123 Lang ajossa.

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29423
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

123 Lang ajossa.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lainasin Volvoa tuttavalleni joulun ajaksi, hän kun oli lähdössä Ruotsin Lappiin reissuun.
Hänen 300 D Lang Limousine on muutaman päivän minulla ajossa - en sitä juuri käytä, mutta tänään käväisin kaupassa...

Auto on päällepäin siisti musta pitkä mersu, kilometrejä vasta 1100000 ja risat takana.

Istun autoon.
Kuljettajan penkki on käsittämättömän huono, itse en ajaisi tuolla penkillä istuen metriäkään jos olisi oma auto.

Auto lähtee nätisti käyntiin, mutta tyhjäkäynti tasaantuu vasta hetken kuluttua.

Valot päälle; hups, onpas himmeät mittarivalot, eikä kojelaudassa juuri muuta näykään...

Ja liikkeelle. Vaivattomasti lipuen mersu sujahtaa tielle, eikä kaasupolkimen asennolla ole väliä kiihtyvyyteen; vääntöä on tasaisen vähän painoit poljinta vähän tai paljon.

Auton tyylin huomioonottaen verkkainen meno ei haittaa yhtään, päinvastoin....

Kuoppaisella tiellä alustasta kuuluu hitaassa vauhdissa kolinaa ja rapinaa vähän joka murkasta; se häiritsee koska muutoin auto on erittäin hiljainen.

Jousitus on mielestäni turhan jäykkä; tällaiseen laivaan sopisi paremmin hieman keinahteleva pehmeä kyyti.

Kiihdytän nelosella noin kahdeksaankymppiin, niillä seutuvilla lakaa humiseva vapina; ilmeisesti kardaanin epätasapainoa.

Vaihdan viitosta päälle, ja Mersu näyttää parhaat puolensa; rauhallista, eleetöntä kulkua 100 mittarinopeudella....

Pyöränkulmissa voi olla jotain pientä; hieman joutuu ohjaamaan.
---------------------

Jos tämä olisi minun autoni, vaihtaisin etupenkit mahdollisimman pian parempiin, korjaisin alustan kolinat ja kardaanin,laittaisin pyöränkulmat kohdalleen, kunnostaisin mittarivalot, kiinnittäisin keulalla olevat 225 Boschit tukevammin .... ja hankkisin kesäksi isot kromivanteet levein renkain, madaltaisin alustaa jonkinverran ja tummentaisin sivulasit ja takalasin. 8)

Kerrassaan mahtava auto !
wiimax.fi
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Onko muuten langin sanotaan vaikka esim. käsijarruvaijeri 1000 kertaa kalliimpi kuin normisedaniin?
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10857
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tänään pitänee käydä katsomassa hiukan lähempää tuota Langia...
Jostain kun löytäis sellaisen Demecin tekemän... vinyylikatolla yms... :wackit:

Tuossa on vähän tyyliä...

www.nettiauto.com/521565
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29423
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei varaosien hinta taida ketään viedä senkummemmin konkurssiin kuin tavan 123:nkaan.

Aamulla (-16 astetta) laitoin Langin lämmitykseen tunti ennen liikkeellelähtöä.
Em. tunnin kuluttua nykäisin lokilämppärin pistokkeen irti ja hyppäsin autoon > starttaamaan > "flopoflopoflopoflopoflopoflopoflopo...." eikä yritäkään käyntiin. :evil:

:idea: :arrow:

Antaapa olla > avainten vaihto > Langin vierestä Suzuki > "Vrumm", lämmittämättä, ja liikkeelle. 8)
wiimax.fi
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

dealer kirjoitti: Antaapa olla > avainten vaihto > Langin vierestä Suzuki > "Vrumm", lämmittämättä, ja liikkeelle. 8)
Kyllä, on ne susukit ihmevehkeitä. :shock: Minullakin oli joskus tuommonen 40-heppanen susuki, tasaperäveneen perässä. Pidettiin helemikuussa talaviverkkoja tuossa lähilammellaTarvajärven Niilon kanssa, ja tottakai kokemispäivänä oli -34 astetta pakkasta. :(

Nykäsin susukin tarttinarusta, naru jäi kätteen. :( Niilo sano jotta se vois hakkee lähinuapurista raktorin, hinataan sitte sillä susuki tulille. :idea: Eihä siinä muuta ku tuumasta toimeen, Niilo haki setorin nuapurista. :D

Hinattiin venettä 40km ympäri lampea, sitte se lopulta hörähti käyntiin, riemu oli rajaton. :D Sen perrään myö ei sitä sitte uskallettu sammuttookkaan, mutta kyllä; susukit on huippuvehkeitä. :idea: Tarttinarut ei vuan taho kestee... :(
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29423
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kas, outoa - kukaan ei ole ottanut kantaa edelliseen viestiini.
Ajattelin että edes joku provosoituisi - noo... 8)

Kahden tunnin lämmityksen jälkeen Langikin lähti "tulille", käväisimme sillä kaupassa.
Parinkymmenen asteen pakkanen ei vaikuta alustarakenteisiin tässä autossa - monessa ajopelissähän pakkanen tekee menon jotenkin erikoisen "jäykäksi".

