Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?
Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.
Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.
Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?
Jarrut, vakaajat, joku perustelu että perä ja vaihteisto kestää tehon nousun pitää myös olla.Kaapo kirjoitti:Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.
Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?
Eli noilla eväillä suikkalakki tempaisee leiman otteeseen ja muutoskatsastuspapereihin nikottelematta?XUX63 kirjoitti: Jarrut, vakaajat, joku perustelu että perä ja vaihteisto kestää tehon nousun pitää myös olla.
No voimalinjahan noissa menee automaattisesti uusiksi, vaan mikä mahtaa olla arvio, paljonko tehoa/vääntöä vakikytkin, loota ja perä mahtavat sietää? Monesti kuulee, notta vetarit korkkaavat vakiosista ensimmäisenä, tiedä sitten...
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Yleisesti käytetty "kikkakolmonen" on katsoa sopiva tehomäärä joka on laillinen järkevillä alusta- ja jarrumuutoksilla. Tämän jälkeen ajetaan dynamometrissä teholappu jossa on sopiva teho ja käydään muutoskatsastuksessa dynolapun ja mahdollisesti päivitetyn alustan sekä jarrujen kanssa. Sitten moottoriradalla / ulkomailla suljetulla alueella voidaan myös ajaa täysillä tehoilla. Suomessa yleisen liikenteen seassa ei tietenkään...
Kaikkein vastuuntuntoisimmat kuitenkin päivittävät jarruvarustusta parempaan kuin teholappu vaatisi (=todellisten tehojen tasalle).
Eipä taida olla yhtäkään dieselhenkilöautoa suomessa jonka rekisteriotteessa lukisi tehon kohdalla esim 300kW (=408hv).
Ainoa manuaali joka kestänee täyden ST:n kurituksen on 190E 2.3/2.5 16V:n Getrag, mutta siihenkään ei ole kukaan vielä saanut rakenneltua luistamatonta kytkintä. Automaattien kanssa on helpompaa, tekijämiehiä on ainakin muutama jotka nuita osaavat vahvistaa. Iso ASD-lukollinen perä on myös ainoa joka kestää. Tähän sopivat vetoakselit ovat kai myös kestäneet.
Kaikkein vastuuntuntoisimmat kuitenkin päivittävät jarruvarustusta parempaan kuin teholappu vaatisi (=todellisten tehojen tasalle).
Eipä taida olla yhtäkään dieselhenkilöautoa suomessa jonka rekisteriotteessa lukisi tehon kohdalla esim 300kW (=408hv).
Ainoa manuaali joka kestänee täyden ST:n kurituksen on 190E 2.3/2.5 16V:n Getrag, mutta siihenkään ei ole kukaan vielä saanut rakenneltua luistamatonta kytkintä. Automaattien kanssa on helpompaa, tekijämiehiä on ainakin muutama jotka nuita osaavat vahvistaa. Iso ASD-lukollinen perä on myös ainoa joka kestää. Tähän sopivat vetoakselit ovat kai myös kestäneet.
I drive an Opel. What's your excuse?
Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?
Niin ja tietenkin jos autoon tulee cooleri ja turbo vaihtuu yms. niin teholappu tehojen muutoksesta. Vetarit korkkaa varmasti jos eivät ole virheettömät.Kaapo kirjoitti:Eli noilla eväillä suikkalakki tempaisee leiman otteeseen ja muutoskatsastuspapereihin nikottelematta?XUX63 kirjoitti: Jarrut, vakaajat, joku perustelu että perä ja vaihteisto kestää tehon nousun pitää myös olla.
No voimalinjahan noissa menee automaattisesti uusiksi, vaan mikä mahtaa olla arvio, paljonko tehoa/vääntöä vakikytkin, loota ja perä mahtavat sietää? Monesti kuulee, notta vetarit korkkaavat vakiosista ensimmäisenä, tiedä sitten...
Niin,jos nyt kyseessä tämä oikealla polttoaineella kulkeva mylly,niin eikös syöttöruuvilla ja ahtopaineiden säädöllä saa penkitettyä mieleisen tuloksen.
Varmaan aika vaikee rakentaa just 326 heppanen kotikonstein.
Kuulemma joku penkittänyt superista 185 heppaa ,ihmeellistä .
