Mielipiteitä kitkat vs. nastat. Ja rengasmerkin valinnasta. Mites paljon vaikuttaa käytännössä, siis oikeasti, ajettavuuteen esim. nopeusluokka ja kantavuus? Ja otetaas tuo äänestys samantien mukaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kitkat, nastat eivät tuo enää lisäarvoa kun ei saa ulkonemaa juurikaan olla.veppe kirjoitti:Mielipiteitä kitkat vs. nastat. Ja rengasmerkin valinnasta.
Tämäpä se kiinnostaisi minuakin.veppe kirjoitti: Mites paljon vaikuttaa käytännössä, siis oikeasti, ajettavuuteen esim. nopeusluokka ja kantavuus?
Euromasterilla:Ari66 kirjoitti:Suomesta vaan on vaikea löytää muuta, kuin nopeusluokkaa Q ja kuormitusluokkaa kuin 93-94 (paitsi tietysti pakettiauton kitkat).
Vaan eipä noita kitkoja ole tarkoitettukaan kesäkeleilleGenerig kirjoitti:Ikinä ei ole kitkoja talviolosuhteissa ollut. Keväällä auton oston yhteydessä tuli mukana ne saksankitkat. No ne osoittautuivat aivan hengenvaarallisiksi kun vähän vettä satoi ja velliksi meni kun lämpötilat nousi.
Ja siitä ilosta että pääsee Jyväskylään, kannattaa vähän vaikka maksaakinveppe kirjoitti:Sitähän tuolla vähän tarkoitin. Vaan jos ottavat itärajalla kovaa hintaa, niin sehän kannattaa vaikka kovalla alennuksella ajella Jyväskyläänveppe kirjoitti:Kerralla jonossa 10-15 mersua, niin saisikohan paljousalennuksen
Joku aika sitten oli mielestäni jossain lehdessä testi nokian kitkoista kolmessa nopeusluokassa.Ari66 kirjoitti:Tietääkö joku, onko niissä "saksankitkoissa" muuta eroa, kuin ehkä suurempi nopeusluokitus?
Jos seos ja pinta vastaa kotimaan markkinoilla olevia ja ero on vain nopeusluokassa, niin niitä ei liene syytä syrjiä?
Suurempi nopeusluokka toisi jäykemmän rungon renkaaseen, joka voisi olla vain hyvä asia. Ehkä.
Kuormitusluokan vaikutus ominaisuuksiin on myös hämärän peitossa.
Tiedossa on vain se, että luokka pitää olla riittävä.
Lisätietoa tästäkin olisi hyvä saada.
UGH !!PM kirjoitti:Jos olis lukkoperä, sitten ehdottomasti kitkat näillä leveysasteilla. Mutku joka päivä tarvii päästä ja takaskin vielä hengissä...
Vasta minäkin kolmena, korkeintaan neljänä talvena tätä menoa olen katsellut.zyys kirjoitti:Eikä ole autoiltu pääkaupunkiseudeun lumettomilla teillä.
Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Olisko paikallaan liukkaan kelin kurssi paikallisille ja pitäjänä etelän hetelmäAri66 kirjoitti:Eip oo tökkinä Toppilan rampissakkaan etuveto-Saabilla, takaveto-Volvolla, eikä takaveto-Mersullakkaan.XUX63 kirjoitti:.....toppilan rampilla oulussa nyppii kun turverekat on kiillottaneet valoista taaksepäin 200m peilikirkkaaksi ja kitkoilla ei pääse minnekään.....
Pittääkö etelästä taas tulla opettamaan, miten liukkaalla ajetaan?
Kyllä minä mersuunkin luotan - ainakin vieläAri66 kirjoitti:Tarinan opetus:
Kartta, kompassi, makuupussi, Trangia ja muonaa.
Ne on ainoat mihin voi luottaa.
Toimii myös toisinpäin. Eli tiukanpaikantullen piheinä miehinä käyttävät nastarengasautoilijoiden jarruja. Pari kertaa on liikennevaloissa takaa tullut kaveri käyttänyt minunXUX63 kirjoitti: Tosi asiassa kyllä lapinreissuillakin jo kitkoilla nilkuttaessa sekä etelän että lokaalit kuskit on pääsääntöisesti tientukkona - johtuneeko sitten kieroontuneesta mutta järkkymättömästä itseluottamuksesta ja luottamuksesta omiin ajotaitoihin. Oli tiellä tai kyydissä muita eli ei