
Mikähän tämä keneratori on suomeksi? Jotta osaisi metsästää oikeata osaa...
EPC:stäkään en löytänyt keneraattoria


Juu saksankielinen pdf se oli josta osan paikallistin. Eli alternatorilla löytyy varmaan EPC:stäkin.Melitos kirjoitti:Generator = TASAvirtalaturi. Näitä ei ole varmaan käytetty mersuissakaan 60-luvun jälkeen.
Vaihtovirtalaturi = alternator
Näin siis engklannin kielestä käännettynä. Kermaaniaksi voipi generator tarkottaa ylleisestikki laturia
Kiitos RässiRässi66 kirjoitti: Joo. Hiilet+lataussäädin vaihtuu kahden ruuvin aukasulla yhtenä pakettina.
Jos tuo ei auta, niin kipase liikkeestä vaihtolaturi. Ei tuo perusteellisempi korjailu oikeen lyö leiville kotipajalla.
Kuulostaa tutulle. Joskus tuossa aikoinaan vaihdoin orkkis boshiin laakerit kun alkoivat vinkumaan. Kestipä sitten noin 2kk kunnes jotain sähköistä meni rikki,varmaankin nuo Diodit.. Sen jälkeen en ole jaksanut niitä purkaa vaan hakenut uuden kaupasta.romu kirjoitti: Ääni tulee melko varmasti laakereista.Sitten kun niitä vaihtaa huomataan lisää korjattavaa jne,jne. Lopulta kun kuvittelee kunnostaneensa laturin, tulee diodeilla ikä täyteen.. :patteri: Äääh, hae vaihtolaturi!
Ei pääse pelkällä hihnallaAM kirjoitti:Ehkäpä jos sellaisen mallin hihnan jossa tuota pumppua ei oleheikki5 kirjoitti:
Periaatteessa kyllä mutta kun katselee tuota hihnan kiemurtelua niin on viisasta miettiä kuinka se järjestetään amputoinnin jälkeen![]()
![]()
Heikki
Tossa ylempänä on Dry:n kuva siitä.AM kirjoitti:Eikai se siitä muutu..hihna on vain pikkusen pidempi ja se pumppu on tuossa..öö.. no osaampa selittää
Ei se koko aikaa pumppaa, ainoastaan kylmänä(?). Mie oon ajellu ässällä ilman pumpun hihna vaikka kuinka, kun ei viiti sitä tahallaan rikkoa. Pyörittelee vaan vähän välillä niin se on ikuinen.dry kirjoitti:Hmm, yksi onkelma siis ratkaistu, mutta mitä kun sen pumpun ottaa poisNythän se on pyörinyt hihnan mukana, mutta en tiedä miten se on tulpattu, vai onko ollenkaan...