Ari66 kirjoitti:
Mutta muistettava sekin totuus, että Kehä I on Suomen vilkkaimmin liikennöity tie ja siihen väkimäärään mahtuu sitten jo muutama tohelokin, jotka vähälukuisuudestaan huolimatta onnistuvat toisinaan jumiuttamaan koko työmatkaliikenteen.
Kesälläkin.
OT:tä jo jonnin verran, mutta onhan asiat julki tuotava.. Aika harvoin tulee ajettua Kehä I:llä ruuhka-aikaan, mutta jonkun kerran työreissuilla olen ajanut. Kun ihmiset peräänkuuluttavat niitä turvavälejä, ja itsekin yritän turvallista väliä pitää, vaan aina käy näin:
1) Jätän väliä 50 metriä (vauhtia kehällä 70-80 km/h)
2) Toiselta kaistalta tunkee tähän väliin vähintään yksi, joskus kaksi autoa
3) Yritän jättää taas hiukan väliä
4) Toiselta kaistalta tunkee väliin
Toisin sanoen, aivan turha jättää mitään väliä, kun niitä kaistalta toiselle puikkelehtijoita riittää ja käytännössä väli on koko ajan kuitenkin liian pieni.. Loppupelissä menee hermot ja vedän välin niin pieneksi, ettei kukaan yhtäkkiä ala väliin tunkemaan
Esimerkkinä pari viikkoa takaperin, kun kävin Espoossa työmatkalla. Kehälle tulin nelostieltä ja ajelin kehän loppuun asti Espooseen. Juuri edelläni ajeli valkoinen 123 300 D. Itse ajelin (vasenta kaistaa) niin, etten tainnut kertaakaan kaistaa vaihtaa ja tämä valkoinen 123 ajoi oikealla kaistalla. Vaikka välillä vasen veti paremmin, välillä oikea, olimme ko. mersun kanssa koko matkan lähes samassa tahdissa. Ainoat oikeasti ehkä minuutin nopeammin menneet olivat juuri niitä kaistalta toiselle puikkelehtivia puupäitä, jotka tunki heti toiselle kaistalle, jos oma kaista veti hiukankin huonommin... lopulta kumpikaan kaista ei ollut sen nopeampi, mutta puikkelehtimalla ehkä saattoi voittaa minuutin tai pari.