Senverran pakkanen kuitenkin kulkua hidastaa, että ajaessani erästä ylämäkeä huomaan vauhdin hidastuvan vajaasta satasesta - ja kaasu onkin näemmä jo pohjassa, hups.
Mäen päällä lievä vastainen jatkuu, ja kaasun pohjassa pitäminenkään ei kiihdytä vauhtia.
Toki päällä on 5. vaihde - nelosella varmaankin meno olisi kepeämpää.

Huomioarvoa Langilla on samallalailla kuin susukillakin, tosin tätä mersumiehet tuijottavat pitempään.
wiimax.fi
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10857
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Huomioarvo oli taattu kun Dealer antoi kyytiä tuolla laivalla. Ei uskoisi, että autolla on taivallettu matkaa noinkin paljon.

Mielessä kävi vaikka mitä suunnitelmia jos tuollaisen omistaisi. Keskipenkki pois ja sitten vaan tekemään konsolia jossa olisi littunäyttöä, pikkujääkaappi yms... Lääh puuh lääh... Tuollainen auto osaa herättää omistamisen halun kuten ÄSSÄKIN ja SUZUKI...
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

dealer kirjoitti:Aamulla (-16 astetta) laitoin Langin lämmitykseen tunti ennen liikkeellelähtöä.
Em. tunnin kuluttua nykäisin lokilämppärin pistokkeen irti ja hyppäsin autoon > starttaamaan > "flopoflopoflopoflopoflopoflopoflopo...." eikä yritäkään käyntiin. :evil:
Joo, ei yksi tunti tunnu missään. Hyvä, jos jäät sulaa koneen päältä. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29423
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onko 123 lohkolämmittimen vastukset heikompitehoisia kuin normaalisti ? :D
Kyllähän nyt tavan diesel lähtee käyntiin pakkasella kuin pakkasella tunnin lämmityksen jälkeen että helähtää ? :shock:

Ei vaan, eiköhän tuossa ole jotain pientä ongelmaa pumpussa tai suutinkärjissä tai jossain...
wiimax.fi
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti: Kyllähän nyt tavan diesel lähtee käyntiin pakkasella kuin pakkasella tunnin lämmityksen jälkeen että helähtää ?
Näin. Tuttavani korinvaihto-W126, nokallaan 88 hv vitosdiesel (olen jopa ajanut erään juoppokuskikeikan tällä :oops: :roll: :shock: ) on laatikon hajottua seissyt tilan kulmalla vuoden. Ennen joulua se pistettiin käymään. Ei mitään lämmittelyjä kun akkukaapelit kiinni (akku ollut autossa koko ajan), kertahehkutus -- ja auto narahti tasaiseen käyntiin ennen kuin avain oli kunnolla starttiasentoon ehtinyt. Ei edes savutellut, ja kävi nätisti heti.
Saisi siitä ainakin tiukan koneen joku, jos ei maalarinvalkoinen yleismallin kapselein somistettu kori innosta. :x
Avatar
AriK123
Viestit: 869
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

dealer kirjoitti:Ei vaan, eiköhän tuossa ole jotain pientä ongelmaa pumpussa tai suutinkärjissä tai jossain...
Jotain "pientä" häikkää on minullakin. :roll: Aika hengetön peli kerrassaan. No, sehän onkin OM615.

Miten muuten, vaikuttaako syötön lisäys käynnistyvyyteen edes noin periaatteessa? :?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kuvia limusiinista? :roll:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29423
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole kuvia.
Musta, erittäin siisti ja ruosteeton, orkkis, keulilla Bosch 225 sinisellä lasilla.
Tyylikäs auto pl. lisävalot.
wiimax.fi
Avatar
Juhis
Viestit: 324
Liittynyt: 05.11.2005 21:24
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Juhis »

Onnistuuko sillä vehkeellä muuten mäkilähtö (kitka)renkailla kliihatusta risteyksestä? Mulla tuli ylläri ensimmäistä kertaa kun oli jäisenä aikana reisus, oli pakko peruuttaa takasi liikkeen pihaan :oops: ja VROOM paremalla tuurilla toisella kertaa. Heti kotona korjasin vikaa 65 kilolla takapainoo, mutten oo kunnon koeponnistusta sen jälkeen teheny. Sillon kävi kyllä mieles, että miksei samantien nestepainotus takarenkaisiin, luulisin että niihin 30 kiloo sais laittaa puolelle :happy:
123 Lang koska tila-autosta ei kehtaa nousta julkisella paikalla...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”