Varmaan aika vaikee rakentaa just 326 heppanen kotikonstein.
Kuulemma joku penkittänyt superista 185 heppaa ,ihmeellistä .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Tuntuuhan tuo ilmaa saavan.Petri K kirjoitti:Tuollainen kuvan haitariletku ei ole mikään hyvä ratkaisu ilmansuodattimen siirtoon.kilander kirjoitti:Tuommosen ,kun Kaapo paiskaat ässään,ni johan alkaa lossi liikkua.
Lisää tehokkaasti virtausvastusta.
Ja eikös toi letku ollu sisältä siliää?
Pro HVM
Petri K kirjoitti:Tuollainen kuvan haitariletku ei ole mikään hyvä ratkaisu ilmansuodattimen siirtoon.kilander kirjoitti:Tuommosen ,kun Kaapo paiskaat ässään,ni johan alkaa lossi liikkua.
Lisää tehokkaasti virtausvastusta.
Joo, kyllä se ilmaa vielä tarpeeksi saa mutta tosiasia on että kasvattaa virtausvastusta
Pitäis tekaista uus pakosarja vähän alemmaksi ja pikkuisen taaksepäin - tulis tilaa isommalle urpolle ja vois laittaa vaparin suoraan urpoon kiinni.
No joo, tuokin on totta Yritin minä sovitella siihen semmoista sinistä ilmastointikurvia mutta mitat ei ihan passanneet - saattaa olla että sellaisen kuitenkin askartelen. Kyllä tuo nykyinenkin riittää tuolle turbolle mutta jos intoutuu tekemään pientä updatea niin voi olla että alkaa haitariputki haitaksi olemaan Se orggis lämpöseinä on tallessa muttei sovi mitenkään paikoilleen vaan siihenkin pitäis kehitellä alumiinista uusi
EDT: niin ja kohtuu silee on tuo haitariputkikin sisältä niinkuin Rässi eppäilitkin.
EDT: niin ja kohtuu silee on tuo haitariputkikin sisältä niinkuin Rässi eppäilitkin.
- Kaapo
- <b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
- Viestit: 5070
- Liittynyt: 29.9.2005 11:11
- Paikkakunta: Tärviö
Mahtaako muuten tiedossa olla yhtään 126-superia? Kaikki Kaapon tietämät vermeet ovat joko 124- tai 201-pohjaisia virityksiä.
Lisäksi 126:han on lopulta erinomainen sleeperaihio, jos ulkokuoren malttaa jättää vakioksi. Ainakaan Lang-koppaiselta ei ensimmäisenä osaa odottaa kovin yltiöpäistä nakinpolttoa
Lisäksi 126:han on lopulta erinomainen sleeperaihio, jos ulkokuoren malttaa jättää vakioksi. Ainakaan Lang-koppaiselta ei ensimmäisenä osaa odottaa kovin yltiöpäistä nakinpolttoa
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
- adenauer300
- Viestit: 247
- Liittynyt: 13.4.2006 8:47
- Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö
Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?
Kaapo kirjoitti:Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.
Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään
Nielee, koska vertailu moottorina käytetääm 560 konetta jossa on 299HV/ 225KW, eli max teho voi olla n. 360hv
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
- Slarbersson
- Viestit: 23
- Liittynyt: 10.10.2007 17:20
- Paikkakunta: sodankylä
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Re: Saako lossiin laittaa 326hv superturpon siitä vaan?
no onko sitä pakko mainostaa katsastus miehelle,pittää vaan omat mölyt mahassaKaapo kirjoitti:Heräsi retorinen kysymys tuossa töihin ajaessa. Anoppi oli kyydissä ja alkoi tuntua, että vääntöä saisi olla ylämäissä lisää
No oikeasti pykäliä ajatellen: W126-sarjan tehokkain tehdaskone on 272 hv eli 560. Siihen jos laatii 20% lisää, päästään 326 hv:aan.
Nieleekö katsastuskonttori tuollaisen moottorinvaihdoksen nurisematta, jos oletetaan että jarrut otetaan samaisesta isokoneisesta ässästä?
Nuo teholukemat ovat viisaimmin saatavissa OM603:sta, joita on rakenneltu jo runsaasti ja jopa 100 hv kireämpinäkin. Siinä olisi oiva pannu vanhaan ässään