W211:n huoltaminen

Vastaa Viestiin
konemies85
Viestit: 77
Liittynyt: 16.11.2010 18:22
Paikkakunta: Espoo

W211:n huoltaminen

Viesti Kirjoittaja konemies85 »

Ensimmäinen omaan piikkiin menevä määräaikaishuolto alkaa lähestyä ja pitäisi kohta päättää, miten huollan autoani jatkossa. Tähän asti kaikki huollot on tehty uudesta asti merkkiliikkeessä, joten koritakuu ja Mobilolife ovat voimassa. Viimeksi autoon on tehty tammikuussa (n. 12 tkm sitten) pieni huolto, johon on kuitenkin sisällytetty kaikkien suodattimien vaihdot (moottori, polttoaine, sisäilma) ja moniurahihnan kuluneisuuden tarkastus.

Tällä hetkellä auto ilmoittaa, että seuraava huolto olisi peräti D-huolto. Mittariston huoltovalikko kertoi huollon sisältävän numerokoodit 3, 4, 6, 9, 13, 15 ja lisätyönä vielä koodit 11 ja 12. Edellisessä huollossa on kuitenkin tehty muut työt paitsi 6, 12 ja 15, joten olisiko tuossa unohtunut joku koodien nollaus? Vai voiko auto vaatia ko. kohtia heti reilun 10 tkm:n jälkeen uudelleen tehtäväksi? Koodit 6 ja 12 näyttäisivät olevan jarrunesteiden vaihto sisältäen korivaurioiden tarkistuksen ja jäähdytysnesteen vaihto. Veholla tehtynä huollon hinnaksi muodostunee jokin tähtitieteellinen summa euroja, joten sanokaahan viisaammat, miten huolto kannattaisi teettää? Voiko koritakuun ja Mobilon pitää voimassa teettämällä merkkihuollossa vain varsinaisen huollon (15) ja jarrunesteen vaihdon ja tekemällä muut huoltokohteet muualla? Haluan kyllä pitää auton hyvin huollettuna, mutta Vehon hinnoittelu ei ole kyllä tästä maailmasta. Mistä lähtien huollon hinta ei ole sisältänyt oikeastaan muuta kuin öljyn ja suodattimen ja niiden vaihdon? Kaikki muu tuntuu olevan lisätyötä.

Onko tuolla Mobilo-tiepalvelulla ja koritakuulla paljon ajetussa autossa oikeastaan mitään merkitystä, vain ovatko ne vain merkkiorganisaation keino pitää mersukuskit sidottuna heidän palveluihinsa? Tuntuu vain vastenmielisesltä maksaa esim. moniurahihnan kuluneisuuden tarkistuksesta 12 €, kun sen voi todeta hetkessä itsekin avaamalla vain konepellin.

Mitä mieltä olette nykyisten CDI-moottoreiden öljynvaihtovälistä, eli onko 20 tkm liikaa longlife-öljyilläkin Suomen oloissa? Oma autoani on E 200 CDI -08, joten siinä on ilmeisesti hiukkassuodatin, joka edellyttää longlifen käyttöä. Entäpä peräöljyjen laita? Jotkut tuntuvat pitävän peräöljyjen vaihtoa kyseenalaisena, kun vaihtoväliä ei ole määritelty. Eihän automaatin öljynvaihtoakaan tehdä merkkiliikkeen mukaan kuin kerran 60 tkm:n kohdalla, vaikka vaihto on järkevä tehdä säännöllisesti. Eli peräöljytkin kannattaisi varmaan vaihtaa melko säännöllisesti. Omaan autoon ei ole varmaan tehty sitä kertaakaan.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

W211:n huoltoja on jappastu tuolla jo jonkin verran --> viewtopic.php?t=19767

Mielestäni 20 000 km on hyvä öljynvaihtoväli moottorille, jos nuo kilometrit tulevat alle vuodessa.

Tasauspyörästön öljynvaihto on ehdottoman tärkeä toimenpide. Sinne kertyy kondenssiovettä öljyn sekaan ja ei tunnu kovin helposti poistuvan varsinkaan talviaikaan. Sopiva vaihtoväli voisi olla vuosittaisesta ajomäärästä riippuen 60 - 100 tkm, kuin myös automaattilaatikolle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219, sedan, farmari, coupe, avo”