
Pihassa komeili E50 AMG, mutta ei kehdattu edes kysyä koeajolle

http://www.seinetti.com/cgi-bin/jrintaj ... ri=OFP-370
Kuvasta päätellen ollut myynnissä jo "jonkin aikaa"

Kun ei ole mersun nelivedolla tullut ajettua, niin innostuttiin lähteä kokeilemaan. Myyjä kysyi, notta olisko vaihdossa autoa tulossa. Minä, jotta "ei kun suoraan ostaisin"

Istuttiin autoon. Ihan jämäkät penkit vielä. Radio ollut päällä yön yli, mietittiin lähteekö lie käyntiin. Lähti, mutta vaivoin. Annettiin käydä jonkin aikaa ja katsottiin sillä välin papereita. Mittarissa 395 tkm ja Suomen huoltovihko. Ehkäpä muuttoauto, koska oli pari ekaa merkintää Saksasta ja loput Suomesta. Tarkemmin ei papereita alettu tutkia, kun ei tositarkoituksella matkassa oltu. Harmi, olisi tietysti tätä raporttia varten voinut tarkemminkin tutkia. Sen verran niitä katsottiin, että joukossa oli Tampereen KL-korjaamon kuitti reilut 800 euroa, jolla oli ilmeisesti kansiremontti tehty vuonna 2004. Eli ainakin jotain merkittävämpää remonttia tehty viime aikoina.
Ja sitten ajoon. Heti liikkeelle lähtiessä rytkähteli => väljiä voimansiirrossa. Kolmosella pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä täristi melkoisen paljon. Siis ainakin rättinivel loppu. Värinänvaimenninta ei taida kolmisatasessa bensassakaan olla

Mentiin liukkaalle parkkipaikalle Rengastien varteen. Pitäähän sitä vähän kokeilla, mitä on 4matic ajaa liukkaalla. Oli maukas


No, avattiin sitten konepelti ja syynättiin sieltä sekä muualtakin. Joitakin huomioita sieltäkin irtoaa. Eli vikalistaa:
- Kardaanin rättinivel(et), ehkäpä perän kannatinkumejakin uusittava
- Tyhjäkäynti aaltoili aika paljon, välillä jäi kaasutuksen jälkeen 2 tonnin paikkeille => lisäilmaluisti tai jotain? Bensamiehet tietää

- Pakoputken tuntumassa jokin kolisi/resonoi paikallaan kaasutellessa, liekö ajettaessakin


- Pissapojan letkussa puutarhaletkuviritelmä. Sattuneesta syystä pisti minun silmään

- Hydrauliöljyä silmämääräisesti aivan liian vähän => vuotoa jossain

- Takaluukku ei auennut, ei sitten millään
- Vänkärin puolelta puski lämmityslaite kylmää. Aivan koeajon lopussa alkoi toimimaan => lämmityslaitteen säätöyksikössä vikaa (kylmäjuotoksia tms.?)
- Webasto ei toiminut. Jotain 00 tuli ruutuun, mutta ei mitään muuta. Näytti olevan alkuperäinen webasto, kun oli ohjaustaulu keskikonsolissa
- Etupuskuri "täynnä" lisävalojen ruuvin reikiä

- Tyypillisiä Suomi-auton ruostekohtia, eli takaoven ja takakaaren välissä ruostetta, pohjaa ei viitsitty polvistua tutkimaan..
- Kaksiavainjärjestelmä. Ainakin kuskin ovessa oli tarvikelukkosylinteri..
Muita huomioita:
- Öljynpaineet "talvikuumana" vain hiukan yli yhden. Itsellä saa talvella vaivoin alle kahden, vaikka kesällä on vaununvedon jälkeen reilussa yhdessä. Mitähän lie 4maticissa kesällä, kun on oikeasti kone kuumana

- Vain toisen puolen etujousi oli juuri vaihdettu. Liekö kalliita jousia, kun ei ollut raaskinut molemmille puollille vaihtaa kerralla...
- Akku ehkä kehnohko, ainakin laiskasti lähti käyntiin. Saattoi johtua stereoista, jotka ehkä olleet yön (ja loppiaisen!) yli päällä..
Varustelua:
- Sähkölasit edessä
- Webasto (ei ehkä toiminut)
- Jonkinlaista soitinlaitteistoakin oli, en tarkemmin tutkinut. Mm. subbari takana sen ensimmäisen luukun tilalla ja takaovissa Pioneerin kaiutinta + diskantit. Rationa JVC kaukosäätimellä (mitä tekee kaukosäätimellä autossa

- 4matic

- Irrotettava vetokoukku
- Kahdet renkaat. Talvirenkaat Encore, kesärenkaista ei tietoa
- Kattoluukku
Jotain positiivistakin:
- Kivempi ajaa kuin takaveto

- Maalipinta ja muutenkin ulkomuoto äkkiseltään hyvässä kunnossa. Esim. etupuskurin alareunaa ei oltu kolhittu mihinkään, vaikka kyseessä oli neliveto. Ei siis ajeltu välttämättä maanteitä kummemmilla teillä

- Syyläri oli tuliterä
Hintapyyntö oli autolla 4990. Vikalistaa esittämällä ja tinkimällä voisi auto lähteä alle 4000. Onko lie vielä kova hinta -89 4maticista? Jos tuon vaikka kakkosautoksi Nissanin tilalle..


Edit: nettiauton pyyntihintojen perusteella tuo olisi erittäin edullinen.
