilla kiinni ja sen takaa löytyy tuollainen palikka, joka pitää paikoillaan suodatinta (ja yleensä myös kohtalaisen kokoista lehti- ja neulaskasaa):

Kuva

Tuossa uusi menossa paikalleen:

Kuva

Vanha olikin ihan vaihtokunnossa:

Kuva

Tuo puoli on ollut hyvin lähellä (ilmastoinnin?) kennoa ja kasvoi kaiken väristä tavaraa:

Kuva

:shock:
kokeileppa muuttaa rengastus et 35 mikä menee katastuksesta läpi niin möllin ajettavuus muuttuu aika paljon positiiviseen suuntaan,vaikka pysyt 17 tuumasina.nimittäin kokemusta on.
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

mese98 kirjoitti:jännä juttu ,minä ite katastin vastaavan ml kempeleessä keväällä 2019 kysyin jarruraporttia katastuksen yhteydessä,ei annettu että missä näkyis jarrujen teho ero.
Käytin jäkitarkastuksessa toisessa paikassa, sieltä ei myöskään tullut dynoraporttia, jännä juttu.

Kuva

En tiedä "mittasiko" vain koeajolla - en ollut mukana katsastuksessa, odottelin kahvion puolella.

Seisontajarruun löytyi siis lisää pitoa pelkkien jarrukenkien vaihdolla. Muuta osaa ei paikallisessa Motonetissa tähän hätään ollut tarjolla.

Kuva

Kuva

Seuraavan kerran takajarruja avatessa pitänee laittaa levyt ja palatkin uusiksi.

Kuva

Säätömekanismi löytyi takakardaanin päältä, eikä ollut pahan näköinen, mitä nyt säätövara oli aivan lopussa. Kuvassa uudet jarrukengät jo paikoillaan ja mekanismi säädettynä (ohje) ja vaijerit kireällä:

Kuva

Näppärä jousi tuossa, jolla saa mekanismin lukittua löysälle:

Kuva

Helppo asentaa paikoilleen ja lopuksi vähän näyttää ruuvaria jouselle ja mekanismi räpsähtää vapaaksi.

Vielä jäi korjauskehotus polkimen liikevarasta, en nyt keksinyt miten sitä pienemmäksi saisi enkä ole ihan vakuuttunut että miksi pitäisi saadakaan... Ja rekisterikilven valojakaan en ehtinyt tutkia sen enempää kuin että polttimot olivat ehjät...

Tuolta kattelin etukäteen juttua ja kuvia:
https://www.benzworld.org/threads/parki ... t.2688714/
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

mese98 kirjoitti:kokeileppa muuttaa rengastus et 35 mikä menee katastuksesta läpi niin möllin ajettavuus muuttuu aika paljon positiiviseen suuntaan,vaikka pysyt 17 tuumasina.nimittäin kokemusta on.
Pidetään mielessä kun seuraavan kerran tarvii rengastusta uusia... Tämähän on ihan samanlainen ajoltaan kuin jotakuinkin kaikki tähän asti ajamani mersut, eli tahmea ohjaus joka ei juurikaan palauta. Suoraan menee viimeisen päälle hienosti mutta kääntyminen on kankeaa.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Otin tämän eilen ajoon pikku tauon jälkeen, pirteästi kulkee. Mittasin Ulysse Speedometer -sovelluksella nollasta sataan pari vetoa, 10.2 ja 10.5. Tuo hitaampi jopa lievään vastamäkeen. Vakiona lähteestä riippuen ilmeisesti 11.7 - 12.2, eli perimätiedon kertoma ohjelmointi lienee totta ja sillä on jotain pientä vaikutustakin.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tuulilasinpyyhkimet alkoivat pysähtelemään ja hidastelemaan, lopulta lakkasivat kokonaan toimimasta. Putsaus ja rasvaus auttoivat vaivaan.

