Jarno.V kirjoitti:Itestäänkö se teli niissä sitten kääntyilee, vai

Juu, ei sitä ainakaan kauheasti ohjata voi

. Kääntyvä teli on sellainen vapaasti kääntyvä. Siitä on suuri hyöty kun autoa pitää kääntää ahtaissa kulmissa

kääntyy todella notkeasti vapaasti pyörivän telin ansiosta. Ero on siis melkoinen jäykkiin teleihin verrattuna

.
Ainoa haittapuoli on tuo sivuylitys. Jos paikalta, eli pysäkiltä, toisen linja-auton takaa, valoissa väistettäessä edessä olevaa kääntyvää autoa tms joutuu taittamaan ihan täydet, niin auton perä kääntyy sen 1,4 metriä yli sivullepäin siitä lähtölinjasta. Sitten kun mietitään, miten kaukana esim. lyhtytolpat, liikennemerkit, bussipysäkit, toiset autot yms on, niin yleensä matkaa on paljon vähemmän kuin tuo 1,4 metriä
Meillä taitaa olla joka autossa jossa on vapaasti kääntyvä teli sellainen varoituslappu kojetaulussa, jossa varoitetaan sivuylityksestä. Vaan kun on vähän kiire, niin se helposti unohtuu. Ja sillon voipi kuulua riks raks ja poks ja takimmaiset sivuikkunat ns. "tipahtavat sisään". Meidän firmassa tuo ei todellakaan ole edes harvinaista, tällaisia teliautoja kun meillä on aika paljon käytössä.
Kesällä näin muuten keskellä Tampereen pääkatua yhden melko uuden farmarimallisen henkilöauton hätävilkut päällä. Kuljettaja juoksenteli autoaan ympäri kesken kuuman kesäpäivän ja oli selvästi järkyttynyt. No, ihmekös tuo kun koko auton matkalta oli kylki painettu sisään ja ruhjetta koristi sininen maalijuova, joka oli juurikin sitä maalia, mitä meidän firman autoissa käytetään

. Syyllistä ei vaan näkynyt missään, mutta ei kait sitä vaikea ollut jäljittää

. Kyllä tuollaisesta linjuriinkiin jää jälki.