Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?

Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää :shock:
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.

Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään :twisted:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Tai 500 E:stä, jossa on 326 heppaa vakiona... :roll:
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaapo kirjoitti:Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää :shock:
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.

Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään :twisted:
Jarrut, vakaajat, joku perustelu että perä ja vaihteisto kestää tehon nousun pitää myös olla.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

XUX63 kirjoitti: Jarrut, vakaajat, joku perustelu että perä ja vaihteisto kestää tehon nousun pitää myös olla.
Eli noilla eväillä suikkalakki tempaisee leiman otteeseen ja muutoskatsastuspapereihin nikottelematta?
No voimalinjahan noissa menee automaattisesti uusiksi, vaan mikä mahtaa olla arvio, paljonko tehoa/vääntöä vakikytkin, loota ja perä mahtavat sietää? Monesti kuulee, notta vetarit korkkaavat vakiosista ensimmäisenä, tiedä sitten... :shock:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Yleisesti käytetty "kikkakolmonen" on katsoa sopiva tehomäärä joka on laillinen järkevillä alusta- ja jarrumuutoksilla. Tämän jälkeen ajetaan dynamometrissä teholappu jossa on sopiva teho ja käydään muutoskatsastuksessa dynolapun ja mahdollisesti päivitetyn alustan sekä jarrujen kanssa. Sitten moottoriradalla / ulkomailla suljetulla alueella voidaan myös ajaa täysillä tehoilla. Suomessa yleisen liikenteen seassa ei tietenkään... :roll: :roll: :oops: :oops:

Kaikkein vastuuntuntoisimmat kuitenkin päivittävät jarruvarustusta parempaan kuin teholappu vaatisi (=todellisten tehojen tasalle).

Eipä taida olla yhtäkään dieselhenkilöautoa suomessa jonka rekisteriotteessa lukisi tehon kohdalla esim 300kW (=408hv).

Ainoa manuaali joka kestänee täyden ST:n kurituksen on 190E 2.3/2.5 16V:n Getrag, mutta siihenkään ei ole kukaan vielä saanut rakenneltua luistamatonta kytkintä. Automaattien kanssa on helpompaa, tekijämiehiä on ainakin muutama jotka nuita osaavat vahvistaa. Iso ASD-lukollinen perä on myös ainoa joka kestää. Tähän sopivat vetoakselit ovat kai myös kestäneet.
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaapo kirjoitti:
XUX63 kirjoitti: Jarrut, vakaajat, joku perustelu että perä ja vaihteisto kestää tehon nousun pitää myös olla.
Eli noilla eväillä suikkalakki tempaisee leiman otteeseen ja muutoskatsastuspapereihin nikottelematta?
No voimalinjahan noissa menee automaattisesti uusiksi, vaan mikä mahtaa olla arvio, paljonko tehoa/vääntöä vakikytkin, loota ja perä mahtavat sietää? Monesti kuulee, notta vetarit korkkaavat vakiosista ensimmäisenä, tiedä sitten... :shock:
Niin ja tietenkin jos autoon tulee cooleri ja turbo vaihtuu yms. niin teholappu tehojen muutoksesta. Vetarit korkkaa varmasti jos eivät ole virheettömät.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4361
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Niin,jos nyt kyseessä tämä oikealla polttoaineella kulkeva mylly,niin eikös syöttöruuvilla ja ahtopaineiden säädöllä saa penkitettyä mieleisen tuloksen.
Varmaan aika vaikee rakentaa just 326 heppanen kotikonstein.
Kuulemma joku penkittänyt superista 185 heppaa :shock: ,ihmeellistä :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4361
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Tuommosen ,kun Kaapo paiskaat ässään,ni johan alkaa lossi liikkua.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

kilander kirjoitti:Tuommosen ,kun Kaapo paiskaat ässään,ni johan alkaa lossi liikkua.
Painajainen Punkaharjulla PART I :shock:

:lol:
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

kilander kirjoitti:Tuommosen ,kun Kaapo paiskaat ässään,ni johan alkaa lossi liikkua.
Tuollainen kuvan haitariletku ei ole mikään hyvä ratkaisu ilmansuodattimen siirtoon.