Kuva

Vasemman puolen vilkku lakkasi vilkuttelemasta, hanskalokerosta taas uusi rele paikoilleen:

Kuva

Vasen takarengas nappasi jostain ruuvin matkaansa ja meni pilalle. Koska kesärenkaiden virkaa hoitaneet GT Radialin kitkarenkaat olivat sateella aivan hirveät ajettavat, päädyin laittamaan oikeat kesärenkaat:

Kuva

Hankook Dynapro HP2 RA33 255/65R17 110H DOT 0520, 630 euroa alle laitettuna. Uunituoreet kumit siis, näköjään Unkarissa valmistetut. Kulutuspintaa mittailin 8-9 mm. Entiset GT Radialit olivat ehkä ulkonäöltään kaikessa karskiudessaan hienommat, mutta kaikilla muilla mittareilla nuo Hankookit lienevät paremmat tällaiseen 99% pinnoitetuilla teillä kulkevaan "maasto"autoon :P
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Öljyt ja suotimen vaihtelin, samaa Motoxin FullSynth 5W40:ä laitoin kuin viimeksikin. Pois imuroin ehkä vajaat kuutisen litraa, tilalle laitoin n. 7 litraa uutta tavaraa.

Kuva

Reilut 14 tkm tuli vanhoille öljyille tällä kertaa:

Kuva

Laitoin aloitusviestin päiväkirjamerkinnätkin ajan tasalle.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Eilen tämä säikäytti jäämällä kotipihaan, ei tapahtunut mitään kun yritti käynnistää. Tänään rupesin tutkimaan mistä kiikastaa... Onneksi oli vain rele. Vaihdoin keskenään startin releen (k8.) ja k9:n (parking lamp, right), ja sehän starttasi. Hanskalokerosta uusi rele ysin paikalle ja eikun kohti uusia pettymyksiä.

Tuo k9 on jäänyt hieman mysteeriksi itselleni, nimittäin kaikki valot kyllä toimivat ilman sitäkin... Ota näistä digihimmeleistä nyt selvää...

Low range -valoa muuten vilkuttelee käynnistyksen yhteydessä aina hetken aikaa, lienee vikaa siellä puolella... En ole uskaltanut kokeilla laittaa alennusvaihdetta päälle, eipä tuota tähän mennessä ole tarvinnut mihinkään.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6504
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jakotoosan käyttömoottorin asentotunnistus pimeänä.
Käyttömoottoriviritys on samantyylinen toteutus kuin pyyhkijänmoottorissa.

Jakovaihteiston moottoripaketissa on vaan kaksi asennon "nollakohtaa" Eli hidaspuoli päällä ja pois. Jos noita asentotietoja ei löydy niin vilkuttaa sitä valoa.

Mutta eipä tuota tosiaan oikeastaan mihinkään tarvi, varsinkaan automaatissa.
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kiitos tuosta tiedosta! Tutkin asiaa jos jaksan, ei mahdu nyt työlistan kärkeen millään...

Kuva

Tampereen reissu heitetty, perille päästiin ja takaisin kotiinkin. Jokin sivuääni on ilmestynyt, kiihdyttäessä semmoinen pärinä/räminä, ehkä vasemmalta edestä...

Kotimatkalla kahvitauon jälkeen lakkasi taas starttaamasta... Vaihdoin siinä huoltoaseman pihalla releet 8 ja 9 päikseen, ja se auttoi taas... (Pitääkin käydä tässä muistaessani vaihtamassa 9:n tilalle ehjä palikka...)

Postnord toi virosta tuollaista huolto-osaa, pitää jossakin vaiheessa koittaa ehtiä jonkinlainen syyshuolto tekemään:

Kuva
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Tästä hävisi päivityksessä tuoreimmat viestit... No eipä minulla ollut kuin yksi uusi huoltomerkintä, nokka-akselin asentoanturi:
https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -501-hella

22 euroa virosta. Vaihdoin koska alkoi temppuilemaan: ei käynnistynyt lämpimänä ja kadotti välillä tehot. Vikakoodiläppärini oli kuollut totaalisesti niin vaihdoin sitten oireiden perusteella osan sokkona, tällä kertaa taisin arvata jopa oikein kun vika poistui. Osakin oli valmiina hanskalokerossa... Ja uuden vastaavan laitoin tilaukseen, näiden kanssa näköjään kannattaa olla nämä muutamat tietyt palikat aina mukana... Varsinkin kun eivät juuri mitään maksa eivätkä tilaakaan vie kovin paljoa.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Käytin katsastuksessa, tuli hylsy oik. etu yläpallosta. Ko. nurkan ulomman vetonivelen suojakumi oli korjattu teipillä, joten päätin vaihtaa koko nivelen samalla. Halpisosat tilaukseen ja eilen sain aikaiseksi jotakin:

Kuva

Saihan tuossa jonkin aikaa askarrella, vaikka kaikki paikat aukesivatkin melko suosiolla ja mitään ihmeempiä yllätyksiä ei paljastunut. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että napamutterin momentiksi löysin sellaisen arvon kuin 490 Nm. Ei avaimessa asteikko riittänyt, joten kiristin 60 cm varrella melkein koko painollani (jota riittää omiksi tarpeiksi) => pitäisi kestää (?).

Osat olivat tällä kertaa tuollaisissa hintaluokissa (Aeromotors):
Vetonivel 21e (G1M011PC / PASCAL)
Tukivarsi 50e (401 356 / TOPRAN)
Toimitus 9e

Sisemmän nivelen suojakumi päästi vähän rasvaa pihalle kun työnsin akselin takas (jako)laatikkoon, olis pitänyt vissiin siihenki kumi uusia...
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Huomasin rikkonaisen piuhan, korjasin:

Kuva

Kiedoin johtospiraalia suojaksi:

Kuva

Tuo piuhasarja liittyy ehkä eberspächeriin jollakin tavalla - erään lähteen mukaan sinivalkoinen voisi olla sen diagnostiikkapiuha? Lämmittimen tai minkään muunkaan toiminta ei muuttunut miksikään, harmi sinänsä... Pitäisi keksiä miten eberin saisi lämmittämään kabiinia. Jollakin kikalla sen saanee käynnistämään sisäpuhaltimen, onkohan väylähommia vai ihan tavallista sähköä :?:

Muutaman kerran on startannut vaivalloisen kuuloisesti, joten vaihdoin akun ettei tarvitse jäädä ainakaan sen takia tien päälle:

Kuva

Aavistuksen ärsyttävässä paikassa, ympärillä olevaa peltikoteloa en saanut istumaan niin tukevasti kuin olisin halunnut. Keväämmällä uusi yritys, ei jaksanut kylmässä tutkia asiaa enempää.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Käynnistyminen alkoi olla epäluotettavaa, välillä joutui yrittämään useita kertoja, että alkoi pyörittämään konetta. Startin releen vaihtaminen ei parantanut tilannetta, joten uusin myös startin.

Vaihto oli helppo pyöräkotelon kautta ja tilaa oli hyvin. Edessä letkuviidakko hämäämässä, mutta nehän siirtyivät suosiolla sivuun:

Kuva

"Erikois"työkalut:

Kuva

Uusi "Made in China" Hella oli vähän paksumpi kuin vanha...

Kuva

...ja ylempi pultinreikä oli jätetty vajaaksi, pultti pohjasi ennen aikojaan:

Kuva

Korjasin laittamalla mutterin väliin:

Kuva

Vaikuttaa toimivalta toistaiseksi. Kustannuksia 117 euroa (Aeromotors, Hella 8EA 012 527-411).