Lisää tehokkaasti virtausvastusta.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Petri K kirjoitti:
kilander kirjoitti:Tuommosen ,kun Kaapo paiskaat ässään,ni johan alkaa lossi liikkua.
Tuollainen kuvan haitariletku ei ole mikään hyvä ratkaisu ilmansuodattimen siirtoon.

Lisää tehokkaasti virtausvastusta.
Tuntuuhan tuo ilmaa saavan. :twisted:
Ja eikös toi letku ollu sisältä siliää?
Pro HVM
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Petri K kirjoitti:
kilander kirjoitti:Tuommosen ,kun Kaapo paiskaat ässään,ni johan alkaa lossi liikkua.
Tuollainen kuvan haitariletku ei ole mikään hyvä ratkaisu ilmansuodattimen siirtoon.

Lisää tehokkaasti virtausvastusta.

Joo, kyllä se ilmaa vielä tarpeeksi saa mutta tosiasia on että kasvattaa virtausvastusta :cry:

Pitäis tekaista uus pakosarja vähän alemmaksi ja pikkuisen taaksepäin - tulis tilaa isommalle urpolle ja vois laittaa vaparin suoraan urpoon kiinni.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

XUX63 kirjoitti:...ja vois laittaa vaparin suoraan urpoon kiinni.
[NUS] Kuumaan konehuoneeseen ilman otto, eeeiii...
Hommaa vaikka 100mm muovista viemäriputkea ja vedä sinne org. lokaatioon, lämpöseinän taakse[/NUS]
Pro HVM
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

No joo, tuokin on totta :jerkit: Yritin minä sovitella siihen semmoista sinistä ilmastointikurvia mutta mitat ei ihan passanneet - saattaa olla että sellaisen kuitenkin askartelen. Kyllä tuo nykyinenkin riittää tuolle turbolle mutta jos intoutuu tekemään pientä updatea niin voi olla että alkaa haitariputki haitaksi olemaan :roll: Se orggis lämpöseinä on tallessa muttei sovi mitenkään paikoilleen vaan siihenkin pitäis kehitellä alumiinista uusi :x

EDT: niin ja kohtuu silee on tuo haitariputkikin sisältä niinkuin Rässi eppäilitkin.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Mahtaako muuten tiedossa olla yhtään 126-superia? Kaikki Kaapon tietämät vermeet ovat joko 124- tai 201-pohjaisia virityksiä.
Lisäksi 126:han on lopulta erinomainen sleeperaihio, jos ulkokuoren malttaa jättää vakioksi. Ainakaan Lang-koppaiselta ei ensimmäisenä osaa odottaa kovin yltiöpäistä nakinpolttoa :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kaapo kirjoitti:Mahtaako muuten tiedossa olla yhtään 126-superia? Kaikki Kaapon tietämät vermeet ovat joko 124- tai 201-pohjaisia virityksiä.
Rovaniemellä on yksi ja Pohojanmaalle saattaapi tulla jossain vaiheessa edellisestä astetta rajumpi :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Pirkanmaalla tulossa W124 Lång superi... :shock:
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Rovaniemellä tosiaan hopea w126 2.9 OM602:lla
Avatar
adenauer300
Viestit: 247
Liittynyt: 13.4.2006 8:47
Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö

Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kaapo kirjoitti:Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää :shock:
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.

Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään :twisted:

Nielee, koska vertailu moottorina käytetääm 560 konetta jossa on 299HV/ 225KW, eli max teho voi olla n. 360hv :wink:
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
Avatar
Slarbersson
Viestit: 23
Liittynyt: 10.10.2007 17:20
Paikkakunta: sodankylä

Viesti Kirjoittaja Slarbersson »

Mika.T kirjoitti:Rovaniemellä tosiaan hopea w126 2.9 OM602:lla
miksi ei ole näkynyt missään? onko jo "laillisesti" kilvissä?

Kyllä w126 on kivä sleeper alusta..
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Kaapo kirjoitti:Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää :shock:
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.

Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään :twisted:
no onko sitä pakko mainostaa katsastus miehelle,pittää vaan omat mölyt mahassa :twisted:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W126 / R & C 107 moottori”