Seuraavana vuorossa napsuttavan vetonivelen vaihto, tai oikeastaan tilasin koko akselin eteen vasemmalle kun maksoi vain 80e.
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Kuskin puolelta yläpallo irti ja akseli kainaloon:

Kuva

Jep, uusi on oikean näköinen...

Kuva

...ja menee paikoilleenkin:

Kuva

Akseli on tyyppiä GSP 235027, tilasin latvialaisesta Trodo-verkkokaupasta hintaan 83e. Toimituskulut sisältyivät hintaan kun otin muutakin osaa siten että kokonaishinta ylitti satasen. Eka kokemukseni ko. puljusta, ja hyvin meni: Toimitus oli nopeahko ja oikeat osat tulivat hyvin pakattuna ehjänä perille.

Kiristin napamutterin taas arviokaupalla, kun ei ole sitä 490 Nm:iin kykenevää momenttiavainta. Muuten homma luisti hyvin, mutta napamutterin kiristyksen jälkeen havaitsin, että vetonivel hirttää aika pahasti kiinni olkakappaleeseen... Mitähän lie ruostelastua jäänyt väliin... Ajelin varovasti hieman edestakaisin laahaavaa vinkunaa kuunnellen. Nopean tilannearvion ja armottoman ketutuksen perusteella päätin lähteä pidemmälle koeajolle, ja kyllähän se siitä herkistyi... Ääni hävisi, pyörä alkoi pyörimään herkästi ja minkäänlaista lämpenemistäkään en huomannut vaikka kuinka kaahailin pitkin kutostietä... Napamutterin kireyden tarkastus: hyvältä vaikuttaa, antaa mennä vaan.

Ajattelin, että edes joku autoa tähän asti vaivanneista hälyäänistä olisi akselin vaihdolla kadonnut, mutta ei... Edelleen kuuluu edestä vasemmalta heinäsirkan siritys moottorijarrulla ja välillä kääntäessä epämääräistä raksutusta ehkä jostain oikealta... Olen kyllä ennenkin kuullut oikealta takaa lähteneen äänen vasemmalta edestä, että ei kannata noihin äänilähteen suuntimisiini kovin paljoa luottaa... Mitähän sitä seuraavaksi tutkisi - tässähän noita niveliä ja pyörästöjä riittää kotitarpeiksi, jostakin jos jotain vikaa löytäisin niin yrittäisin korjata :P
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
dneproshin
Viestit: 283
Liittynyt: 20.10.2013 23:32
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Löysinpä hyvän listauksen W163 tyyppivioista:
viewtopic.php?t=48651

Sirinä voisi viitata jakolaatikkoon, siellä on jonkinlainen planeettapyörästö joka osaa hajota... Hitaasti ajaessa kuuluva raksutus/"telaketjujen kolina" ei välttämättä täsmää mihinkään tuolla olleisiin oirekuvauksiin... Jakolaatikosta oli mainittu myös, että ketju/ketjupyörät kuluneena pitäisivät rutinaa kaasua polkiessa, tässä ei mielestäni sellaista esiinny. Mutta jakolaatikon vaihtoa nyt voisi kokeilla, jos jostain ilmestyisi hiukkasen motivaatiota sellaisen operaation aloittamiseen :?
MB W163 ML 270 CDI -05
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra 1.3 GX (K11) -98
Opel Corsa 1.2 -08
+ (Muita) purkukuntoisia romuja aivan liikaa
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 6504
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Re: W163 ML 270 CDI -05 "Pasi"

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Laske jakoloovan öljyt puhtaaseen astiaan niin näkee heti tuleeko öljyn mukana metallista hilettä.

Jos ei nini tuskin siellä loovassa mitään vikaakaan on.
Se on kyllä tosi että ainakin alkupään W163:ssa tuo jakovaihteiston planeettavaihde on aika heikko, lie saatu kestävämmäksi kun faceliftin yhteydessä vetosuhdetta muutettiin hitusen takapainotteiseksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maasturit, Tavara-autot ja Pikkubussit”